How-to oefenstukje rots

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

How-to oefenstukje rots

Bericht door Folkert van Wijk »

Misschien niet helemaal wat jullie bedoelden, maar ik ben een oefenstukje rots aan het maken, zoals ik dat op de baan dacht te gaan doen.

De omgeving van Lauterbrunnen heeft rotsen en bergen met vooral een verticale structuur, die wil ik proberen na te maken...

Materialen zijn xps, twee soorten boombast, modelgips, Ammo modder en zand texture en verschillende gradaties grind en steentjes...

Afbeelding

Eerst een basis van twee stukken xps gemaakt en daar met houtlijm stukken boombast op en tegenaan gelijmt. Ook de hoge top krijgt een horizontaal stukje xps.

Afbeelding

Daarna met modelgips de kieren opgevult en er met een sateprikker een verticale struktuur ingekrast om zodoende van de verschillende stukken bast een geheel te maken. Gelijk heb ik er de grotere stukken steen ingedrukt en gelijmt.

Afbeelding

Vervolgens met Ammo modder de ruige stukken grond en aarde gemaakt. De iets egalere stukken heb ik met Ammo zand gedaan want deze heeft een fijnere struktuur

In de natte Ammo heb ik gelijk twee fijnere gradaties grind gestrooid en met een kwastje en met mijn vingers vast gedrukt.

Ik begin altijd met het grovere grind onderaan de berg en rond de losse rotsen waarna ik daaromheen het fijnere grind strooi om zo een verloop naar de modder en het zand te maken.

Afbeelding

Dit was ook mijn eerste poging om rails te ballasten. Alleen had ik niet het goede spul daarvoor. Ik heb daarom zelf wat gezeeft en gemixed van wat ik wel had...

Afbeelding

Daarna met de Amsterdam acryl spuitbus in de kleuren nutraal grijs, warm grijs, warmgrijs donker, en burned amber de eerste lagen kleur aangebracht.

De kleur warmgrey is mijn grootste vriend die ik bijna bij alles gebruik. Het zij als tussentoon, als vervuiling of als drybrush kleur.

Afbeelding

Dan met dezelfde kleuren, maar dan uit de tube, plus
Payne's grey en vandyk bruin, de rotsen geverft. De rotsen: nutraal grijs, burned amber, Payne's grey en warm grijs. En met vandyk bruin de aarde waar het gras enzo komt.

Al die kleuren meng ik nat in nat, op het werkstuk zelf, ik meng nauwelijks op het bordje (palet). Hoogstens voeg ik wat water toe. Daarna schilder ik hierendaar wat kleine steentjes appart, voor wat meer contrast en tekening.

Dan de onvermijdelijke wash met Amsterdam inkt. Dit keer heb ik hem heel licht gehouden met 1 druppel lamp zwart, 3 druppels burned ciena, 1druppel afwasmiddel en veel water.

Dan uiteraard het drubrushen. De rotsen doe ik met warmgrey die van zichzelf al een lichte kleur is. En de aarde met burned umber. Een enkele keer gebruik ik ook een nog lichtere kleur maar bijna nooit echt wit.

P.s. De foto's met de wash en het drybrushen komen nog.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door robvanwijngaarden »

Prachtig! Ik ben zelf meer van de Nederlandse baan, maar door deze rots ben ik dat bijna jammer aan het vinden!!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Ronaldp
Berichten: 1460
Lid geworden op: 30 dec 2013 15:15

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door Ronaldp »

Schitterend

Mvg ronald


Multimaus
Bezetmelders Rosoft
Servo decoders Rosoft
xTreme Keerlus Rosoft
Rails en wissel peco 55
Koploper
Sprog 2

Mijn baantje
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... 14&t=10771

jw82
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door jw82 »

Ontzettend fraai resultaat Folkert! Bedankt voor beschrijven...en zoals Rob zegt, je zou er bijna een niet-NL baan voor gaan bouwen! 😋

Veel succes met vervolg, we zien je vorderingen graag weer verschijnen!


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2002
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door Bjor »

Folkert,
Dank voor deze stap-voor-stap uitleg. Die schors heeft een prachtige structuur en de afwerking in meerdere lagen geeft een prachtig, natuurgetrouw resultaat. Ik smul er van :P


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?f=14&t=8057&hilit=Segmentenbaan
viewtopic.php?t=17541

mrijnvis
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 feb 2022 17:21

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door mrijnvis »

Je legt de lat erg hoog voor een beginner zoals ik. Wat enorm kunstig.erg mooi. Hoop dat level ook eens te bereiken.


Gebruikersavatar

Hans
Berichten: 1509
Lid geworden op: 03 dec 2010 16:06
Locatie: Zoetermeer

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door Hans »

Hallo Folkert,

Je maakt er erg veel werk van.
Heel erg mooi en ook duidelijk uitgelegd.

m.vr.gr.

Hans


XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Gebruikersavatar

william
Berichten: 1195
Lid geworden op: 03 mar 2010 13:01

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door william »

Prachtig!
Mooi uitgelegd. Jammer dat mijn bergen al staan.

