Rolweerstand en trekkracht

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Op de tekening van mijn baan komen de nodige hellingen voor. Om te weten te komen of alles wat ik heb dat ook gaat slikken moet ik weten wat een wagon doet op de rails als rolweerstand in grammen uitgedrukt. Vervolgens de locomotief en wat deze kan trekken in gram. Bij elkaar weet je dan of een trein kan. Op mijn testbaan bleek echter dat een Flm Br70 met een drie-assige wagon niet door een wissel met een tegen boog te komen. Dus een wagon met een trekkrachtmeter moet er ook komen. Dan deze wagon aan de locomotief en de sleep en bijbehorende wagons meetsysteem aan deze wagon. Dan weet je wat een trein doet en wat dat doet in een R1 of R2 of een slingerend spoor met veel bogen. Dus als mijn bedenksels af zijn heb ik heel veel werk te doen :o .

Goede nieuws is dat van alle te bouwen systemen de elektronica aanwezig is. Nu nog de omzetting van wagon of locomotief naar meetsysteem. De rolweerstand meter is het verst, hierbij mijn tekening

Afbeelding.

Nu nog naar de bouwmarkt en dan verder, wordt vervolgd zal ik maar zeggen :mrgreen:


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door tv_man »

Dat is een heel erg uitgewerkte proefopstelling. Ik vermoed dat de meesten hier maar op safe spelen en erg terughoudend zijn qua hellingen en scherp slingerende bochten om niet voor verrassingen te komen staan. Dus bij het testen de lastigste bogen van je (geplande) nabouwen en dan nog heb je altijd het risico dat als er bladeren op de rails liggen de trein niet meer de berg op komt. Maar uiteindelijk geldt ook hier: meten is weten, dus in ieder geval beter zo dan naderhand erachter komen dat iets toch niet helemaal werkt zoals gepland.


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Vandaag is het meetapparaat een feit. Zo tijdens de bouw nog tegen "problemen" aangelopen. Peco rails heeft geen schroefgaatjes, wel onderaan aangegeven maar niet door en door. Op zich goed, maar had dit niet verwacht. Even doorboren bleek ook nog niet simpel, het materiaal is vrij hard. Uiteindelijk wint de boormachine. De boormachine is geen machine uit de DHZ maar een laagspanningsmodel. Tweede tegenvaller is het meetapparaat, meten gaat perfect, maar er zit geen licht achter de LCD. Omdat je het LCD onder een hoek afleest gaat dit nogal moeizaam. Dus led lampje gepakt, ik dacht de goede voeding te pakken, maar dat draaide uit op een lichtflits en toen was de led overleden :evil: Ik had meer van die lampen en nu wel de goede voeding erbij gepakt, wordt nog even uitproberen. Zal uiteindelijk wel resulteren in een vaste opstelling van die lampjes.
Procedure is de wagon op de rail zetten en langzaam de "meetbrug" optakelen. Daar rust de meetlat van de dieptemeter op en die geeft dat aan in mm op 2 cijfers achter de komma. Dieptemeter op 0 stellen en takelen maar en de wagon in de gaten houden. Zodra de wagon gaat bewegen stoppen. Op het scherm van de dieptemeter het aantal millimeters aflezen. De hele procedure doe je meerdere keren omdat de wagon niet altijd bij dezelfde hoogte ook gaat rijden. Ik heb gewoon een oud wagonnetje genomen, waarschijnlijk een Minitrix 3251 open bakwagen EL32. Geen wielen gereinigd, maar kan ook niet echt vuil zien. Zit je natuurlijk nog met de puntlagering. Daarnaast met een weegschaal het gewicht noteren. Ik gebruik een of ander model van een Italiaanse leverancier die het uit China importeert of het daar laat maken. De weegschaal weegt in grammen met 1 cijfer achter de komma. Uiteraard meet ik meerdere keren en in verschillende standen om te zien of de weegschaal daar zenuwachtig van wordt. Dit is het resultaat van de eerste proef;

Minitrix 3251 open bakwagen type EL32
gewicht in grammen (gemeten): 12,2
neiging tot rijden in mm hoogte (gemeten): 18,35
rolweerstand in mN (berekend): 2,1961647
rolweerstand in grammen (berekend): 0,223946475

