Schilderen van geprinte poppetjes.......?

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Schilderen van geprinte poppetjes.......?

Bericht door EdwinB »

Ola all,

Ik kwam op Thingiverse.com wat bestanden tegen om personen te printen, dat kan ik want ik heb een dlp printer maarrrrrr.......
Heeft iemand tips om deze een beetje makkelijk en natuurgetrouw te schilderen. Ik kom op jijbuis wel wat tegen maar dat gaat over H0 poppetjes en die zijn net iets groter :D
Wie heeft tips, anders dan een fijn penseel ( 000,0000) en een loep. :P

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

Pleun
Berichten: 203
Lid geworden op: 09 aug 2013 18:16

Re: Schilderen van geprinte poppetjes.......?

Bericht door Pleun »

Met een penseeltje 0 van goede kwaliteit (goede punt) moet het ook wel lukken.
Ik zou eerst kleine en diepgelegen plekken zoals het gezicht een kleurtje geven en dan pas de jas en broek.
Van binnen naar buiten werken en maar een beetje verf aan de tip van de penseel, anders "verzuip" je het model in verf.



robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: Schilderen van geprinte poppetjes.......?

Bericht door robvanwijngaarden »

Ik heb zelf al eens 3d geprinte poppetjes geschilderd voor een bevriende n spoor bouwer. Ik gebruik hiervoor een goed penseel en verf van citadel/games workshop of game color.
Als grondverf gebruik ik ook Citadel/games workshop.

Ik schilder de figuren met grondverf uit een spuitbus in de kleur die het meeste voorkomt, of wit. De figuren plak ik met dubbelzijdig tape op een latje. Zo kan je de figuren goed vasthouden en bewegen bij het schilderen. Steeds 1 kleur schilderen en goed laten drogen. Als je dan een volgende kleur schildert en het gaat mis kan je de verf met water weer verwijderen.

Afbeelding


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.

Albert
Berichten: 46
Lid geworden op: 01 aug 2020 10:34

Re: Schilderen van geprinte poppetjes.......?

Bericht door Albert »

Mijn ervaringen:

- eerst even vastzetten (“op de voetjes”) met druppeltje houtlijm op stukje karton of iets dergelijks
- dan met klein penseeltje en simpele Actionverf in diverse kleuren
- rustig laten drogen en later losmaken door het voetje beetje nat te maken.

Werkt perfect zo en je kunt er heel makkelijk vanuit alle kanten bij en veel te gelijk maken.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Schilderen van geprinte poppetjes.......?

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik schilder juist eerst de basis kleuren( = kleding) en daar de details. Ik schilder met kinderpenselen van de action ivm hun schuimrubber handvat. Daarvan knip ik het grootste deel van de haren weg tot ik de dikte heb die ik wil hebben. Ze willen vrij snel uitvallen dus lijm ik van binnen uit de haren nog extra in hun behuizing vast met Uhu plast of secondelijm. Zorg dan wel dat de haren in de punt vochtig zijn zodat de lijm daar niet heen kan. Ik schilder al 20 jaar ofzo alles met muurverf en m'n poppetjes dus ook. Ik lak materieel altijd af met vernis of tacky glue of houtlijm om het te beschermen.

Ik lijm poppetjes met secondelijm op een oud pasje dat ik van te voren van een laag tacky glue voorzien heb. Die tacky glue laat heel makkelijk los dus om de voeten heen in krassen en dan haal je ze er zo af. De vlakke onderkant kan je dan gelijk gebruiken om je poppetjes later vast te lijmen. Een pasje is nog steeds niet comfortabel vast te houden dus lijm ik het pasje met smeltlijm op een pillenpotje gevuld met zand zodat het zwaartepunt in je hand ligt ipv er boven.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pillenpotjes zijn ook goed om ander klein spul op te schilderen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie