Kleinspoor droogt niet

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Kleinspoor droogt niet

Bericht door Mg1982nl »

Heeft iemand ervaringen met kleinspoor verf dat het niet wil drogen?

Zoals altijd doe ik de 3D kappen goed ontvetten met dreft en goed opschuren. Dan 2 dekkende lagen met kleinspoor primer. Dan weer schuren en ontvetten.
De gele verf heb ik zoals altijd 1 op 1,5 gemengd met wasbenzine. Netjes gespoten niet te dik maar wel dekkend.

Maar nu 48uur later is de verf nog steeds nat. Ik weet dat het vettig kan aanvoelen. Maar dit is echt nat.

Iemand ervaringen met het nat blijven?
Vorige keren was het na enkele uren stofdroof en na 24uur kon ik de 2 laag voorbewerken


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door maarten »

Ik ken deze verf niet, geen ervaring mee. Maar ik vraag me af of je dit niet moet verdunnen met terpentine? Is je wasbenzine misschien de eco-variant?


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door Ipharra »

Gebruik de verf van Kleinspoor al jaren, nooit een probleem met drogen, binnen een paar uur stofdroog. Meng de verf altijd 1 op 1 met wasbenzine. Wat Maarten zegt die spullen met eco weet je niet wat er toegevoegd is wat het drogen kan verzieken.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door Mg1982nl »

Zover ik kan zien is het geen eco wasbenzine.

Zojuist met een borstel de natte verf eraf geborsteld
Sommige stukken blijft het geel en/ of primer goed zitten.
Sommige delen geheel kaal.

Ik denk dat de kappen toch niet goed ontvet zijn, nu de kappen in de blue wonder gezet om ze geheel kaal maken.

@Ipharra welke primer gebruik jij en hoe maak jij de 3D kappen vet vrij?


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door Ipharra »

Ik gebruik voor primerlaag grijze primer uit een spuitbus van de Action, voor het spuiten van geel is het beter om een witte primer te gebruiken, gebruikte hiervoor in mijn HO tijd, wat lang geleden is, busjes witte primer van Revell. Heb tot nu toe voor mijn N modellen nog geen geel nodig gehad, weet eigenlijk niet of de Action ook witte primer heeft. Bij mij gaan de kappen in een 1 op 1 mengsel van Dasty en water in een ultrasoon reiniger, dan goed afspoelen met water en in mijn ogen niet onbelangrijk, niet zo oplaten drogen maar goed droog afblazen met lucht zodat alle vocht verwijderd is. Kleinspoor raad aan om de kappen van verf te ontdoen door ze, als de kappen hier tegen kunnen, in thinner te leggen. Uit eigen ervaring weet ik dat FXD kappen van SW en ook 3D geprintte resin kappen kunnen hier tegen, bij mij gaat er bij het spuiten ook wel eens iets mis. :mrgreen:


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door Mg1982nl »

Bedankt voor de tips

Is grondverf van de action niet te grof/dik dat de details verloren gaan?


Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door Ipharra »

Deze primer is prima, je moet hem alleen goed doseren, wat verderaf spuiten, meer een soort van vernevelen en ook heel belangrijk meerdere dunne lagen, niet meteen dekkend spuiten, dan blijven de details prima zichtbaar.
Kijk anders even bij wat andere topics van mij, station Franeker of de groentewagons en andere goederenwagons die ik heb gemaakt


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door Pjotr »

Action primer is inderdaad goed spul. Zelf gebruik ik het als ondergrond voor (thinner gebaseerde) Phildie lak. Naast grijs is het ook in wit verkrijgbaar. Ik zou het alleen niet proberen dekkend te krijgen. daarvoor bevat het te weinig pigment. De functie van primers in het algemeen is tenslotte alleen het verkrijgen van een optimale hechting.

Voor het vetvrij maken van Shapeways kappen dompel ik het model altijd een kwartier in een pot met wasbenzine. Langer is absoluut niet nodig. Vervolgens boen ik ze naderhand nog af met Dasty (Wibra) en warm water. Het spuitwerk doe ik meestal pas na een week om er zeker van te zijn dat het model niet alsnog gaat zweten o.i.d.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door Mg1982nl »

De tip van thinner werkt perfect.

Echter stom geweest door ook minitrix kappen er even in te stoppen. Is. Niets meer van over 🤯

Morgen komt er een ultrasoon bad binnen. Kan ik de kappen weer grondig ontvetten.

Ondertussen verder met de gvb tram van Mitchell

Afbeelding



tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Kleinspoor droogt niet

Bericht door tv_man »

Haha, ja, plastic kappen smelten weg in thinner. Jammer. Je bent niet de enige die dat is overkomen. Misschien ergens een duidelijke waarschuwing plaatsen van wat de gevolgen daarvan zijn.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie