Treinen besturen met een Nintendo 3DS spelcomputer??

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Treinen besturen met een Nintendo 3DS spelcomputer??

Bericht door Archer »

Naast de treinen hobby ben ik ook veel bezig met computers in vele soorten en maten. Deels voor mijn werk maar ook gewoon uit interesse eigenlijk, en twee jaar geleden heb ik de uitdaging gestart om mijn eigen "homebrew" computer spel te maken. Dat is nog lang niet af maar ook niet zo belangrijk op dit forum :lol:

Mijn idee is eigenlijk om via een Nintendo 3DS handheld spelcomputer te verbinden met een Z21 (of iTrain) alsof het een WLANMauss is via het Z21 netwerk protocol. Je zou het ook kunnen zien als alternatief voor de Z21 app want beide gebruiken hetzelfde protocol. Aan de hardware van de 3DS zal het niet liggen want deze heeft WiFi aan boord, twee schermen waarvan 1 met een touchscreen, meerdere knoppen, analoge joystick en geluid!

De reden dat ik dit idee steeds meer weel gaan uitvoeren is dat ik persoonlijk de WLANMauss nogal duur vind voor wat het eigenlijk is en doet. En het kost hetzelfde als de bedraade versie!! Als je kijkt naar het systeem van ESU of Piko met het touchscreen (wat ik niet heb) dan kost het alleen nog maar veel meer. Uiteraard is kwaliteit een belangrijk onderdeel van die prijs en is dit nou eenmaal een dure hobby. Dat weet ik wel. Maar een tweede hands 3DS kost in veel gevallen slechts 60 euro of minder....en kan zoveeel meer.

Ik dacht aan de volgende functies die met de 3DS te besturen zouden zijn:
- snelheid
- remmen
- verlichting
- geluid uit de loc
- geluid uit de 3DS?? voor locs zonder geluid module?
- programmeren CV's
- weergeven seinbeeld op sectie waar de trein rijdt?
- schaalsnelheid in km/u

Uiteraard met de intentie zowel het touchscreen als de fysieke knoppen in te zetten naar wens. Hoe het eruit moet zien met menu's en weergave van CV's weet ik nog niet zo goed. Maar ik dacht laat ik het idee eens bij de doelgroep op tafel voorstellen :D

Een ander voordeel kan zijn dat als dit goed werkt "de jeugd" misschien wat meer interesse zou kunnen krijgen als het met een spelcomputer wordt aangestuurd. Normaal gesproken is een spel alleen heel erg virtueel...maar nu zou je er iets in de echte wereld mee aan kunnen sturen. Mij lijkt het in elk geval heel gaaf om het op deze manier als aanvulling op een Z21/iTrain er bij te hebben.

Sorry dat dit een nogal lange eerste bericht is geworden ;)


Groeten,
Pascal
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Treinen besturen met een Nintendo 3DS spelcomputer??

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb er geen verstand van maar het klinkt wel interessant. Dingen hergebruiken is altijd goed, de hobby goedkoper maken ook en uitdagingen op jou kennis en interesse gebied ook. Gooi de vorderingen maar in de groep.

Ik heb de artikelen van Guido Mahndorf in Straßenbahn Magazin over zelf ontwikkelde digitale trambesturing via smartfoon en via een aangepaste schakelkast ook met veel interesse gelezen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

piksov
Berichten: 1418
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Treinen besturen met een Nintendo 3DS spelcomputer??

Bericht door piksov »

Hi,

als je het leuk vindt, dan moet je het doen ... maar je moet je wel realiseren dat je je tijd maar 1 keer kunt besteden...

In een ver verleden had ik ook een eigen besturingsprogramma, hardstikke leuk, maar koste heel veel tijd

In datzelfde verre verleden had ik ook een soldeer hobby: hCCM blokkaarten in elkaar solderen, hardstikke leuk, maar koste heel veel tijd

Moraal van het verhaal, ik had veel te doen, maar echt treinen deed ik niet ....

Guus



Onderwerp starter
Archer
Berichten: 29
Lid geworden op: 07 sep 2016 11:40
Locatie: Den Haag

Re: Treinen besturen met een Nintendo 3DS spelcomputer??

Bericht door Archer »

neudalhausenstadbahn schreef: 03 mar 2021 13:12 Ik heb er geen verstand van maar het klinkt wel interessant. Dingen hergebruiken is altijd goed, de hobby goedkoper maken ook en uitdagingen op jou kennis en interesse gebied ook. Gooi de vorderingen maar in de groep.
Dank je wel, zal zeker wat foto's of video's plaatsen als het zover is.
piksov schreef: 03 mar 2021 16:44 als je het leuk vindt, dan moet je het doen ... maar je moet je wel realiseren dat je je tijd maar 1 keer kunt besteden...

In een ver verleden had ik ook een eigen besturingsprogramma, hardstikke leuk, maar koste heel veel tijd

In datzelfde verre verleden had ik ook een soldeer hobby: hCCM blokkaarten in elkaar solderen, hardstikke leuk, maar koste heel veel tijd

Moraal van het verhaal, ik had veel te doen, maar echt treinen deed ik niet ....

Guus
Uiteraard is het iets dat ik leuk vind om te doen. :D

Omdat de NIntendo 3DS zo goedkoop was heb ik in een gekke bui alle 6 varianten verzameld 2 jaar geleden. Als er dus een "Z21 client app" voor zou zijn heb ik er ineens 6 handregelaars bij! :D
Maar je hebt wel een punt en ik moet realistisch blijven en niet te veel in een keer willen. Het eerste wat ik wil doen is de basis en dat is de verbinding naar een Z21 centrale maken (of naar iTrain met de ingebouwde emulatie). Dan via de knoppen een DCC adres kiezen om de snelheid te veranderen en de functies van de loc te bedienen. Pas als die basis is gelegd ga ik er extra functies aan toevoegen die ik noemde.

Als test heb ik via een Python script op de PC de treinen al laten rijden en de functies bediend, dus ik weet dat het op zich wel werkt. ;)


Groeten,
Pascal
Plaats reactie