Kantoorpand met interieur en verlichting (Laffont)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Norbert
Berichten: 222
Lid geworden op: 06 jan 2015 18:36
Locatie: Enschede

Kantoorpand met interieur en verlichting (Laffont)

Bericht door Norbert »

Hoi allen,
Voor de Amenerbaan was ik op zoek naar een gebouw dat tussen een straat en langs het spoor pastte én kenmerkend was voor een stadse omgeving. Voor mijn Nederlandse baan is, vind ik, niet altijd alles mogelijk omdat veel gebouwen niet naar Nederlands voorbeeld zijn. Maar veel gebouwen kunnen goed passen. Naar wat zoek en speurwerk kwam ik op internet op de website van ´architekturmodellbau Laffont´. https://www.modellbau-laffont.de/Home Zij maken gebouwen voor verschillende modelspoorschalen. Hun assortiment bestaat uit verschillende soorten gebouwen, weliswaar naar Duits voorbeeld, maar sommige gebouwen passen prima op een niet-Duitse baan. Architectuur wordt, naarmate de tijd dichterbij het nu komt, steeds algemener en mondialer.

Mijn oog viel op Art.-Nr. N801: Großes Verwaltungsgebäude, https://modellbau-laffont.com/p/art-nr- ... gsgebaeude
Samen met wat andere gebouwtjes besteld en na drie dagen werd het bezorgd. Het was goed verpakt in een stevige doos. Het karton is door en door gekleurd en in verschillende diktes. Het principe is zoals je vaker ziet, eerst bouw je een geraamte met buitenmuren die precies passen. Laffont heeft een duidelijke beschrijving in het Duits en Engels, ze voegen deze geprint toe. Je kunt het ook downloaden. Ik vind het zelf juist fijn om de PDF op computerscherm te zetten, dan kan ik eventueel uitvergroten.

Afbeelding
Hier zie je op de eerste de plek en het geraamte. De tussenwanden, die je in elkaar kunt schuiven, zitten er nog los in. Laffont kiest ervoor om 18 verschillende ruimtes te creëren die je allemaal apart kunt verlichten.

Afbeelding
Ik heb besloten om de binnenkant aan te passen naar mijn eigen idee. Ik houd ervan om het levendig te houden en voeg een interieur toe. Ik heb ervoor gekozen om een trappenhal te maken met een vide, zodat je van boven naar beneden kunt kijken. Ook in het gebouw voeg ik gemeubileerde ruimtes toe, zodat je bij het kijken gelijk een idee hebt waar het gebouw voor dient. Ik kies ervoor om dit alleen op de onderste etage toe te passen.

Afbeelding
Voor de kantoorruimtes heb ik ervoor gekozen om de binnenwanden zo te versnijden dat ik een grote ruimte krijg. De plafonds lat ik weg. Zo valt het licht van boven naar beneden. Ik had nog wat (lompe en ordinaire) ledverlichting van Brawa, maar door een constructie van karton kan ik deze goed gebruiken.

Afbeelding
In MSWord maak ik dan het interieur kantklaar. Ik meet de ruimte op en maak in Word een kader op maat, voeg afbeeldingen en designs toe en print het uit. Deze print, op gewoon wit A4, snijdt k uit en plak ik op het karton dat dient voor de tussenwanden en voeren. De bovenste twee etages voorzie ik de ramen van luxaflex. Deze haal ik van de website van Metcalfe https://www.metcalfemodels.com/product- ... cale-kits/ Daar vind je bij sommige gebouwen extra downloads met gordijnen, vloeren, borden, deuren etc.

Afbeelding
De buitenmuren worden opgeplakt, deze zijn door Laffont in een geel-beige kleur geleverd. Het levert meteen een goed dipte werking voor de kozijnen. Het dak is voorzien van ´dakleer´ en er zijn zelfs schoorstenen, dakluiken en een technische ruimte toegevoegd. Dan nog vensterbanken toevoegen. Deze waren indezelfde kleur geleverd als de buitenmuren, maar ik heb ervoor gekozen om ze een lichte betonlook te geven. (tip doe dit voor dat je ze uitsnijdt, het zijn er 186!)

Afbeelding
Voor de verlichting heb ik in het trappenhuis gekozen voor twee ledjes, een 0804 voor de vide en een extra ledje 0402 op de begane grond. Dat laatste omdat de begane grond (ingang) anders zo donker blijft.

En kijk hier het eindresultaat!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat heb ik verder gebruikt:
- Houtlijm voor het lijmen van karton
- witte lijm (Tackyglue van Action) voor het lijmen van delen die ik nog wil verschuiven (droogt minder snel)
- Alleslijm voor de ramen aan de binnenmuren
- Bisonkit (tube) voor andere delen (poppetjes, hekjes in het trappenhuis, luxaflex aan de ramen) Deze laat wel draden na!
- extra karton in twee diktes (0,5 en 1,2 mm, koop ik bij de schrijfwaren- en hobbyzaak)
- papier en een printer
- figuren van Preiser (zelf geschilderd)
- hekjes voor de vide (had ik nog ergens liggen)

Groetjes,
Norbert


Mijn grote baan: Amenerbaan
Peco 55/iTrain 5+/z21/OC32NG/DR4088RB
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10935
Mijn module: Waldkirch im Winter!
analoog
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=9438
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5084
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Kantoorpand met interieur en verlichting (Laffont)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Mooi werk, als je meer van dat soort gebouwen zoekt kan ik je aliexpress aanraden. De gebouwen die ik daar vandaan heb zijn ook prima en passen in bijna alle westerse landen.

Zie ook mijn diorama Neu Verlar Mitte

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.

BartenThomas
Berichten: 419
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Kantoorpand met interieur en verlichting (Laffont)

Bericht door BartenThomas »

Mooi resultaat, leuke bouwbeschrijving :Thumb :D


Plaats reactie