Ik ga nog verder kijken of ik kan ijken met vergelijkbaar materiaal als getest in N-Bahn Magazine April 2/2020, op pagina 76 staat een tabel. Als dat allemaal gelijk is kan ik mijn hele voorraad door de mangel halen, maar daar ben ik wel even mee bezig.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Om de locomotieven op trekkracht te testen heb ik het volgende bedacht naar beschrijving van een Belgisch forum https://forum.modelspoormagazine.be/ind ... ic=15273.0 ;

Afbeelding

Ik zit nog te puzzelen hoe ik de hoek ga maken. Nu staat er "Mecano" met een vraagteken omdat ik nog het een en ander heb. Ik denk dat dit te zwaar wordt en zit te denken aan kunststof. In principe zou dit niet uit mogen maken omdat de benen van de hoek identiek moeten zijn en gewicht dan geen rol meer speelt. De rest van de benodigde spullen heb ik in huis. Moet dus nog even verder "soppen" en dan wellicht wat proberen. Als het kunststof wordt moet ik die kunststoffen hoek nog wel aan de as lijmen en dat zal precies moeten gebeuren. Ietsje uit de ideale positie zal een foutief meetgegeven afgeven. De uitkomst van dit meetsysteem is direct in grammen. Met de uitkomsten van de rolweerstandsmeter uitgedrukt in grammen kun je dan gaan rekenen. Vervolgens dat op de rails zetten om te zien of dat ook gaat werken :mrgreen: . En indien niet, terug naar de tekentafel...


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door BartenThomas »

Intressante projecten ben je mee bezig!
Mbt bovenstaande, vergis je niet in de wrijving van de trekdraad die 3x een 90° hoek maakt. Ik zou ervoor kiezen het geheel hoger te plaatsen zodat er slechts 1 hoek gemaakt hoeft te worden, en dan geen as te gebruiken maar een kogellagertje ( van een RC auto ofzo) waar de draad over loopt.
Ik vraag mij wel af of je genoeg raillengte hebt om de lok kracht te laten opbouwen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

BartenThomas schreef: 29 jan 2023 22:03 Intressante projecten ben je mee bezig!
Mbt bovenstaande, vergis je niet in de wrijving van de trekdraad die 3x een 90° hoek maakt.
Deze begrijp ik niet. Er is geen enkele draad die een 90° hoek maakt, alle draden lopen recht naar het object.
BartenThomas schreef: 29 jan 2023 22:03 Ik zou ervoor kiezen het geheel hoger te plaatsen zodat er slechts 1 hoek gemaakt hoeft te worden, en dan geen as te gebruiken maar een kogellagertje ( van een RC auto ofzo) waar de draad over loopt.
Kogelagertje is wel een aardige tip, dank, ga kijken, want iets bedenken is 1, kom er maar eens aan wat ook past is 2. Dan wordt het een as met kogellager en op de kogellager de hoek met gelijke benen.
BartenThomas schreef: 29 jan 2023 22:03 Ik vraag mij wel af of je genoeg raillengte hebt om de lok kracht te laten opbouwen.
De locomotief wordt met de koppeling aan het lusje van het koordje aan de hefboom gehaakt. De loc gaat rijden en brengt zo de hefboom in beweging die met het andere been op een weegschaal drukt. Dat blijft zo doorgaan totdat de wielen van de loc gaan slippen. De kracht vlak voor het doorslippen is dan de maximale kracht die de locomotief heeft. Raillengte heeft daar niets mee van doen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

BartenThomas
Berichten: 418
Lid geworden op: 26 mei 2022 10:10

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door BartenThomas »

Ah, ik zie nu dat de L één deel is. Draadjes maken geen hoek.
Je laat de loc dus niet rijden, maar voert de spanning op op een stilstaande motor. Dat zou ik niet te lang doen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

