Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Hernieuwde poging DE1 te bouwen, en na 3 jaar gelukt

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Ik heb al twee jaar een onafgebouwde DE1 in de bak liggen. Was al begonnen aan de kap maar eigenlijk wilde ik eerst kijken of ik een goed rijdend chassis kon samenstellen. De kap en bodem waren van @Jettuh alleen is de bodemplaat voor Tomytec draaistellen bedoeld die al heel lang zeer slecht te verkrijgen zijn. Had dus een poging gewaagd om met behulp van andere Tomytec draaistellen een rijdend chassis in elkaar te kunnen zetten door het aanpassen van deze bodem, maar de resultaten waren niet erg bemoedigend en zo belandde het hele project in een bakje word ooit nog wel eens iets mee gedaan.

Afbeelding
Kap gespoten en gedeeltelijk al voorzien van zandgele biezen en op het dak de ATB leiding aangebracht.

Naar aanleiding van het draadje van Pieter over zijn project van de bouw van een gerenoveerde DE2 kwam er de vraag welk draaistel hiervoor te gebruiken was. Een van de tips was een draaistel van een Roco BR215 die goed bruikbaar zou kunnen zijn. Hier ging bij mij een lichtje branden om mijn DE1 af te kunnen bouwen. In de bak afgestelde locs bevond zich een Minitrix BR216 waar ik destijds een Tramfabriek motor in had gezet en had gedigitaliseerd. Loc uit elkaar gehaald en Fusion 360 aangeslingerd om voor deze draaistellen een chassis te maken die in de kap van de half afgebouwde DE1 zou moeten komen. Eerst zelf een aantal testprintjes geprint om te kijken of het te realiseren was en daarna een proefchassis laten printen bij SW, het chassis paste niet op het printvlak van mijn printer vandaar.

Afbeelding
Hier de testprint met de motor gemonteerd en met behulp van een 9 volt blokbatterij het chassis over de baan laten testrijden. Had bij Ali ondertussen de perfecte oplossing gezien om een Next 18 decoder in te bouwen, een mooi klein printje van LaisDC met de stekker aansluiting aan een kant en soldeerpads aan de andere kant en aan het ene eind een gaatje voor een M2 schroef om hem te bevestigen. Deze oplossing meteen meegenomen in het ontwerp.

Afbeelding
Ook voor de draaistellen nieuwe houders gemaakt waar straks op de zijkant de DE1/2 scheenplaten van Pieter worden aangebracht, voor de broodnodige DE look.

Afbeelding
Ook de schortplaten nog even getekend zodat deze straks op het chassis gezet kunnen worden. Het definitieve chassis laat ik in metaal printen voor gewicht en geleiding van de massa. En mijn 3d-printer kan de details op de schortplaten wat beter printen.

Nu wachten op het metalen chassis en ook nog een vliegwiel besteld. Als alles volgens plan verloopt is de volgende stap kap afbouwen en de verlichting in orde brengen. Maar dat is voor een volgende post.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 20 mar 2022 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ad_M »

Leuk om weer te volgen Guus, succes :Thumb

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Hube »

Guus,
Dat ziet er heel strak uit.
Ik heb nog 2 draaistellen van een minitrix Br 215 liggen. Die zou ik graag voor mijn DE1 willen gebruiken als jouw onderstel beschikbaar komt.
Zelf heb ik enige tijd geleden een DE1 gebouwd op basis van een Roco VT485 donor, die ik verlengd heb.
De assen in de draaistellen van dit model hebben ook een afstand van 18,8 mm
De loopeigenschappen van dit stel zijn niet bijzonder goed maar het kan er mee door.
De scheenplaten zijn van Pieter;
DE1VT485.gif
DE1VT485.gif (93.61 KiB) 2779 keer bekeken
Ik heb voor mijn DE 1 raamstijlen laten printen bij schapeways. De afmetingen zijn 0,1 mm kleiner dan jouw model en ze passen precies.
Daar heb ik dan een stukje transparante folie achter geplakt. Dat maakt het model al een stuk fraaier.
DE 1 raam.jpeg
DE 1 raam.jpeg (12.75 KiB) 2779 keer bekeken
DE1.jpg
DE1.jpg (25.05 KiB) 2779 keer bekeken
Overigens heeft de 1100 van minitrix ook een asafstand van 18,8 mm. Deze draaistellen zijn gelijk een die van de Br 215

groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi Gerard,

Zodra ik alles op de rit heb wat betreft een goed rijdend chassis neem ik wel even contact met je op. Dat van die raamstijlen is een goede tip, mijn eigen 3d 4k printer heeft hier totaal geen moeite mee en we gaan Fusion 360 weer aanslingeren en kijken of we de DE1 van raamstijlen kunnen voorzien.
Ben nu bezig met het voorbereiden van 4 versies. Een DE1 in dieselblauw zonder logo met een versterkings DE1 in dieselrood en ook zonder logo, een dubbeltractie van rond begin jaren zestig. Dan een enkel motorrijtuig in dieselrood met logo en ATB dakleiding als enkeltractie, en als laatste een versterkingsrijtuig DE1 welke aan een later te bouwen DE2 als versterking kan worden gekoppeld, deze in dieselrood met logo, ATB dakleiding en reclame banen. Hiervan krijgen twee stuks een aandrijving en de andere twee worden dan een soort van bijwagen. Als dit straks allemaal rondrijd op mijn baan station Franeker komt de volgende uitdaging de DE2 treinstellen en ook nog een DE3 treinstel, maar dat is voor later. Eerst al mijn lopende projecten maar eens afwerken, staat hier ook nog steeds een bijna afgebouwde 2530 met sproeihokjes en ook het stationsgebouw zelf is bijna af op wat detaillering na zoals regenpijpen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Zo nog even een proefprintje gemaakt van de raamlijsten en deze snel met een kwastje alukleurig gemaakt. De definitieve versies worden uiteraard gespoten zodat deze er nog wat strakker uitzien. Zo uitvergroot vallen alle ongeregeldheden echt op. Moet zeggen dat het resultaat er mag zijn en dat met een dikte van 0,3 mm ze nog redelijk hanteerbaar zijn en mocht er eens een sneuvelen, geen probleem print zo weer een aantal nieuwe. Alle ramen aan de zijkant krijgen nu een raamlijst en ga kijken wat ik met de lijsten van de cabines aan de kopeinden kan doen.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Kom na langdurig bestuderen van diverse foto's van DE1 motorrijtuigen dat de raamstijlen in de deuren rood of blauw horen te zijn behalve het deel in het midden. Maar goed dit was een proef om te kijken of de geprinte raamstijlen hanteerbaar en goed in te passen waren. De ramen in de bagageruimte blijken helemaal geen raamstijlen te hebben, dus die vervallen ook. Eens kijken of ik nog een klein detail aan kan brengen in de overige raamstijlen. Ondertussen ook een malletje geprint voor het buigen van de handgrepen en het boren van de gaatjes. Gaan gebogen worden uit 0,2 mm koperdraad.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Rick »

Die raamstijlen zien er goed uit, die kan ik ook wel gebruiken in mijn DE-1. Als aandrijving dient een Tomytec-chassis, tussen de schortplaten heb ik wat gewicht aangebracht voor betere rij-eigenschappen. Het rijdt nu redelijk vind ik, alleen is het een vrij luidruchtig rijtuig geworden.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Zo net mijn metalen chassis binnen gekregen .

Enorme teleurstelling.

In tegenstelling tot mijn eerdere proefchassis in kunststof, die exact volgens de getekende maatvoering is, blijkt hetzelfde chassisdeel geprint in metaal zo'n 1,7% kleiner te zijn. Had toch wel verwacht van een firma als SW dat als ze iets in metaal printen dat ze weten wat de krimp is en dat ze dit verwerken in de print zodat het resultaat overeenkomt met hetgeen is getekend. Probleem is dus dat de wielstellen niet passen en ook de motorhouder en decoderprint niet zijn te monteren en verder de NEM houders te diep in de kop komen te liggen en de schortplaten ook niet goed te monteren zijn. Ondertussen contact opgenomen met SW en eens kijken met wat voor antwoord ze komen om dit probleem op te lossen zodat er alsnog een correct onderstel komt om toe te passen


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ad_M »

Erg vervelend Guus

Maar fijn dat je het deeld, zat ook al met dit idee te spelen om te gaan doen
Ben heel benieuwd of jullie elkaar tegemoet kunnen komen 😄

Of iemand te vinden die betaalbaar zelf kan gieten?

Neem aan dat we zelf meer dan instaat zijn om bijvoorbeeld een mal van gietwas aan te leveren via onze printer(s)

Leuk om te volgen Guus, ik weet zeker dat dit helemaal goed gaat komen!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Ik hou jullie op de hoogte, ondertussen al een plan B bedacht. Kreeg vandaag nog twee losse draaistellen uit Duitsland met op elk draaistel een contactveertje die niet in de beide donorlocs die ik heb zaten. Op basis hiervan kan ik heel eenvoudig de stroomopname realiseren middels een versatile plastic bodemplaat. Stukken goedkoper dan de metalen bodemplaten en tussen de schortplaten ruimte gemaakt om een stuk metaal als gewicht te plaatsen. Dus rap nog extra van deze contactveertje besteld. Binnenkort dus ook over plan B meer. Denk dat plan A met metalen frame de prullenbak ingaat en dat het eindresultaat met plan B tot stand gaat komen,


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Pjotr »

Da's jammer Guus. Ik begreep van collega Fred (3DBuilder) dat het printen van een metalen chassis een prima oplossing was. Misschien dat hij kan aangeven of het krimp probleem zich ook bij zijn ontwerpen voordeed.

Ik heb een laatste model Sik van hem met een geprint messing chassis. Dat klopt wel qua maatvoering, maar wellicht dat 1,7% krimp bij dit ontwerp geen probleem vormt.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door caspervt »

Goedemorgen Guus,

Dit lijkt me heel erg frustrerend. Ik heb in het verleden ook wel onderdelen voor een aandrijving besteld in messing bij Shapeways. Ik zie in je draadje dat je eerdere proefchassis (in nylon?) ook bij Shapeways is besteld. Shapeways corrigeert voor messing onderdelen in het wassen model voor de krimp die bij het gieten van messing optreedt. Je eindproduct zou, binnen de marges die bij materiaalomschrijving op Shapeways staan, moeten voldoen aan de maatvoering van het bestand wat je aangeleverd hebt.

Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de lengte van je chassis nog een probleem geeft. Ik weet uit een H0 verleden dat bijvoorbeeld de neuzen van stroomlijnmateriaal (mat 36, mat 40) ook heel slecht in messing gegoten konden worden door de krimp. Het model kan door dunne wanden, holle vormen en lange vormen torderen bij het afkoelen van het messing in het gietproces. Het is hierbij altijd een kwestie van uitproberen en de grenzen opzoeken.

Ik zou persoonlijk in jouw geval denk ik kijken of je de delen waar de draaistellen en motor in zitten tot een kleiner onderdeel kan maken wat je daarna in een andere frame vastzet. Maar goed, hopelijk kan Shapeways je een nieuw en goed passend chassis leveren, dat zou wel het makkelijkst zijn!

Succes, je de kap ziet er in ieder geval fantastisch uit, dus uiteindelijk heb je iets heel moois!!

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi Casper,

Probleem is dat het bodemdeel te lang is om in messing te laten maken, en het in delen laten printen en dan weer aan elkaar zetten vind ik niet een elegante oplossing voor iets wat toch redelijk stijf en strak moet zijn. Dit deel is dus een soort van geprint in staal en daar gaat iets niet goed en eindig ik met een onderdeel waar ik niets aan heb. Het laten printen in metaal was om de stroom te kunnen geleiden net zoals in de donorloc en ook voor het gewicht. Dit was wat lastiger met een versatile plastic bodemdeel. Heb ondertussen voor beide een oplossing gevonden om het bodemdeel in kunststof te printen en de stroomdoorvoer en het gewicht te realiseren. Meer hierover in een volgend bericht. De rijeigenschappen van enkel het kunststof testchassis was op zich al prima dus met een stuk extra metaal ingebouwd tussen de schortplaten moet theoretisch zelfs beter zijn. Bijkomend voordeel is, dat het ook iets goedkoper is.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Pjotr »

Vraagje:

Zou het een idee kunnen zijn om bij dit model de binnenzijde van een uitsparing te voorzien en hier dan een raamlijst van geëtst messing in te plaatsen ? Ik zat ook te denken om van de raamlijsten transfers te maken en deze op een doorzichtige plastic sheet aan te brengen, maar dat lijkt me iets meer gefreubel.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Ik denk dat de optie met transfers op transparant plastic niet het gewenste resultaat gaat geven, denk dat de ramen wat een matte look krijgen.Het idee van de geëtste raamlijsten lijkt me een beter te realiseren oplossing. Ik heb zelf nu de raamlijsten nog een ietsje dunne geprint, nl 0,25 mm, is nog goed hanteerbaar, ben nu bezig met transparante ramen zelf te printen met heldere resin. Zit nu te wachten op een polijstschijf om te proberen ze aan de achterzijde redelijk tot goed helder te krijgen. Ze hebben nu nog een soort matglas effect.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi,

Polijstschijfje binnen, maar helaas truc mislukt. Resin wordt wel iets helderder maar blijft toch een soort van matglas. Voor de toekomst eens kijken of ik ze op een of andere manier kan gieten. Raamlijsten gaan er al wel in en voorlopig maar wat transparante overhead sheet erachter.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Zo weer even terug naar waar het allemaal om begon, een werkend onderstel.
Heb afgelopen tijd een aantal proefprinten en tests gedaan en volgens mij heb ik nu alles op de rit om een goed rijdend onderstel in elkaar te zetten

Afbeelding
Heb nu dus een bodemdeel, schortplaten, motorhouder, gewichtplaatje, twee draaistel afdichtingen, twee minitrix draaistellen, twee Minitrix contact plaatjes, LaisDcc Next 18 insteekprint, tramfabriek motor, wormwiel van Minitrix motor en de scheenplaten van @Pjotr, het vliegwiel ontbreekt nog op de foto.

Afbeelding
Hier de ombouw van de draaistellen tot een DE draaistel, het omzetten van de scheenplaathouder en deze vervangen door een zelf geprint exemplaar, vervolgens op de zijkant de DE scheenplaten aangebracht.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ad_M »

Ziet er al goed uit Guus, jammer van de ramen
Zit ook nog hard te zoeken naar een goede clear resin zonder teveel nabewerking
Voor nu gewoon in normale resin printen en dan laten gieten? (zit ook nog even te zoeken waar, maar dat komt goed)

Kleine mierenzift opmerking, nu je de voor deze draaistellen hebt gekozen, is het dan geen optie om je scheenplaten aan te passen voor deze wielafstand?
Dus smokkelen om het esthetisch correct te maken ipv op schaal houden? ;)

Zo maar een vraag hoor :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi Ad,

Af en toe een beetje lui is niet erg, de scheenplaten zijn van @Pjotr en de as afstand is inderdaad iets te groot, zo'n 0,4 mm aan beide zijden. Als je het goed bekijkt is ook de draaistel afstand niet correct, dit komt omdat de kap eigenlijk bijna 3 mm tekort is, iets met de breedte van de stijlen naast de midden deuren. Dus hier en daar een beetje rommelen met maten vind ik niet zo erg, en dit is altijd nog beter dan de bijna 5 mm te korte Tomytec draaistellen. Zo als los draaistel zie je het wel op een ingezoomde foto. Als hij op de baan staat met kap erop valt het nauwelijks op. Misschien dat ik ooit me er nog eens toe zet om zelf de scheenplaten opnieuw te tekenen afgestemd op de as afstand van de Minitrix draaistellen. Voorlopig ben ik al blij dat ik na twee jaar eindelijk eens DE stellen heb rijden op mijn baan. Volgens mij is de algemene indruk straks goed voor een DE1.
Mocht je nog iets vinden om ergens ramen te laten gieten hou ik me aanbevolen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Pjotr »

Hallo Guus,

Laat anders even weten wat de as-afstand moet zijn voor de Minitrix onderstellen. Misschien dat ik het met een kleine ingreep kan aanpassen.
Eventueel kan ik je ook een STL-bestand sturen, dan kun je 'm zelf printen.

Als je die ramen heel fijn opschuurt, tot bijvoorbeeld korrel 2000, en dan polijst met een doek met Brasso koperpoets ?
Wat zou het resultaat dan worden ?
Plexiglas krijg je op die manier namelijk ook weer helder. Dat is alleen wel harder dan uitgeharde resin, maar het proberen waard.
Desnoods daarna aflakken met Humbrol of Revell enamel.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

Zou het zeer op prijs stellen als je de scheenplaten wil aanpassen, de as afstand van de Minitrix assen is 17,8 mm. Om ze op mijn wielhouders te kunnen plaatsen zou de lengte minimaal 28 mm moeten zijn en de aspotten elk 0,5 mm naar binnen moeten. Zou mooi zijn als je me het STL bestand zou willen sturen, kan ik ze printen met een laagdikte van 10 micron en vergelijken met de SW versie.

Als ik Ad zijn redenatie mag volgen en wat smokkelen met de maten is mijn probleem met de wieldiameter ook meteen opgelost :mrgreen: De wielen in het Minitrix draaistel hebben een diameter van 6,4 mm dit zou echter 5,9 mm moeten zijn. Heb me al een slag in de rondte gezocht op internet om vervangende wielen voor de draaistellen te vinden, maar dat is zoeken naar een speld in een hooiberg.

De tip om de ramen helder te krijgen met korrel 2000 en Brasso gaan we proberen, heb hier nog bijna 50 ramen liggen om op los te gaan. Eens kijken hoe aan de nodige spullen kan komen ondanks de lockdown, Brasso zal nog wel lukken in de supermarkt, korrel 2000 zal wel bestellen worden via internet.
Laatst gewijzigd door Ipharra op 12 jan 2022 15:35, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Pjotr »

Hoi Guus,

Even voor de zekerheid:
Ik neem aan dat je met een lengte van 28 mm de totale lengte van het draaistel bedoelt. En de assen moeten dan 0,5 mm naar het midden toe ?

Ik kijk even of ik er dit weekend aan toe kom. Stuur anders even een PB.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Hoi Pieter,

De bevestigingspunten op de wielhouder zitten buitenkant 28 mm uit elkaar, het bovendeel, de balk met de gaten, moet minimaal deze lengte hebben, langer mag, die ik nu heb zijn 29 mm, om ze te kunnen bevestigen. Neem aan dat de aspotten nu op 18,8 mm zitten, deze zouden dan elk 0,5 mm moeten verschuiven naar het midden, zodat de as afstand 17,8 mm wordt.
Het heeft geen haast kan altijd de scheenplaathouder later simpel vervangen, kwestie van 1 schroefje


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Pjotr »

Met de aangepaste scheenplaten wordt het steeds mooier. De aspotten zitten straks meer in lijn met de Minitrix assen.

Ben straks ook vooral benieuwd in hoeverre de aandrijving bij je werkt in de praktijk. Een worm goed postioneren op het wormwiel is best wat precisiewerk. Dat merk je al als je een Minitrix NS1100 moter gaat vervangen door een klokanker exemplaar.

Als je echt met kleinere wielen aan de slag wilt, zou je eens kunnen kijken naar de wielen van een Piko NS2200.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Hernieuwde poging DE1 te bouwen

Bericht door Ipharra »

Nog bedankt voor de aangepaste scheenplaten, ziet er in Fusion goed uit. alhoewel mijn computer zich momenteel suf rekent op een of andere manier, een nadeel van Fusion dat hij na iedere aanpassing het onderdeel weer compleet gaat opbouwen in het geheugen en af en toe een opdracht eigenzinnig aanpast ipv het gekozene te doen en staat dan zo weer een drie kwartier te rekenen. Afijn ben bijna klaar met de aanpassingen en als alles goed gaat worden er vannacht de eerste aangepaste draaistelhouders geprint.

Het afstellen van de motor is inderdaad een beetje lastig, had een houder maar daar zat de motor iets te hoog, nieuwe houder gemaakt, alleen de bodemplaat verkeerd aangepast, zit nu veel te hoog 7(8)7 |:( 7(8)7 Net even een nieuwe aanpassing gedaan en gaat vanavond ook mee met het printen. Net even provisorisch de motor op de goede hoogte vastgezeten dan loopt het bodemdeel de ene kant op perfect en de andere kant op bijna perfect en na wat rommelen met de afstelling loopt hij beide kanten nu goed. Stroomafname is niet 100% dus ik denk dat ik er nog een locbuffer inbouw, heb er nog een paar liggen van Fichtelbahn.

Het aanpassen van de wielen heeft niet echt prioriteit, heb ook niet echt de spullen ervoor om wielen te gaan vervangen, mooiste zou zijn als Minitrix deze wielstellen voor deze draaistellen heeft met een kleinere diameter zodat ze eenvoudig te vervangen zijn.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie