Vlinderboompjes.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Vlinderboompjes.

Bericht door Pierre »

Een week of drie geleden liep ik door de tuin en zag dat de vlinderstruik al helemaal uitgebloeid is en wat me opviel was dat de uitgebloeide bloemen voor mij nog best van pas zouden kunnen komen. Het leken al wel kleine boompjes.

Afbeelding

Voor mijn baantje heb ik nog een aantal boompjes nodig. Mooie boompjes zijn best aan de prijs en die goedkope boompjes uit China zijn echt niet mooi. Ik ben dus maar eens aan het knippen gegaan en heb een aantal bloemen van de struik geknipt om wat mee te proberen. Ik heb ze eerst drie weken laten drogen op de tuintafel en ze daarna meegenomen naar binnen. De mooiste uitgezocht en op mijn werktafel gemikt.

Afbeelding

Sommige hebben een steeltje wat mooi op dikte is maar er zijn ook (zeker de helft) die een heel dun zielig steeltje hebben. Ik gebruik een steeltje van een wattenstaafje dat ik in drie stukken knip. Deze stukjes kan ik mooi over de dunne steeltjes heen schuiven en zet ze vast met een drupje secondelijm.

Afbeelding

Daarna behandel ik de steeltjes met een beetje schorspasta ….

Afbeelding

…. en schilder ze grijs/bruin.

Afbeelding

Dan als laatste spuit ik ze in met haarlak en bestrooi ze met verschillende kleuren. Dit herhaal ik nog een keer en dan zijn het toch heel redelijke boompjes geworden.

Afbeelding

Het smaakt naar meer en ik zal er van de week nog maar eens een zooitje bloemen afknippen om boompjes van te maken. Ga ik ook eens kijken of ik nog wat grotere bomen kan maken door wat bloemen samen te bundelen of zo.

Later meer geklooi met groen … ;).


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door Frank_N »

Ziet er goed uit, Pierre ;)
Wat ik me afvraag is of het "loof" er op een gegeven moment niet gewoon afvalt, door uitdroging?


Groet van Frank
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vlinder bloemen maken zeker mooie bomen maar..................., bij mij zijn toen ik ze in het verleden( ruim 20 jaar terug) na een tijd de takjes van de stam af gaan vallen. Het enige wat de boom bij elkaar hield was de lijm/haarlak van het strooisel. Ik heb een hele doos staan maar dit houd mij tot nu toe tegen ze te gebruiken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door Bjor »

Na korte of lange tijd zullen je boompjes uitdrogen en verbrokkelen. Als je ze lang houdbaar wilt maken, moet je de takjes en twijgjes een dag in de glycerine laten liggen en daarna drogen. Pas daarna van bast en evt.
bevlokking voorzien. Door de glycerine blijven ze soepel.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door Frank_N »

Wat is die glycerine voor spul, Ben?
Ik denk aan bv zoiets m je handen mee in te smeren als die schraal zijn??


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door Pjotr »

Glycerine is goed verkrijgbaar in NL.
Zelf heb ik het destijds hier aangeschaft.

https://www.werkenmetmerken.nl/nl/glycerine_99_5_/p/371


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2013
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door Bjor »

Frank,

(Met dank aan Pjotr voor de link) het is een weekmaker. Ik heb 30 jaar geleden uit de tuin dunne takjes als boomstammen genomen en een paar dagen in de glycerine gelegd. Ze zien er nog net zo uit als toen ik ze afknipte, zijn niet verdroogd en kunnen ook niet rotten.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door Pierre »

Dank voor jullie waarschuwingen. Tja ... ik moet eens zien wat er gaat gebeuren. Ik heb in het verleden ook regelmatig (bijna altijd) natuurproducten uit de tuin gebruikt voor mijn bomen en ik moet zeggen dat er niet een boom of struik uit elkaar gevallen is. Sommige staan al meer dan 20 jaar op mijn baan zijn soms al twee keer verhuist naar een nieuwe baan. Ze blijven goed.

Hier een greep uit mijn kwekerij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het enige is dat ik sommige oude bomen een keertje opnieuw bestrooid heb omdat de kleuren me een beetje te herfstig werden. Het strooisel verkleurd op den duur. Wel stop ik alles een paar tellen in de magnetron zodat er geen nare beestjes over mijn baan gaan kruipen of aan het karton gaan knagen. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Pierre, ik heb tot dit jaar ook bijna alleen maar gedroogde planten als basis gebruikt. Ik leg ze niet in de magnetron maar de meeste liggen hier maanden of jaren gedroogd in dozen voor ik ze gebruik. Bij mij is ook nog bijna niks uitgevallen. Naast de genoemde vlinderbloemen begonnen bij mij na 10 jaar kleine boompjes van gedroogde bloemen uit elkaar te vallen die alleen met verf gekleurd waren en dus geen strooisel en lijm bevatten.

Wat strooisel betreft gebruik ik liever geen strooisels op zaagsel basis. Het harde grove zaagsel neemt helemaal geen lijm, lak of verf op en valt daardoor heel erg uit. Strooisel van fijn wat stoffiger zaagsel neemt vooral slecht vocht op en vind ik daarom niet fijn werken. Dus ik werk het liefste met strooisels op schuim basis zoals van woodland of zelf gemaakt van oasis en ik gebruik ook veel grasvezels.

De bomen die je laat zien zien er goed uit, ik denk da ik over 60/70% van mijn bomen niet echt tevreden ben.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 914
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Vlinderboompjes.

Bericht door Frank_N »

Hartelijk dank voor de uitleg allemaal! :)
@Pierre: van mij krijg je een 10+ voor foto nr4 8-)


Groet van Frank
Plaats reactie