Del Prado NS 1113 rijdend maken

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

Een projectje waar ik al een poos geleden aan was begonnen: Een NS 1113 modelletje van del prado (en nee, die zijn niet zo bijster mooi, maar een paar onderdelen leken me bruikbaar)

Ik heb er een Tomytec chassis onder gezet die qua lengte vrijwel op de millimeter klopte, dus goed genoeg. Rijdt ook als een zonnetje. Ik heb hem naast de Minitrix 1127 gezet om te zien in hoeverre de Del Prado erop lijkt en het grootste verschil dat me opviel was dat de Del Prado veel lager was, dus een millimetertje plastic onder de kap geplakt om 'm even hoog te maken als de Minitrix. De Minitrix lijkt trouwens een paar millimeter langer te zijn dan dat ie zou moeten, de lengtemaat van de Del Prado lijkt meer te kloppen.

De draaistellen zijn het meeste onder handen genomen: ik heb de plastic buffers vervangen door spijkertjes en de bufferbalken aan de draaistellen vastgemaakt.

Eigenlijk is het enige dat ik nog naar op zoek ben stroomafnemers die er een beetje overtuigend uitzien. Op de foto een paar kandidaten die ik er eigenlijk niet op wil hebben omdat ze er toch heel anders uitzien dan a. het grote voorbeeld en b. de minitrix 1127.

En hoewel Berlijns blauw er erg strak uitziet denk ik dat het schildertechnisch gemakkelijker is om hem in deze kleuren te laten. (natuurlijk wel opnieuw schilderen want er is wat aan geschuurd. Als het lukt om er licht in te bouwen ben ik helemaal blij, ben alleen bang dat daar tamelijk weinig ruimte voor is.

Afbeelding

En ja, ik ben ervan op de hoogte dat Piko hele mooie 1100's maakt. :D


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door Mg1982nl »

Netjes!



Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

Dankje!
Nog geen foto want er is zijn weinig zichtbare ontwikkelingen - een paar details op het dak en een laagje grijze grondverf tellen niet - maar het project is een stapje verder: de technische kant is nu aan de beurt: zit mijn best te doen om wat ledjes aan een printplaatje te solderen om toch een werkende frontsein te hebben. Maar het lijkt erop dat het solderen vandaag goed gaat dus wie weet gaat het nog lukken ook (hebben jullie dat ook dat dat soms gewoon niet lekker gaat?)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door shoven »

Ja dat heb ik ook wel eens maar dan staat mijn soldeerbout gewoon niet warm genoeg. :lol:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Nou ik heb dat geval op alle creatieve vlakken wel eens, als je in de "flow" komt en kan blijven dan gaat alles bijna vanzelf en als je dat kwijt bent kan alles een worsteling worden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

Het valt niet mee om dingen onder de kap van een locomotief te laten passen. De ledjes zijn bijgeschuurd om ze wat platter te krijgen zodat ze tussen kap en onderstel passen.

Het derde frontsein gaat naar alle waarschijnlijk weggewerkt worden.

Moet er nog een diode in om de lichten alleen in de rijrichting te laten branden? Bij testen had ik er een diode in (diode - led - led - weerstand in serie) en hoewel de ledjes in rijrichting mooi brandden leken ze ook in de tegengestelde richting wat te knipperen. Misschien heeft dit iets te maken met de motor? Een beetje vervelend (maar met rijtuigen erachter valt het natuurlijk amper op dus er zou mee te leven moeten zijn).

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

Hij is geel-grijs geworden omdat de bies op de berlijns blauwe 1100 me iets te lastig leek. Het spuitwerk werd nu ook al niet zo netjes als ik had gehoopt. En het grijs is misschien iets te donker, misschien nog een heel licht laagje lichtgrijs eroverheen.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door Doolemeister »

Ziet er netjes uit!
Ben benieuwd naar het eindresultaat.


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

We zijn een stapje verder. Nu nog NS logo's en andere opschriften erop en we zijn klaar. (en natuurlijk de stroomafnemers nog)

Komt de grijze kleur volgens jullie een beetje in de buurt? Heb het niet direct uit een potje met de 'juiste' kleur maar heb zelf wat gemengd en dat vergeleken met foto's.

Afbeelding


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door Hansepansje »

tv_man schreef: 30 jan 2021 15:44 Moet er nog een diode in om de lichten alleen in de rijrichting te laten branden? Bij testen had ik er een diode in (diode - led - led - weerstand in serie) en hoewel de ledjes in rijrichting mooi brandden leken ze ook in de tegengestelde richting wat te knipperen. Misschien heeft dit iets te maken met de motor?
Nee, er hoeft geen extra diode bij, de leds zelf zijn diodes (die licht geven ;-)). Een serieweerstand om de stroom door de leds te begrenzen is voldoende.

