Iets met een blokkendoos die sproeit

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Had al een tijdje nog een Life Like loc in onderdelen liggen welke bedoeld is om hem te veranderen in een 2530.
Afbeelding

Uiteraard hoort hier nog een motor bij, deze is gedemonteerd om hem aan te passen om digitaal te worden bestuurd.
Afbeelding

Ondertussen de kap binnengekregen en deze na een aantal keer in een dunne laag primer en schuren voorzien van een bruine laag.
Was ik eigenlijk niet meer gewend schuren. beetje verwend met mijn eigen printer.
Afbeelding

En ondertussen een paar essentiële delen van de sproeiloc getekend en geprint.
Afbeelding
Ook alvast voor de foto in een heel dunne waas primer gezet om de details wat beter uit te laten komen.
Ze zijn wat aan de smalle kant, helaas is de huif van de loc iets te breed i.v.m. de Life Like donor loc, maar straks op de loc ziet het er nog redelijk goed ogend uit.

Van de rest van de trein is reeds een drietal wagons voorzien van een ketel aangeschaft welke aangepast gaan worden.
Ook de begeleidende goederenwagon is reeds voorzien, kan een door mij zelf gemaakte Groentewagen of 18-luiker zijn.
Nu nog op zoek naar een geschikt donor onderstel voor de blokkendoos sproeiwagon.

Moet alleen nog in het Utrechts Archief de nodige tekeningen zien te bemachtigen, is wat lastiger in deze tijd, maar ik heb de tijd. Mocht iemand al in het bezit zijn van deze tekeningen en/of een idee hebben welk onderstel geschikt is voor de blokkendoos, hoor ik het graag.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 07 mei 2021 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

bisschop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 953
Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
Locatie: sliedrecht

Re: Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door bisschop »

Hoi Guus,

Leuk model van de 2530.

Let op de mat 24 sproeiwagen stond niet meer op zijn eigen draaistellen maar op die het voormalig inspectierijtuig 11 de ex omBC 2907 volgens
https://sleutelspoor.nl/projecten/dienstwagens/

Succes met je project.

Gr Rob


Bouwt modeltreinen van de NS
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door Ipharra »

Hoi Rob,

Dat van die draaistellen is mij bekend, heb het boek van van Wijck-Jurriaanse van Stoom tot Stroom over de blokkendozen letterlijk en figuurlijk stukgelezen, staat een hoop info in. Heb zo'n 20 jaar geleden in mijn HO tijd heel wat Roco blokkendozen verbouwd. Eerst maar eens op zoek naar een onderstel, of anders ook zelf het onderstel tekenen, we zien wel. Eerst maar eens de loc en dan de ketelwagens.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door Ipharra »

Weer een beetje verder.

Het Life Like chassis weer in elkaar gezet, motor met kaptan tape geïsoleerd van het chassis en voorzien van bedrading. Originele verlichting print vervangen door een Digitrax digitale decoder. Draaistellen voorzien van de zo typische scheenplaten voor deze loc en de dieseltank op zijn plek gezet.

Alvast een aantal CV's ingesteld en proefgereden, verder geen problemen meer tegengekomen, loc rijdt mooi stil en langzaam.

Nu de komende dagen me bezig houden met de verlichting, 3D printer staat nu een paar LED houder printjes te maken, kijken of dat gaat werken.
Dan nog de kap afwerken met een aantal details waaronder de sproeihuisjes, handrelingen, biezen, nummerplaten en buffers .

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er goed uit Guus!

Fred


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door Rick »

Dat wordt een leuk treintje maar hoe ben je aan de kap voor de 2520 gekomen?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door Ipharra »

Hoi Rick,

De kap is er een van 3dbuildr, zie bericht boven jouw bericht. De sproeihokjes heb ikzelf geprint en aan één kant nog een afdekplaat voor het rooster aangebracht zoals deze er in werkelijkheid ook zat.

Werkzaamheden liggen momenteel wat stil, druk bezig om het nodige in de tuin te vernieuwen en aan te passen, hier nog een blik op de huidige stand van zaken met de kap, ziet er dus wat stoffig uit, binnenkort meer.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Iets met een blokkendoos die sproeit

Bericht door Rick »

Aha, die zag ik niet op Shapeways staan, vandaar. ;)
Het wordt wel een aparte verschijning op de baan met de sproeihokjes erop.


Plaats reactie