Moderniseren Roco SNCB5916

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Moderniseren Roco SNCB5916

Bericht door Pjotr »

Met behulp van een setje van Micromotor wil ik een oude Roco lok voorzien van de nodige upgrades.
Het betreft een Belgische SNCB5916. Hierbij de eerste stap van het ombouwverslag. De originele motor wordt hier vervangen door een klokanker exemplaar van het type 1020. Op het YouTube kanaal van de leverancier is overigens een prima basisinstructie voor een analoge upgrade beschikbaar.
Te vinden onder het model van een Roco N-Spoor BR215.

Afgezien van de verkeerde maat van de geleverde messing inserts (de originele motorbevestigingsboutjes zijn M1.7) is het setje van Micromotor m.i. een prima product. Gelukkig heb ik zelf nog wat 5mm M1.6 boutjes in voorraad, zodat ik verder kon met de bijgeleverde inserts.

Ik wilde vervolgens ook wat verder gaan bij de digitalisering en heb daarom de motorhouder opnieuw ontworpen, zodat er een decoder geïntegreerd kan worden, zonder plaats in de lok op te offeren. De ronde motorhouder voor het kleine nieuwe motortje bevat namelijk genoeg materiaal om dit wat af te slanken t.b.v. bijvoorbeeld een Train-O-Matic decoder. Op de onderstaande foto is te zien hoe dit uiteindelijk moet worden.

Afbeelding

De draadjes naar de stroomafnemers zijn intussen ook vervangen door rode en zwarte soepele exemplaren.
Volgende stap wordt het vervangen van de originele printplaat, het aanbrengen van LED front- en sluitverlichting en een elektronische buffer in de vorm van een aantal keramische condensatoren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: Moderniseren Roco SNCB5916

Bericht door RieX »

Die poppetjes :lol: :lol:
Maar een goed verslag.


Groet Rieks

N scale, what else?
Plaats reactie