verlichting inbouwen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

verlichting inbouwen

Bericht door Frank_N »

En dan vooral de stroomafname.
Eerder proeven gedaan met de slepers van Conrad welke toch nog (te) veel rolweerstand geven ben ik aan de slag gegaan met
oude Hecht-rijtuigen van Roco.
Ledstrips van Digikeijs erin, antiknipper condensator van 100 uF op de wc geparkeerd, poppetjes erin en gelijk maar kortkoppelingen gemonteerd:
Afbeelding
Even testen zonder het wagentje dicht te klikken....
Afbeelding
Testen van zelfgemaakte "slepers" uit een stukje litze van een oude UTP kabel (want de Conrad slepers en die van Digikeijs zijn niet gemakkelijk
onder het draaistel te monteren):
Afbeelding
Dat leverde nog teveel frictie op, dus maar eens iets heel anders geprobeert: Adereind hulzen! Met dank aan 1zu160,
Conrad had precies de goede van 1mm rond x 6mm lang. Hier een foto van de mal die ervoor gemaakt heb:
Afbeelding
En zo ziet het er dan gemonteerd uit, met decoderlitze van Digikeijs:
Afbeelding
Het resultaat:
Afbeelding
Zonder al te veel hak & breekwerk toch een bevredigend resultaat :)
De kleur van de Digkeijs leds is wat mij betreft beter dan die van de Kruidvat ledstrips. (gaslicht, epoche 2-3)

Er is nog een mogelijkheid met messing as-bussen van PEHO, die leveren waarschijnlijk nog minder rolweerstand op, maar is niet zo gemakkelijk te monteren :oops:


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: verlichting inbouwen

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Goede tip, dank. Ik zou alleen de twee busjes niet met een "starre stang" aan elkaar verbinden, maar elk en eigen zeer dunne litzedraad geven die binnenin samenkomen. En ik zou de busjes inkorten omdat dit minder weerstand geeft. Het blijft experimenteren voor het beste resultaat.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Marksintpancras
Berichten: 1544
Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
Locatie: Sint Pancras

Re: verlichting inbouwen

Bericht door Marksintpancras »

Frank, mooie ombouw verslag.

Ik gebruik tegenwoordig de slepers van Mayernhof (te koop bij DTS) en als gewone ledstrips met een VVPtje van DTS of als ik via decoder een ledstrip eraan hang dan eentje van TrainoMatic.

De ledstrips van Digikeijs van ik 2 nadelen te hebben, dat is dat de de onderlinge afstand van de Leds erg groot is (bij dubbeldekkers heb had ik te weinig lichtopbrengst in de onderste laag bij gebruik van 1 ledstrip aan het dak, bij TrainoMatic heb ik daar geen last van).
Ten tweede de potmeter functioneerde matig met een smd condensator.


Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: verlichting inbouwen

Bericht door traiNiac »

Mooi verslag Frank, ga ik zeker bewaren.


Plaats reactie