Project nl-seinen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Project nl-seinen

Bericht door Pierre »

Omdat ik op mijn N-spoor baantje ook wat seinen wil hebben en deze belachelijk duur zijn heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken om deze zelf te maken. Omdat het materiaal wat ik gekregen heb van mijn buurman bijna allemaal Nederlands spul is zal zo’n sein er ook een beetje Nederlands achtig uit moeten zien vind ik. Omdat ik met mijn handen heel veel moeite heb om met die microledjes om te gaan (reuma) zal ik de kleinste leds gebruiken die ik kan handelen en daarom zullen de seinen ietwat aan de lompe kant worden maar dat is niet anders. Ook zal ik in plaats van drie maar twee lampje gaan gebruiken zodat het wat kleiner oogt. De gele komt dus te vervallen. ‘Tis klein allemaal maar … we zien wel of het gaat lukken. ;)

Eerst maar eens een snel schetsje van het geheel. Dat werk voor mezelf altijd wat makkelijker vind ik.

Afbeelding

Ik boor wat gaatjes in een stukje afval styreen van 0,5 mm waar de ledjes in komen. Knip er rechthoekjes van en schuur de randjes mooi rond.

Afbeelding

Afbeelding

Een pijpje styreen moet ik wat uitboren zodat het over de ledjes past. Dit is netter en minder lomp dat een pijpje met een grotere diameter.

Afbeelding

Daarna snij ik er “kapjes ” van en lijm alles in elkaar met een drupje secondelijm.

Afbeelding

Afbeelding

Met in elkaar lijmen heb ik er voor gezorgd dat de twee min pooltjes van de leds aan dezelfde kant kwamen te zitten. Deze kan ik nu zo aan een messing pijpje solderen. De plus polen knip ik kort af en daar soldeer ik dan een heel dun groen en rood draadje aan.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben op zoek gegaan naar passende trapjes maar die waren allemaal te lomp naar mijn zin dus dit heb ik opgelost door ze te knippen uit een stukje gaas. De treden van het trapje zitten nu wel om en om maar dat is van een afstandje al niet meer te zien.

Afbeelding

Ik heb vier seinen voor de rechterkant van het spoor en één voor de linkerkant gemaakt. Ook nog drie losse seinen zonder paal. Deze kan ik gelijk in de muur van een tunnelingang metselen aan een seinbrug of zo. We gaan het zien. ;)

Afbeelding

Afbeelding

Klein hè

Afbeelding

Dan heb ik ook nog een paar dwergseinen nodig.
Eerste poging. Dat zijn gewoon twee simpele rechthoekige dwergseinen.

Afbeelding

Maar … niet mooi en veel te groot. Meer iets voor H0 dus hup … in de rommelbak. :(

Poging twee is een driehoekig dwergsein. Dat vind ik al veel mooier.

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er al veel beter uit maar toch altijd nog 11 mm doorsnede is nog veel te groot naar mijn zin. De verf is nog niet eens droog maar hup ….. ook in de rommelbak. :(

Om de leds nog dichter bij elkaar te krijgen heb ik van de zijkanten van de leds wat afgevijld. De gaatjes in het voorplaatje overlappen elkaar daardoor wel dus ik heb 3 mm leds tegen gaatjes van 2 mm gelijmd.

Afbeelding

Afbeelding

Nou komen we ergens. Om de leds heen heb ik nog precies 0,5 mm ruimte en ik plak een randje van 0,5 mm dik styreen om de leds en tegen het voorplaatje aan. Kleiner kan dus echt niet!

Afbeelding

Ik strip een stukje PTT kabel. Dat is inwendig 2 mm en daar kan ik mooi ringetjes van snijden.

Afbeelding

En dan heb ik eindelijk een bruikbaar dwergsein dat klein genoeg is naar mijn zin. Hij is net zo groot als de wereldbol op het 5 eurocent muntstuk en dat is 8 mm. Daar doe ik het voor. Missie geslaagd. ;)

Afbeelding


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Project nl-seinen

Bericht door Ad_M »

Pssst, als je dan toch zelf wilt bouwen, alles prima natuurlijk en lekker doen wat je wil
Voor rond de €11 per messing sein op schaal met PCB, ledjes, draden en weestanden
Kijk ook eens bij Phildie ;)

Leuke huisvlijt

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Project nl-seinen

Bericht door Frank_N »

Knap werk hoor, Pierre, Chapeau 8-) ;)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Project nl-seinen

Bericht door Pierre »

Ad_M schreef: 15 dec 2020 20:15 Pssst, als je dan toch zelf wilt bouwen, alles prima natuurlijk en lekker doen wat je wil
Voor rond de €11 per messing sein op schaal met PCB, ledjes, draden en weestanden
Ach Ad ... wat is er nou leuker dan zelf maken. :)
Frank_N schreef: 15 dec 2020 20:55 Knap werk hoor, Pierre, Chapeau 8-) ;)
Dankjewel Frank ;)


Groet Pierre.

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Project nl-seinen

Bericht door Raymond »

Leuk gedaan Pierre👍🏻
Ik heb het jaren geleden ook wel eens geprobeerd, ik had ze van messing gemaakt....
Maar toch uiteindelijk de seinen van NZH aangeschaft en die van micro nog wat?....weet niet meer precies hoe dat merk hete...

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2007
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Project nl-seinen

Bericht door Bjor »

Mooi werk Pierre! Daar mag je trots op zijn.
Fijn soldeerwerk ook. Daar ben ik jaloers op.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Project nl-seinen

Bericht door Archer »

Zeer mooi gedaan!

Ik vind de commercieel verkrijgbare seinen ook wat buiten mijn budget vallen, ik heb er wel een aantal maar de prijs houd me tegen er meer te kopen ;) Hoe mooi en gedetailleerd ze ook zijn. Ik ben zelf dan weer niet zo handig met met "knutselen" op deze manier, maar zat wel te denken iets vergelijkbaars te doen met 3mm leds en dan de 3D printer aan het werk zetten.

Ik ga als start je schets lenen om het 3D model vorm te geven denk ik ;)


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Project nl-seinen

Bericht door Pierre »

Dank heren.
Archer schreef: 12 feb 2021 13:10 Ik ga als start je schets lenen om het 3D model vorm te geven denk ik ;)
Geen probleem ... succes. ;)


Groet Pierre.

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Project nl-seinen

Bericht door Archer »

Pierre schreef: 12 feb 2021 18:43 Dank heren.
Archer schreef: 12 feb 2021 13:10 Ik ga als start je schets lenen om het 3D model vorm te geven denk ik ;)
Geen probleem ... succes. ;)
Dank je wel. Het is nog lang niet af maar ben al aardig op weg denk ik ;)

Afbeelding

Ik heb zoveel mogelijk geprobeerd om de diverse onderdelen als losse objecten te maken. In dit screenshot zijn ze samengevoegd op de plek waar ze horen. Ik wil niet dit topic spammen met mijn eigen seinpaal dus zal verdere updates eventueel in een eigen topic starten. Tenzij het oke is :D ;)


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Project nl-seinen

Bericht door Pierre »

Ik vind ze mooi worden zo. Ben benieuwd als ze geprint zijn. Ik heb er geen enkel probleem mee als je dit in mijn draadje zet Pascal. Ik voel me wel vereerd dus ga gerust je gang. ;)


Groet Pierre.

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Project nl-seinen

Bericht door Archer »

Pierre schreef: 12 feb 2021 22:59 Ik vind ze mooi worden zo. Ben benieuwd als ze geprint zijn. Ik heb er geen enkel probleem mee als je dit in mijn draadje zet Pascal. Ik voel me wel vereerd dus ga gerust je gang. ;)
Dank je wel! :D Ik heb de schets als basis gebruikt voor de hoogte en aan de hand van foto's van google een eigen idee gegeven aan de "lamphouder" en bevestigings-arm. Het is zeker niet in schaal 1:160 en eerlijk gezegd heb ik geen idee welke schaal het precies is, hahaha. Mijn uitgangspunt was vooral dat het er redelijk uit komt op een standaard 3D printer met een veel te grote 0.4mm nozzle op lage snelheid. :lol:

Het ontwerp is nog niet af uiteraard maar ik heb even snel een prototype geprint voor een eerste indruk ;)
Afbeelding
Afbeelding

Uiteraard zijn de bekende 3D printer lagen zichtbaar als je goed kijkt...maar als het goed is zou dit met wat nabewerken en een aantal laagjes verf sterk moeten verminderen. Dit wordt het eerste 3D object wat ik echt ga verven dus heb nog geen echte ervaring op dat gebied. Maar van wat ik op internet gezien heb kan het er met wat geduld heel mooi uit gaan zien. :)

De paal is 3mm en is hol vanbinnen om de draden doorheen te geleiden, helaas is 1.5mm net iets te krap en moest ik het iets uitboren om meer ruimte te maken voor de nu gebruikte decoder draad. :lol: Eigenlijk wilde ik ze zelfs door de lamphouder arm leggen maar die had ik nog niet hol gemaakt. Nu ik zie hoe klein het is twijfel ik ook of dit genoeg stevigheid behoud als ik dit zou doen. Maar ga het alsnog proberen....gewoon om te zien of het toch kan ;)

Bedankt Pierre dat ik je draadje mag gebruiken om het te delen. :D


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Project nl-seinen

Bericht door Nico Essers »

Dit wordt een interessant draadje. Ook ik ben sinds kort in het bezit van een filament printer (Prusa Mini +) Het zelf printen van seinen is ook voor mij een serieuze optie. De seinen die je kunt kopen worden wel erg duur als je ze waarheidsgetrouw bij ieder blok wilt toepassen.
Zelf dacht ik aan een sein met 3 (SMD) leds zoals ze hier in het dorp ook langs het spoor staan.

