Strooi materiaal afschermen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Robbie1604
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2020 21:08

Strooi materiaal afschermen

Bericht door Robbie1604 »

Hallo allemaal,
Ik ben begonnen met de scenery op mijn n-baan, echter loop ik tegen het volgende probleem aan :
Mijn n baan van 2 mtr bij 1 mtr heb ik aan de 2 mtr kant voorzien van een scharnier zodat ik deze op kan klappen tegen de muur, dit voor ruimte maar ook is dit makkelijker voor de bedrading.
Echter heb ik dan het probleem dat strooisel wat niet goed vastgelijmd zit er dus afvalt en over de baan heen komt.
Als basis gebruik ik piepschuim wat ik eerst verf en daarna pas de lijm en strooisel aanbreng.
Hoe kan ik dit het beste tegen gaan ? Ik gebruik als lijm houtlijm. Als strooisel Noch 08370.
Ik ben diverse oplossingen tegen gekomen maar die spreken elkaar allemaal tegen.
Het volgende ben ik tegen gekomen : haarlak mat, overgieten met verdunde houtlijm, spuitbus met acryl vernis
Wie heeft voor mij de gouden tip ?
Alvast bedankt
Rob


Centrale DR 5000 - rosoft bezetmelders en wisseldecoders - DR 4018 seinmodules
Geen tijdperk, alles rijd door elkaar.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door maarten »

Welkom op het forum Rob, stel je even netjes voor in het daarvoor bedoelde deel. ;-)

Om antwoord te geven op je vraag, indruppelen met 'scenic cement'. Dat kun je kopen maar ook zelf maken. Veel gebruikt is verdunde houtlijm (verhouding 1:1 met water) voorzien van een druppel afwasmiddel om de oppervlaktespanning te verkleinen. Eventueel eerst besproeien met alcohol zodat de lijm er nog beter invloeit.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door Pierre »

Hoi Rob,
Ik denk dat de basis al niet helemaal goed gegaan is. Als je de ondergrond goed dik insmeert met witte houtlijm en dan het "gras" er op blijft het best goed zitten. Als het wat is ingedroogd even de stofzuiger er over om het overtollige strooisel weg te halen. Zijn er plekken die niet goed vast zitten dan deze opnieuw strooien en dan zou ik gaan voor verdunde (50-50) houtlijm met een drupje afwasmiddel. Dit met een injectiespuit of pipet op het gras druppelen. Als het goed is trekt de lijm er gelijk in vormt een hechte laag.
Succes. ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3016
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door Ron »

ik gebruik onverdunde houtlijm en smeer steeds een stukje in wat ik dan bewerk met groenzooi.
Na drogen even de stofzuiger eroverheen en je hebt nergens last van, alles blijft zitten
rest van de scenery is overigens ook met houtlijm geplakt.
Op de foto staat het plaatje maar een stukje open, maar als ik echt in de helix moet komen staat het rechtop.

AfbeeldingCIMG0119 by Ron Boogers, on Flickr

gr. Ron


Ik rommel maar wat aan!

59erke
Berichten: 158
Lid geworden op: 14 jan 2021 11:59
Locatie: Oost Vlaanderen - Belgie

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door 59erke »

Ik denk dat piepschuim niet echt de perfecte basis wegens een te groot zuigend effect. Beter zijn XPS isolatieplaten.
Nu bestaat er wel een mogelijkheid om het piepschuim in te smeren met een laagje gips (eventueel reeds ingekleurd bij het mengen) om het zuigend effect tegen te gaan.

Na het drogen insmeren met verdunde houtlijm, strooisel aanbrengen en wat ik daarna ook steeds doe is het geheel overspuiten met sterke haarlak.


Belgisch N Spoor - Thuisbaan La Gleize TPIV - Collector reeks 59 NMBS

Grtjs Koen
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door maarten »

Mijn ervaring is dat piepschuim/Isomo/EPS prima werkt hoor. Alleen even opletten dat dit niet waterdicht is, dat is denk ik wat Koen bedoelt. ;) Ik heb meegemaakt dat verdunde houtlijm (met drupje afwasmiddel) door het piepschuim heen sijpelde. |:(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

59erke schreef: 30 dec 2021 10:34 Ik denk dat piepschuim niet echt de perfecte basis wegens een te groot zuigend effect. Beter zijn XPS isolatieplaten.
Mijn ervaring is precies het tegenovergestelde. Door de ruimte tussen de bolltjes van piepschuim kan het vocht weg en droogd het sneller en geeft het een betere verankering. Ik ben daarom van XPS weer terug gegaan naar piepschuim als bouw materiaal. Zolang je een heet schuim mes hebt maakt het met snijden niet uit welk soort schuim het is.

Voor de hechting van strooimateriaal is het vooral belangrijk dat je niet te weinig en/of te dunne lijm( of verf) gebruikt. Heb je hele dunne lijm nodig dan kan het nodig zijn een 2e laag er in te laten zuigen nadat de eerste droog is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Robbie1604
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2020 21:08

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door Robbie1604 »

Allemaal bedankt voor jullie reacties.
Hier ga ik zeker iets mee doen, ik denk dat mijn grootste fout geweest is dat ik te weinig lijm aanbreng.
Als ik het goed begrijp is houtlijm prima, maar moet dit niet verdund worden ?
Ik heb ook gezien dat bv Noch een speciale lijm heeft voor strooisel/gras.
Is dit beter dan houtlijm.
Alvast bedankt weer voor het meedenken/tips geven.


Centrale DR 5000 - rosoft bezetmelders en wisseldecoders - DR 4018 seinmodules
Geen tijdperk, alles rijd door elkaar.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5081
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Je hoeft geen dure speciale lijm te kopen, weggegooit geld, houtlijm( niet water vast) of tacky glue zijn prima. Je moet het inderdaad verdunnen, hoever je het verdund hangt van je werkwijze af. Als je zoals Maarten aangeeft het lijmd met een verhouding van 1 deel lijm op 1 deel water moet je de ondergrond van te vocht goed vochtig/nat maken, mij te veel gedoe. Ik gebruik eerder een verhouding van 1 deel lijm op 5 delen water of dunner. Word het niet helemaal sterk genoeg druppel ik wel een 2e laag in wat ik ook doe als de kleur me niet bevalt. Want lijm ook veel met verdunde muurverf ipv lijm en dat moet je net wat vloeibaarder houden.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

Onderwerp starter
Robbie1604
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 nov 2020 21:08

Re: Strooi materiaal afschermen

Bericht door Robbie1604 »

Allereerst wil ik bij deze iedereen een gelukkig en gezond 2022 toewensen.

Ik denk ik plaats even een tussentijdse foto
Afbeelding

Afbeelding


Centrale DR 5000 - rosoft bezetmelders en wisseldecoders - DR 4018 seinmodules
Geen tijdperk, alles rijd door elkaar.
Plaats reactie