het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ad_M »

Goede dag allemaal :) ,

Vraagje van stichting open deur, ik heb het verzoek gehad om Plan E te gaan ontwikkelen voor N op een manier die je van mij "gewend bent"
(zie mijn Obelix / Kirow draadje: viewtopic.php?f=21&t=13403)

Voor mijzelf wil ik Plan U en het dubbeldeksmaterieel oppakken, leuke projecten voor van de winter 8-)
En natuurlijk staat iedereen vrij op te pakken wat hij of zij leuk vind, maar zo weten we ook wie waarmee wat bezig is ;)

Nu hoor ik veel over het Utrechts archief, daar kan ik dan alleen maar op Donderdag avond terecht of ik moet vrij nemen van werk
Ik ben daar nog nooit geweest, plan E blijkt niet openbaar te zijn, dus moet ik aanvragen?

Kan en ga er natuurlijk gewoon heen, maar een duwtje in de rug van forum leden die er al geweest zijn hoe en wat zou prettig zijn en scheelt misschien tijd?

Concreet, kan iemand mij vertellen hoe ik tekening van Plan E, U en het dubbeldeksmaterieel kan reserveren om in te zien?
En hoe dat gaat?

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ipharra »

Hoi Ad,

In de corona tijd toen ze gesloten waren heb ik via mail ook een paar tekeningen opgevraagd die niet via internet beschikbaar waren maar wel ter plekke ingezien en opgehaald konden worden. Ze hebben me deze, na een mail verzoek, toen per e-mail toegezonden. Je zou er een mailtje aan kunnen wagen met een uitleg en vriendelijk verzoek of ze je deze tekeningen eventueel willen mailen. Ik weet niet of Pieter deze tekeningen ook heeft hij heeft ook al diverse keren met de Plan E wagens gestoeid, anders zou die je misschien kunnen helpen. Je bent me eigenlijk net even voor want ik was ook van plan zodra mijn nieuwe Elegoo Saturn 2 printer van de week komt eens te kijken naar het maken van een Plan E, als je het niet erg vind wacht ik even af waar jij mee komt, dat worden ongetwijfeld weer schitterende modellen. Plan U heeft eveneens mijn belangstelling. Neem aan dat je Rob Bisschop weer in de arm neemt om ze eventueel te laten maken voor de geinterresseerden


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Ronald2016
Berichten: 981
Lid geworden op: 22 aug 2016 12:14
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ronald2016 »

Jas en tas in de kluis, foto toestel laptop mogen mee. Geen balpen, wel potlood. Je meld je bij de balie. Je gaat daarna achter een pc zitten en zoekt hetzelfde op wat je thuis niet te zien kreeg. En dan vraag je hoe je iets kan printen wat je wil. En na afloop betaal je de prints. Vraag me wel af of ze plan u en dubbeldekkers daar hebben. Ik had ze toen niet gezien.


Met vriendelijke groet,
Ronald

N-spoor liefhebber
Bouw projecten: Brug bij oosterbeek, O+K MEC502, BAM Meetrijtuig, Stalen D, bagagerijtuig
Lid van: Delftse Modelbouw Vereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ad_M »

Guus en Ronald, dank voor jullie terug koppeling!!!

Ik zal met Pieter ook intern contact opnemen over eventuele tekening en of die beschikbaar zijn of gedeeld kunnen worden
Als er forum leden zijn of lezers die willen en kunnen helpen met tekeningen aanleveren die ze al in bezit hebben, ik ben dankbaar met alle hulp die ik kan / mag verkrijgen?!
Wordt het model alleen maar beter op :)
En correct, plan E gaat via Rob lopen als het naar Rob zijn tevredenheid is

Dank voor de procedure Ronald
Volgende week maar een inplannen om te gaan kijken wat er is, maar eerst een mailtje sturen :D

Heb je nog meer info of tips, schroom niet om ze te delen hier ;)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Merijn
Berichten: 308
Lid geworden op: 16 apr 2017 13:09
Contacteer:

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Merijn »

Leuk initiatief! Ben benieuwd. Een goeie set Plan E’s is ook hier zeer welkom ter aanvulling of vervanging van de oude Minitrixjes.
Ik kijk zelf altijd voor info over rijtuigen op de website van Martijn Haman. Is vooral heel sterk in wagennummers en revisiedata en zo. Plus een heleboel achtergrondinformatie.

https://www.martijnhaman.nl/

Succes!


(Her)beginner. Tapijtrijder. Digitaal. NS Ep. IV en V

https://www.youtube.com/channel/UCWOkW7 ... 8m4LublUXA
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Pjotr »

Hallo Ad,

Ik heb geen gedetailleerde tekeningen in mijn bezit. Eigenlijk heb ik mij bij het ontwerp van mijn Plan-E varianten (Fietsenrijtuig en 1e klas) zoveel mogelijk gericht op de Minitrix donoren. Voor de juiste raam- en dakpartijen heb ik de voorhanden tekeningen zoveel mogelijk van het internet gehaald. Daarnaast ook veel input van andere N-Spoorders gekregen.

Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ad_M »

Dank je wel voor de info Pieter!!!

Ben al druk bezig met info verkrijgen/aanvragen en de tekeningen waar mogelijk :)
Vind het erg prettig om de tekeningen te hebben / het origineel als voorbeeld te hebben, voor al de interactie hiervoor vind ik erg leuk

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Hoontje »

Jaren geleden geweest voor de informatie omtrent Gilze-Rijen (2012, 2013 en 2015) werkte toen erg prettig aldaar. Maar mocht je er niet alleen heen willen, kun je wellicht een medeforumlid meenemen? Ik ga graag mee hoor.

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ad_M »

Hoi Alwin,

Dank voor het aanbod, echter ben ik gisteren er gewoon op af gestapt
Het was exact zoals Ronald aangegeven had, altijd handig, mijn dank nogmaals :D
Het archief is echt iets wat je jezelf moet aanleren, het is immers niet technisch opgezet
Momenteel nog steeds een doolhof voor mij :lol:

Ik heb wel wat kunnen vinden van plan E en U, maar niet het niveau van mijn verwachtingen (werkplaats tekeningen)
De wat mooiere tekeningen waar je wat mee kon waren echter van de koploper en de sprinter
Wel een paar mooie technische tekeningen gevonden van draaistellen :ugeek:
Dubbeldeksmaterieel en verder is er helaas niet, zoals al verteld....

Om echt verder te kunnen heb ik al wat hulp / verzoeken gevraagd aan de 1:1 enthousiastelingen
Hopelijk komt daar dezelfde samenwerking uit als met Volker :D
Ook het verzoek aan alle leden en lezers hier, heb je technische tekeningen
En je wilt ze delen, ik sta hier dankbaar open voor!!!
(Ook mijn dank aan hen die mij al persoonlijk al benaderd hebben met tekeningen)

Het wordt een mooi project samen zo :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door caspervt »

Dag Ad,

Voor tekeningen van de DDM zou ik het boek van Hans Nahon en Gerrit Nieuwenhuis aanschaffen (Spoorwegmaterieel in Nederland, er staat er nog een op bol.com). Daar staan kleine maar zeer gedetailleerde tekeningen in van ICR, DDM en vele andere. Van DDM (niet onbelangrijk) ook het vooraanzicht. Ik heb het boek in de kast staan maar heb geen scanner. Je mag het wel lenen.

Verder is mijn ervaring dat een tekening vaak niet volledig correspondeert met de werkelijkheid. Bij het uitwerken van de DE5 en verschillende rijtuigen heb ik ook altijd foto's meegenomen van de raampartij en de zij- en kopwanden. Niet zelden zaten er best grote verschillen met de tekeningen. In de praktijk nameten waar dat nog kan is helemaal mooi.

Succes en veel plezier met deze nieuwe ontwikkeling!

Met groet,
Casper


Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door WilcoV »

Ad heb je voor plan E ook bij de directietekeningen gekeken? Daar zitten meestal de blauwdrukken bij.
Dat is nl een aparte archiefingang en wel 5510, 5511, 5512 en 5518


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ad_M »

Dag allemaal
caspervt schreef: 09 sep 2022 12:12 Dag Ad,

Voor tekeningen van de DDM zou ik het boek van Hans Nahon en Gerrit Nieuwenhuis aanschaffen (Spoorwegmaterieel in Nederland, er staat er nog een op bol.com).
Succes en veel plezier met deze nieuwe ontwikkeling!

Met groet,
Casper
Meteen besteld Casper, bedankt voor het meedenken!!!
Kan het lenen voorstel zeer waarderen, ben echter een warhoofd en een slak, dus bestellen is beter in mijn geval :lol:
WilcoV schreef: 09 sep 2022 15:44 Ad heb je voor plan E ook bij de directietekeningen gekeken? Daar zitten meestal de blauwdrukken bij.
Dat is nl een aparte archiefingang en wel 5510, 5511, 5512 en 5518
Zeker Wilco, bedank voor de tip
In deze sectie ben ik wel de draaistellen tegen gekomen en waren van werkplaats niveau! 8-)
De rijtuigen waren echter van basis niveau, als je op het net rondzoekt vind je zelfs betere kwaliteit en een hoger detail niveau
Dus ga nog maar eens een paar uurtjes zitten, ik heb al een heel voorzichtige toezegging gekregen van stichting SHD om ook tekeningen op te zoeken voor dit project
Ze zijn druk daar en alles is vrijwillig, dus wel even geduld hebben :P
Zaterdag 10 september is er open dag daar, dus ook even langs met de meetlat en fototoestel als het weer mee zit :D

Leuk zo, dank voor de inbreng!! :mrgreen:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Ipharra
Berichten: 505
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door Ipharra »

Hoi Ad.

Ik weet niet of je hier al hebt gezocht, de NVBS heeft in Amersfoort ook een archief met heel veel tekeningen, kwam een lijst tegen waarin voor plan E zowel "originele" tekeningen, en tekeningen van Vellekoop staan. Ook van plan U kwam ik het nodige tegen. Op bijgaande link vindt je de lijst.
https://www.nvbs.com/shared/content/upl ... erland.pdf


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2888
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: het Utrechts archief / plan E, U en dubbeldeksmaterieel

Bericht door WilcoV »

Nog een tip Ad, Mastica heeft de Plan E in H0 ter vervanging van de Lima bakken en diverse onderdelen. Misschien hebben zij maattekeningen.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Plaats reactie