Motortje vervangen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Motortje vervangen

Bericht door tv_man »

Ik ging m'n slecht rijdende BR 78 poetsen en smeren en het kleine stukje van het motortje slaagde erin weg te vliegen (zie foto) en na verwoed zoeken (zonder resultaat) maar besloten de sprong in het diepe te wagen en een klokankermotortje te bestellen bij de tramfabriek (dit project wordt niet door ze gesponsord) Hopelijk heb ik alles correct gemeten en gaat het passen. Zal hier berichten over de vorderingen wanneer het pakje binnen is.

Afbeelding

Eerst probeerde ik nog het kwijtgeraakte stukje plastic na te maken (zonder voorbeeld van hoe het zou moeten worden) maar slaagde er niet in om dat nauwkeurig genoeg te snijden.

Als dit lukt staan er nog een aantal loks in de wachtrij om te worden voorzien van een nieuwe motor.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Alro
Berichten: 597
Lid geworden op: 30 dec 2017 15:40
Locatie: Waldbrücke im Grünenherzes Hollands

Re: Motortje vervangen

Bericht door Alro »

De volgende keer als iets wegvliegt eerst via een spiegel haaks op de grond de vloer afzoeken. Werkt goed bij contactlenzen maar ook met ander klein spul dat veel verder weg ligt.
Maar goed, dit projectje met het klokankermotortje is natuurlijk veel spannender :)



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Motortje vervangen

Bericht door tv_man »

Ik heb nog niet gestofzuigd, dus misschien kom ik 'm nog tegen. Maar het is inderdaad weer een gevalletje 'goed excuus om te gaan knutselen'


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Motortje vervangen

Bericht door FidOo »

Bij 1001-digital kun je naast het motortje ook adapters kopen die 1op1 uitwisselbaar zijn voor verschillende originele motoren van diverse merken. Deze hebben het voordeel dat ze exact dezelfde afmetingen hebben en dus zo over gezet kunnen worden. Hierdoor kun je ook het originele beugeltje gebruiken en hoef je niet te lijmen.

*diclaimer: ik heb goede connecties met 1001-digital maar wordt hier in geen enkele manier door gesponsord*


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Motortje vervangen

Bericht door tv_man »

Die adaptertjes van 1001 digital zien er heel handig uit zeg, moet de volgende keer eens kijken of die geschikt zijn. Ik heb nu wel een van de standaardadapters besteld en ga ervan uit dat dat bij te werken is met de gebruikelijke gereedschappen, we zullen zien hoe dat gaat. Eigenlijk verwacht ik dat het losmaken en terug vastmaken van het wormwieltje nog het lastigste gaat zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Motortje vervangen

Bericht door tv_man »

Wel, het weggevlogen stukje van de oude motor alsnog teruggevonden, maar zelfs een gloednieuwe driepolige motor van dertig jaar oud is niets vergeleken met een gloednieuw klokankermotortje, ...wacht...ik loop op dingen vooruit. Dus vanmiddag kwam het pakje (klein) met het motortje binnen en de locomotief rijdt alweer vrolijk. Het inbouwen ging verrassend gemakkelijk. Het motorhoudertje moest een beetje bijgewerkt worden zodat ie in de plek van het originele motortje past, maar vervolgens lukte het om het motortje in te bouwen zonder lijm. Wel zo fijn. Het wormwiel zit aan de motoras geklemd, heb ik dus niet gelijmd. Had me alleen een beetje verrekend wat betreft het vliegwiel - ik dacht dat ie er nog in had gepast, maar had daar een ander motortje voor moeten hebben.
Zal morgen een fotootje plaatsen, hoe dan ook moeten de draadjes van het motortje gesoldeerd worden, evenals die van het licht. (Ik laat de oude gloeilampjes er lekker inzitten. LEDjes inbouwen komt wel een andere keer.)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

piksov
Berichten: 1419
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Motortje vervangen

Bericht door piksov »

photo's ... or it did not happen .....



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Motortje vervangen

Bericht door tv_man »

Bij dezen de foto, dus het is gebeurd:
Afbeelding

Bij de pijltjes heb ik de motorhouder bijgewerkt zodat ie er netjes inpast, de draadjes van de motor zijn gesoldeerd aan de messingstripjes van de locomotief.

Een probleem waar ik nog steeds een beetje mee zit is dat de stroomopname niet bijzonder goed is, dus af en toe pleegt hij stil te vallen. In principe heeft ie stroomopname op zes wielen, waarvan er twee antislipbandjes hebben (dus die zullen meestal geen contact maken) en als het goed is (zou het nog apart moeten testen) op de niet aangedreven assen voor en achter, maar omdat die alleen door hun eigen gewicht op de rails rollen ga ik er niet van uit dat die erg veel helpen. Is antislipbandjes weghalen een idee? Zal waarschijnlijk de trekkracht niet ten goede komen, maar als die daarmee 50% meer wielen heeft die contact maken met het spoor is het misschien toch de moeite waard.

Hij maakt nog een beetje herrie op de video, maar dat komt door de knarsende tandwielen van minstens dertig jaar oud. De baan zelf is ook een klankkast, dus dat helpt niet. De motor is muisstil.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Motortje vervangen

Bericht door Bjor »

tv_man schreef: 18 jun 2020 13:18 af en toe pleegt hij stil te vallen. In principe heeft ie stroomopname op zes wielen, waarvan er twee antislipbandjes hebben (dus die zullen meestal geen contact maken) en als het goed is (zou het nog apart moeten testen) op de niet aangedreven assen voor en achter, maar omdat die alleen door hun eigen gewicht op de rails rollen ga ik er niet van uit dat die erg veel helpen. Is antislipbandjes weghalen een idee?
Heb je al gecontroleerd of vuil en/of oxidatie van stroomafnemers en contactvlak op de wielen misschien de oorzaak is? Ik zie veel dat mensen wel de wielen en rails poetsen om contactproblemen te verhelpen, maar tussen stroomafnemers en wielen plukken stof en haren en ander vuil laten zitten.
Even de punt van een spelt tussen de stroomafnemer en het wiel doorhalen om eventueel stof te verwijderen en dan een klein tipje ATF op het contactvlak aanbrengen om oxidatie te verhelpen.
Ook kunnen de stroomafnemers wat slapper zijn geworden, waardoor ze minder tegen het wiel drukken. Voorzichtig met een fijn pincet even bijbuigen.
Als dat het niet is, dan kun je bij een oude motor de collector nog nakijken en evt schoonmaken, maar aangezien het hier om een nieuwe motor gaat, lijkt me dat overbodig.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Motortje vervangen

Bericht door tv_man »

Heb bij het ombouwen het binnenste van de loc grondig gepoetst van alle stof en haren. De stroomafnemer een beetje bijgebogen en hij lijkt nu beter te rijden. Zit er nog steeds niet optimaal tegenaan, maar eindeloos heen en weer buigen en er is er het risico dat het afbreekt, dus ik houd het voorlopig hierbij denk ik. Het is al vooruitgang dat dit nu een locje is geworden dat lekker rijdt in plaats van dat ie de la ligt te verstoffen (waar die dus al jaren heeft gelegen).


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Redskin
Berichten: 563
Lid geworden op: 16 nov 2010 22:56
Locatie: Zuid Holland of Florida

Re: Motortje vervangen

Bericht door Redskin »

Lekker hoor: weer een locje die dapper z'n rondjes draaft 8-) En die klokankermotortjes zijn echt geweldig! Maar zelf zou ik zeker wat doen aan knarsen. Dat hoeft echt niet en 't is nooit goed. Dus alle tand- en wormwielen een klein beetje vet (ik zweer bij Roco-vet; niet goedkoop maar wel goed en je doet er lang mee) en 'n half druppie olie op wiel- en motorlagers. Het mooiste is om een loc na deze vertroetelbeurt op een rollerbankje paar minuutjes -beide kanten- op halve kracht te laten hollen, voordat je 'm op de baan zet. Oow en ook ik word niet gesponsord :lol:


Frank
(model-)treinliefhebber

Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Motortje vervangen

Bericht door tv_man »

Na een beetje vet en olie lijkt het erop dat het overgrote deel van het interne geluid weg is. Ik heb Trix vet, want dat hadden ze bij de plaatselijke modelspoorboer liggen. En hij lijkt net iets soepeler te rijden ook. Zoals het hoort.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie