Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Re: Materieel bouw topic Michiel(NDS)

Bericht door neudalhausenstadbahn » 28 sep 2018 15:44

Dankje Robert, hij verhuisd morgen naar de N-spoorstore.

De laatste 2 lorries heb ik nu ook af dus die kan ik zo inpakken.
Afbeelding
DSC34279

Ik moet nog wat dingen inpakken voor morgen en nog wat dingen in huis doen en daarna wil ik met het klooster diorama verder.

Groetjes Michiel

"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Ik ben mijn foto's naar hosting via neudalhausenstadbahn.nl aan het over zetten.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 14 okt 2018 13:49

Gister ben ik richting Den Haag geweest en ben ik daar de nodige speelgoed en kringloopwinkels af geweest. De helft van de winkels die ik op het oog had heb ik niet gehaald. Ik was pas rond 12.30u( nog vroeg voor mij) in Den Haag en na 1,5uur lopen moest ik toch even een uur de tram in om bij te laden.

Voor de hobby leverde het naast wat gereedschap ook wat ander spul op:
Afbeelding
DSC34374
Wat schaakstukken, vooral handig voor torens of andere aankleding van vooral grote gebouwen al kan het paard ook op een plein ofzo.

Afbeelding
DSC34375
Bij de eerste speelgoedwinkel kwam ik dit spul tegen. Het worden geacht aliens en muzikanten te zijn en ze hebben een parachute. Ik zie ze vooral ergens in een iets aangepaste kleur op een plein in een moderne kantoorwijk of in een gemoderniseerde woonwijk. Dat kan zowel alleen of in groepjes voor alle 12 heb ik wel heel veel ruimte nodig( een groot park ofzo).

Ik had gehoopt op nog andere dingen maar dat is voor een volgende keer( evt. met tussenstop in Utrecht).

Groetjes Michiel

Ik ben mijn foto's naar hosting via neudalhausenstadbahn.nl aan het over zetten.

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 17 okt 2018 12:26

Zoals wel vaker in deze tijd van het jaar begint er weer een creatief proces te broeien. Ik heb nog verre van helder wat het is en waar het heen leid. Ik word er wel met de dag onrustiger en meer afgeleid door.

"Bergtram", "tram", "bergachtig landschap" zijn dingen die steeds terug door m'n hoofd schieten. Een helder beeld of visie heeft zich nog niet gevormd( kan ik beter wel hebben want dan is het tastbaarder en makkelijker een plek te geven en wat mee te doen), over het hoe, wie, wat, waar en waarom heb ik nog geen idee.

Het lijkt los te staan van het kabeltram diorama al zal dat wel een van de aanjagende factoren zijn samen met het klooster diorama en het test diorama wat ik voor de verlichting van het klooster diorama wil bouwen. Het zou wel praktisch zijn als ik dit laatste diorama in het creatieve proces wat nu bezig kan laten versmelten. Dat is wel iets wat dan vanzelf moeten ontstaan en wat ik niet geforceerd kan samenvoegen. Dat probeer ik nu trouwens wel te doen maar dat brengt me alleen dat alles "het nog niet is" wat het dan wel is of moet worden nog geen idee.

Ik probeer de focus bij het klooster diorama te houden en dat lijkt gezien mijn bouwtempo makkelijker te gaan als het is maar ik moet oppassen niet op de automatische piloot te gaan bouwen daarmee.

Ik heb jullie weer even een kijkje in mijn hoofd proberen te geven. Ik hoop dat ik de controle houd en geen passagier word van de creatieve processen in m'n hoofd want daar word ik op de korte termijn niet gelukkig van( lees dan moet ik alles ervoor aan de kant zetten) al leid het op de lange termijn vaak wel tot de beste diorama's.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 22 okt 2018 13:02

Eind Mei/begin Juni heb ik een demo plankje gemaakt waarop ik de stappen van het maken van rangeerlocjes van plastic blokjes van oude naambordjes laat zien.
Afbeelding
rangeerloc van naambord blokjes demoplankje-1

Deze heb ik toen mee gehad naar het Multi-Event in Blerick en dat werkte daar in de stand goed en ik kan veel laten zien op weinig ruimte. In het verleden heb ik een groot bord gemaakt over het bouwen en bestikkeren van rijtuigen maar die blijkt in de praktijk te groot om mee te nemen en voor in de stand.
Afbeelding
DSC1150 (2)

Nu heb ik besloten meer van die dingen te maken en heb daarvoor de nodige oude kaartenplankjes voor verzameld en kaartenblokjes met scheurrand voor bewaard. Ik heb al een lijstje gemaakt van wat ik denk dat nuttig is om te maken om mee te nemen naar beurzen.
1; trams uit gum( moet in 1,5 week af)
2; VW busjes uit gum
3; huisjes uit karton( moet in 1,5 week af)
4; trams uit hout
5; bussen uit hout
6; industrieel smalspoor

Zijn er nog andere dingen die jullie graag op zo'n plankje in stappen willen zien, bedenk wel de ruimte is 4x 7x5cm waar het op moet.

