Huisje in schaal N.

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Robraak,

Wij proberen altijd vanalles uit voordat wij nee tegen iets zeggen, dus overkappingen lijkt mij niet zo'n probleem om te maken.
Natuurlijk moeten er dan maten opgezocht worden en dan eens wat gaan bouwen, moet het dicht zijn of een doorzichtig dak bijvoorbeeld.
Wij willen best met je meedenken dus als je maten heb en weet wat de bedoeling is dan willen wij best weleens de uitdaging aangaan.

Groeten J&J Vriend


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

apk,

Leuk dat je het project volgd, je kan er van alles mee wij bouwen ook al onze huizen zelf is veel leuker dan gekocht.
Je heb het over het station van ASSEN heb je daar een tekening van?????
wij willen ook nog wel een station bouwen voor de club dus als je een tekening heb graag.

Ons adres J&J Vriend
overdorpstraat 47
1648KE De Goorn
Mogelijk is het een station wat ons past en kunnen we het gaan bouwen lijkt mij een leuk project.

Groeten J&J Vriend



robraak
Berichten: 40
Lid geworden op: 25 aug 2008 13:46

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door robraak »

Beste Vriend,

helaas heb ik nog niets gedaan aan de bouw van de huisjes. wegens tijd gebrek hopelijk komt het de komende weken weer zo ver.

Hebben jullie een modelbouw club waar je eventueel lid van kunt worden.

groetjes Rob


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Mijne Heren,

Hier alweer de laatste update van het N-huisje, we gaan de waterborden, goten en de bijbehorende regenpijpen maken, ook de vitrage kunnen we aanbrengen.
De waterborden maken we van Evergreen nr. 291 hoeklijn van 1,5 mm we maken dit pas op de gevel en lijmen ze vervolgens vast.

Afbeelding

De goten worden ook gemaakt van de zelfde hoeklijn en als afwerking maken we er klosjes onder.
De klosjes zijn weer gemaakt van stukjes styreen en opmaat gesneden, we lijmen dit met een pincet onder de gootjes op gelijke afstand, hierdoor krijgt de goot extra steun.
De binnenkant van de goot geven we een alu verfje zodat het lijkt of er een zinken goot in gelegd is.

Afbeelding

Nu moeten we nog voor de afwatering zorg dragen, ik neem hiervoor een stukje bloembind draad en maak er ook een paar steuntjes aan.
Door een dun stukje draad te nemen en vervolgens in elkaar te draaien om het bloembind draadje krijg je een ophangbeugeltje.
Boor vervolgens een paar kleine gaatjes in de muur en bevestig de beugeltjes in de muur en schuif hier de regenpijp in.
Dit alles met een weinig lijm even vast zetten en walla het water kan afgevoerd worden.

Afbeelding

Nu nog even de ramen decoreren met een rolgordijn, dit maak ik van tape wat je vind in de verpakkingen als dichtplak tape.
Je hebt het in verschillende maten ik neem hiervoor de fijne tape deze plak ik op doorzichtig plastik en plak het achter het kozijn.
Als je het in de breedte neem dan heb je rolgordijn, en in de lengte is het een lamellengordijn.

Afbeelding

Nu is voor mij het huisje klaar om op de baan gezet te worden, het verouderen cq verweren laat ik aan jullie over dit is voor een ieder weer verschillend.
Ook kan je er een straatje en vegetatie omheen bouwen zodat het een fraai geheel wordt.
Ook een huisnummer en straatnaam op het huisje is een mogelijkheid ook dit naar ieders inzicht .
Hopende dat een ieder die dit heeft gevolg hier inspiratie uit gevonden heeft om zelf het een en ander te gaan bouwen moeilijk is het niet maar geeft een geweldig gevoel het zelf bouwen.
Een ieder die begonnen is met de zelfbouw mogelijkheden willen wij heel veel succes wensen met het maken van eigen gebouwen.

Hier is het eindresultaat van de diverse mogelijkheden:

Afbeelding

Zijn er vragen over deze materie of het maken van landschap voor spoor N of evt. materialen geef ons bericht en wij kijken of we je verder kunnen helpen.
Ook wij zeggen SAMEN MAKEN WE DE HOBBY NOG LEUKER.
Met spoorse groeten J&J VRIEND


Gebruikersavatar

OBBinN
Berichten: 1830
Lid geworden op: 19 okt 2008 17:24
Locatie: Alblasserdam
Contacteer:

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door OBBinN »

Ziet er echt goed uit zeg!


