decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door evo »

Een tijdje geleden heb ik op IB wat Mtx Ep.III zilverlingen weten te scoren en die wil ik gaan inzetten als trek/duw trein met een Flm V100 op het enkelspoorlijntje wat ik nu aan het bouwen ben.
Goed, om een lang verhaal kort te maken, moest er dus een decoder in de V100 en wilde ik meteen maar met LEDjes kaan kloten om wit/rood licht te krijgen al naar gelang de rijrichting. De stuurstand komt later een keer, ik moet nog steeds een decoder binnen krijgen.

De V100 is op zich een eenvoudige lok om te digitaliseren, het is volledig zonder frezen te doen als je de decoder in de cabine zet. Ik wilde dat niet en heb de decoder direct boven de uitsparing van het lampje geplaatst. Daarvoor moest er wel even een dremel aan te pas komen om wat extra ruimte te maken.
Er is één oppasmoment, een van de motorpolen is op een niet helemaal goed zichtbare wijze met het chassis verbonden, de andere kant van het contactje wat op de print zit, komt nl. tegen het chassis aan. Hier moet even wat isolatietape op (of een uitsparing met de dremel maken).
Afbeelding
Afbeelding

Voor de front en sluitlichten heb ik 0402 SMD LEDS gebruikt. Deze zijn ongeveer 1x0.5x0.5mm, ik denk zo ongeveer de kleinste die verkrijgbaar zijn. De methode die ik gebruikt heb om de LEDs te monteren heb ik ergens op het interweb gevonden en dit werkt erg handig.
Voor de rode lichten moet je eerst nog even boren (1mm), dit gaat het handigst als je eerst even een putje maakt met een speld, zodat de boor goed centreert. Toen heb ik een stukje styreen op maat gemaakt, zodat het precies in de kap past, dan kun je gemakkelijk (weer met een speld) de locatie van de 5 gaatjes overnemen op het plaatje styreen, zodat je een paar strepen kunt zetten om later de LEDs op te centreren.
Toen dat gebeurd was heb ik 0.5mm styreen weggehaald waar de LEDs moeten komen en ze met een druppeltje secondenplak vastgezet. Daarna kun je gemakkelijker aan de LEDs solderen (met een heeele kleine tip). De 3 witte staan parallel en de 2 rode ook, en allemaal samen hangen ze aan een 1K weerstand naar de common + (blauwe draad).
Zoals je op de eerste foto kunt zien, heb ik de witte, gele en blauwe draden via soldeerpads laten lopen, zodat het later evt gemakkelijk is om aan de achterkant van de lok hetzelfde te doen. Voorlopig ben ik dit niet van plan.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door evo op 26 aug 2011 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3241
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door Michiel »

Knap gedaan! Waar zit de extra voorschakelweerstand voor de leds? Heb je die ook op het styreenplaatje aangebracht?


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door evo »

die zit op de achterkant van het styreenplaatje, je ziet hem net op de bovenste foto (blauw).


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

Sweex
Berichten: 219
Lid geworden op: 07 feb 2011 11:10

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door Sweex »

Netjes gedaan! Had je geen problemen de kap netjes te sluiten? Heb de decoder in de cabine; niet het mooist maar goed genoeg voor m'n eerste digitalisatie. Wel wil niet helemaal naar m'n zin dicht. De onderkant (zwarte stuk) valt niet goed over de lipjes, of ik blijf een kier hebben tussen de rode en zwarte zijde. Moet hier nog eens naar kijken, misschien het soldeerpunten wat dunner maken.

Maar mooi gedaan hoor!


Gebruikersavatar

Cybertinus
Berichten: 316
Lid geworden op: 04 mei 2011 07:53

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door Cybertinus »

Dat ziet er goed uit :). Met sluitverlichting ziet het er altijd net iets beter uit.

Wat voor decoder heb je er nu ingezet?

@Sweex: ik heb exact hetzelfde probleem met mijn Flm V100. Ook bij mij zit m'n Keuhn N45 in de cabine.


Kato Unitrack, ECoS 50200
Locs: Roco BR101, Flm BR39, Flm BR212, HT E10, Brawa BR232, Minitrix ET87.04, Kato E25.003
Rijtuigen: 11x Eurofirma, 5x Ümbauwagens, 10x Pruisisch
Goederen: 14 ketelwagens (Duits, Frans en Oostenrijks), 11 kolenwagens, 3 overig
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door evo »

Sweex schreef:De onderkant (zwarte stuk) valt niet goed over de lipjes, of ik blijf een kier hebben tussen de rode en zwarte zijde. Moet hier nog eens naar kijken, misschien het soldeerpunten wat dunner maken.
Inderdaad, de kap zit vrijwel tegen het printje aan, dus de soldeerpunten moeten dun zijn. Daarom moest ik ook het plakbandje over de draadjes doen, om te zorgen dat ze naast elkaar en niet over elkaar zitten.
Cybertinus schreef:Wat voor decoder heb je er nu ingezet?
TCS Z2
Daar heb ik er nu meer dan 20 van en ik ben er tevreden over. Heb laatst ook een Kuhn N025 gebruikt, maar die is toch weer een stukje groter. Ik vind het vooral handig dat de Z2 lang en smal is, dan is het toch vaak gemakkelijker inbouwen.


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door marco »

Zozo ziet er zeer netjes uit edwin dat doe ik je niet na.
Al wil dat wel eens proberen maar ja er is nog zoveel te doen :lol:
Heb je een link naar die decoders want ik heb er nog nooit van gehoord :o
En wat voor punt gebruik je op je soldeerbout?
Ik zoek nog steeds een niet te dure soldeerbout met een hele dunne punt om bijvoorbeeld decoders in minitrix lok met "schnittstelle" te solderen.

Groetjes marco


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door Jos »

Mooi gedaan hoor!

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door Rob Fongers »

Perfect Man ;)


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
evo
Berichten: 1468
Lid geworden op: 05 okt 2009 02:20
Locatie: Land van Maas & Waal

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door evo »

marco schreef:En wat voor punt gebruik je op je soldeerbout?
Ik heb een oude Weller (nog zonder temp. regeling) met een stuk of 5 verschillende tips. Zelfs de kleinste was nog veeel te groot, dus ik heb een van de grotere afgeslepen tot een veel dunner puntje.

Ik kreeg ook een vraag per PB hoe ik de draadjes aan de LEDs gesoldeerd heb. Zoals boven beschreven lijm ik eerst de LEDs aan het styreen plaatje, waardoor e.e.a. wat gemakkelijker te hanteren is. Toen heb ik een stuk draad gestript en één van de adertjes dwars van de ene LED naar de andere gelegd. Even met de tip van de bout aanraken en het zit vast. (evt eerst het draadje met een druppel secondenlijm in het midden vastleggen. Dit doe je 3x (1x gezamelijke +, 1x wit -, 1x rood -), toen heb ik wat heel dun geisoleerd draad uit een electromotor (winding) gebruikt om de bovenste witte LED op de onderste 2 dwarsverbindingen aan te sluiten. Dan testen met de diode uitgang van je multimeter en pas verder gaan als ze alle 5 werken.
Tenslotte heb ik aan het middelste dwarsdraadje een 1K weerstand gesoldeerd en 3 aansluitdraadjes met decoderdraad gemaakt. Deze draadjes heb ik bij wijze van trekontlasting ook weer met secondenlijm op het styreen plaatje gelijmd.
Nu heb je een redelijk hanteerbare, niet al te kwetsbare unit die je zo in de kap kunt schuiven. Ik heb dit plaatje op het zwarte plastic frame gelijmd (en niet in de kap!)


Groeten,

Edwin

Huidig project (met Bob): Altenatief

Voorgaand project: een kleine N baan

Dit is mijn eerste N baan
Gebruikersavatar

Hansepansje
Berichten: 99
Lid geworden op: 07 sep 2011 09:28

Re: decoderinbouw in Flm V100 - met feestverlichting

Bericht door Hansepansje »

evo schreef:... De methode die ik gebruikt heb om de LEDs te monteren heb ik ergens op het interweb gevonden en dit werkt erg handig....
Leuk om dit hier zo terug te zien! Op deze manier heb ik zo'n zelfde lok van sluitlichten voorzien (zie hier).

Het is er nog niet van gekomen, maar ik wil binnenkort ook een andere lok (BR141 in S-bahn uitvoering) ook nog van sluitlichten voorzien. Waarschijnlijk weer ongeveer op deze manier.

Groets, Hans


Dachbodenheim - zijlijn in N-spoor, bestuurd met eigen software, via HCCM hardware (blokgestuurd)
Plaats reactie