Oude modellen digitaliseren

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Oude modellen digitaliseren

Bericht door Pjotr »

Één van mijn eerste zelf aangeschafte locs was de Minitrix BR184. Ik was toen een jaar of 14. Inmiddels 45 jaar verder loop ik al een tijdje rond om dit model te digitaliseren. Alleen wilde ik geen uitvoerig hak en breekwerk toepassen op dit model met emotionele waarde.

Enkele maanden geleden stuitte ik op de website van een Deense N-Spoor liefhebber. Zijn naam is Bo Holmqvist en hij ontwikkelt digitale printplaatjes voor oudere N-spoormodellen. Gelukkig spreekt hij goed Duits en Engels, mijn kennis van de Deense taal is nogal beperkt.
Zijn website is vrij primitief, maar er staat ook voor de Nederlandse N-spoorder ook wat leuks tussen. Bijvoorbeeld een digitale print voor een oudere Fleischmann 1600.

http://www.holmqvist.dk/tilsalg/togprin ... -%20DK.htm

Na ontvangst van zijn printjes, ben ik meteen begonnen met mijn BR184. Printjes zien er zeer verzorgd uit en het past allemaal erg goed.
Zoals gewoonlijk moet nog wel wat in de bedrading aangepast worden, het is geen plug & play. Het motortje maakt namelijk in de originele toestand direct contact met het chassis en dat zou een rokende decoder opleveren.

Afbeelding

Eerste testrondjes met een Train-o-Matic decoder geven een bemoedigend resultaat, ondanks dat het motortje 45 jaar oud is. De verlichting wordt vanzelfsprekend een LED en ik ga binnenkort ook nog wel een elektronische buffer toevoegen. De stroomvoorziening is namelijk bij deze modellen niet super. Om dit voorlopig op te lossen heb ik de draaipunten van de draaistellen gereinigd en met heel fijn schuurpapier (korrrel 1000) opgepoetst om eventuele corrosie te verwijderen. Vervolgens een miniem vleugje kopervet ertussen en gaat al een stuk beter.

Uiteindelijk ben ik erg tevreden over deze upgrade. Afgezien van een wat mindere kruipsnelheid (t.o.v. moderne modellen) loopt hij weer mooi en redelijk geruisloos.
Laatst gewijzigd door Pjotr op 29 mar 2023 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

MiddenGroningen96
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 mar 2021 15:22

Re: Oude modellen digitaliseren

Bericht door MiddenGroningen96 »

Ziet er goed uit.


Mvg Rob

MiddenGroningen96 is de plek waar mijn huis woont. De baan (ooit) wordt een USA baan.

Kato rails, Railmodeller pro, Mac mini, iTrain 5 standard en Dinamo.
"Horseshoe Curve"
Persoonlijk blog op FB

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Oude modellen digitaliseren

Bericht door ns1200 »

Staat ook een Arnold E03 in. Die zou als ik me niet vergis ook in de NS 1300 van Arnold moeten passen.


Love Kit Bashing and Home Made Structures

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Oude modellen digitaliseren

Bericht door FidOo »

Die printplaten zien er goed uit. Alleen ik doe zelf eigenlijk altijd gewoon de decoder er in solderen en de originele print gebruiken. Scheelt toch wel wat geld en terug bouwen naar analoog doe ik eigenlijk ook nooit. En zowel is dat met een originele print ook nog prima te doen.
Persoonlijk heeft zo'n print dus geen meerwaarde voor mij.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Oude modellen digitaliseren

Bericht door Pjotr »

Dat begrijp ik, maar ik vond dit gewoon een hele nette oplossing. Geen hak en breekwerk in de loc, de decoder is mooi verzonken in de printplaat en veel minder draden. Daarnaast is het wisselen van een decoder in de toekomst ook veel eenvoudiger.
Persoonlijk denk ik dat dit een waardevermeerdering van de loc is.

Dat was mij persoonlijk die € 12,- dan wel weer waard.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Oude modellen digitaliseren

Bericht door FidOo »

Ooh ik begrijp het goed hoor.
Voor sommige loks (minitrix V100/BR212 en de krokodil is het wel erg handig omdat je daar gewoon erg weinig ruimte hebt.
Ik vind het zeker ook hele nette printen die er goed doordacht en gemaakt uit zien!.
Misschien vind ik het ook gewoon te leuk om zelf te solderen.

Voor deze specifieke lok kun je gewoon prima een DH10C (of de PD10MU) bovenop de originele print plakken, wat printbaantjes doorhalen met een mesje of dremel en je bent klaar. Hier komt absoluut geen breekwerk aan te pas.

Als je dan toch geld uitgeeft zou ik een motorupgrade van Micromotor eerder aanbevelen.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Plaats reactie