Knipperen in tegengestelde richting komt hoogstwaarschijnlijk door de motor (‘tegen EMK’).
Ik had daar ook last van maar met een condensator achter de serieweerstand en parallel aan de leds is dat op te lossen (zie m’n website onder sluitlichten 1).

Succes met dit project!

Groets, Hans
Laatst gewijzigd door Hansepansje op 08 feb 2021 09:34, 1 keer totaal gewijzigd.


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

tijdperk3
Berichten: 104
Lid geworden op: 07 jan 2018 17:49

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tijdperk3 »

Alhoewel leds inderdaad diodes zijn zou ik toch een extra diode in serie meenemen. In sper aangesloten kunnen leds minder spanning hebben dan de 12 V die vaak op de baan staat. Meestal is de Ur maar een volt of 5 a 6. Dus er bestaat een kans dat de leds op termijn toch stuk gaan.


Groeten, Peter

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

De leds zijn nu als volgt aangesloten: <weerstand> - <led> - <led> en het knipperen lijkt vooral voor te komen bij plekken waar het contact met de rails niet helemaal optimaal is, dus bij de wissels en bij railstaafovergangen. Waar die over schone flexrails rijdt komt het knipperen nauwelijks voor.

Hans, ik besef dat op basis van wat ik allemaal zie op je website er nog zat ruimte is om het een en ander aan componenten in te bouwen maar ik heb het gevoel dat ik niet netjes genoeg kan solderen om nog een condensator in te bouwen. Maar als het me lukt om het er toch nog in te passen: ik heb begrepen dat condensatoren 'eenrichtingscomponenten' zijn dus dat je ten allen tijde moet voorkomen dat ze met de verkeerde polariteit worden aangesloten? Als ik je schema correct begrijp zit er een condensator in waar afhankelijk van de rijrichting de plus en de min veranderen. Of heb ik iets verkeerd begrepen?


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door Hansepansje »

Norman,

Mooi dat de leds nauwelijks knipperen. Goed contact (schone rails en wielen) is natuurlijk sowieso belangrijk.
Mijn schema is wat uitgebreider omdat er front- en sluitseinen zijn aangesloten. Maar met alleen frontseinen is het een stuk eenvoudiger. Je hoeft dan alleen maar een condensator toe te voegen:
Afbeelding

Er zijn inderdaad condensatoren die je niet omgepoold moet aansluiten (bijv. elektrolytische of tantaal), daar staat dan ook duidelijk de + en - op aangegeven. Maar er zijn ook condensatoren waar de polarisatie niet uitmaakt (bijv. keramische of film). Deze laatste moeten dus hier gebruikt worden.
Maar als de leds nu ook naar tevredenheid branden, mooi zo laten! ;-)

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

Hans,
ik was niet bekend met deze keramische/filmcondensatoren (al had ik ze wel al gezien) en dat ze anders werkten dan de elektrolytische die ik al eens heb gebruikt. Die zijn volgens mij ook een stuk kleiner dus misschien is er hoop om zoiets erin te krijgen. Te zijner tijd eens kijken of ik daar verder aan ga willen knutselen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

Besloot weer eens verder te werken aan dit locje. Ik heb een paar mooie Sommerfeldt pantografen gescoord voor de 1100 maar die zijn knalrood, en ik geloof dat de 1100 geen knalrode pantografen heeft, dus de vraag aan iedereen die een 1100 heeft rijden op zijn baan (bijvoorbeeld een nieuwe Piko): welke kleur moeten ze hebben zodat ik ze in de juiste kleur kan omspuiten alvorens ze op het dak van de 1100 te monteren. Ik kan wel wat proberen op basis van foto's op het internet, maar zou graag een second opinion horen, want kleuren zijn lastig.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door Pierre »

Ik heb 4 x een 1100 rondlopen en die hebben allemaal een grijze pantograaf. ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door tv_man »

Dankjewel Pierre, ik zal dan eens kijken wat een mooi kleurtje grijs is hiervoor.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Del Prado NS 1113 rijdend maken

Bericht door Pierre »

'Tis heel donker grijs Norman. Bijna zwart. Ik denk dat zwart helemaal niet zal misstaan. ;)


Groet Pierre.
Plaats reactie