Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik start dit topic niet alleen naar aanleiding van een discussie elders op het forum maar…… Als je lichaam doet wat jij wil moet je vaak wat verzinnen om toch te kunnen doen wat je graag wil kunnen doen. Om niet iedereen zelf het wiel te hoeven laten uitvinden lijkt het mij zeer nuttig dit in een topic te bundelen zodat iedereen het kan vinden. Omdat het hier ook veel gaat over hulpmiddelen die we zelf moeten maken past dat naar mijn mening prima in de rubriek doe het zelf.

Naast het posten van zelf bedachte oplossingen moet je hier ook hulpvragen voor oplossingen kunnen posten waar we dan allemaal over na kunnen denken en ideeën voor oplossingen kunnen aandragen. En werkt het niet voor de gene die de hulpvraag stelt dan werkt het misschien wel voor een ander. Dit is dus vooral bedoeld als constructief topic en niet als jank topic.

Om dit gelijk goede start te geven hier eerst de video van Jeremy van Black Magic Craft over het omgaan met zijn tremor.

Zoals jullie weten is het voor mij voor zeker 80% het zelfde. Ik heb ook veel moeite met het vasthouden van kleine dingen. Daarvoor heb ik o.a. pennen gemaakt van kurken om penselen in te schuiven. Ook van kurken pennen met een cocktailprikker er in om dingen te positioneren of om mee te schilderen.
Afbeelding

Ook maak ik fijne penselen van grotere penselen door de meeste haren weg te knippen. Door dat de overgebleven haren langer zijn dempen die de trillingen uit mijn handen wat de gekochte kleine penselen niet kunnen omdat de haren te kort zijn.

Verder kreeg ik ooit eens hier de tip om een spons in een huisje te proppen als het huisje zelf te moeilijk vast te houden is. Dit werkt voor mij soms wel soms niet maar is zeker het proberen waard want de keren dat het werkt is pure winst.
Afbeelding

Afbeelding

Voor het vasthouden en plaatsen van dingen gebruikt ik bij voorkeur geen pincet. Een pincet is dun en klein en onstabiel vast te houden en activeert daardoor juist mijn tremor dus ik ben beter af dat gewoon met mijn ligt trillende vingers te doen. Ik gebruik bijvoorbeeld ook alleen de ouderwetse Stanley messen met schroef zonder bewegende delen omdat die voor mij het beste zijn om vast te houden en mee te werken. Ik heb ook altijd kleine schroevendraaiertjes nodig met grote handvaten. Als ik bij iemand anders moet werken( zoals bij Jaap/Jeemka) dan werkt het voor dat soort gereedschap beter als ik m’n eigen gereedschap mee neem. Omdat ik met het snijden van kleine dingen vaak uitschiet maakt ik van oude schroevendraaiers vaak beiteltjes om dingen mee uit te steken ipv te snijden. Wat ik ook heb gemerkt is dat veel tangen die je koopt verende strips hebben. Ook dat activeert m’n tremor dus die worden er gelijk uitgesloopt. Als met wegwerp beker moet lopen schuif ik er altijd 2 over elkaar heen. 1 beker is heel onstabiel en kan ik niet vasthouden zonder dat mijn handen gaan trillen. De 2e er overheen geeft net die extra stevigheid dat het bij normale belasting niet onstabiel word en mijn handen dus ook niet gaan trillen. Dat is gelijk waarom de eerder genoemde spons voor mij niet altijd werkt om een huisje mee vast te houden omdat dat soms toch te onstabiel is. Dat hangt af van het gewicht van het object wat ik er mee vast probeer te houden en van de hoeveelheid stoorstroom die er op mijn zenuwbanen staat.

het maken van bomen zou ik graag van ijzer of koperdraad doen maar dat in elkaar vlechten is zowel voor mij als voor m’n moeder( die ook eens zo’n workshop van Jaap Vriend heeft gedaan) niet te doen. Zoals jullie inmiddels bij 2 modelbaantje hebben kunnen zien ben ik de structuur de bomen als ik een echt mooie nodig heb van in elkaar gedraait en gelijmd wol gaan maken. Dat kost wel veel geduld( wat ik eigenlijk niet heb) en secondelijm en je moet iets vinden om de stam en later de takken tijdelijk in te spannen. De secondelijm droogt in wol namelijk heel erg langzaam. Bij het uit elkaar trekken van de laatste stukjes draden wol die uit 3 in elkaar gevlochten draadjes bestaan kan je ze met hele kleine klemmetje of door het gewicht van de lijm wel redelijk in bedwang houden tot het droog is.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij m’n ouders ligt nog het nodige aan fijn gereedschap( vijltjes en aanverwant spul) wat ik goed kan gebruiken maar waar ik zo niet mee kan werken en ik wacht nu op mijn vader tot hij van hout handvaten er op heeft gemaakt van een 15mm dik. Ik geloof alleen dat ik hem er eens aan moet herinneren.

