Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie

Onderwerp starter
EdwinB
Berichten: 582
Lid geworden op: 09 okt 2011 10:36
Locatie: Den Helder

Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door EdwinB »

Ola all,

De kogel is door de kerk ik ga toch verlichting maken in mijn huisjes en wel met led.
Ik heb wat onderzoek gedaan en ben aan het nadenken welke oplossing het makkelijkst is. Leds zijn er in twee vormen SMD en het bekende bolletje, een voorweerstand is nodig om e.e.a goed te laten werken is mij duidelijk.

The question is: Hoe zet ik die ledjes vast in mijn huisjes? SMD led zou ik op een stukje print kunnen solderen en vastplakken......wel veel werk per huisje. Het "bolletje" led laat zich wat lastiger vast zetten lijkt mij.

Hoe hebben jullie dat gedaan? Tips? Fotootje?

gr. Edwin


Met vriendelijke groet,
Edwin

Ik bouw aan Zugeheim2

deBult
Berichten: 93
Lid geworden op: 06 nov 2022 04:10

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door deBult »

Volgmodus, want ik wil ook aan de slag.

Bij de A….n een ledstripje van 3 euro gekocht, 3v iets van 25 leds, in stukken knip-baar, met plakstrip, maar nog niet geprobeerd


FLM Profi N rails, z21, 2 FLM locjes (BR 212, V200) en 1 PIKO 2200: “beginner”.

tv_man
Berichten: 1435
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door tv_man »

Ledstripjes zijn inderdaad goed te solderen. Er zijn ook printjes met kant en klaar een smd ledje erop, precies voor verlichting van huisjes en dergelijke. En het vastsolderen van een weerstandje aan een ledje is niet zo ingewikkeld. Een ledje kan je op een stukje plastic plakken en vastmaken in het huisje. Is niet zo ingewikkeld en omdat het toch in het huisje zit hoeft het niet zo netjes.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door Pjotr »

Je kunt eventueel ook wat grotere SMD leds gebruiken, zoals deze https://nl.aliexpress.com/item/32806577 ... koFGA8KW2V

Zijn relatief makkelijk te solderen en ook ergens tegenaan te plakken. Zorg wel dat je stroom door zo'n LED niet meer dan 5mA wordt. Anders heb je het effect van een bouwlamp in elk huisje.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door jeemka »

Een rij huisjes verlicht ik van onder met een snoer kerstboomledjes. Gaatje boren, ledje erin en niet naar boven laten uitsteken, vastzetten met smeltlijm. Voeding is meestal 3 volt, daarvoor gebruik ik een stepdown printje van Ali, of van Tinytronics. Ik schakel het met een wisseldecoder en een bistabiel relais.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

BramvanLeeuwen
Berichten: 92
Lid geworden op: 04 nov 2018 23:20
Locatie: Haarlem

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door BramvanLeeuwen »

Ik probeer steeds slechts een beperkt aantal ramen te verlichten met lampjes. Enkele ramen verlichten oogt realistischer dan een heel huisje dat aan alle kanten licht uitstraalt!
Ik maak daarvoor papieren doosjes, van dik zwart papier. Dat is al stevig genoeg om een led (smd half-bolletje) te dragen. Dit doosje plak ik dan gewoon met paperlijm vast aan de papieren lichtafscherming van het huis, of met alleslijm aan het plastic. De niet-smd leds gebben al genoeg steun als je ze door het dikke papier (180 grams?) c.q. dun karton heen prikt. Ze wegen 'niets'. De binnenkant van het karton weer gedeeltelijk beplakken met wit papier, om een grotere lichtopbrengst te krijgen.
Met de serieweerstand moet je wat spelen.
Je kunt rustig 3 leds in serie plaatsen met één weerstand (bij 12V). Wel steeds de + van de ene led aan de - van de volgende led leggen (dus lange poot van de één aan de korte poot van de volgende (c.q. aan de kant waar de ronde led aan de zijkant een plat vlakje heeft)
De weerstand moet dan bij 1 led minimaal 500 ohm zijn, bij 2 300 ohm bij 3 200 ohm Maar ik begin meestal bij 1000 ohm want bij een lagere weerstand geven de ledjes voor mijn gevoel veel te veel licht. Experimenteer dus met wat grotere weerstanden (tot 5000 ohm)
Als je de stroom door de leds kunt meten: 20 mA is het maximum dat een led meestal kan verdragen. Maar 3 mA is meestal ruim genoeg om een huisje realistisch te verlichten.
smd-leds kun je rustig met keel dun lakdraad met elkaar verbinden, kan ook met dikker decoderdraad: dat is wat steviger. Dikker draad is onhandig, en is duurder.


met vriendelijke groet,
Bram van Leeuwen
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2885
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door WilcoV »

Ik geef iets meer geld uit aan mijn verlichting en gebruik Woodland Scenics Just Plug Lighting System
Bij dit systeem heb je onder andere zogenaamde "stick on" LED lampjes die een plakstrook hebben.

Huisjes beplak ik van binnen met ondoorzichtig zwart papier of een wat dikkere soort zwarte verf. Soms gebruik ik de wat duurdere speciale kit van Woodland hiervoor. Woodlands heeft zelfs een folie voor op raampjes om het licht wat diffuser te maken.

Voor diegenen die minder geld hier aan willen of kunnen besteden, zullen hier ook vast ideetjes uit te filteren zijn.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie

FidOo
Berichten: 5640
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door FidOo »

Op ebay.de vind je kant en klaar printjes met een enkele led er op. Gelijk geschikt voor 12V.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door jeemka »

Mijn methode met een led van onderen in een huisje is wat grof, dat geef ik grif toe. Wel zorg ik met zwarte verf dat niet het hele huisje uitstraalt. Maar zeker is jullie methode heel fraai!


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's en filmpjes op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

fenix
Berichten: 564
Lid geworden op: 04 apr 2019 14:26

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door fenix »

mijn methode:
viewtopic.php?p=223594#p223594

warmwitte smd ledjes met redelijk riante voorschakelweerstand om de felheid te controleren 7 ledjes in een huisje geprutst, apart aan/uit te zetten
Fenna


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6092
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door shoven »

Een tijdje geleden had het duo @bob vermeulen & @evo (of een van de twee) een printje uitgebracht met daarop de leds met bijbehorende weerstandjes etc. Het printje bestond uit een stuk of 20? afbreekbare kleine printjes met elk 1 led.
Zijn die niet nog te koop? Dat was een leuk prijsje voor een mooi setje.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Sven
Berichten: 185
Lid geworden op: 29 okt 2008 22:03

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door Sven »

Ik gebruik meestal een bolletje. En dan niet vast aan het huisje, maar aan stukjes gietboom of zoiets. Dat gaat dan vast aan de ondergrond en het huisje gaat er los overheen.


Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door Pierre »

Ik plak er meestal een stukje led-strip in van Action. Een meter leds voor 3 euro. Daarvoor een weerstandje van 1000 ohm (bruin-zwart-rood). De naden waar je vaak lichtlek hebt en de ramen waar geen licht door moet schijnen schilder ik zwart. Op de foto zijn het halve huizen en dan plak ik de strips aan de voorkant. Dan kaats je het licht terug via de achterwand en schijnt het niet gelijk door een raampje. Maar tegen het dak gaat ook prima. ;)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Pierre op 26 jan 2023 20:24, 1 keer totaal gewijzigd.


Groet Pierre.
Gebruikersavatar

WimC
Berichten: 1209
Lid geworden op: 07 mar 2011 19:03

Re: Hoe zelf ledverlichting in je huisjes te plaatsen

Bericht door WimC »

BramvanLeeuwen schreef: 23 jan 2023 20:57 Ik probeer steeds slechts een beperkt aantal ramen te verlichten met lampjes. Enkele ramen verlichten oogt realistischer dan een heel huisje dat aan alle kanten licht uitstraalt!
Behalve dit, verlicht ook niet alle huisjes. Loop maar eens 's avonds door een straat en je ziet dat meestal in ongeveer de helft geen licht brandt. De enige keer dat ik gezien heb dat in alle huizen licht brandde, was tijdens de volledige nachtlockdown in coronatijd.


Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.
Plaats reactie