How-to berkenboom maken

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

How-to berkenboom maken

Bericht door Folkert van Wijk »

Berkenboom stap 1.

Kies een mooi min of meer recht stukje zeeschuim uit.
Voor de juiste vorm kan je het beste even een plaatje zoeken.
Berkebomen kunnen tussen de 20 en 30 meter worden. dus in schaal N is alles tot 18 a 19 cm goed.
Vrijstaande bomen kunnen breed worden maar vaak blijven ze wat smaller.
Mijn boompje hier is 12 cm hoog en zo'n 5 a 6 cm breed.

Stap 2
Knip eventueel de onderste takken er af, zet hem op een handige stabiele manier op je werktafel en zorg dat je hem ook goed kan vasthouden en hanteren zonder de boom verder aan te raken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 14 mei 2022 21:40, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

Stap 3
De steeltjes van zeeschuim zijn voor boompjes eigenlijk te dun, daarvoor smeer ik ze van onderaf in met extra heavy gel medium van Talens Amsterdam. Ik heb ook woodland modeleer pasta, maar deze kan ik niet zo dik aanbrengen als de gel.
De gel gaat er eerst in klonten op alsof je boter aan de rand van het kuipje afsmeerd. Iets later kan je wel voorzichtig met een kwastje de gel in de lengte uitsmeren. Probeer hierbij vooral te letten op klodders die in de oksels van de takken zitten.
Dat andere spul van Woodland gebruik ik dan om de rest van de boom iets dikker en steviger te maken. Dit laat
zich gelijk vrij egaal en makkelijk uitsmeren en vormt maar een dun laagje.
Het leuke is dat je nu ook al een idee van de typische witte stam krijgt.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 14 mei 2022 17:01, 4 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

Stap 4
Berkebomen zijn van onderen vaak wat houtigger en ruwer, daarvoor strooi ik aan de onderkant wat heel fijn gemalen blad over de nog natte gel.
Dan begint het wachten...
Ondanks dat de gel en de pasta op acryl basis zijn, drogen ze langzaam. Ik denk dat ze wel een half dagje nodig hebben. Meestal begin ik dan ook weer te vroeg.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 14 mei 2022 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

In Nederland zijn er oorspronkelijk twee soorten berken: De ruwe en de zachte berk. Ruw en/of zacht heeft te maken met het blad. De Ruwe variant kan wel tot 30 meter hoog en tot 20 meter breed worden als hij maar de ruimte krijgt.
De zachte berk gaat tot 20 hoog en blijft volgens mij vaak wat zuilvormiger.
De ruwe berk heeft ook de neiging tot treuren (hangen van de takuiteinden) Ook heeft hij volgens mij een uitgesprokener tekening op zijn bast en is van onderen wat ruwer.

In het wild vermengen de twee soorten zich gemakkelijk, dus er is ruimte voor variatie en combinatie.

Het typische en mooie van de berk is natuurlijk de kleur van de stam maar ook het open en transparante van zijn blader dek. Zee schuim is daarvoor perfect wat mij betreft. Vooral in combinatie met fijn en spaarzaam vlokken strooisel.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

Ook de kleur van het blad zelf is typisch, een soort staal-blauw-grijsachtig licht groen. Al deze factoren maken de berk tot een boom die qua groen wat variatie, afwisseling en contrast op de baan brengt.

De berk is een boom die alleen of in kleine groepjes zowel in het wild als ook in houtwallen en meer bewoonde gebieden voorkomt. Net als veel andere bomen staan de berken in het wild vaak in kleine groepjes. soms lijkt een boom zich vlak boven de grond al in twee, drie of meerdere boompjes op te splitsen.

Typisch is ook de berk als overgang naar dennen en sparrenbossen. Ook hier in Nederland zie je berken vaak aan de rand van naaldbomenbossen staan, alwaar hun lichte blad en bijna witte bast, mooi contrasteert met de donkerdere naaldbomen er achter...
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 14 mei 2022 19:16, 2 keer totaal gewijzigd.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door robvanwijngaarden »

Prachtige berken!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

Stap 5

..is met de spuitbus het hele boompje licht warmgrijs spuiten. Als de onderkant niet helemaal in de verf zit dan geeft dat niet.

