Van 1601 naar 1629

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Van 1601 naar 1629

Bericht door Mispoes »

Vernummeren Fleischmann 1601

Toen eind vorig jaar het standaard plaatje verscheen van het model van de aangekondigde 1601, dacht ik ‘nee hè, het zal toch niet…’ Maar bij het zien van het eerste modelfilmpje werd mijn vrees bewaarheid: het Amsterdamse stadswapen zat inderdaad zo’n halve centimeter teveel naar links. Hoe krijgen ze het weer voor elkaar? Zo’n typische flater van Modelleisenbahn GmbH, zoals we die ook kennen van de Roco H0 modellen…

Afbeelding

En dat terwijl maandenlang op de site van Fleischmann een grootbedrijffoto van de 1601 te zien was, met het wapen op de goede plaats, duidelijk in beeld. Omdat het mij direct opviel, stoor ik mij er erg aan. Met het benoemen van de hangende panto’s en het ontbreken van de fabrieksopschriften (Alsthom Francorail-MTE) is de gifbeker wat mij betreft leeg. Want verder vind ik het een fantastisch mooi model. Eindelijk een 1600 in N met dwars geplaatste hoofdreservoirs i.p.v. in de lengterichting. We hebben er lang op moeten wachten, want ik spoorde nog in 1:160 toen Fleischmann begin jaren ‘80 de 1601 met het nummer in het midden uitbracht. Ik had de loc destijds niet gekocht omdat de vlakken rond de cabineramen toen nog geel waren i.p.v. grijs, ik vond dat toen nog een groot onoplosbaar probleem. :lol: Toen de loc inmiddels wel grijze vlakken kreeg, had ik het modelspoorbudget tot een minimum teruggeschroefd, ik vond foto’s maken van het grootbedrijf belangrijker. 8-) Achteraf zeer gelukkig met deze keuze… Opvallend is dat dit vroege model van de 1601 wèl fabrieksopschriften aangemeten kreeg…

Afbeelding

Ondanks de genoemde omissies heb ik de nieuwe 1601 nog net voor Kerst aangeschaft, ik had mij al voorgenomen de loc te ontdoen van de stadswapens. Of de loc ook vernummerd zou worden, zou afhangen van de vraag of ik de nummers en wapens op de flanken gemakkelijk zou kunnen verwijderen. Als dat het geval zou zijn, zou ik volstaan met het nummer naar het midden te 'verplaatsen'. Dit had mijn voorkeur vanwege de prachtige foto op de cover van het 1600-boek van Jos Burgemeester, ik kende deze foto nog van de fotokaart uit de Realixserie die Noveki uitbracht in 1982 (onthoud dit jaar!), Noveki was destijds de importeur van Roco. De combinatie van nummer links zonder stadswapen heeft de 1601 nooit gekend. Vanaf de 1616 kregen de machines af-fabriek de nummers op de flanken links geplaatst. De 1601-1615 werden nog met het locnummer in het midden afgeleverd.

Afbeelding

Eerst heb ik de kap ontmanteld van bijna alle losse onderdelen. Daarna kon het echte werk beginnen, het verwijderen van de locnummers op de flanken. Ik paste de door mij vaak gebruikte methode van afwrijven met in M600/wasbenzine gedrenkte wattenstaafjes toe. De opschriften wisten echter van geen wijken, ik heb het model toen maar even aan de kant gelegd. Een tijdje later kwam op het MSW-forum het verwijderen van opschriften ter sprake, iemand suggereerde toen de combinatie van Cif en wattenstaafjes te gebruiken. Dat bleek voor het betreffende H0-model te helpen. Nou, toen heb ik dat ook maar eens geprobeerd. Klonk wel eng trouwens… bij Cif (ik ken het nog als Jif) denk ik aan krassen. :? Omdat ik nog niet wist hoe goed de gele verf zich zou houden, besloot ik eerst met de nummers te beginnen om ervaring op te doen. Op de plek van de nummers kan ook weer een nummer gezet worden. Als ik zou beginnen met de wapens, en het zou helemaal misgaan, zou ik geen wapen op die plek neer kunnen zetten. Aldus begon ik heel voorzichtig. Het ging echter een beetje mis, het geel hield zich net niet goed genoeg: onder het NS-geel kwam namelijk een lichter zandgeel tevoorschijn.

Afbeelding

Afbeelding

Goed, dat wist ik dan, ik moest nog voorzichter te werk te gaan. Ik besloot de opschriften in lamelpatroon te verwijderen, zodat reeds verwijderde gebieden niet nog een keer ‘behandeld’ zouden worden. Dit wist ik met het aanbrengen van afplakband in terrasvorm te bereiken. Het bleek te werken: het nummer aan de andere zijde werd verwijderd zonder dat het NS-geel verdween. Dit heb ik bij de wapens herhaald, en kreeg hetzelfde goede resultaat. Ik was nu wel verplicht een locnummer te kiezen uit de serie 1616-1658 en de nummers op de fronten te verwijderen, dat gebeurde met een cocktailprikkertje + Cif, ook dat lukte goed. Daarna werd de kap goed schoongemaakt met water en een zacht borsteltje. Daarna nog even een doekje eroverheen met een beetje wasbenzine.

Afbeelding

Het nieuwe locnummer werd 1629, uit het nummersetje van Kleinspoor. Deze locomotief werd in februari 1982 aan NS geleverd en pas in 1984 van het wapen van Wageningen voorzien. Mijn themajaar is 1982, een ideale kandidaat dus… Ik heb eerst even een proefnummer aangebracht dat ik toch niet zou gebruiken. Dit om te kijken hoe zichtbaar de plekken zouden zijn waar het NS-geel was verdwenen. Dat bleek nogal mee te vallen, de vernis zou later wel de rest doen. Wat niet meeviel was het aanbrengen van de locnummers op de fronten. Gelukkig voorziet het nummersetje in extra locnummers voor het front. Ik adviseer hierbij de frontnummers eerst aan te brengen op zelfklevend transparant cellofaan. Daarna deze rondom ‘mager’uit te snijden zodat er een soort van bordjes ontstaan en deze met een pincet voorzichtig op de loc aan te brengen. Hiermee wordt de werkelijkheid overigens geen geweld aangedaan, want in 1:1 zaten deze nummers ook op bordjes. Nadat alles naar wens is aangebracht, moet de kap vernist worden ter bescherming van de afwrijfnummers en, minstens zo belangrijk, ter camouflage van de littekens van het verwijderen van de nummers. Want hoe voorzichtig je ook te werk bent gegaan, de gebieden waar je bezig bent geweest, zijn duidelijk zichtbaar. Hoewel de loc in 1982 gloednieuw is, en dus een hoogglanslaag gerechtvaardigd is, heb ik gekozen voor Humbrol 135, deze geeft de loc een halfmatte laklaag die chique overkomt. Deze heb ik met de airbrush aangebracht, na een paar uur is de kap stofdroog, maar ik heb hem een klein weekje laten staan. De zandgele plekken waren nog nauwelijks te zien. Het opbouwen ging gemakkelijk en snel. Ik ben tevreden met het resultaat, de 1601 met het nummer in het midden blijft evenwel nog lonken…

Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mooi werk Frank, groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door FidOo »

Netjes hoor. Zoiets heb ik nog niet aangedurfd. Eindresultaat mag er wezen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Mispoes »

Dank allen.

Het verwijderen van zo'n nummer is altijd weer een hachelijke zaak: bij ieder 'nieuwe' loc denk ik weer: hoe zal het gaan met verwijderen, blijft de onderliggende laklaag wel intact? Best wel spannend, maar niet spannend genoeg om het te laten: ik heb al weer een nieuw slachtoffer onder handen genomen: de nieuwe DB 216 van Piko...



HansHW
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 jul 2022 21:26

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door HansHW »

Hoi Frank,

Heel mooi hoe je de 1600 hebt omgenummerd :Thumb
Zelf gebruik ik voor het verwijderen van opschriften op modellen geen cif maar koperpoets van brasso wat in iedere supermarkt te krijgen is. heeft een iets fijnere structuur dan cif.

groet Hans



Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Raymond »

Mooi gedaan Frank!

@Hans,
Dat ga ik ook eens proberen met brasso koperpoets!
Misschien dat dat ietsje beter werkt?

Groet,
Raymond



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Mispoes »

Dank voor de tip, Hans. Dat ga ik zeker proberen, want net als met schuurpapier: hoe fijner hoe beter met dit soort werk. Evenwel, komt dit soort polijstwerk er aan te pas als het wrijven met wasbenzine/M600 niet werkt, want hoe minder beschadigingen hoe beter. Bij het verwijderen van de oude nummers van de Piko V160 is het gelukkig weer goed gegaan met wasbenzine, zoals hier te zien is. Maar de Brasso-methode houd ik zeker in het achterhoofd. :Thumb


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Pjotr »

Mooi stukje werk.

Ik heb destijds een oude Fleischman 1601 onder handen genomen. Met een wattenstaafje met IPA en veel geduld toen het nummer in het midden verwijderd. Met deze versie van de 1622 viel de lege plek ook aardig te camoufleren.

Afbeelding


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Mispoes »

Hé wat leuk, een gelegenheidsbeschrifting. Het wapen met naam is ook goed gelukt. Heb je die wapens zelf gemaakt?


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Pjotr »

Jawel, Ik heb er twee jaar geleden een aantal zelf ontwikkeld met Inkscape en deze toen laten printen bij de Decalwinkel.
Onder andere: Haarlem, Hoofddorp, Leiden, Tilburg, Enkhuizen, Leeuwarden, Zwolle en Zaandam.

Het was wel een klus moet ik zeggen. Niet alle stadswapens zijn goed te printen met de 600dpi van de Decalwinkel. Maar als de lijnen niet te dun zijn is het resultaat zonder meer acceptabel. Voor het stadswapen van de 1622 Haarlem heb ik de lijnen wat dikker gemaakt, zodat dit op het model beter tot zijn recht komt.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Mispoes »

Dat wapen van Haarlem ziet er mooi uit!


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Van 1601 naar 1629

Bericht door Pjotr »

Bedankt voor het compliment.
Ik maak ze in Inkscape. Dan blijven ze schaalbaar.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Plaats reactie