Afbeelding

Ik heb echter geen idee wat de maten zouden moeten zijn voor een sein. Het eerste plaatje is dus een goed begin.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

spoorfreak
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 394
Lid geworden op: 09 feb 2011 21:51

Re: Project nl-seinen

Bericht door spoorfreak »

Ha allemaal,

Ik heb de tekeningen al gemaakt van een AY sein.

Deze kan ik verschalen naar 1:160

Bij interesse, stuur even een PB.

M.vr.gr.
Bijlagen
20210124_132806.jpg
20210124_132806.jpg (117.12 KiB) 2386 keer bekeken



TonN
Berichten: 411
Lid geworden op: 26 feb 2016 11:11

Re: Project nl-seinen

Bericht door TonN »

Misschien mosterd na de maaltijd, maar toch even:

De 3mm leds bestaan uit een schoteltje waar de echte diode op ligt en een stukje doorzichtig materiaal. Je kan dat materiaal gedeeltelijk weg vijlen. Zo heb ik bv leds gemaakt met 2 mm afstand tussen de middelpunten van de leds. Ook kan je de led korter maken. Om dan weer een mooi helder voorkantje te krijgen doe je er wat lak op.



Deze procedure gaat wel eens fout, dus eerst testen, dan inbouwen.



WimR
Berichten: 210
Lid geworden op: 09 okt 2019 20:18
Locatie: Duiven

Re: Project nl-seinen

Bericht door WimR »

Nico,
Voor de kosten denk ik meer aan de seinen die staan langs een HSL lijn of de Betuwe lijn staan.
Goedkoper kan niet.


Mvgr. Wim.

Fleischmann met bedding, YaMoRc YD7001, loconet en Koploper
Mijn baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=16762
Vorige baan: https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=13340
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Project nl-seinen

Bericht door 3dbuildr »

Mooi om allemaal die verschillende ontwerpen en ideeën voor NS lichtseinen te zien! Een hele tijd geleden heb ik ze als 3D print gemaakt met bedraadde SMD LEDs. Dit was het resultaat:

Afbeelding

Ook heb ik gestoeid met dwergseinen. Het functionerende sein linksonder op de foto is 5,2mm breed en 6,7mm hoog:

Afbeelding
IMG_57731_640x480 by 3Dbuildr, on Flickr

Het hele verhaal (incl. dat van de dwergseinen) kun je hier op het forum lezen:

viewtopic.php?f=21&t=7786&sid=b0f84475e ... 78e331158b

Fred
Laatst gewijzigd door 3dbuildr op 15 feb 2021 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Project nl-seinen

Bericht door Archer »

Ook dat zijn zeer mooi gedetailleerde seinen. Ik spreek puur voor mijzelf, maar ik was op zoek naar een low-budget alternatief en de schets van pierre gaf de motivatie om er eens aan te beginnen. Intussen heb andere foto's bekeken en andere tekening gevonden die mijn eigen ontwerp iets kunnen verbeteren. zie hier bij de buren: (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90407.15)

Op basis daarvan zag ik dat mijn paal echt veeel te grof is voor N...helaas gaat dat met een simpele 3D printer niet veel dunner kunnen denk ik. Zelfs voor H0 is het nog te groot geloof ik als je het narekent. Ik had wel een variant gemaakt waarin de arm hol is en de draden in theorie doorheen zouden kunnen lopen, leek mij mooier.....maar ze gaan bijna onmogelijk door de tweede bocht heen! Bijna 2-3 uur zitten pielen met die kleine draadjes |:( Met lak draden en veel geduld is het wel gelukt maar zo ga ik er niet nog 10 maken, hahaha :lol:

Vanwege beperkte modelspoor ruimte leg ik vooral tijdelijk een baantje neer met kato rails. Dan is het wel een fijn idee dat de seinen 2-5 euro zijn ipv 25-30 per stuk ;) Daarnaast is het ook weer een leuke oefening met 3D ontwerpen op dit niveau......80% van de reden dat ik de 3D printer(s) gekocht heb was met de gedachte bruggen, beugels en andere onderdelen voor op de baan zelf te kunnen printen.

Ik heb ook wel plannen voor kleine gedetailleerde modules en dan zal ik wel een mooi sein op de juiste schaal plaatsen. Maar voor nu wil ik "gewoon wat lampjes" ernaast hebben staan tijdens mijn iTrain experimenten. :D


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: Project nl-seinen

Bericht door Nico Essers »

Voor de liefhebbers een opgepoetste tekening van een 3 lichtsein met werkelijke maatvoering.

Afbeelding


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Plaats reactie