Treinen kast maken

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Treinen kast maken

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ik hoor de meeste al denken, treinen horen niet in een kast maar op de baan. ;-)
Omdat ik nog veel aan het klussen ben aan mijn baan en kan het niet laten om af en toe treinen of wagons te kopen, deze staan dan op de trein tafel.
Nu is dat niet zo fraai en ze kunnen beschadigen, dus dacht ik, ik ga een treinen kast maken waar ik mooi de modellen in mijn kamer kan display-en.

Nu kan ik twee dingen doen, ik schroef wat planken tegen elkaar, rails op de planken spijkeren en klaar.

Ik ben voor optie twee gegaan en probeer er wat moois van te maken zodat het smoelt en dat ik alvast kan oefenen met verschillende technieken, bijvoorbeeld het be-bedden, gras, plantje maken, rails schilderen etc.

Hieronder een kleine beschrijving met foto's wat ik aan het maken ben, het is nog niet klaar.
Elke keer zal ik wat foto's posten.

De kast wordt 100x50x6,8, in totaal 6 legplanken gemaakt van grene met een D vorm (mooie ronde afwerking aan 1 kant van de plank).

Afbeelding

Ik heb deze 1x keer geschilderd met zwarte zijdeglans verf waardoor je nog mooi de nerven van het hout blijft zien.

Afbeelding

Op de eerste plank heb ik een strook kurk opgeplakt en daarop een stuk flex rails vast gespijkerd.

Afbeelding

Daarna heb ik de rails geschilderd met Humbrol Rust (113), misschien was ik te zuinig met aanbrengen de eerste laag dus ik heb het twee keer gedaan om het dekkend te krijgen.

Afbeelding

Daarna heb ik de rails be-bed met Noch 09167 - PROFI-Schotter "Gneis", rotbraun, met een kwast zo mooi mogelijk verdeeld.
Ik gebruik boekbinders lijm verdunt met water (1:1), op het NProject had ik wat tips en tricks gelezen over het verlijmen van be-bedding. Het aanbrengen zonder het beneveld te hebben met water neemt het grind de lijm veel minder snel op, door het te benevelen met water gaat dat een stuk beter, je ziet de lijm gelijk worden ingetrokken worden door het grind.

Afbeelding

Voor de stootblokken gebruik ik de Fleischmann 22216, deze is nu geverfd en ben nu bezig met de details. As we speak ben ik nu roest aan het maken van twee schuursponsjes en azijn, deze moeten nog 2 dagen badderen en hopen dat het dan roest wordt als er zuurstof bij komt.
https://www.nproject.org/nl/modelspoor- ... zelf_maken

Afbeelding

Na 12 uurtjes wachten het aanbrengen van gras, plantjes en details, Ik heb hoor gras gemaakt van kwasten haar en daarna met verschillende soorten groen er planten van gemaakt.

Afbeelding

Plank 1 is nu af en ben zeer tevreden met het eindresultaat.

Afbeelding

Bij plank twee dacht ik ga een andere techniek gebruiken, ook eerst een stuk kurk geplakt maar daarna vol gesmeerd met lijm de rails er op geplakt en gelijk de be-beding er op gedaan. (Noch 09194 - Klebeschotter, grau).

Afbeelding

Na het aanbrengen van de be-bedding verzwaart en laten rusten voor een dag.

Afbeelding

Na het weg zuigen van het overige grind bleek het gewenst resultaat toch niet gehaald te hebben, binnen de rails was het wel oké maar er buiten was de laag toch te dun. Ik heb er weer be-bedding over gestrooid en bedruppeld met verdunde boekbindersslijm, deze had i k niet verneveld met water maar trok er toch mooi in 1x in. Misschien was de lijm dunner of het grind was wat groter dan de eerst waardoor de lijm beter weg kon vloeien.

Afbeelding

Als jullie nog opmerkingen hebben of ideeën dan hoor ik ze natuurlijk graag. :D

Gr,
Erik


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Modelbouwerke
Berichten: 786
Lid geworden op: 13 aug 2015 15:20
Locatie: Kalmthout

Re: Treinen kast maken

Bericht door Modelbouwerke »

Ik zit ook met het idee te spelen om een kast te maken.
Alleen, je gaat voor 6 legplanken en 1 spoor per plank.
Mijn idee was om met verhogingen te werken en 2 of zelfs 3 sporen per plank te gebruiken.
Kan je op een beperkter oppervlakte meer treinen kwijt.
Maar je bent zeker goed bezig en wat ik zie is netjes afgewerkt.


Grtz Erik.
Dinamo en iTrain 4.1.11, baan van 2,4 meter op 1 + 1 meter.
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: Treinen kast maken

Bericht door Panzer-Shop »

Keileuk gemaakt! Die stootblokken staan bij deze ook op mijn lijstje, zien er erg mooi uit.

Mooi werk! Ik volg!



N_iels

Re: Treinen kast maken

Bericht door N_iels »

Mooi gedaan! Ikzelf zit met precies hetzelfde, loks en wagons zwerven over de treintafel en beschadiging ligt op de loer.

Groet,
Niels



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Treinen kast maken

Bericht door TonN »

Dat is geen treinen kast, maar een modelbaan kast. :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Treinen kast maken

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Nou de kast is klaar, hier het eind resultaat.
Heb mooi kunnen oefenen met verschillende ballast technieken en soorten gebruik ballast, schilderen en lijmen van de rails.
Sommige planken ga ik nog een beetje aankleden, wat groen en wat attributen

Nu kunnen ze mooi staan zonder dat mijn zoon ze van de baan aftrekt en zelf ondersteboven gooi als ik met de baan bezig ben.


Afbeelding


Afbeelding


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2010
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Treinen kast maken

Bericht door Bjor »

Netjes gemaakt Erik, Die kasten hebben maar één nadeel: na verloop van tijd zijn ze allemaal te klein :mrgreen:
Als je nog meer wilt oefenen: een achtergrond van rots, natuurstenen muren, betonnen muren van gips, XPS, hout, ..... misschien?

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Treinen kast maken

Bericht door Nico Essers »

Heel mooi gemaakt Erik. Dat wil ik ook nog wel een keer doen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: Treinen kast maken

Bericht door e.lotte »

Hoi,

Ben, goed idee ga ik doen.


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2203
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Treinen kast maken

Bericht door traiNiac »

Mooie kast geworden Erik,

De treinen staan er heel fraai bij.


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 651
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Treinen kast maken

Bericht door Sibbesuisje »

Heel leuk gedaan. Dat kleine beetje scenery voegt echt wat toe aan zo'n display!


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

LWtje
Berichten: 24
Lid geworden op: 27 feb 2019 20:09
Locatie: Groningen

Re: Treinen kast maken

Bericht door LWtje »

Wauw ziet er gaaf uit! heel leuk bedacht met dat scenery erbij


Beginneling, N spoor, Nederlands en Duits materieel, Tijdperk V en VI
Plaats reactie