Afbeelding

Daarna ook met de spuitbus proberen alleen de buitenkant van de takken donkerbruin te krijgen..

Afbeelding

De kale takken lijken aan de uiteinden wat rood dus dat probeer ik ook nog...

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

Stap 6
Zoals je ziet heeft de stam toch wel wat bruine verf meegekregen. Dit gaan we met grijs en buffwit uit de tube met een kwastje weer corrigeren.

Afbeelding

Afbeelding

Hoe hoger in de boom je het nog "wit" kan krijgen zonder de uiteinden van de takken te raken hoe beter. Ook het begin van de takken mag lichter worden.
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 14 mei 2022 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

Stap 7

Dan volgen de "stippen" die in wezen de aanzet van oude takken waren en eigenlijk een wieber of ^ chevron vorm hebben, maar in 1:160 ook wel stippen mogen zijn...

onderin mag het.bijna egaal bruin zijn waarna de stippen naar boven toe steeds kleiner en minder worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

Stap 7

Het groen...
Ooit heb ik op het oog, appart van elkaar drie potjes Noch strooisel gekocht. Nu blijk ik dus drie keer een potje met hetzelfde nummer gekocht te hebben. Maar de kleuren zijn wel verschillend. Afijn twee van die potjes gebruik ik nu voor berken groen en berken highlight...

Maar ik heb een beetje dom gedaan, want bij de tweede sessie hebb ik te veel spuitlijm gebruikt. Resultaat: een dichter en lichter bladen dek aan de bovenkant...

...en een pluiziger boompje dan ik voor ogen had...

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Folkert van Wijk »

De kunst is ook om niet de stam te bevlokken. Soms gaat dat beter dan andere keren. Misschien i.p.v. de spuitbus toch maar eens een kwastje met lijm proberen.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik heb het gevoel naar een Bob Ross aflevering te kijken. Wanneer komt de “van dyke brown”?


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: How-to berkenboom maken

Bericht door maarten »

Hele mooie beschrijving Folkert! _o_ Ik moet eens kijken, volgens mij heb ik ook nog ergens een tube gel medium, tijd om daar eens wat mee te gaan doen! :mrgreen:


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: How-to berkenboom maken

Bericht door FidOo »

Ondanks het dichtere bladerdek dan voor ogen vind ik het echt ene heel geslaagde boom. Echt gaaf.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Re1044
Berichten: 311
Lid geworden op: 10 mar 2009 18:25
Locatie: Nieuwegein

Re: How-to berkenboom maken

Bericht door Re1044 »

Betula alba (alba is wit)

Je komt bij berken ook vaak zwammen tegen , dat is een ziekte ,en wantzen ook , die nuttigt het sap van de berk ,wordt gezien als ook een ziekte.
Berken zijn ook overal te vinden , als zaailing (een ingewaaid zaadje die uitkomt op een ongewone plek ) ,maar ook als parasiet , in de bedoeling van leven voor een of met een andere boom of heester ,ze zijn vaak te vinden als snelle groeier in houtwallen , bosplantsoen en natuurlijke omgeving , verlaten spoorlijnen.


Alex
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4627
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: How-to berkenboom maken

Bericht door Hoontje »

Hele toffe beschrijving. Ik ga het eens proberen. Er moet voor het station op mijn baan ook een berk komen namelijk...

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1000
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Van de hak op de tak.

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Folkert van Wijk schreef: 14 mei 2022 21:24 Stap 7

Het groen...
Ooit heb ik op het oog, appart van elkaar drie potjes Noch strooisel gekocht. Nu blijk ik dus drie keer een potje met hetzelfde nummer gekocht te hebben. Maar de kleuren zijn wel verschillend. Afijn twee van die potjes gebruik ik nu voor berken groen en berken highlight...

Maar ik heb een beetje dom gedaan, want bij de tweede sessie hebb ik te veel spuitlijm gebruikt. Resultaat: een dichter en lichter bladen dek aan de bovenkant...

...en een pluiziger boompje dan ik voor ogen had...
Bomen zijn aan de bovenkant wat "pluiziger" omdat daar het zonlicht wordt gevangen, dus ik vind je boom wel geslaagd. Gefeliciteerd met het resultaat. :Thumb


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie