Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Ipharra »

Project DE 1 begint op zijn einde te lopen, de beoogde 4 stuks zijn op wat kleinigheden na gereed en rijden hun pendeldienst Leeuwarden -Harlingen via station Franeker. Hier alvast foto's van de vier stellen. Twee gekoppelde stellen zonder vishaken, de enkele rode met vishaak en ATB dakleiding en de blauwe met proefsnor welke gekoppeld gaat worden aan een DE2. Binnenkort nog een filmpje van het dieselverkeer in Franeker. Nu nog de Scharfenberg koppelingen van een kleurtje voorzien en en een paar ontbrekende stukjes bies aanbrengen.

Hier de twee laatste stellen die in een van de vorige berichten nog kaal proef reden.
Afbeelding

Alle vier de stellen.
Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Hube »

Heel strak werk Guus,
Daar ben ik wel een beetje jaloers op.
Hoe heb jij het opgelost met de front en sluitverlichting?
Groetjes Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Ipharra »

Mijn oplossing is, binnenkant kap zwart maken bij openingen, stukje lichtgeleider afknippen en aan een kant vlak vijlen, de beoogde SMD 0603 LED rood of geel, of dubbel LED rood/warm wit, hieraan met secondelijm vastlijmen, twee maal zwart schilderen, geleider in gat steken en aanduwen tot aan de LED, aan voorzijde afknippen, voorzichtig ietsje terugduwen, aan binnen en buitenzijde fixeren met wat kristal klear. Erg simpel maar doeltreffend.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Mg1982nl »

@Ipharra misschien domme vraag. Maar kan je lichtgeiders met diverse diameters per meter kopen? Of heb je die zelf gemaakt?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Ipharra »

Vraag is niet dom, de lichtgeleiders zijn in diverse maten en lengtes te krijgen, bijv bij Aliexpres of eens kijken op de site van Phildie, die hebben de meeste keus in diameter. Anders zoeken op internet via google, hier vind je ook wel leveranciers maar meestal met een beperkt aantal diameters.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Ipharra »

Bij deze het toegezegde filmpje van het dieselverkeer te Franeker.
In dit filmpje de vier DE1 motorrijtuigen en als extra nog een 2400 met de zomerse boottrein.



Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Hube »

Ontzettend mooi Guus!!
_o_ Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Pjotr »

Mooi resultaat Guus. Mijn complimenten !


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 892
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Hube »

Hoi Guus,
Ik zie bij jouw plaatjes, van de binnenkant van de DE1, dat je de soldeer aansluiting van de motor aan de kant van de worm hebt zitten.
Die opmerking heb je in mijn draadje ook al eens gemaakt.
Moet dat altijd bij deze mini-motortjes?
Dan heb ik dat al vaker fout gedaan met het resultaat dat de lok de ene kant uit beter rijdt dan de andere kant uit.
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Ipharra »

Hoi Gerard,

Dat ik de motor hier zo geplaatst heb heeft te maken met de langere as aan die kant. Hierdoor is de as met het wormwiel minder flexibel t.o.v. het tandwiel voor de aandrijving, wat een stabiele loop geeft. De oorzaak van het snelheidsverschil komt doordat de worm niet precies midden boven de aandrijving zit, dit is een kwestie van de motor in de houder ietsje naar voren of naar achter en de worm precies midden in het verlengde van het tandwiel voor de aandrijving naar links of rechts verschuiven en dan te testen, net zolang totdat de snelheid vrijwel gelijk is. Dan de motor en houder fixeren met een drupje superlijm.
Hieronder een ijking in iTrain van één van mijn DE1 stellen, de andere drie stellen hebben een vrijwel gelijke grafiek als ijking.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en weer door

Bericht door Ipharra »

Bij deze weer eens een update over de geplande DE1 motorrijtuigen. Drie van de vijf geplande DE1en rijden al een tijdje rond en toen kwam de schaarste in decoders, wat het rijdbaar maken van de geplande modellen een behoorlijke tijd heeft vertraagd. Nu de decoders weer redelijk leverbaar zijn gaan we de todo lijst afwerken van 1 naar 5. De laatste twee DE1en zouden een blauwe met proefsnor worden en een rode met vishaak en reclamebaan. De blauwe gaat gekoppeld rijden met een blauwe DE2 met bloedneus en de rode DE1 gaat gekoppeld rijden met een gele gerenoveerde DE2. Heb een aantal proefritten gedaan en dit heeft geleid tot een aanpassing van de onderstellen m.b.t. het plaatsen van extra gewicht d.m.v. strippen lood. Deze worden momenteel geprint en kunnen we eind van de week verder uitproberen. De beide kappen moeten hier en daar nog cosmetisch worden aangepast en nog voorzien van diverse decals, en krijgen eind van de week hun nieuwe onderstellen.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie