Fleischmann ice 1 744002 sound ombouw

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
dsdeveloping
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2020 16:52

Fleischmann ice 1 744002 sound ombouw

Bericht door dsdeveloping »

Dag allen,

Bij deze mijn eerste ombouw die ik hier deel.
Voor een maatje van mij heb ik de fleischmann ice 1 omgebouwd met sound.
Hij had als eisen dat er uit beide locs rijgeluid komt maar dat toeter, aankondigingen en dergelijke wisselt met de rijrichting.
Ik heb het meest ervaring met esu en weet dat het daar ook mee kan dus vandaar dat ik daarvoor gekozen heb.

Hieronder de loc helemaal kaal
Afbeelding

Even kijken waar de decoder en speaker zouden passen.
Het heeft wat freeswerk gekost om de decoder erin te krijgen, zeker de adapterstekker van de decoder is erg onhandig.
Afbeelding

Begonnen aan freeswerk, na het passen en meten was het net niet diep genoeg. Van de speaker heb ik het klankkastje iets geschuurd en paste wel goed.
Afbeelding

Uiteindelijk past alles er mooi in. Onder de decoder zit nog een klein beetje ruimte die al in het frame zat, hier zou eventueel nog een zelfbouw buffercondensatort passen
Afbeelding

Dit is de dummy loc welke door fleischmann al voorzien was van een functie decoder.
Afbeelding

De sound decoder past onderin mooi, ik heb daarvoor een klein beetje moeten frezen in de diepte.
Afbeelding

Speaker past gewoon op de zelfde plek als bij de andere loc, alleen is het hier net wat groter. dit verschil in ruimte geeft ook een stuk meer effect effect op het volume dan ik eerst dacht. Ik heb het geluid in de dummy loc aardig moeten dempen om dit het zelfde te krijgen als de andere loc.
Afbeelding

Hier zie je de rode en zwarte draad nog door het verkeerde gat lopen, hier komt namelijk een klemmetje van de bodem doorheen. Dus die draadjes heb ik later omgelegd toen ik daar achter kwam.
Afbeelding

Over het geluid ben ik tevreden. Bij de eerste test was het geluid enorm hard dus dan heb ik een stuk naar beneden geschroefd. Daarna nog een beetje gespeeld met individuele volume van geluiden, alles is mooi duidelijk. Er is 1 stations aankondiging die wat minder klinkt maar dat ligt meer aan een slechte opname, wellicht dat ik die gewoon verwijder. Ik heb er een filmpje van gemaakt, wel matige mobiel kwaliteit dus het geluid komt niet helemaal tot zijn recht zoals het in het echt is. Maar het geeft een aardige indicatie

Mijn maatje heeft alle wagons erbij dus dan valt het op de baan ook wat meer op dat beide locomotieven geluid produceren dan met maar twee tussen wagons. Het geluid van deuren sluiten komt uit beide locomotieven tegelijk en ik ben blij dat je geen verschil of vertraging daarin hoort. Wellicht dat dat wek te horen is als alle wagons ertussen staan maar dat is in het echt ook dus dan is wel realistisch.
Vanaf 1:43 is het geluid nog het duidelijkst opgenomen



Groetjes David


Plaats reactie