Dan iets heel anders; ik kan door problemen met mijn knieën slecht laag bij de grond werken of ik moet op de grond gaan zitten maar dan kom ik bijna niet overeind. Een jaar of 8 terug toen vrienden van mij gingen verhuizen moest er aan hun schuine dak binnen het nodige geschuurd en geschilderd worden waar we allemaal door knie en rug problemen slecht bij konden. Ik heb toen in de rommelhoek bij IKEA een laktafeltje gekocht en daar wielen onder gezet. Als antisliplaag ging er een strook tapijt op. Daar konden we zonder probleem op gaan zitten in waar nodig liggen zo konden we alles doen wat nodig was. De paar euro die het koste was het meer dan waard. Iets in deze richting lijkt mij ook een (begin) van een oplossing voor mensen die onder hun baan moeten werken maar daar door vergelijkbare problemen slecht bij kunnen.

Ik hoop dat dit topic ook door andere gevuld word met vragen en oplossingen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door traiNiac »

Heel goed initiatief Michiel! Leuke tips ook.


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door Folkert van Wijk »

Goed initiatief en een mooi draadje!
Deze blijf ik volgen.

In het verleden heb ik veel kleine 1:78 model figuurtjes geschilderd. Ik lijmde ze altijd met een heel klein druppeltje houtlijm op een lucifer doosje.
Zo'n plastic voetje was makkelijk los te maken en de houtlijm was makkelijk naderhand weer er af te halen.

Tegenwoordig gebruik ik stukjes resthout en dubbelzijdig tape.



Zolderspoor
Berichten: 807
Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
Locatie: Zwolle

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door Zolderspoor »

Hema fotolijm is eveneens een prima - tijdelijk - plakmiddel om te schilderen Preiserianen mee vast te zetten en zonder sporen na te laten weer te verwijderen. Tegenwoordig plak ik er zelfs grotere objecten zoals bomen, heggen, bankjes, autootjes en dergelijke mee op hun plaats als ik het met mezelf nog niet eens ben over de definitieve plek.

Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hier een foto van de 2 priemen die gemaakt heb en ze liggen wel lekker in de had vooral door dat kale kurk.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Omdat ik te veel last van m'n handen kreeg tijdens heel precies schilderwerk met een heel dun penseel heb ik het penseel dikker gemaakt door er strook katoen aan vast te lijmen, er omheen te wikkelen en dat weer met secondelijm vol te laten zuigen.
Afbeelding
Tijdens het uitharden word het heet genoeg dat het plastic penseel zacht word dus dat is goed oppassen zowel met de dampen als de temperatuur van de chemische reactie.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Afgelopen week op vakantie geweest. Ik had een aardig boodschappenlijstje van kleine dingen om voor te winkelen. Met stip boven aan stonden nagelvijltjes alleen vergat ik dat ook tijdens de vakantie steeds. Gister ben ik met Bjorn naar rommelwinkeltje C&Q in het Cronjé winkelcentrum in Haarlem geweest waar ik eerder die week al van alles gekocht had. Dat word gerund door 2 oudere chinezen en ze hebben echt van alles. Zo ook 3 formaten potjes met schroefdeksel waar je verf en zo in zou kunnen doen. Ik ging nu specifiek voor nagelvijltjes kijken en vrij snel hadden we een pak van 24 stuks voor €2,50.
Afbeelding

Toen viel mijn oog op wat anders een aantal soorten nagelvijlen/schuurblokken van dik schuimrubber. Die zijn wel duurder met rond de €1,50 per stuk maar met die dunne weet ik dat ik gegarandeerd problemen met m'n handen ga krijgen. Dus ik heb 3 soorten dikke schuimrubber dingen mee genomen om die eens uit te proberen.
Afbeelding

Verder heb ik van de week bij de Action in Zwanenburg( echt een heerlijk rustige en grote winkel) nog 3 pakjes kunststof kwastjes mee genomen waarvan 2 met dik handvat om eens te proberen hoe dat werkt.
Afbeelding
Ik verwacht niet dat dit geschikt is voor strak schilderwerk maar ik heb ze vooral gekocht met het oog op verouderwerk. Dus vooral overbrushen, drybrushen, stippelen en washes.

Word vervolgd, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door jeemka »

Leuk zo'n Chinese winkel, Ali in de buurt.😉


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het blauwe schuurblok is slecht, bij het eerste raamkozijn gingen de bramen dwars door het schuurblok.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door BenQ »

Michiel,
Eerst de stekels van de bramen afhalen voordat je gaat schuren.🍓


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De plastic kwastjes/penseeltjes zijn zacht genoeg om goed te werken voor grondlagen, had ik niet verwacht, daarom probeer je dus steeds nieuwe dingen.

Volgens schuur of vijl je juist om die dingen er af te krijgen als dat niet kan is het hele nut van het schuren weg.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hier onder een filmpje waarom oude lompere modellen fijner kunnen werken als je zicht achteruit gaat of al slecht is.