Groetjes Michiel

Alro

Bericht door Alro » 22 okt 2018 14:37

Ziet er allemaal "gadget"-achtig uit op die kleine plankjes.

Ronald

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 22 okt 2018 23:36

Ik ben vandaag aardig bezig geweest maar je wil altijd meer gedaan hebben. Ik heb veel lege kaartenblokjes met secondelijm en houtlijm verstevigd en daarna geschuurd deels geschilderd. Daarna ben ik aan het bouwproces van de huisjes begonnen en ik ben nu met 5 stappen bezig maar dat zullen er wel meer gaan worden om het schilderen in meer stappen weer te geven.
Afbeelding
huisjes van karton demoplankje-1

Afbeelding
huisjes van karton demoplankje-2

Morgen tussendoor weer verder, groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 24 okt 2018 23:15

Vandaag nauwelijks thuis geweest maar toch kans gezien de luiken, daken en schoorstenen op de huisjes te zetten. Hierdoor kon ik er weer eentje vastlijmen, nu is het tijd voor de basis kleuren.
Afbeelding
huisjes van karton demoplankje-3

Afbeelding
huisjes van karton demoplankje-4

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 26 okt 2018 13:16

Gister avond laat en vanmorgen even verder geprutst en het plankje met de huisjes is nu af.
Afbeelding
huisjes van karton demoplankje-5

Afbeelding
huisjes van karton demoplankje-6

Nu zien of ik er eentje met trams van gum uit de grond kan stampen.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 26 okt 2018 23:53

Voor het volgende Demoplankje waarop ik de bouw van trams van gum wil laten zien heb ik eerst wanden voor 2 nieuwe trams getekend. Het worden modellen van rond 1900 en die wil ik als museumtram ook op een diorama hebben.
Afbeelding
N-Bläckwalder Kleinbahn Tw9-1

Afbeelding
N-Bläckwalder Kleinbahn Tw9-2

Afbeelding
N-Bläckwalder Kleinbahn Tw9-3

Afbeelding
N-Greupinger Straßenbahn Tw2-1

Afbeelding
N-Greupinger Straßenbahn Tw2-2

Afbeelding
N-Greupinger Straßenbahn Tw2-3

Welke van de 2 ik voor het demo plankje ga gebruiken moet ik nog even zien.

Groetjes Michiel

Onderwerp starter
neudalhausenstadbahn
Contacteer:

Bericht door neudalhausenstadbahn » 28 okt 2018 22:55

Vandaag ben ik actief met het trams van gum demoplankje begonnen. Hierbij moet ik ook voor mezelf weer bijna het wiel uitvinden want ik doe het zo weinig dat ik steeds vergeet wat de beste volgorde is en ik moet steeds aanpassingen in het bouwproces doen doordat de wagens steeds anders zijn. Bij sommige onderdelen loop ik bij het vastlijmen tegen gebrek aan ruimte en mijn ongeduld aan dus het heeft al veel moeite gekost niet dingen stuk te gooien enzo. Dat ik de stappen nu vast leg is dit keer voor mezelf dus ook wel handig kan ik het een volgende keer snel terug zoeken.
Afbeelding
trams van gum demoplankje-2
Dit is min of meer stap 1 na het aftekenen en in stukken snijden van een plak gum.

Afbeelding
trams van gum demoplankje-1
Dit is wat ik nu heb liggen en ik bouw zover door dat bij stap 2 ik alles aan de bak met onderstel heb zitten maar het dak nog los heb.

Afbeelding
trams van gum demoplankje-3
Dit zijn delen voor de daken tijdens het uitsnijden, die ga ik zo op elkaar lijmen maar daarvoor moet ik nog wat extra aftekenen.

Ik ga weer niet zover komen als ik graag zou willen vandaag maar ik ga gewoon gestaag door en zie wel hoelang het duurt als het maar voor het weekend af is.

Groetjes Michiel

Plaats reactie