Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

tv_man
Berichten: 1438
Lid geworden op: 05 nov 2009 20:19

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door tv_man »

Geen slecht idee zo'n demokoffer. Net wat handiger dan alles op de gok in een doos gooien en hopen dat je alles mee hebt. En het geeft ook weer net wat meer de indruk dat je weet waar je mee bezig bent :)


- Norman

Altenburg an der Donau (huidig project)
Trambaan (diorama)
Békaháza (ontmanteld in 2020)
Irgendhausen (ontmanteld in 2011)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ja Norman, dat was ook mijn idee. Ik ben nu voor het koffer met wat houdertjes voor 15ml potjes bezig:
Afbeelding
Ik heb maandag 20 15ml en 10 175ml potjes gekocht bij de apotheek.

Afgelopen weekend was ik weer bij Bart in Maasbracht. Het houtwerk was al klaar dus konden we ons op andere dingen gaan richten. Zo hebben we stad en land af gereden om rietpluimen te vinden. Dat blijkt in Limburg nogal een opgave terwijl ze hier bij iedere vijver te vinden zijn. Uiteindelijk een landtong in de maas gevonden waar wat stond en veel ander onkruid voor bomen en bosbodem verzameld. Verder bij de T€DI en Action meer hobby spul gekocht. Bij de T€DI hebben een soort wil gras matten voor 2 euro heb je 2 matjes van 20x20cm met 4 kleuren grasvezel. Daarnaast hebben we sponzen en oasis gekocht om fijn strooisel( oasis) en groen vlokken( spons) mee te maken. Die groen vlokken deze we aan de hand van een filmpje van "The Terrain Tutor" de techniek werkt opzich goed alleen hadden wij in korte tijd en een blender en een staafmixer opgeblazen :shock: 7(8)7 . Waarschijnlijk wilde ik te veel tegelijk( geen geduld he 7(8)7 :roll: ) dus uh ja nu moet 2/3 van de spons nog. We hebben nog de nodige huizen ingetekend op de baan en zijn begonnen met het bouwen van 3 huizen.

Goed eerst ff wat foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik zat ondertussen een unboxing video van Marty's Matchbox Makeovers te kijken en Bart was al naar bed.

Afbeelding

Afbeelding

Vanmiddag ben ik nog even voor Bart bij wentink binnen gelopen en daar stonden nog 3 mooie en bruikbare gebouwen die ik in overleg voor hem gekocht heb.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Bij deze is de aanbouw niet goed uitgelijnd waardoor het gebouw niet recht op de bodemplaat staat, dus dat moet wel even aangepast worden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In Augustus hebben we( samen met de Professor/BjornOL49) een inspiratie tripje naar Amsterdam gepland om daar wat ideeën op te doen en zodat Bart wat goede beslissingen over de invulling en aankleding kan nemen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben voor Bart een vrij uitgebreid h0 huis aan het schilderen wat op dit moment aan controle en inspanning meer van mijn lichaam vraagt als ik eigenlijk aankan. Ik doe het toch want ik kan niet steeds aan mijn tremor toegeven als ik een slechte week heb. Het gevolg was wel dat ik zonder alcohol compleet uitgeschakeld was vandaag, gelukkig had ik een BBQ met gelegenheid om te bieren. Hoe ik het schilderwerk de komende dagen kan en moet indelen zal ik per dag moeten bekijken.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de BBQ van de personeelsvereniging van Breng in Bemmel en het opruimen kreeg ik nog een doos met tussen de 16 en 20 geldbakken mee. Ze hebben er zeker nog een stuk of 50 die met de tijd ook langzaam aan wel mijn kant uit zullen komen verwacht ik.
Afbeelding
Die ga ik nu weer verdelen over de Demoteam leden en andere geïnteresseerden en dit keer hou ik er zelf ook een paar.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vanmiddag voor en na de F1 nog wat zitten schilderen en ik vind het mooi worden.
Afbeelding

Afbeelding

Voor vandaag is mijn lichaam er wel weer klaar mee, dus daar heb ik maar naar geluisterd.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Het schilderen en verouderen van de h0 huis kost veel tijd maar is bijna af. Veel tijd heb ik de afgelopen dagen niet gehad en hier in huis ziet het er uit als of er een bom is af gegaan.

