Simpele Andreaskruisjes.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Simpele Andreaskruisjes.

Bericht door Pierre »

Ik ga zelf proberen 2 andreaskruisjes te maken. Eigenlijk was de bedoeling om per paaltje 2 ledjes te plaatsen maar na een tijdje zoeken vond ik maar twee heel kleine ledjes die geschikt waren voor dit doel. Dus …. Het gaat één knipperlicht per paaltje worden. Ach … waarom ook niet.

Uit een stukje dun (0,3mm) styreen snij ik met een hoop gepiel twee andreaskruisjes uit en met een kleine vijl kan ik ze wel een beetje gelijk krijgen zodat ze voor mij acceptabel zijn.

Afbeelding

Dan zoek ik de rest van de benodigde materialen bij elkaar. Het dunste messing buisje wat ik kon vinden was 1,5 mm dik. Misschien iets aan de dikke kant maar ook hier telt … ik zal het er mee moeten doen. In de buisjes boor ik een gaatje voor de draadjes en ….

Afbeelding

…. soldeer daar het min pooltje van het ledje aan. Het draadje van de plus voer ik door het pijpje en de min soldeer ik aan de voet.

Afbeelding

Afbeelding

Een stukje krimpkous aan de voet en als kapje voor het ledje.

Afbeelding

Dan nog een beetje verf hier en daar en de andreaskruisjes zijn klaar.

Afbeelding

Het knipperen gebeurd met een printje dat ik denk ik ooit eens uit een stukje speelgoed gesloopt heb.

Afbeelding

En de kruisjes kunnen op de baan geplant worden.

Afbeelding


Groet Pierre.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Simpele Andreaskruisjes.

Bericht door tv_man »

Het styreen uitsnijden op de fractie van de millimeter is een hele kunst. Op de extreme close up ziet het er nog een beetje grof uit, maar dat krijg je als je dingen uitvergroot, op de laatste foto ziet het er gewoon strak uit. En petje af voor het fijne soldeerwerk met het lampje. Erg klein.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Simpele Andreaskruisjes.

Bericht door Pierre »

Dankjewel Norman, Op de laatste foto ben ik druk aan het vijlen geweest tot er (bijna) geen braampjes meer aan zaten. Wel een uitdaging maar je hebt gelijk ... een heel gepriegel. ;)


Groet Pierre.
Plaats reactie