Nog een andere opmerking; ik heb m'n draai helemaal gevonden met die penselen met plastic haren en rubberhand, ik gebruik ze voor 80% van m'n schilderwerk.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Hierbij even een update over de plastic penselen, het fijnste penseel( de gele) is echt op en is gaan pluizen. Ook de licht blauwe word slecht maar is nog te doen.

Inmiddels zijn ze voorlopig uit het assortiment van de action verdwenen, maar ik had nog een set liggen dus ik kan nog even vooruit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik had straks een gesprek met één van m'n begeleiders en we hadden het over de problemen met m'n tremor sinds het schilderen van de busgarage voor Jaap. Ik zag als oplossing van dik rond hout een lijmklem te maken die werkt als een bankschroef. Door gebrek aan dik rond hout lukte dit nog niet. Hij kwam met het idee een of meer wasknijpers of een andere model klem in of aan een pot zoals een kleine pringles koker te bevestigen. Dat was wat ik zocht, dus dat ben ik gelijk gaan proberen. Ik heb nu een geschikte klem met dominostenen in de pot gelijmd en die daarna gevuld met zand en cement en verdunde houtlijm. Dat staat nu op de verwarming te drogen. Het is even afwachten hoe zwaar dat is als het vocht er uit verdampt is.
Afbeelding
foto gemaakt met m'n telefoon

Zoals elders al te zien gebruik ik nu ook pillenpotjes gevuld met zand om kleine dingen als bussen te schilderen.
Afbeelding

Ik kwam tijdens het typen van deze post een zak houten poten van een bankstel tegen waarvan ik dacht dat die van de zomer naar Bjorn waren gegaan. Dit rond hout en net aan dit genoeg dus dat bied misschien mogelijkheden, dat ga ik onderzoeken.

Edit:
Afbeelding
2 van die dingen afgetekend, nieuwjaarsdag ga ik ze bij m'n ouders ff zagen. Dan kan m'n vader gaten voor bouten boren, want een boormachine hanteren is voor mij niet verstandig als het niet strikt noodzakelijk is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

M'n vader heeft gister die 2 houten poten gezaagd en geboord en we hebben bouten, vleugelmoeren en ringen bij elkaar gezocht om ze weer in elkaar te zetten.
Afbeelding

Afbeelding
Ze liggen lekker in de hand maar ik moet even kijken hoe het bevalt. Ik heb er nu 2 maar nog poten zat om er meer te maken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door Momfer »

Mooi dat je het hier allemaal deelt! Respect daarvoor, Michiel.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb nu veel last van zowel tremor als vast zittende spieren. Mijn ervaring is dat er dan een aantal dingen zijn die je beter niet of juist wel kan doen.

Intensief werk op de pc of schilderwerk zorgd ervoor dat ik extra spanning op bouw en spieren sneller vast gaan zitten. Als je ook last van één van beide heb probeer dan te voelen of je dat ook hebt. Als dat zo is probeer dan iets te vinden waarmee je geen spanning op bouwd en licht beweegd.

Ik ga bijvoorbeeld regelmatig bewust even wat afwas of schoonmaak werk doen of was ophangen omdat de bewegingen daarvan mij helpen al moet ik dat dan wel tot sprintentjes van 5min beperken om m'n lichaam daarna de tijd te geven te herstellen.

Aan een stukje landschap beginnen of het begroenen kan ook ontspannend werken en als je zoals ik de materialen overal om je heen hebt staan zorgd het pakken van dingen ook voor veel subtiele bewegingen. Je kan dus ook je spullen bewust zo neerzetten dat je ervoor de richtingen uit beweegd die helpen je lichaam los te krijgen.

Verder kan tussendoor heel even 5min gaan liggen en de spanning van je lichaam halen helpen te herstellen.

Soms is aan al dit soort dingen moet denken al een dagtaak maar helpt het dan is het mooi meegenomen en helpt het niet dan is dat maar zo.

Fijne pasen, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Momfer
Berichten: 538
Lid geworden op: 29 okt 2020 13:13
Locatie: Zwolle

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door Momfer »

Knap dat je dit allemaal hebt uitgedokterd!

Ik wens je fijne pasen!


Gebruikersavatar

Folkert van Wijk
Berichten: 1158
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Tips, Trucs en Hulpmiddelen voor hobbyen met een beperking

Bericht door Folkert van Wijk »

Niet speciaal voor als je een beperking hebt, maar meer in het algemeen misschien handig. Speciaal voor delicate dingen als boompjes en zo en voor het sprayen en spuiten van lijm en of verf.
Een houten knijper, twee houten ijsstokjes en een beetje houtlijm.
Aan het lange eind kan je hem vasthouden en de twee "vleugeltjes" zorgen er voor dat een en ander overeind op je werktafel blijft staan.

Afbeelding

Afbeelding


Plaats reactie