BartenThomas schreef: 30 jan 2023 13:55 Ah, ik zie nu dat de L één deel is. Draadjes maken geen hoek.
Je laat de loc dus niet rijden, maar voert de spanning op op een stilstaande motor. Dat zou ik niet te lang doen.
Kleine correctie, de loc gaat wel rijden totdat het draadje dat niet verder toelaat. De hoek gaat bewegen en oefent druk uit op de weegschaal. De motor staat niet stil maar draait. Als de loc stilstaat zullen de wielen gaan doorslippen. Ik kijk er naar, dus zodra er slip optreedt wordt de spanning van de rail weggehaald. De motor moet daar tegen kunnen. Uiteindelijk zijn het een aantal spoelen die met de contactpunten van de voeding in aanraking komen en daardoor een magnetisch veld opwekken. In de motor zitten vast opgestelde magneten en de spoel zal zich van deze magneet af bewegen, de motoras gaat draaien en daarmee een stelsel van wormwielen en tandwielen. In theorie kan er niet zoveel misgaan. Er wordt geen hogere stroom of spanning toegevoerd dan wat mogelijk is door of de rij regelaar of wat digitaal mogelijk is.

Kogellagers wordt zeuren, lijkt wel of er aan RC en aanverwante modelbouw niet meer wordt gedaan. Bij Conrad het een en ander gevonden waarmee je eens kan gaan nadenken hoe verder.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Ik heb de rolweerstand gemeten van 6 identieke Arnold wagons. Het is nummer 4409, G20 gesloten goederenwagon.
3 wagons wegen elk 11,3 gram en 3 wagons wegen elk 11,2 gram. Opmerkelijk.
Ook de rolweerstand blijkt niet identiek. De wagons blijken een voorkeursrichting te hebben. Nu is 4409 alleen 2e hands te koop, dus het zou kunnen dat de wagons lange tijd in een bepaalde richting hebben gereden.

Arnold 4409 gesloten goederenwagon type G20. De cijfers zijn een gemiddelde van 6 (identieke) wagons, elk 4 rolweerstand metingen met twee de ene kant en twee de andere kant op. Het gewicht is dus een gemiddelde van 6 wagons en zijn gecheckt met een tweede weegschaal.
gewicht in grammen (berekend): 11,25 (gemiddelde van 6 waarden)
neiging tot rijden in mm hoogte (berekend): 16,32 (gemiddelde van 24 waarden)
rolweerstand in mN (berekend) : 1,8009780
rolweerstand in grammen (berekend) : 0,183648651

Ik heb de 6 wagons ook even snel als treintje gemeten
gewicht in grammen (gemeten): 67,5
neiging tot rijden in mm hoogte (gemeten): 7,56
rolweerstand in mN (berekend): 5,007698
rolweerstand in grammen (berekend): 0,510643

Daaruit blijkt al dat het optellen van individuele waarden rolweerstand niet identiek is aan de rolweerstand van een gehele trein :o . Ik ga dit vaker doen, wellicht zit er een omrekenfactor in die enigszins stabiel is. Het enige nadeel is dat het veel tijd kost |:(


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Zaunkönigs Bahn schreef: 29 jan 2023 22:46
BartenThomas schreef: 29 jan 2023 22:03 Ik zou ervoor kiezen het geheel hoger te plaatsen zodat er slechts 1 hoek gemaakt hoeft te worden, en dan geen as te gebruiken maar een kogellagertje ( van een RC auto ofzo) waar de draad over loopt.
Kogelagertje is wel een aardige tip, dank, ga kijken, want iets bedenken is 1, kom er maar eens aan wat ook past is 2. Dan wordt het een as met kogellager en op de kogellager de hoek met gelijke benen.
Kogellager gaat het niet worden. De "as" van de te gebruiken kunststof hoek heeft een doorsnede van ongeveer 2mm. De te gebruiken as, welke uit een spouwmuuranker komt, heeft ook een doorsnede van ongeveer 2mm. De twee worden met elkaar verlijmd. De as ligt in een houder (hoekanker)
met gaten van 4mm. Dus de 2mm as maakt slechts op een klein oppervlakte contact met de houder. Meten aan dit soort zaken is volgens mij een hachelijke zaak, maar ik verwacht dat de weerstand lager is dan een soortgelijke opstelling met gebruikmaking van een lager die ook erg klein kunnen zijn, maar niet zo klein zijn als wat ik nodig zou hebben.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Vandaag is de trekkrachtmeter een feit. Het doet wat ik dacht :mrgreen:. Nu nog even afmaken, dat is zoveel als draadjes solderen aan de testrails met een draadje voor een multimeter en een draadje voor de regelaar. De regelaar kan dan een analoge regelaar of een digitale regelaar zijn. Vandaag proef gedraaid met een Arnold BR95. Dat toonde al aan dat er verschil is tussen een koude locomotief en een warme locomotief. Dus voor het testen moeten de locs even een half uurtje over de testbaan draven. De plastic hoek is gelijmd op de spouwmuuranker as met een asdiameter van ongeveer 2mm. Deze as zit in een as houder met een diameter van ongeveer 4mm. Als je de plastic hoek los laat blijft deze een hele tijd na wiebelen, dat is een goed teken, want dat geeft aan dat een rollager dus kennelijk niet nodig is. Ik laat de testopstelling even met rust totdat de lijm tussen de plastic hoek en de as volledig is uitgehard. Kan ik ondertussen gaan knutselen met de soldeerbout :D


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Vandaag verder wezen testen. Ben nog niet tevreden over de rails. De kale Flm rail buigt toch wat door, dus wat anders zoeken. Tweede ding waar ik niet tevreden over ben is de aansluiting. De gebruikte kabels zijn zo sterk dat ze de ligging van de rails beïnvloeden. Verder moet ik de helling standaard kunnen maken, dus ergens onder de rail een "houtje" op een specifieke plek die dan 3,0% helling geeft. Dit wordt nagemeten met een digitale hellingmeter.
De testlocomotief was vandaag van Fleischmann, het enfant terrible als het aankomt op trekken.

Code: Selecteer alles

Merk		Bestelnummer	DCC	Antislip  Gewicht  Trekkracht   Schuifweer-   Trekkracht   Schuifweer- 
			                banden    in gram  horizontaal  stand 	      in gram 3%   stand in 
				                           in gram      horizontaal   helling	   gram 3%
								        in gram		     	   helling
Fleischmann	707181		ja	0	  35,3	   4,2	        5,2	      2,2	   2,9
Nu nog uitvlooien hoe ik hier een tabel kan maken ;-(


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Op de afgelopen beurs bij Hans de bestelde spullen opgehaald. Daarmee heb ik de volgende trekkracht testbaan mee gemaakt;

Afbeelding

Het geheel is opgebouwd met Kato Unitrack en past net op een behangtafel. De twee kleine stukjes rail hebben het nummer S29 uit set 20-091. De rail verbinders heb ik voorzien van twee draadjes, hier rood en zwart getekend. Om de een of andere reden is dat niet kant en klaar te koop, kan me niet indenken dat dit met chips te maken heeft. Dus zelf doen, wilde niet wachten. In eerste testen is al gebleken dat de locomotieven op het slingerende stuk meer moeite hebben. Nu dus aan de gang met een trekkracht meetwagon.

Met deze baan heb ik ook de rails op mijn trekkrachtmeter vervangen door Kato Unitrack, twee rechte stukken met in het midden de gemodificeerde rail verbinders.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door MiddenGroningen96 »

Railverbinders zijn verkrijgbaar: SKU: KA24-818.
Succes met je project. Geen onstsproringen door 2 bochten tegengesteld te leggen zonder stukje recht ertussen?


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Zaunkönigs Bahn
Berichten: 1012
Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02

Re: Rolweerstand en trekkracht

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

MiddenGroningen96 schreef: 02 apr 2023 11:29 Railverbinders zijn verkrijgbaar: SKU: KA24-818.
Succes met je project. Geen onstsproringen door 2 bochten tegengesteld te leggen zonder stukje recht ertussen?
Railverbinders met een draadje zijn (toen ik de bestelling plaatste) niet leverbaar.
Je moet iets testen :mrgreen: . De wissels zijn van het slanke type en de wissel op en af gaat bijna over een recht stukje, in het bochtige traject is dit met opzet zo ontworpen. Een E93 met 8 open bak wagons beladen met 350gram "lood" gaf geen problemen.


Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Plaats reactie