plan D rijtuigen ontwikkelen/interesse?

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
GeertJan
Berichten: 5
Lid geworden op: 30 sep 2021 09:43

plan D rijtuigen ontwikkelen/interesse?

Bericht door GeertJan »

Hallo allemaal,

Ik ben aan het kijken of het mogelijks is om zelf plan d rijtuigen te ontwikkelen, Ik zou graag willen weten of daar meer mensen in geïnteresseerd zijn en of we elkaar daarmee zouden kunnen helpen. Achter al die mooie 1200, 1100 en 1300 locs horen immers ook mooie rijtuigen. 3D printen is wellicht een oplossing, maar misschien zijn er meer mogelijkheden.

Ik hoor graag van jullie.

mvg

Geert-Jan


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: plan D rijtuigen ontwikkelen/interesse?

Bericht door WilcoV »

Ben benieuwd, altijd interesse echter is dit ook al een keer geprobeerd voor Plan E en buiten de shapeway modellen is het nooit gelukt. Ik hoop hier meer succes.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: plan D rijtuigen ontwikkelen/interesse?

Bericht door Pjotr »

Daar is zeker interesse in, sterker nog ik heb nagenoeg alle Plan-D rijtuigen al op de plank liggen als ontwerp en als prototype.
Daarbij is het idee om geen schaarse donoren te gebruiken en dus alle delen zelf te printen. Raampartijen worden uiteindelijk gegoten in acryl, omdat je dit met het huidige printmateriaal niet mooi genoeg krijgt.

Onlangs begonnen met het uitbrengen van de lastigste, de WRDk stuurstand. Deze wordt op korte termijn door Rob Bisschop in productie genomen.
Hoogstwaarschijnlijk wordt deze gevolgd door het Plan-D Restauratierijtuig.

Of ik verder ga met het (uit)ontwikkelen van de reguliere Plan-D, 1e, 2e en 3e klasse laat ik nog even afhangen van de geruchten. het schijnt dat een bepaalde fabrikant ook voorzichtige plannen heeft om de Plan-D op de markt te brengen.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: plan D rijtuigen ontwikkelen/interesse?

Bericht door Ad_M »

Linkje ter aanvulling naar de WRDk stuurstand van Pieter
viewtopic.php?p=237103#p237103
Mooi werk!!!

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: plan D rijtuigen ontwikkelen/interesse?

Bericht door WilcoV »

Of ik verder ga met het (uit)ontwikkelen van de reguliere Plan-D, 1e, 2e en 3e klasse laat ik nog even afhangen van de geruchten. het schijnt dat een bepaalde fabrikant ook voorzichtige plannen heeft om de Plan-D op de markt te brengen.
Laten we dan aub NIET hopen dat het Arnold is die met de oude Plan K mallen weer zogenaamde Plan D uit gaat brengen zoals vroeger. Maar heel slim om dan te beginnen met de minder algemene modellen zoals het stuurrijtuig, restauratie en misschien post? en dan wachten met de 'gewone'1, 2 en 3


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

dafnl1
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 jul 2011 18:58

Re: plan D rijtuigen ontwikkelen/interesse?

Bericht door dafnl1 »

Zeker intresse vooral in de tijdperk drie uit voering in het blauw ook eventueel in plan E maar het voordeel van plan D is dat deze ook inzetbaar zijn in internationale treinen hetzij als complete stam of als versterkings en of koersrijtuigen. De geruchten over plan E van Piko gaan nu al jaren in het rond, maar er gebeurt niets helaas. In de modernere tijd dus vanaf ca 1969 is er wel wat te koop bvb ich of ich. Plan D en E zijn met de NS emblemen ook inzetbaar in tijdperk vier.


Plaats reactie