DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

Na de gelukte poging om DE1 motorrijtuigen rijdend te krijgen, nu dus ook proberen om een DE2 te realiseren met behulp van de kappen van Mitchel en zelf getekende chassis delen op basis van de opgedane ervaring met de DE1. Ik heb het chassis van de DE1 aan een kant aangepast en voorzien van een draaipunt, verder heb ik ook op het chassis een achterwand geplaatst die in de kap van de DE2 past. Ook is de balgverbinding aangepast en dient nu tevens als vergrendeling van de as op het midden draaistel. Op basis van de draaistel afdekplaat een midden draaistel getekend met een as als draaipunt voor de beide bakken.

Afbeelding

Hier het draaistel en de vouwbalg aan één kant van het chassis

Afbeelding

en zo ziet het eruit als beide delen zijn gekoppeld, dit deel heeft al proefgereden achter een loc om te kijken of het goed door de bochten komt en R2 is geen probleem

Afbeelding

hier is de kap geplaatst over het achterschot

Afbeelding

met dit als eindresultaat als koppeling tussen de twee bakken op het midden draaistel

Afbeelding

Complete treinstel met een kleine aanpassing op het dak, de kappen zijn afgeleid van de DE1 kappen en hierbij is de tweede schoorsteen van de DE1 die op de DE2 kappen zat verwijderd en ook voorzien van een hogere uitlaatpijp. De DE1 had inderdaad 2 motoren, echter de DE2 had slechts 1 motor per rijtuigbak.

Afbeelding

Als alles loopt volgens plan gaan we er aan denken om na de zomer nog een paar DE2 te bouwen, planning is 2 gekoppelde DE2 dieselrood met vishaken en ATB leiding waarvan één met reclamebanen. Dan afwachten hoever Pieter is gevorderd met de gele DE2 ik denk dat er hier ook nog wel een paar van gaan komen, bijv een enkel DE2 stel, 2 gekoppelde gele DE2 stellen en een gele DE2 met een rode DE2.

Overzicht van de onderdelen om de basis van de DE2 op te bouwen, uiteraard ook hier weer de ingezette ramen

Afbeelding

Grootste probleem gaan de 2 decoders worden, waarvan 1 functie decoder. Ik heb de voorkeur voor Zimo maar de levertijd hiervan is echt laaaaaaaaaaang. Heb al vanaf begin dit jaar een aantal in bestelling staan.
Alle andere onderdelen zoals motor en transfers liggen klaar. Ook de Allan vleugel op de neus laat nog op zich wachten, de levertijd hiervan is erg vaag, dus deze zullen t.z.t. nog wel eens aangebracht worden


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5074
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ziet er weer goed uit en blijft interessant om te volgen, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door FidOo »

Over het treinstel kan ik kort zijn. Die is schitterend geworden.

Enige wat ik niet begrijp waarom je 2 decoders zou gebruiken. je kunt toch gewoon 5 draadjes van links naar rechts verleggen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Joost,

Kan me voorstellen dat de functie decoder in eerste instantie overbodig lijkt en een paar extra draadjes van de ene naar de andere bak voldoende is. Dat ik toch een functie decoder ga gebruiken heeft te maken met twee dingen, ten eerste is de vouwbalg nogal smal en zit er net genoeg ruimte in om er uit het zicht twee draadjes van de railspanning door te voeren voor voldoende stroomafname. Er is niet genoeg ruimte te maken om er 5 draden onzichtbaar doorheen te voeren. Ten tweede wordt het nog gekker, aangezien dit treinstel vast gekoppeld gaat worden met een DE1 wil ik graag dat de gemotoriseerde bakken gekoppeld zijn, dit houdt in dat in de bak met de motor de decoder helemaal geen verlichting gaat schakelen. Omdat ik niet meer dan twee draden door de vouwbalg kan halen, heb ik dus in de andere bak voor het schakelen van de kopverlichting een extra functie decoder nodig. Kan ook de draden van de ene bak naar de andere bak voeren maar hier komt mijn gevoel voor detail naar voren, namelijk dat ik zichtbare draadjes tussen bakken niet een fraai beeld vindt. Om op de totale kosten nu een decoder uit te sparen en me dan ga ergeren aan een paar draadjes vind ik dit wel waard. Je ziet is een heel verhaal en ja het kan eenvoudiger en met minder kosten, maar het blijft hobby en je hebt toch een bepaald eindresultaat voor ogen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Spoor010 »

Dit is weer een leuk project om te gaan volgen! :Thumb

De vouwbalg lijkt mij wat te smal. Of heb je hier een compromis moeten maken voor de werking van de geleding?


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Frank

De vouwbalg van de DE2 is echt op schaal, deze was in het echt ook vrij smal. Dus geen compromis voor de geleiding, maar het kwam wel goed uit.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door FidOo »

Ah bedankt voor de uitgebreide uitleg. Ik had inderdaad het vermoeden dat het iets in die richting moet zijn. En ergens heb je een goed punt wat betreft de extra kosten.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Joost,

Vanmiddag bezig geweest om het chassis verder op te bouwen waarbij ik een ingeving kreeg om toch enkel met één decoder alles te sturen.
Vouwbalg in Fusion 360 nog eens bekeken en na een kleine aanpassing kunnen er nu 4 draden doorgevoerd worden.
Nu word het een kwestie van omgekeerd denken, normaal vanuit motorrijtuig worden er drie draden naar de verlichting gebracht, gaat in dit geval dus niet. Dus de decoder nu geplaatst in de bak waar de frontverlichting in komt en van daaruit de twee draden voor extra stroomafname en de twee draden voor de motorsturing naar de aangedreven bak zonder verlichting. Nu nog op zoek naar Next18 decoders van Zimo, of vermomd als Fleischmann of Bachman. Vanuit buitenland zijn er nog wel een paar sporadisch te vinden, alleen met belachelijk hoge verzendkosten.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Spoor010 »

Hallo Guus,

Er was verschil in de vouwbalgen van de DE2.


Bij de blauwe uitvoering was hij veel breder dan bij de rode en gele uitvoering.
Dit kun je ook terug zien in de H0 modellen van Artitec.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

Hoi Frank,

Het klopt dat de blauwe DE2 een vouwbalg had bij aflevering die aansloot op het dak en de zijwanden, dat waren de stellen met een wit dak en zandkleurige schortplaten. Deze stellen zijn eind jaren vijftig aangepast waarbij het dak en schortplaten donkergrijs werden, wit dak en dieselrook was geen succes, en de volledige afdekking tussen de bakken verdween.

Zoals eerder vermeld reed dit treinstel begin zestiger jaren. In combinatie met de geplande DE1 met proefsnor is de periode wat beperkter, namelijk 1959-1962

Als je de kappen van Mitchel bij SW besteld zit hier de brede vouwbalg bij waardoor dit model eigenlijk alleen geschikt is om de afleveringsversie mee te maken, dus met het witte dak en de beige schortplaten en grijze draaistellen. Ook waren de raamstijlen bij aflevering aluminium kleurig, deze zijn later ook gewijzigd naar zilvergrijs.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

Ook hier een update van de stand van zaken met de bouw van de DE2. ik had een viertal gepland maar deze zijn ook blijven liggen door de schaarste aan decoders. Nu de tuinstoelen weer zijn opgeruimd gaan we nu eerst verder met het realiseren na de DE1en van de DE2en. Plannen waren naast de bestelde DE2 bij Rob Bisschop, die ik al had besteld voordat ik het licht zag en ze zelf kon gaan maken, welke als enkel stel gaat rijden, heb deze DE2 wel enigszins verbeterd met ingezette raamstijlen, een ATB dakleiding en een rode LED vervangen door een LED met twee kleuren, rood en wit. Nu nog op de todo lijst een blauwe uitvoering met bloedneus, twee rode stellen, één zonder rclamebanen en één met reclamebanen, en als laatste de gerenoveerde uitvoering in geel met de dakkoelers. Ook hier na proefritten met de blauwe en de gele trein toch besloten ook hier de onderstellen aan te passen i.v.m. extra gewicht. De bakken zelf zijn bijna klaar op een paar opschriften en de reclamebanen na, deze komen eraan.

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

Hallo allemaal,

Nu er weer redelijk decoders beschikbaar zijn kunnen we verder met het testen van de diverse onderstellen. Dit geldt voor de DE2en, de DE3 en de beide DE5en.
Zojuist is vanuit Leeuwarden de eerste volledig zelfgebouwde DE2 aangekomen te Franeker en staat te wachten tot het vertreksein in de stand vrij wordt getrokken. Het is de gele gerenoveerde DE2 geworden die nu volledig rijvaardig is. Aan één kant wisselende verlichting en aan de andere kant een gekoppelde imitatie Scharfenberg koppeling waar binnenkort de rode DE1 aan wordt gehaakt.
Zal morgen nog een filmpje uploaden van het rijdende treinstel. De volgende wordt dus de blauwe DE2 met bloedneus. De beide geplande gekoppelde DE2en staan dan nog even in de wacht en als eerste volgt dan de DE3 en daarna de beide DE5en. Hopelijk gaat alles nu wat sneller, ook omdat ik de onderstellen nu redelijk op de rit heb wat betreft het rijden.

Afbeelding

Afbeelding


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Rick »

Die ziet er fraai uit, ben benieuwd naar de volgende stellen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door Ipharra »

En hier dan het beloofde filmpje van het vertrek naar Harlingen,nadat het uitrijsein in de stand veilig is getrokken.



Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

henkoia
Berichten: 102
Lid geworden op: 03 jan 2015 20:57
Locatie: Utrecht

Re: DE1 rijdt nu, dus op naar een DE2

Bericht door henkoia »

Top Guus, mooie impressie van een goed geslaagd project.
Groet, Henk


Plaats reactie