Mvg,
Wouter

Oostenrijk in Miniatuur
Website -- FaceBook -- Instagram
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Hartstikke mooi hoor. Zodra ik de laatste spullen ook binnen heb ga ik ook beginnen.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Dirk »

Idd ziet er geweldig uit. Hier nog een site waar de meeste gebouwen met de maten in schaal-n zijn aangegeven.


Tot op de trein.
Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door apk »

@ J & J Vriend

Ik ben bezig om de tekeningen van station Assen te krijgen dus dat word binnenkort een middagje het archief in om daar eens wat uit te pluizen.

Zodra ik de tekenigen heb neem ik contact op om te kijken of het ook wat voor jullie baan is.

p.s. sorry voor de late reactie maar mijn pc was door een virus enige tijd in revisie.

Gr Albertjan.


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Dit weekend op de beurs in Goes de laatste benodigdheden kunnen scoren. :D

Ziehier het resultaat, weatheren moet nog gebeuren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan Jaap en Jarno voor de bouwtekening en de inspiratie :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Jos,

Ziet er voor de eerste keer goed uit, wij hopen dat je het een leuk projeckt gevonden heb.
Nu ga je zeker wel verder met de bouw van je eigen gebouwen?
De gordijnen en de geraniums staan keurig voor het raam, denk ook nog even aan de regenpijpen die missen we nog.
Ook het lood op de plaatsen waar het hoort nog even aanbrengen, maar vooral eerst mijn complimenten dat je het in iedergeval heb geprobeerd, met een goed eindresultaat.
Je zeg zelf al nog wat vervuilen en hij kan zo op je baan geplaatst worden.

Groeten J&J Vriend


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Hoi J&J,

Jazeker, ik vond het heel leuk om te doen, het volgende project is waarschijnlijk mijn eigen huis. :)
Dat lood is een goede tip, zal de verf weer even tevoorschijn halen.
Die regenpijp weet ik, ik ben nog op zoek naar dat draad waar je het over had, vond dat wel een goede oplossing.

Nogmaals bedankt,
Jos


Gebruikersavatar

Dirk
Berichten: 46
Lid geworden op: 09 jan 2009 02:05
Locatie: België

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Dirk »

Mooi eindresultaat Jos, is al een heel goed begin als eerste huisje. Waar heb je die afbeeldingen voor gordijnen gevonden?


Tot op de trein.
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Dank je Dirk, die gordijnen zijn nog restanten van Faller of Vollmer bouwpakketten. Ik bewaar nu eenmaal alles :)

Groetjes,
Jos



n-spoorfreak
Berichten: 12
Lid geworden op: 07 jul 2009 19:37

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door n-spoorfreak »

hier ik heb ook nog geprobeerd om het huisje te maken
Bijlagen
DSCF4924.JPG
DSCF4924.JPG (45.86 KiB) 4356 keer bekeken
DSCF4920.JPG
DSCF4920.JPG (37.63 KiB) 4357 keer bekeken


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

N-Spoorfreak,
Ja dat is iets heel anders nu kan ik wel schrijven met al wat er mis is maar dat vind ik geen goed idee, wij respecteren een ieder zijn/haar bouw wijze.
Maar als je het opjecttief ga bekijken dan zijn er nog wel verbeter puntjes te noemen.

Allereerst waar zijn de kozijnen die mis ik in dit verhaal,
Ook het steentjes motief is geen N-schaal
De dakbedekking is een ietsje te grof
Dus al metal zou ik je een advies willen geven zorg er voor dat je het goeie materiaal heb om het huisje te bouwen.
Ook is een advies van mijn kant zorg dat je een van de twee dagen in LOchem aanwezig kan zijn dan kan ik je nog veel meer laten zien en je mogelijk op het goede spoor zetten.
Maar het aller belangrijkste is als jij tevreden bent met jouw bouwwijze moet je zeker zo door gaan je probeer het tenminste en dat kunnen wij alleen maar warderen.

Groeten Jaap



Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Saraan »

N-spoorfreak, je hebt mijn respect. Dat je begonnen bent met eigenbouw is bewonderenswaardig en de ervaring die je ermee opdoet onbetaalbaar. De opmerkingen van Jaap zijn zeker terecht, maar laat het een aanmoediging zijn. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om zelf huisjes te bouwen (komt er ooit van), maar ik kan je nu al meegeven dat in die kleine N-schaal ik het zo meteen zeker niet beter kan.

Met respect!


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Frans Rutgers
Berichten: 35
Lid geworden op: 08 okt 2009 14:37

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Frans Rutgers »

Hallo,

Ik heb de tekeningen van station Delden. Ik heb al een ruwbouw gemaakt in papier be echter nog niet aan het echte werk begonnen.
Interesse?


Gebruikersavatar

apk
Berichten: 267
Lid geworden op: 15 nov 2008 10:12
Locatie: Drenthe

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door apk »

Ik heb wel intresse.
Ik wou eigenlijk een groter station op mijn baan zetten, maar door een wijziging in de plannen moet mijn baan wat kleiner worden en dan lijkt een wat kleiner station beter tot zijn recht te komen.


Gr Albertjan.

WWW.KLIKHIERNIET.NET en ook niet zeuren als je het wel doet!!!!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Frans,
Ik heb wel interesse om de tekening te krijgen dan kan ik zien of ik het ga bouwen hangt van de afmetingen af.
Moet voor de N-clubbaan ook nog een station maken dus dit kan een welkome aanvulling zijn voor mijn archief.
Als er meer gegadigden zijn kunnen we mogelijk simultaan gaan bouwen en elkaar op de hoogte houden van de evt moeilijkheden die we tegen komen samen staan we strek.
Dus van mijn kant graag de tekening en dan zien we wel weer verder hoe we het gaan aanpakken.
Mijn adres is
J.Vriend
Overdorpstraat 47
1648KE De Goorn nh
Vermeld gelijk ook even de kosten van de copy dan kan dat ook in orde gemaakt worden.
Groeten Jaap


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vantongeren »

Hallo Jaap,

De foto's zien er keigaaf uit en de uitleg is super.
Ik doe nu nog even niet mee, maar ga het zeker binnenkort proberen. Voor mijn nieuwe modules kan ik zeker tips gebruiken want daar moeten de gebouwen zelf gemaakt worden omdat er totaal niets is wat er op lijkt.
Is z'n profiel makkelijk rond te maken? Of is er een betere methode om een rond raampje te maken.

Groet,

Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
vriend
Berichten: 129
Lid geworden op: 13 jun 2008 16:34
Locatie: De Goorn

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vriend »

Marcel,

Ik weet niet wat je bedoeld met profiel rond maken, als je bedoel het profiel van kozijnen dan is dat best te doen hoor.
Als je eens een foto plaats dan kan ik of iemand anders mogelijk je advies geven hoe het best te handelen om dat te maken wat jij wil.
Hobbyisten willen elkaar helpen dit is ook de opzet van dit forum, elkaar advies geven om weer verder te kunnen.
Groeten Jaap


Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Marcel,

Kijk even bij mijn laatste post van Station Roosendaal. Daarin zitten boogramen en een rond raam. Bedoel je een van deze varianten?

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vantongeren »

Het gaat om het ronde raampje boven in de nok.
Foto van het station staat bv. hier: http://www.stationmaartensdijk.nl/images/image020.jpg

Alleen een gaatje boren zal niet staan, dus vandaar de vraag over het profiel, maar dan rond gemaakt, daar te gebruiken.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door Jos »

Dat ronde raampje is heel makkelijk. Ik heb een gat van 5mm geboord in de muur. Vervolgens een styreen buisje van Evergreen met een diameter van 5mm genomen en daar voorzichtig een schijfje van afgesneden. Resultaat is een mooi rond kozijn :D

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

vantongeren
Berichten: 328
Lid geworden op: 06 jul 2009 08:34
Locatie: Maartensdijk

Re: Huisje in schaal N.

Bericht door vantongeren »

Dank je wel Jos. Nou snel op zoek naar de benodigde materialen en gereedschappen en dan klein beginnen om te kijken of ik ook de techniek een beetje onder de vingers kan krijgen.

Groet,
Marcel


Tijdperk II (1924-1937) | Maatschappij DRG / HSM | Rails PECO | Rollend mat. Fleischmann | Lid Spoorgroep NedTRAK | Werkgroep DE Spoorwegmuseum | N-Project DRG = Kronhausen | N-Project HSM = Maartensdijk | secretaris Stichting DE-III
Plaats reactie