Gister heb ik bij van Cranenbroek 6 grote sponsen mee gebracht:
Afbeelding

Vandaag ben ik begonnen met het in stukjes scheuren en daarna fijn malen van die dingen met de staafmixer. Eerst in alleen water en later ook direct in dunne verf zodat ik de verf er niet daarna nog doorheen moest doen. De eerste partijen zijn nog te grof gebleven dus die moet ik over een paar dagen nog eens verder fijn malen. De latere zijn wel gelijk goed wat structuur betreft. De kleuren op de foto's zien er wat beroerd uit maar dat is in het echt minder erg en als het droog is veranderd de kleur nog.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb ook wat oude zelf gemaakte vlokken die minder goed gelukt waren in water verder fijn gemalen en de verf loste wat op en deels werd de kleur er beter van deels niet dus heb ik de helft met groene verf nog wat bij gekleurd.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Een kennis wilde haar vlinderstruik gesnoeid hebben en omdat ze van mij al wist dat dat voor de modelbouw bruikbaar is was de vraag of ik even kwam helpen. De struik is kort en ik kwam met een IKEA tas vol bloemen. Deze zijn nogal groot uitgevallen en deels voor N niet in z'n geheel bruikbaar. Nou moet Bart op z'n h0 baan natuurlijk ook bomen hebben dus ik het de grootste voor hem in een bak gedaan. De kleinere helft heb ik in 2 porties verdeeld de ene helft hou ik zelf en de andere helft zit in een doos en wil ik zaterdag mee naar Jaap/Jeemka nemen( er van uitgaande dat hij dat kan gebruiken).
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M'n 3e houder voor 15ml potjes houder is nu ook klaar en de potjes zijn gevuld zodat ze in het koffer kunnen.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Jaap heeft de vlinder bloemen niet nodig, dus wil iemand anders nog een doosje vlinder bloemen hebben om bomen en struiken mee te maken?

De 25e heb ik evt. tijd om ze met de trein te komen bezorgen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag ben ik weer bij Jaap geweest en ik had een aantal IC/IR rijtuigen en een Br101 die ik over had mee genomen. Van Jaap kreeg ik vervolgens weer ander spul wat hij wel kwijt wilde.
Afbeelding
De 3 Rangeerlocjes moet uiteindelijk alle 3 electrisch worden en samen met een 4e die bij Bjorn ligt allemaal in de paars/gele ChemCargoRail huisstijl geschilderd worden. Ook de dummy Br140 word omgebouwd tot een CCR locs zoals op de foto hieronder.
Afbeelding

Voor het meeste andere spul heb ik ook al ideeën of bestemmingen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

jeemka
Berichten: 458
Lid geworden op: 25 aug 2013 19:27
Locatie: Brummen

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door jeemka »

Het was heel gezellig met Michiel. Hij heeft me weer enorm veel inspiratie gegeven. Eén middag Michiel levert minstens een maand werk op! Wat een creativiteit heeft hij!
Verder heb ik weer veel geleerd van huisjes, loodsjes en stations die hun plastic look helemaal verloren hebben!
Maar gelukkig heb ik ook een specialiteit: oude locs weer tot leven wekken! Michiel liet er drie achter die ik ga behandelen. Op de analoge testrail was er niet tot nauwelijks beweging, maar binnenin bleken de motortjes wél te draaien. Daartussen zit dus schoonmaak- en smeringwerk.


Met vriendelijke groet, Jaap Kolenberg
Baan "Reichenbach e.o." Duits tijdperk 3, Intellibox-1, Digikeijs en Rosoft decoders, iTrain, Anyrail, Sprog2, Arduino
Foto's, filmpjes en bouwbeschrijvingen op https://www.kolenberg.eu
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Maandag ben ik de hele dag met goederen wagons aan het prutsen geweest waarbij 5 van de 6 in staat van ontbinding verkeerde. Deels ontbraken er de nodige onderdelen zodat ik een buffer en 6 draaistellen zelf heb gemaakt zoals ik zo vaak doe. De missende buffer werd geslepen uit een Marklin C rail schroefje. De draaistellen zijn uiteraard weer van hout en karton.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb deze wagons beladen met een houtafval mix. Hier is dat nog wit van de lijm maar inmiddels is het behoorlijk donker geworden waardoor je bijna denkt dat het schroot is( bijna een mooi bruggetje naar het 2e deel). De andere 2 wagens waar ik geen foto's van heb gemaakt nog moeste met kolen beladen worden dus daar heb ik grijze ijzererts stof gelijmd met verdunde zwarte verf voor gebruikt.

