Zo doe je het niet zelf

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Zo doe je het niet zelf

Bericht door u43hvs »

Ik had al een tijdje het tilly models baanwachterswoning bouwpakket en heel véél verf klaarliggen. Vandaag maar eens aan de klus
Wat kan daar mee mis gaan?
1. Eerst de delen lijmen en dan pas verven
2. Delen niet goed ontbramen
3. Verkeerde lijm gebruiken waardoor de boel elke keer weer inzakte.
4. Niet goed ontvetten.
5. Verf te dik zodat structuur niet meer zichtbaar is
6. Verf te dun en dus weinig dekking
Etc etc. Afijn oordeel zelf.
Toch ga ik nog kijken of nog wat te herstellen is. Of toch maar een nieuw pakket kopen?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door robvanwijngaarden »

Als je het ingezakte huis niet mooi vind dan zou ik opnieuw beginnen met een verse kit. Ik vind het wel een karakteristiek huisje zo met die grote scheuren in de muren.
Het schilderwerk zou ik wel helemaal opnieuw doen. Isopropanol met een elektrische tandenborstel doet wonderen!


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door u43hvs »

Opnieuw verven, Mwah je kunt niet overal meer goed bijkomen


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3600
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door maarten »

Of maak er een spookhuis van, een verlaten en vervallen woning in het bos. Kapotte ramen, verrot houtwerk, half overwoekerd, etc.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door Ronald2016 »

Hisko,

Het lijkt erop dat je ook een groot resin blok vergeten bent af te snijden/zagen van het dak?

Ik verf een laag en wacht 24 uur, dan kan het zijn dat er nog een laag nodig is. Dat is voor de normale lagen. Drybrush lagen is dan maar 1 keer nodig.
En per laag wacht ik 24 uur. En ik gebruik humbrol, en verdun het niet.

Zelf denk dat met drybrushen er nog wel wat van te maken is.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door Raymond »

Hallo Hisko,
Welke lijm heb je gebruikt?
Ik zelf heb al verschillende modellen van Tilly Models in elkaar geplakt met secondenlijm (de vloeibare moet je gebruiken niet de gel!) en als je de verf goed door roerd met een plat klein spateltje ( geen cocktailprikker!!!) ,dan moet de verf toch al aardig dekken en als dat niet het geval is dan nog een keertje. ( dunne laagjes verven, niet alles in 1x willen doen!)
Tip....ga met schilderen buiten zitten in de tuin of op het balkon, beter licht heb je niet!

Ik zal gewoon opnieuw beginnen en een nieuwe kopen en lees de handleiding goed door!
Succes!!!

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door u43hvs »

Ik moest ook best wel om het resultaat lachen. Ja geduld is niet mijn beste eigenschap. Secondelijm had ik net niet in huis.


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door Pierre »

Volgens mij is er nog best wat van te maken. Het dak ziet er niet zo verkeerd uit. Alleen de randjes wat bijwerken. Gebruik een kleiner penseel. Haal het glas achter de raampjes vandaan en schilder de raampjes opnieuw. Daarna de muren nog een keer. Pas als je klaar bent plak je weer glas achter de ramen. Succes man enne .... zo zijn we allemaal begonnen ;)


Groet Pierre.

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door u43hvs »

Dat is het plan. Ow ja dit is buiten geverfd met humbrol olieverf


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

jw82
Berichten: 276
Lid geworden op: 11 mei 2021 09:03

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door jw82 »

Hoi Hisko,

Er is zeker nog wel wat van te maken denk ik...en zoals hierboven ook aangegeven, denk ook creatief in iets vervallens maken ofzo. Kan hele leuke en unieke plekjes op de baan opleveren! 8-)

En mocht je toch (ook) opnieuw beginnen, ik heb ook een korte beschrijving gemaakt van de bouw van deze leuke woning: viewtopic.php?p=251845#p251845. In het kort: er moeten wel eerst een aantal 'gietbomen' verwijderd worden, zoals aan het dak (zie ik bij jou nog zitten) en inderdaad netjes alle bramen verwijderen/vijlen (en daar ging bij mij bij het voorraam ook mis...dat is nu iets groter dan het origineel 8)7); dan heb ik eerst de ramen geschilderd en daarna de muren in de basiskleur. Hetzelfde voor het dak, maar deze heb ik wel tot het laatst los laten liggen en apart geschilderd (ook omdat ik interieur en verlichting wilde). Na de basis, met drybrushen muren en dak verder behandeld.

Succes ermee! Al doende leert men...en nogmaals, ook hier is echt nog iets leuks mee te verzinnen.


Hartelijke groet,
Jan-Willem

Nederlandse baan in ontwikkeling: Kokkerdam

Onderwerp starter
u43hvs
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 mei 2018 16:24
Locatie: Utrecht

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door u43hvs »

als het weer het toelaat probeer ik vanaf morgen nog wat deze week, anders moet het tot na de vakantie wachten


Hisko de Vries
Beginnend N spoorder
Centrale : dr 5000
Wpl: Utrecht

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Zo doe je het niet zelf

Bericht door tv_man »

Zoals al eerder is gezegd is er nog wel wat van te maken. En zo niet kan het altijd nog gedemonteerd worden en kunnen de onderdelen voor allerlei doe-het-zelf projecten worden gebruikt. Ik zie namelijk nog hele mooie stukken dak en muur waar van alles mee gedaan kan worden, evenals schoorsteen, ramen en misschien ook de dakgoten. Dus rustig een beetje poetsen, mogelijk stukken tijdelijk losmaken als ze gemakkelijk los te maken zijn en verder hobbyen.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Plaats reactie