Groeten,
William


Blue-eyed boy meets a brown-eyed girl
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door shoven »

Mooi hoor Folkert!
Hier moeten nog wat bergen en zo komen, dus die tip van de boomschors ga ik zeker meenemen, schors heb ik genoeg liggen (in de tuin).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door Pierre »

Dat ziet er goed uit! Geweldig!! ;)


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

Frank_N
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 jan 2012 00:14

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een rots in stappen......

Bericht door Frank_N »

Mooi gedaaan, Folkert en dank voor de duidelijke uitleg 8-)


Groet van Frank
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door Folkert van Wijk »

Dank allemaal voor de complimenten. Bij deze het vervolg...


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door Folkert van Wijk »

Afbeelding

In mijn enthousiasme was ik even vergeten een foto te maken van de eerste stukjes lijm waar het mos moest komen.

Met een kwastje stippel ik dan iets verdunde houtlijm waar de eerste kleur mos komt. Voor mos heb ik burned grass fijne turf gebruikt. Dit is een mooie kleur voor de overgang van rots naar het frissere mos.

Op de foto zie je dus al waar ik lijm voor de lichtere kleur mos heb aangebracht.

Afbeelding

Om het goed te kunnen doseren gebruik ik een nog al nostalgich thee zeefje. Desondanks komt het ook overal waar je het niet wil hebben. Maar door selectief lijm aan te brengen is dat geen probleem. Dit lijkt mij dus beter werken dan met een spuitbus lijm.

Afbeelding

De lichte kleur vond ik toch iets te opvallend en heb nog weer wat donkerder turf aangebracht

Afbeelding

Dit is beter. Op deze foto zie je gelijk de lijm voor waar de eerste laag kort donker olijf groen gras komt.
Laatst gewijzigd door Folkert van Wijk op 20 mar 2022 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door Folkert van Wijk »

Ook met het gras werk ik van donker naar licht, maar nu ook van kort naar lang.

Voor het korte gras gebruik ik 1mm lariks naalden van MBR. Die korte naalden zijn er in drie kleuren maar alleen deze was in de winkel. Voor mijn lente landschap lijkt deze kleur mij echter prima.

Afbeelding

Ook hier komt het gras overal en nergens. Maar ik werk op een plastic deksel en schut daar ook het overtolige gras boven af waarna ik alles bij elkaar veeg en weer in het bakje of zakje terug doe.

Afbeelding

Afbeelding

De volgend plekjes verdunde houtlijm. Voor een mix van 2mm gras. De kleuren die ik gebruik zijn vooral vroeg en late lente, vroege zomer en vroege herfst van Lars van het Hof.

Afbeelding

Afbeelding

Langs de rotsen en hier en daar verspreid komt wat langer 4mm herfstgras en stro.

Afbeelding

De lichte plekken in het gras is houtlijm die nog moet drogen.

Afbeelding

Dan qua gras als laatste nog wat extra vroeg lente gras van 2mm om een en ander nog wat frisser te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog wat bloemen met paars zand strooisel uit een hobby winkel, gele en witte flowers van Woodland Scenics en gele en witte bloemen/planten van mini-natuur.

Afbeelding

O ja en nog wat lange sprieten van Woodland Scenics, light green field grass.

Afbeelding



Christ
Berichten: 95
Lid geworden op: 29 apr 2021 13:38
Locatie: NO-Brabant

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door Christ »

Wauw! Wat ontzettend mooi gemaakt!



piksov
Berichten: 1402
Lid geworden op: 02 nov 2010 09:31
Locatie: Hilversum

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door piksov »

Folkert,

optisch heel mooi gelukt, hoe zit het met het gewicht?

Guus


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door Folkert van Wijk »

De berg is hol. Een beetje boombast en wat xpsz weegt bijna niks. De hoeveelheid gips is ook minimaal, dan enkel een paar kiezeltjes enzo.

Afbeelding


Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door jeemka »

Wat een super verfijning, prachtig!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door robvanwijngaarden »

Een foto zegt meer dan 25 woorden :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door maarten »

Heel erg mooi Folkert! Wil je toch niet een keer een demo geven op een open dag bij H@ns of zo? ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Folkert van Wijk
Berichten: 1138
Lid geworden op: 15 jan 2018 12:11

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door Folkert van Wijk »

maarten schreef: 24 mar 2022 21:07 Heel erg mooi Folkert! Wil je toch niet een keer een demo geven op een open dag bij H@ns of zo? ;-)
Ik zal er eens over nadenken.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2151
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Zwitserland Periode II. Lauterbrunnen, Zermatt e.a. Een mos en gras in stappen......

Bericht door traiNiac »

Hele fraaie rotspartij Folkert!


Gebruikersavatar

e.lotte
Berichten: 85
Lid geworden op: 11 sep 2019 12:22
Locatie: Alkmaar

Re: How-to oefenstukje rots

Bericht door e.lotte »

Super mooi Folkert, bedankt voor het delen !!!


-----
Gr,
Erik
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3888
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: How-to oefenstukje rots

Bericht door Jeroen »

Lekker bezig Folkert! Boomschors heb ik destijds ook bij Boppard gebruikt op een bepaald deel. Ik zweer zelf toch bij gips, maar voor het gewicht is het fantastisch om het zó te doen. Gave kleuren!


Afbeelding
Plaats reactie