Voor de nieuwe volgers op het forum, grijze ijzererts stof kan je denk ik niet kopen, de manier voor mij om er aan te komen was iemand kennen die dat met z'n schip vervoerde tijdens het schoonmaken daarna dacht dat ik daar wel wat aan had. Ofwel netwerken in je ruime omgeving dus.

Ja en dan GRATIS bouwmateriaal voor schroot. Een tijd geleden kwam ik op het idee dat uitgedroogd zuringzaden die dan mooi roest tot donker bruine kleuren krijgen wel eens een goede basis voor schroot kunnen zijn. Vandaag ben ik dan ook eens een wandeling gaan maken parallel aan de spoorlijn door de wijk Schuytgraaf in Arnhem. Eerst kwam ik in de ongemaaide bermen hier en daar een enkele plant tegen. Bij station Arnhem Zuid stonden dan iets meer planten. Toen had ik 1 pot vol en nog 2,5km te lopen tot thuis. 600m zuidelijk van Station Arnhem Zuid kwam ik een greppel tegen die helemaal vol stond met zuring, daar had ik wel 15 potten kunnen vullen dus toen zaten mijn 3 potten wel gelijk vol.
Afbeelding
Daarna wel gewoon de route afgelopen naar huis want dat was toch de kortste route inmiddels. Ondertussen werd ik naast de 11 reizigerstreinen per uur per richting ook nog getrakteerd op een omgeleide kalktrein met Reeks 77 richting Veendam en een half uur later nog op een cementtrein met DB Vectron richting Arnhem voor die 2 kwam ik ook al een Vectron met een containertrein in Zuidelijke richting tegen. Zo kon ik dus mooi nuttige en aangename dingen combineren.

Wat ik nu met die zuring zaden ga doen moet ik even zien, eerst wil ze eerst nog even te drogen leggen om er zeker van te zijn dat alles droog is en blijft en daarna maal ik een deel denk ik even fijn met de staafmixer.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Zaterdag heb ik weer eens een bezoekje gebracht aan Peperkamp modelbouw in Ede en daar het een en ander aan materieel mee genomen.
Afbeelding

Toen ik met m'n ouders weg wilde gaan maar zij bezig waren met het uitklappen van de rolstoel van m'n moeder viel m'n oog op een bus waar ik al een tijd naar op zoek was en waar ik overheen gekeken had( ondanks z'n formaat) dus die ging als nog mee.
Afbeelding
Het is een Hainje/DAF CSA I en deze moet de oude Nijmeegse CVD huisstijl krijgen. Ik had er al zo een in de Amsterdamse kleuren maar die zit zo goed in de verf ondanks z'n leeftijd dat ik het zonde vind die om te schilderen. De vraag is ook wie ouder is ik of die 2 bussen. Oohja als die bus toch uit elkaar moet voor enkele reparaties en schilderen dan moet er ook gelijk maar verlichting in dacht ik zo.

Dan heb ik die zuring zaden nog versneld gedroogd. Ik heb een hete lucht oven dus in de oven( wat op youtube vaak word geadviseerd) gaat dat niet dan word het weg geblazen. Ik heb ook nog een magnetron dus die eens geprobeerd en dat ging heel goed dus alles zo gedroogd en toen een uurtje laten uitdampen en daarna het fijn gemalen.
Afbeelding

Toen in de rommeldoos wat geschikte meuk bij elkaar gezocht in de vorm van allerlei kunststof onderdelen en.........ja u raad het al ook die even met de staafmixer fijner gemalen en dat met de zuring zaden en het schroot wat ik al had gemengd.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister avond en de afgelopen paar uur heb ik hard gewerkt om de busstoelen die ik gister gekregen heb bruikbaar te maken. Ik heb nu 2 losse stoelen en een 2zits bank op wielen. De stoelen komen uit een bus die een aantal maanden met missende ruiten buiten heeft gestaan en dat is te zien en morgen ga ik samen met m'n huishoudelijke hulp eens kijken hoever we ze schoon kunnen krijgen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De afgelopen dagen heb ik weer wat aan materieel gebouwd en geschilderd. Ik ben wat motorwagens en locs aan het schilderen voor mijn versie van de Teutoburger Wald Eisenbahn. Naast wat ik eerder al bedacht had komt er nu ook een 2 motorige dieselmotorwagen bij.
Afbeelding

Afbeelding

Omdat gaten boren en uitvijlen in de oude minitrix wagen niet wilde lukken heb ik nu ramen getekend die ik er zo op kan plakken.
Afbeelding

Om ook iets achter de locs te kunnen zetten moet ik bedenken wat ik aan rijtuigen erbij wil hebben en voor spul uit de jaren 50 ben ik voor middeninstaprijtuigen Byl421 en BDyl gegaan. Daarbij heb ik die BDyl rijtuigen geen vouwdeuren in de baagageafdeling gegeven maar roldeuren.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet nu zien dit af te maken en ook de goederenwagens die hier rondslingeren nog afmaken.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb gister avond mijn eanos bakken eens afgemaakt. Van m'n moeder had ik een oude panty gekregen om als netten over het houtafval te gebruiken en het was even testen hoe goed het zich liet verlijmen en hoever ik het kon en moest oprekken om het goed over te laten komen.
Afbeelding

Afbeelding
Oprekken tot 200% bleek het mooiste en door de ruwe randen van de lading bleef het zonder lijm al redelijk zitten zodat het makkelijk vast te lijmen was.

Afbeelding

Ik heb het daarna met dunne groene verf bij gekleurd en de randen nog een wash gegeven.
Afbeelding

De dieselmotorwagen heb ik van bufferbalken voorzien van een stukje van een bierviltje met spijkertjes. Daarna heb ik het onderstel zwart geschilderd en het dak eerst met een mix van verf en houtlijm geschilderd en daarna een basis laag bruin gegeven.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb nu 8 locs en motorwagens af:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu word het wat leger voor me maar er zwerven nog de nodige treinen rond die op een schilderbeurt wachten. Voor achter een deel moet ik ook nog rijtuigen maken maar deels moet ik nog bedenken wat voor een soort rijtuigen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Gister heb ik bij de n-spoorstore naast de 2 gereserveerde decoders 3 aufbau trams gekocht, een digitale motorwagen en 2 bijwagens en nog 2 bussen. Daarmee begint het pas, vandaag de wagens uitgepakt en 2 KATO 11-104 onderstellen die ik had erbij gepakt. De 2 bijwagens bouw ik nu tot motorwagen om en de onderstellen heb ik al passend gemaakt en er in zitten. Eentje had ik laatst al gedigitaliseerd, de andere blijft analoog. Later komen er nog 2 bestelde aufbau motorwagens bij waarvoor de 2 decoders bedoeld zijn.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik schilder ze allemaal om in beige/oranje met paarse bies, wel is mijn doel die minimaal die 2 reclames te behouden. De trams die later nog komen kan ik dan evt. proberen totaal reclame wagens van te maken.

Ik heb ook nog wat schilderwerk aan ander materieel gedaan, de taurus moet de dispolok huisstijl krijgen.
Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben lekker opweg met het aanpassen van de 3 trams, er zitten nieuwe frontseinen op en bij de voormalige bijwagens heb ik de dakopbouw aangepast. Ook zit de eerste oranje verf op de zijwanden. Dat heb ik eerst met een lakstift gedaan maar dat droogde te bleek op maar bood wel een goede grondlaag waardoor ik nu met 1 laag oranje verf de juiste kleur heb:
Afbeelding
De paarse bies word nog een uitdaging, met de lakstift word die te breed dus ik moet even testen wat beter is een oud fijn penseeltje of de trekpen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De trams zijn zover klaar,later boor ik nog gaatjes in de bodem om bijwagens er aan te koppelen.
Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb vandaag gelijk de volgende locs erbij gepakt. Jaap/Jeemka heeft een Br141 voor mij weer tot leven gewekt en deze ga ik nu omschilderen. 1 eerst laag extreem verbleekte bruine verf zit er op maar ik moet nog zien hoe die kleur echt word. De bedoeling is di verbleekte basis laag met washes van de donker bruine verf weer wat donkerder en kleurrijker te maken maar wel verbleekt te houden.

Daarnaast ben ik een Br141 die ik +/- 15 jaar terug uit een minitrix 1100 verbouwd heb door er een nieuwe kap op te zetten en het onderstel aan te passen weer terug aan het verbouwen. Daarvoor gebruik ik een andere minitrix 1100 kap die ik al een aantal jaar had liggen. Het word een ZementCargo midi zodat die evt. op CP2040 ingezet kan worden en die gaat dan richting Bjorn en dan kan hij bekijken of deze nog digitaal moet worden.
Afbeelding
Links de nieuwe en rechts de oude kap.

Afbeelding

Ik heb ook mijn aufbau Tw die aan het bouwen was op een Tomytec onderstel er weer bij gepakt( zta in het zelfde doosje als de 1100 kap) met de bedoeling deze ook af te maken de komende dagen.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik ben aardig op geschoten, ik heb inmiddels bijna 3 trams af. Ik heb gister avond besloten naast de rijdende ook nog 2 statische wagens te maken voor vrienden. Dan heb ik ook de midi af maar aan de Br141 heb ik zo goed als niks meer gedaan. De zelflosser waar ik al een tijdje mee bezig was is nu dan ook af.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2191
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door traiNiac »

Leuk die Beierse trams Michiel :Thumb


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Vandaag ben ik o.a. naar Maassluis geweest om met Joost/FidOo het een en ander aan materieel uit te wisselen. Ik had 4 rijtuigen in ICE huisstijl voor hem en hij bracht voor mij een mooi doosje "meuk" mee waar ik weer allerlei leuke dingen mee kan.
Afbeelding
Zo bedacht ik onderweg( tussen Amersfoort en Apeldoorn) dat de onderstellen van de 2 kiepwagentjes die er in zaten zich misschien wel leende als onderstel voor aufbau tram bijwagens. Dus na thuiskomst op gemeten en dat past mooi en ik had er nog een dus dat scheeld alweer een ander rijtuig slopen.

Inmiddels alles uitgezocht en m'n werkvoorraad herschikt. De onderste 2 lagen zijn lange termijn voorraad of dingen waarvan ik nog helemaal niet weet wat ik er mee wil of moet.

De een na bovenste laag voor projectjes op de iets langere termijn voor wat het waard is.
Afbeelding

En de bovenste laag met dingen waar ik het eerst doorheen wil of moet werken naar de huidige inzichten.
Afbeelding

De kiepwagentjes en containerwagens liggen inmiddels voor me om als eerste mee aan de gang te gaan na de dingen die al in aanbouw zijn.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

De laatste week ben ik niet aan posten toegekomen maar dat wil niet zeggen dat ik niks heb gedaan. De 3 trams zijn nu echt af en de 3 Br141ers ook. Verder heb ik nog aan 5 containerswagens gewerkt en ben ik een weekend bij Bart in Maasbracht geweest.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan geef 17 Okotber nog een workshop diorama begroenen bij de N-spoorstore:
Afbeelding
Als het goed is komt het in de loop van de week in de nieuwsbrief en op de site te staan, vanaf dan kunnen jullie je aanmelden. Dit komt ook nog elders hier op het forum te staan.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ik heb een serie ketelwagens geschilderd en verouderd:
Afbeelding
Zo ziet de oude hoofdzakelijk Lima meuk er best aardig uit.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Berichten: 5075
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Inmiddels heb ik van rondslingerende ketels nog 2 ketelwagens voor Bjorn bij gebouwd.
Afbeelding

Ook de 4 rijdende containerwagens gaan door naar Bjorn toe voor CP2040.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Plaats reactie