Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

Nadat de eerste stap met de Piko loc gezet was deze keer een ombouw van een Fleischmann. Wederom is een ombouwset (NF002) gebruikt van www.micromotor.eu
Het betreft deze loc
Afbeelding
door de kap op het midden iets naar buiten te buigen komt de kap los van het onderstel
Afbeelding
Afbeelding
Eerst even de 2 lampjes eruit nemen
Afbeelding
en dan de 4 clipjes van de printplaat met een fijn pincet opzij nemen
Afbeelding
Nu kunnen we bij de motor
Afbeelding
Omdat ik de wormwielen straks op de juiste maat nodig heb meet ik ze eerst even op.
Afbeelding
Veel Fleischmann wormwielen kun je met de hand eraf halen echter soms zitten ze net iets strakker en is een wormwieltrekker (voor nog geen € 3,00 inclusief verzending via Ebay gekocht) een erg handig hulpmiddel
Afbeelding
De motorsteun en de nieuwe motor wordt gepast
Afbeelding
De as adapters worden met een 1 mm boortje gecontroleerd of ze passend zijn en tevens probeer ik eerst de wormwielen
Afbeelding
Tevens even controleren of de totale maat wederom klopt
Afbeelding
Met loctite lijm ik de as adapters op de assen (en laat ze een klein stukje van de motor afzitten zodat er geen lijm in de motor kan lopen. Ik lijm de adapters met een ijzerdraadje en doe de lijm in de adapter. Nooit op de as - Als je dan de as op de motor schuift duw je de lijm in de motor!
Afbeelding
Nogmaals de maat controleren en dan de motor passen in de loc
Afbeelding
De meegeleverde draden een klein stukje strippen, door het gat in het motorcontact steken en voorzichtig solderen.
Nadat de motordraden aan de goede zijde liggen plaats ik de motor om de exacte positie te bepalen.
Afbeelding
Met 2 componenten epoxy lijm ik de motorsteun aan het frame en de motor op de motorsteun.
Afbeelding
Een uurtje wachten om de lijm te laten drogen
Afbeelding
Omdat de oude contactlippen de motor kunnen raken (en kortsluiting kunnen veroorzaken) knip ik deze af
Afbeelding
Met de klemmen wordt de printplaat wederom op zijn plek geplaatst
Afbeelding
en de draden aangesoldeerd. De plus ligt bij de smoorspoel
Afbeelding
Kap erop en rijden maar weer.
Afbeelding

Als je een keer een ombouw hebt gedaan gaat de rest met deze kits vanzelf want je ziet dat veel handelingen identiek zijn aan de eerder omgebouwde Piko loc. Voor € 19 heb ik de kit aangeschaft en de oude motor kon ik aan een liefhebber voor € 10 kwijt. Dat zijn leuke deals om een loc voor zeer weinig geld goed te laten rijden. Hij kruipt over de baan.
Bewerk bericht



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door piksov »

Leuk verhaal Ed,

(maar je had misschien voor de duidelijkheid wel even moeten vertellen dat jij zelf Micromotor.EU bent)

groet,
Guus


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door shoven »

piksov schreef: 03 mar 2020 20:52 Leuk verhaal Ed,

(maar je had misschien voor de duidelijkheid wel even moeten vertellen dat jij zelf Micromotor.EU bent)

groet,
Guus
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Grappig, zelfs de artikelnummers zijn hetzelfde als bij https://tramfabriek.nl/motors.html
Tijd voor aanmelding als roze forumlid? :mrgreen: :twisted:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

Guus - Nope! Het bedrijf is van mijn vrouw :lol: Er is niks van mij bij.

Ik mag alleen maar knutselen en af en toe wat spelen met een machine. De motoren worden rechtstreeks geïmporteerd en komen uit de zelfde Chinese fabriek als de motoren van de Tramfabriek. (Hoezo exclusief product voor de Tramfabriek???) Er zullen vast mensen zijn die mij van meer dan een jaartje of 17 geleden nog kennen - TDS Modelspoor wat ik samen met Ronald Stam deed. Ronald is daarna nog even door gegaan onder de naam RS-models.

Ed



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door piksov »

Hi Ed,

het was vooral niet flauw bedoelt hoor. En zoals jij de ombouw laat zien kan ik het ook volgen en lijkt het niet al te moeilijk.

Je vrouw is goed bezig !

:-)

Guus



piksov
Berichten: 1420
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door piksov »

En iets van een SwungMasse past niet in de lok?

Of moet je dan weer freezen in de lok?

Guus



Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

Er had een Swungmasse / vliegwiel in gepast van hooguit enkele millimeter breed zonder te frezen. Het effect van zo een smal vliegwiel is zeer klein.
Voor een normaal type vliegwiel moet er inderdaad een stuk uit het frame gefreesd gaan worden. Bij het ontwerp is er juist vanuit gegaan om de ombouw zeer laagdrempelig te maken en door ook modelspoorders die geen compleet ingerichte machine werkplaats hebben een ombouw te kunnen laten doen.

Ed



Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Debvd »

Heb je nog een link van die wormwieltrekker?

gr bjorn



Ronaldp
Berichten: 1463
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Ronaldp »



Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

Inderdaad dezelfde maar dan rechtstreeks uit Hong Kong want daar zijn ze nu vanaf € 4,33 inclusief verzending
https://www.ebay.de/itm/124007284063
https://www.ebay.de/itm/113961522731

Het aanbod op Ebay vanuit is flink uitgedund. Zendingen vanuit Hong Kong worden op dit moment gewoon verstuurd.

Ed



FidOo
Berichten: 5652
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door FidOo »

Thnx voor de links Ed. Zo'n ding is altijd handig om te hebben.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Nijboer »

En hoe bevalt zo'n motor in de praktijk?
Is ie sterk? En is ie stil? En wat is de levensduur?



Onderwerp starter
Ed ten Dam
Elektronica/Commercieel
Berichten: 90
Lid geworden op: 27 dec 2019 20:38

Re: Fleischmann V160 BR210 BR218 klokankermotor ombouw

Bericht door Ed ten Dam »

De motor is geruisloos. Wat je nu hoort is het geluid van de tandwielen, doordat er ruimte komt in de behuizing wordt dit nu enigzins versterkt.
In de ruimte kun je nu echter met gemak nog een decoder kwijt.
De levensduur van dit soort motoren is tussen de 5000 - 10000 uur. (De fabrikant roept 10000) Voor die tijd zullen de tandwielen eerder versleten zijn.

Een 0816 motor trekt zonder probleem een 10 tal rijtuigen. Op het Duitse N spoor forum (https://www.1zu160.net/scripte/forum/fo ... id=1121259) hebben ze de Duitse V200 voorzien van een 0816 motor en die trekt 10 wagens op een helling van 2,5% zonder problemen omhoog. Er staat zelfs een filmpje op youtube van. Het is dan ook jammer dat één van de volgende posters meldt dat de lok met originele motor 60 wagons bij hem kon trekken. Hoeveel mensen hebben ruimte om met dat soort treinen te rijden en wat mag de levensduur van zo een lok en de tandwielen zijn als je zo in spoor N wilt rijden?? Elke 3 maanden een nieuwe loc kopen omdat alles compleet uitgesleten is?

Een 1020 motor kan makkelijk 50 rijtuigen / wagons trekken en bij een 1215 kun je de as niet gestopt krijgen. Ik wilde op een grotere testmotor kijken naar het stroomverbruik bij een zware belasting en heb de as getracht met een tang te stoppen met als gevolg dat de tang uit mijn handen sloeg.

Ze zijn identiek aan Faulhabers of Maxon motoren en hebben dezelfde eigenschappen. Omdat het opgenomen vermogen afneemt bij klokankermotoren of coreless motoren zoals ze officieel heten neemt ook het afgegeven vermogen af. (echter niet evenredig vanwege de grote verliezen bij een 3 of 5 polige motor)

Diverse fabrikanten zijn inmiddels de motoren standaard in diverse van hun modellen aan het inbouwen (Arnold, Bachmann, Kato, Heljan en ook de nieuwe Tenshodo spuds in H0 die net uitgekomen zijn) worden voorzien van dit type motoren omdat de traditionele fabrikanten stoppen met de productie van 3 en 5 polige motoren. In de nabije toekomst zal het steeds lastiger worden om nog een originele vervangingsmotor van een fabrikant te krijgen omdat ze steeds minder gemaakt worden (Mashima stopt met de productie, Buhler etc) Mocht je dus willen blijven werken met 3 of 5 polige motoren dan zul je reserve exemplaren de komende jaren alvast moeten gaan inslaan voor dat ze niet meer te leveren zijn en je woekerprijzen mag gaan betalen.

Ed


Plaats reactie