Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Ipharra »

Hallo iedereen,

Enthousiast geworden door de resultaten van het maken van een aantal DE1 motorrijtuigen en daarna het maken van DE2 treinstellen, welke helaas nog niet kunnen rijden wegens een gebrek aan decoders. Alhoewel ik erover denk om de onderstellen met de nieuwe inzichten bij het ontwerpen van nieuwe onderstellen voor de DE3 deze te voorzien van verbeterde onderstellen. Kap van de DE3 besteld en eens kijken hoe we dit aan gaan pakken, eerste uitdaging is om net als in de DE1 en DE2 de ramen te voorzien van raamstijlen. Aan het tekenen geslagen en kijken tot hoever ik met mijn nieuwe 3d printer kan komen met betrekking tot de dikte van de raamstijlen. Een dikte van 0,2 mm is geen probleem voor de printer maar wel voor de hanteerbaarheid, dus toch gegaan voor een dikte van 0,25 mm met het onderstaande resultaat

Afbeelding

Inzetdeel bestaat dus uit twee delen, het metalen frame met de kenmerkende schuifraampjes en een zwarte rand als imitatie van de rubberen rand.

Afbeelding

Het ziet er zeer bemoedigend uit dus nu op naar de resterende 47 ramen.

Ook een nieuw onderstel getekend op basis van de Minitrix aandrijving en deze ligt nu uit te harden, ook hier wat extra fijne details in aan kunnen brengen waarvan later meer.

De drie bakken kunnen nu verder worden afgemaakt evenals de de onderstellen met de aandrijving. Ben nu bezig met het maken van een interieur en neem dan meteen de mogelijkheid mee om deze als steun voor de binnenverlichting te laten dienen.

Nu nog op zoek naar een goede tekening van de draaistellen om deze te kunnen tekenen en printen


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door caspervt »

Hoi Guus,

Heel gaaf gedaan met die ramen! Ik heb voor een plan W project de loopdraaistellen van plan W/V/DE3 al getekend. Ik vind het geen probleem om die files met je te delen. Stuur maar een PB. Voor de motordraaistellen moet je zelf nog aan de slag.

Afbeelding

Met groet, Casper


Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Hoontje »

Gaaf de DE3 is een van mijn favorieten. Ik volg weer :)


Gebruikersavatar

Sibbesuisje
Berichten: 650
Lid geworden op: 16 feb 2018 08:09
Locatie: Den Haag

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Sibbesuisje »

Mooi project! En het begin ziet er veelbelovend uit. Ook ik volg weer 😄


Met vriendelijke groet,
Sander

NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Gebruikersavatar

Hube
Berichten: 891
Lid geworden op: 20 mar 2018 23:22
Locatie: Twente

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Hube »

Dat is weer mooi werk Guus!
Groetjes,
Gerard


NS 60-70 -er jaren, Elst, mijn jeugd
z21, iTrain, iMac mini
pr8 baan

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door ns1200 »

Mooi gedaan. Zeker de ramen en raamlijsten. Als ik ooit die 3d printer aan de praat heb was dat ook mijn idee.
Had ze nu in mdf gemaakt maar dat is zo fragiel. Niet echt ideaal.

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Rick »

Die ramen zien er mooi uit, dat is wat mij nog tegenhoudt bij veel 3D-modellen want de ramen zijn toch een belangrijk deel van het aanzicht. Ik ben benieuwd naar het rode eindresultaat. :)

Is de volgende stap trouwens een fatsoenlijke DE-IV? ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Ipharra »

Hallo allemaal

Hier even een update van de bouw van de DE3. Heb tussen andere dingen door de middenbak al in een vergevorderd stadium. Ook nog maar een interieur getekend zodat het straks met verlichting er goed uitziet.

Afbeelding
Bovenbouw met bodem voorzien van treden. Uitvoering zonder schortplaten, dus een U1. Krijgt treinnummer 112

Afbeelding
Interieur met aangebrachte verlichting.

Ben nu bezig met de wielstellen om een goede stroomafname te krijgen voor de verlichting, heb ook al een buffer aangebracht onder het interieur.
De scheenplaten zijn door @caspervt geheel bereidwillig ter beschikking gesteld en ben deze nu aan het integreren in de loopstellen van de B bak. Zit nog te wachten op een experiment om de basis van de loopstellen in koper te laten gieten voor een betere stroomgeleiding. Lukt dit niet dan heb ik nog een andere oplossing achter de hand, weliswaar iets minder betrouwbaar maar dat zien we dan wel weer.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Ipharra »

Hoi Rick

Nou een DE4 staat zeker niet op de wensenlijst, kwamen niet door Franeker. Alhoewel het vroeger wel een van mijn favoriete treinstellen was. De volgende op de wensenlijst is een DE5 deze kwamen als boottrein ook wel door Franeker. Maar goed eerst de DE2 en DE3 op de rit krijgen, en er ligt nog steeds een 2530 als loc van de sproeitrein te wachten op afbouw. Dus voorlopig nog genoeg te doen.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Hoontje »

Dat oogt toch wel heel tof hoor, die DE3! Is mijn favoriete treinstel. Ooit 1x gezien op het stamlijntje naar Oosterhout en sindsdien verknocht!

Succes met de ontwikkeling. ik blijf volgen!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

3dbuildr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 908
Lid geworden op: 25 sep 2010 16:46

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door 3dbuildr »

Ziet er heel overtuigend uit die raamconstructie en geeft "smoel" aan de bak!!


Alles komt goed!
http://www.shapeways.com/shops/nsinn
Volg 3Dbuildr ook op Shapeways, Facebook, Instagram en Youtube
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Ipharra
Berichten: 504
Lid geworden op: 28 jan 2019 18:27
Locatie: West-Friesland

Re: Eerst DE1, toen DE2 en hierop volgt........DE3 (plan U)

Bericht door Ipharra »

Hier even een update van de vorderingen aan de DE3. Ben ondertussen ook nog bezig met een stationsgebouw voor één van de forumleden, maar tussendoor is na de B bak nu ook de mBDk bak zo goed als klaar, op de elektronica na. Nog steeds zeuren met decoders.

Afbeelding

Met dank aan @caspervt nu ook de wielstellen kunnen printen. Ook voor dit deel een interieur geprint welke wordt voorzien van verlichting.

Afbeelding

Een overzicht van het huidige treinstel, binnenkort beginnen met de ABk bak. Nog maar 30 raampjes te gaan.

Alleen nog eens kijken wat ik met de voor ruiten doe, of ik hier in de middelste drie ramen ook nog een rand aan kan brengen in metaalkleur of dat het toch enkel cristal klear ramen worden.


Groet Guus,

Tijdperk 1957-1975, diesel, met Franeker als thema van mijn baan. Z21, iTrain Pro
Drie keer linksaf is ook rechtsaf.
Plaats reactie