Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.

Bericht door FidOo »

Omdat ik regelmatig gevraagd werd hoe ik mijn Fleischmann ICE omgebouwd heb met magneetkoppelingen en binnenverlichting even een apart topic voor aangemaakt.

Mijn Fleischmann ICE 1 bestaat uit totaal 2 motorwagens en 12 tussenwagens. De motorwagens zijn beide met motor uitgerust en digitaal.
De tussenwagens zijn allemaal van analoge binnenverlichting voorzien. Het bijzondere is dat mijn ICE maar 4 wagens met stroomafname kent.
Namelijk beide motorwagens en de aangrenzende tussenwagen. Alle wagens daar tussen (dus 3 t/m 11) krijgen via stroomvoerende koppelingen hun spanning voor de binnenverlichting. Alleen wagen 7 en 8 zitten met de originele stang aan elkaar.

De opbouw is als volgt:
Legenda:
- MW = motorwagen
- TW = Tussenwagen
- VPP = Verlichting print Domburg Train Support
- ph = Peho stroomvoerende koppeling
- rs = rail spanning
- vs = verlichting spanning
- kk = gewone kortkoppeling stang

MW-(ph+rs)TW+VPP-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(kk)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW-(ph+vs)-TW+VPP-(ph+rs)-MW

Als je goed kijkt zie je dat de trein dus eigenlijk in 2 identieke delen van 7 wagens is opgesplitst. Daarom zit er ook een steekkoppeling tussen wagen 7 en 8 omdat de polariteit verschilt. Om het juist opzetten van de trein goed te laten verlopen zijn de wagens en doosjes genummerd en gemarkeerd.

Hier ook wat foto's van de binnenkant van mijn ICE rijtuig met de VPP print.

Er zit een VPP van DTS in. Daar heb 5x250uF extra condensatoren aan aangesloten.
Het schroefje om te dimmen is door een gat in de bodem te bereiken. Je mist op de foto de metalen strips links en rechts die de stroomafname vormen tussen de draaistellen en de draadjes en verbinding met de koppeling.
Dit is het eerste rijtuig na de motorwagen en deze delen hun stroomafname via de koppeling naar elkaar.
De VPP is direct aangesloten aan de rails (altijd aan dus) en de uitgang loopt dus naar de ledverlichting en wordt dan naar nog 5 rijtuigen via de koppeling doorgegeven.

Voor de koppeling heb ik dus een sleufje moeten frezen voor de draden.
Voor de verlichting heb ik er voor gekozen om de ledstrip te doorboren (goed opletten dat je geen printbanen sloopt) en met de leds naar het dak gericht te monteren. In het dak zit een strook aluminiumfolie geplakt om het licht te weerkaatsen. Hierdoor krijg je een gelijkmatige verdeling van het licht.

Afbeelding

Afbeelding


Links zit het originele stangetje en rechts dus die magneetkoppeling. Ik heb de bakken dus gemodificeerd zoals hier onder omschreven. Ik heb het schuine kantje wat weggesneden of weg gefreesd. In dit voorbeeld niet helemaal perfect gedaan, en dat merk ik dan ook. Sommige koppelingen verliezen kort contact in hele scherpe bochten. (in mijn schaduwstation ligt gevoelsmatig scherper als r2)
Verder zeggen de plaatjes denk ik meer als genoeg.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Heb nog 2 behoorlijk slechte filmpjes die indruk geeft van mijn ICE:
Hier een testje waar de meest rechter wagen op het spoor staat, de rest staat er letterlijk naast.



En hier een filmpje van uit hilversum waar die op de baan van Jeroen stond.



En een filmpje van mijn baan thuis:



M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.

Bericht door piksov »

Hi Joost,

mooi gedaan hoor!

Zou je nog een close-up foto kunnen plaatsen hoe precies de draadjes van die geleidende koppelingen lopen?

Guus



Onderwerp starter
FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Ombouw FLM ICE (1) met binnenverlichting en stroomvoerende koppelingen.

Bericht door FidOo »

Ha guus. Thnx.

Als je op de eerste foto kijkt dan zie je dat er een blauwe rand bovenaan zit en dan een sleuf. Deze sleuf heb ik zelf er in geboord en geveild. Daardoor steken de draden vanaf de koppeling direct door omhoog.

Als dat niet duidelijk genoeg is moet je het even zeggen dan maak ik een detail foto.

PS dit principe met 1 wagen met stroomafname en dan verlichting heb ik vaker toegepast op personen wagens van minitrix waar dan bijvoorbeeld de laatste (soms stuurstand) of de eerste wagen met slepers werd uitgevoerd en dan via die koppelingen wordt doorverbonden.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie