DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door Mispoes »

Afbeelding

Ongeveer een maand geleden heb ik de Piko V160 012 aangeschaft met de bedoeling deze te vernummeren naar 216, zodat deze in tijdperk 4 komt te vallen. Ik heb gekozen voor het nummer 216 021-6 om de volgende redenen:
  • 216 021-6 heeft als Bw Oldenburg gehad
  • 216 021-6 is in NL geweest als huurloc, in elk geval in 1984
  • Goede herinnering aan de 216 021-6: heb ik nog in het Altrot gefotografeerd
  • V 160 012 en 216 021-6 zijn een Krupploc, opschriften hoef ik niet te wijzigen
  • Model V 160 012 heeft als Bw Mühldorf, de 216 021-6 heeft dat ook als Bw gehad, Bw opschriften wijzig ik niet, te klein, dus blijft de vernummerde loc wat dat betreft kloppen
  • Leuk nummer: er staat in feite 2x 216 in het locnummer: 216 021-6
Bij Andreas Nothaft in Duitsland heb ik nummerdecals laten maken, daar winkel ik wel vaker. Meteen ook een extra setje voor de 216 087-7, mocht ik daar later nog een keer zin in hebben. Afgelopen week kwamen deze binnen:

Afbeelding

De kleur moest door mijzelf vastgesteld worden. Ik wilde geen wit omdat de Magerkekse op mijn Piko 216 muisgrijs zijn, ik gokte op Steingrau en dat bleek goed uit te pakken:
Afbeelding
Even voor proef een nummer onder het originele nummer geplaatst, nog zonder weekmiddel.

Eerst moeten de oude locnummers verwijderd worden, en dat is altijd spannend...

Afbeelding

Dat ging goed: het grijze locummer was nog wel een keer verdwenen, terwij de rode onderlaag bleef zitten.

Binnenkort weer verder.


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door traiNiac »

Hallo Frank,

De decals van Nothaft zijn inderdaad heel fraai. Hoewel ik mijn Fleischmann BR 218 in een V169 heb omgenummerd met decals van Kreye,

Afbeelding

heb ik ook nummers laten maken door Andreas Nothaft, o.m. voor stoomloks BR 98.3 en 98.8. Zie mijn draadje:

https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... 75#p240175

Veel plezier met omnummeren.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door Mispoes »

Grappig: jij hebt de omgekeerde weg afgelegd: van Epoche 4 naar 3. De V169 is een gasturbine loc, daar kwam een fantastisch geluid uit, heb de loc nog van sound voorzien?

Ik heb ook nog even verder zitten kijken, wat heb je die VW 411'jes mooi gesuperd! :Thumb


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door traiNiac »

Dankjewel Frank,

Ik heb daarnaast ook een BR 212 omgenummerd. Die doet nu dienst als Steilstreckenlok met nummer V 100-23. Reed in tijdperk 3 op hellingtrajecten in het Zwarte Woud. Overigens heb ik geen digitale besturing, dus ook geen geluid.
Ik vind de decals van Nothaft heel strak. Ik heb nogal wat wagons van nieuwe nummers voorzien, al zie je daar uiteindelijk heel weinig van.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door Mispoes »

Had de DB ook niet een aantal 216's als zodanig aangewezen met als Bw Freudenstadt?


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2185
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door traiNiac »

Hallo Frank,

Of er 216 loks in Freudenstadt gestationeerd waren weet ik niet. Wel zijj de voorserie loks (de "Lollo"s") uitgebreid getest in Zuid-Duistland (m.n. Allgäu) maar werden ze uitgeleverd aan Hamburg en begin jaren 70 allemaal naar het Ruhrgebied gedirigeerd. Van de serieloks (216 011 t/m 224) werden er in 1968 23 uitgeleverd in Beieren (Bw Regensburg en Bw Ulm). Verder waren er loks gestationeerd in Bw Kempten. Overigens zag ik dat er tussen 1982 en 1984 maar liefst tot 8 loks aan de NS werden verhuurd.

De Steilstreckenlok BR 213 week overigens af van de BR 211 en BR 212 omdat ze aanvullend waren voorzien van een hydrodynamisch remsysteem (Voith). Het loonde niet de moeite om een afzonderlijk type loks te ontwikkelen en daarom werden in 1965 10 loks van de laatste serie van een extra remsystreem voorzien. Het inzetgebied in Baden-Württemberg (in tijdperk 3 inderdaad vanuit Bw Freudenstadt) kende namelijk een vrij steil hellingtraject, de Murgtalbahn vanuit Baiersbronn (50 promille), welke niet van een tandrad was voorzien. Ook de daar ingezette stoomloks werden van een extra remnsysteem voorzien (Riggenbach).



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door Mispoes »

Ah! Ik vroeg al af waar de subserie 213 vandaan kwam, eigenlijk zo'n beetje hetzelfde als de E-loc BR 139 van de DB voor de Höllentalbahn...

De NS huurperiode van de 216 begon al in 1979, toen nog een wat bescheidener aantal, stuk of vijf. Kwamen van Bw Oldenburg, dat ze ook onderhield, maar waren geen vaste locs. Als er een loc voor onderhoud terug moest naar Oldenburg, werd een verse machine aangevoerd met de trein uit Bremen. De loc die terugging naar Oldenburg nam de trein naar Bremen dan voor zijn rekening.



Onderwerp starter
Mispoes
Berichten: 66
Lid geworden op: 22 jul 2022 11:05

Re: DB V160 naar 216 Piko vernummeren

Bericht door Mispoes »

Even een update, de 216 had al klaar kunnen zijn, ware het niet dat ik nog een flesje Micro Set moest bestellen voor de decals. De kap is thans geheel ontdaan van glaswerk.
Afbeelding


Plaats reactie