Zelfbouw materieel (laatste update: Motorpost upgrade)

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Adriaan
Berichten: 617
Lid geworden op: 09 feb 2013 19:21
Locatie: Voorburg

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door Adriaan »

Mike,

Van harte!

Een goeie groet van een heer.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door BenQ »

Mike,
Eerst even het stof wegblazen, pfft,pfft. Zo nu kan iedereen het weer zien, alleen gebeurt er niet zo veel.
De andere draadjes waren nog ouder. De vorige post was van precies 1 jaar geleden.

Gefeliciteerd met je 31e verjaardag.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Iedereen bedankt!

Mijn projecten staan gelukkig niet stil. Ik heb alleen te weinig tijd om het ook nog op het forum te uploaden :roll:


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Mack
Berichten: 883
Lid geworden op: 09 dec 2013 20:46

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door Mack »

Mikey

je maak prachtige dingen

Mack


tijdperk 1900-1970,Kato-rails ,(Analoog-rijder).
bouwer Ratterdam1.0/Wolfenstein/0
Gebruikersavatar

edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 131
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door edwin.dekker »

Geweldig draadje! Echt met open mond zitten lezen en vooral kijken. Onbeschrijfelijk wat er tegenwoordig mogelijk is. Ik stam nog uit het tijdperk dat een loc was zoals je hem kocht ;) Maar dat is kennelijk al een tijdje niet meer zo..... :o


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Na al een tijdje geen projecten meer gepost te hebben, hier weer even een complete build in 1x.

Nadat ik een aantal koplopers goedkoop aan kon schaffen, heb ik besloten om 6 Martinair's te gaan maken waarvan 1 zonder stip. De Martinair heeft namelijk eerst even zonder stip gereden. Later heeft hij deze er bij gekregen. Alleen de stiploze versie heeft in combinatie gereden met de KLM. Daarom maak ik er 1 zonder stip voor mijzelf en 1 met stip voor mijzelf om met de blauwe koploper te kunnen combineren.

Allereerst de boel uit elkaar slopen, schuren en beginnen met in de witte primer te zetten. Het merk primer moet ik even opzoeken. Deze weet ik niet uit mijn hoofd. (Edit: Deze is van Aerosol 28010):

Afbeelding

Vervolgens de daken afplakken en grijs als dak spuiten (voor het grijze dak en de grijze band gebruik ik Phildie verf):

Afbeelding

Hierna gaan we uiteraard weer afplakken en de grijze band spuiten. Uiteraard niet vergeten ook de deuren af te plakken. Hier loopt de band namelijk niet door:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna kwam ik er achter door verschillende donoren te gebruiken, dat er kleurverschil in de onderstellen zat. Dan zit er niets anders op om een aantal hiervan ook weer over te spuiten:

Afbeelding

Afbeelding

Dan het moeilijke werk. Afwrijf transfers van Kleinspoor er op monteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na de transfers moeten natuurlijk ook de zwarte lijntjes op de deuren en op de kop gezet worden. Deze heb ik doormiddel van afplakken en een mat zwarte verfstift gedaan.
Helaas gaat dit niet goed op al geplakte stippen. Deze heb ik er allemaal weer afgehaald en na de strepen trekken nieuwe stippen in 2 delen gesneden en erna nog een keer opgeplakt.

Als laatste verflaagje uiteraard nog een blanke lak van Phildie er overheen:

Afbeelding

Dan is het alleen nog maar weer in elkaar zetten (hier en daar een beetje gaatjes door boren en raamlijstjes schuren waar de verf dik is en dan krijg je het eindresultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Al met al is het een leuk project geweest om te doen en nog voordat ze af waren zijn de overige 4 al verkocht.
Laatst gewijzigd door mikey op 04 feb 2020 02:18, 2 keer totaal gewijzigd.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door ns1200 »

Ha Mikey. Leuk project. Heb er hier ook nog een zes tal liggen om Olympische Winterspelen van te maken.
Helaas is mijn Time management niet optimaal.
Heb hier iets te veel projecten liggen.
Eens proberen om iets af te maken.
Welke kleur gebruik jij voor een onderste bies?

Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Hoi Rick,

Ik heb Phildie verf nummertje 322 gebruikt. Deze kleur lijkt ook veel op het grijs van de KLM versie.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Ik heb ook nog even opgezocht welke primer ik heb gebruikt. De primer is van Aerosol nummertje 28010. Deze primer is niet de goedkoopste, maar werkt erg fijn. Ik heb er nog nooit druipers bij gekregen. Let wel op dat je niet te veel in 1 keer doet, anders is het te dik en ben je gelijk je details kwijt in de kappen. Gewoon een aantal dunne laagjes.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Nog een projectje wat ik al een paar maanden geleden heb gedaan:
Het digitaliseren van mijn Taco models sikje...

Gezien mijn materieel op koploper / dynamo moet kunnen rijden, viel de toen nog huidige tran decoder voor mij af.
Op dat moment was de een na kleinste decoder de Uhlenbrock (ik dacht de 74300).

Allereerst moet het wormwieltje ingekort worden. De decoder komt namelijk voorin te zitten. Het wormwieltje kun je inkorten tot ongeveer het plaatje hieronder:

Afbeelding

Omdat de decoder breder is dan het huisje aan de binnenkant, moet deze er schuin in komen. Met behulp van een dremel heb ik er een schuine sleuf in gemaakt. Oppassen dat je niet te diep gaat, anders komt de decoder tegen het tandwiel wat op het asje van het voorste wiel zit te zetten:

Afbeelding

Dan plaats ik de decoder op het chassis. Aan de ene kant komt hij nog voor de binnenkant van het rechts voor wieltje te zitten en aan de andere zijde komt hij net voorbij het wieltje links voor te zitten. De decoder heb ik ingewikkeld met schilderstape. Dit omdat ik geen kortsluiting wil veroorzaken aan de binnenzijde van de metalen kap:

Afbeelding

Afbeelding

Dan moet er alleen nog maar in de kap een inkeping gemaakt worden. Deze kan nog net naast het boutje zodat het chassis gewoon vastgeschroefd kan worden met de normale schroeven.

Hieronder zie je mij met een veel te grote slijpschijf. Helaas kon ik geen kleinere gebruiken, omdat je dan niet diep genoeg komt:

Afbeelding

Met de slijpschijf bleek toch niet zo heel effectief en heb ik maar een vreesje op de dremel gezet. Dit werkt veel beter:

Afbeelding

Afbeelding

Dan is het alleen nog maar in elkaar schroeven en rijden maar:

Afbeelding

Ik moet zeggen dat de rijeigenschappen nu echt perfect zijn. Hij kruipt schitterend mooi.
Binnenkort ga ik mijn andere 2 sikjes digitaliseren. Daar gaat ook op beiden een werkend zwaailicht komen. Hiervoor ga ik waarschijnlijk een andere decoder gebruiken. Ik twijfel nog tussen de nieuwe Tran DCX76z en de nieuwe ESU nano. Ook moet ik nog even een ei leggen of ik het zwaailicht doormiddel van fiberglas ga doen of de kleinste smd's. Wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door mikey op 04 feb 2020 02:12, 1 keer totaal gewijzigd.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door Pjotr »

Hoi Mickey,


Ik heb zelf lang getwijfeld of ik een Minitrix koploper ga 'opofferen' om er een Martinair versie van te maken, maar door jouw verslag ben ik helemaal om. Ze zien er geweldig uit.
Heb je de kappen nog voorbehandeld, zoals verf verwijderen en/of schuren ? Of heb je de primer op de originele laklaag aangebracht.
Persoonlijk ben ik nog al beducht voor het zachte plastic materiaal van Minitrix in combinatie met de celluloselakken van Phildie. Is je uiteindelijke witte kleur ook afkomstig van Phildie ?

Een KLM koploper staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje, maar ik denk dat de Martinair er door dit verhaal toch wat eerder is.

Je Sik-project is ook bijzonder gaaf, maar ik geef toch maar vooralsnog even de voorkeur aan de 3D geprinte versie van 3D-Builder Fred.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Hoi Pieter,

Ik heb de kappen wel eerst goed ontvet en licht opgeschuurd met een tandenborstel en cif. Met ontvetten gebruik ik gewoon dreft.
De witte kleur is de primer kleur. Deze vond ik prima lijken. De Phildie verf vind ik wel goed hechten op de primer. Het beste is ook binnen een paar uur over de primer heen te spuiten. Met andere primers heb ik namelijk de ervaring dat de Phildie verf los laat als je te lang wacht met spuiten over de primer.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

Rick
Berichten: 1617
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door Rick »

Bij mijn Martinair Koploper heb ik eerst de oude verf zo veel mogelijk verwijderd met ovenreiniger. Daarna de witte primer erop, het grijs en de transfers. Eigenlijk was het een relatief simpele klus.


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door Overdijk »

Hoe is het eigenlijk met de mDDM afgelopen?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Goeie vraag Ron....

Ik ben er mee bezig as we speak :D
Meer info en plaatjes volgen nog.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

nhuijgens
Berichten: 138
Lid geworden op: 19 sep 2010 16:41

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door nhuijgens »

mooi gedaan, alleen jammer dat je de kleinspoor transfers voor de kop heb gebruikt, die kloppen helaas niet.
maar leuk om de koploper weer in een ander jasje te zien

Niels Spoorbiels


Als het er niet is, dan maken we het....
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Ik had de keuze tussen kloppende watertransfers en de niet kloppende van kleinspoor.
De watertransfers vallen bij mij af doordat je het altijd wel blijft zien.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Afgelopen woensdag ben ik weer eens verder gegaan aan mijn mDDM

Allereerst moest ik het stoeltjesprobleem oplossen. Deze zijn erg teer en braken heel snel af.
Ik heb bij ieder bankje een druppeltje epoxy lijm onder gedaan zodat dit verstevigd is:

Afbeelding

Vervolgens heb ik op de 2 tussen bakken de draaistellen en koppelingen er aan vast geplakt. Dit door middel van secondelijm en stukjes styreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook ben ik voor de motorwagen een koppelingshouder op maat gaan zagen en vijlen. Dit past gelukkig ook net. Zo kunnen straks alle bakken strak tegen elkaar op de baan rijden:

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog even als laatste foto even alles achter elkaar gezet:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 04 feb 2020 01:59, 1 keer totaal gewijzigd.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

richard7877
Berichten: 1398
Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door richard7877 »

Dat wordt weer een mooi project zo Mike.
lekker bezig hoor!

Groeten Richard


http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Thanks Richard! Je zat er naast toen ik er mee bezig was :P


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1107
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door Doolemeister »

Hee Mike,

Ik zat niet naast je.... maar het wordt erg mooi!
Groet,
Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Ik ben weer 2 avondjes verder gegaan aan de mDDM.

Van het stuurstandrijtuig en de 2 middenbakken heb ik nu ook de koppelingen geplaatst. Gewoonweg een paar strookjes styreen met secondenlijm eroverheen plakken:

Afbeelding

Afbeelding

Ook heb ik nog flink met de dremel in het onderstel zitten vrezen. De wielen liepen namelijk aan in het onderstel. Daar heb ik nu voor alle bakken voldoende ruimte gemaakt. Met de flm kortkoppelingen ziet het er dan zo uit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wordt vervolgd....
Laatst gewijzigd door mikey op 04 feb 2020 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
mikey
Berichten: 1001
Lid geworden op: 04 nov 2012 12:30
Locatie: Gouda

Re: Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen

Bericht door mikey »

Zoals beloofd zou ik nog een stukje schrijven van mijn class 77 met sound.

Ik heb gekozen voor de ESU en heb er een Doehler & Haass LS1511S speaker in gezet.
De standaard ESU locsound micro 4.0 speaker is namelijk veeeeel te groot :!:

Na er een ei over gelegd te hebben heb ik besloten de sounddecoder in de dieseltank te plaatsen en de speaker past mooi bovenop in de al bestaande uitsparing.

Met een dremel heb ik eerst het overtollige plastic weggehaald tot de decoder past:

Afbeelding

Hier zie je hoe ik de decoder nog een beetje aan het passen was in de tank. Dit was al na het vrezen van het chassis. Op een latere foto zul je zien dat ik toch besloten heb, deze om te draaien. Dit kwam beter uit voor de bedrading:

Afbeelding

Afbeelding

Allereerst ben ik begonnen met het chassis door de vrees heen te halen. Dit betekend van de onderzijde net zo veel wegvrezen tot je nog net onder het randje van de gleuf uitkomt. Het gaat om het randje waar de messing strook van de stroomafname in gaat. Deze moet nog klemmen.
Dan aan de zijkant een gleuf vrezen voor de bedrading. Dit was wel even puzzelen gezien aan de andere zijde het vliegwiel van de motor zit. Met een paar bochten en goed opletten dat je niet te diep gaat, heb ik een mooie route kunnen vinden:

Afbeelding

Met flink wat secondelijm heb ik de decoder aan 1 chassishelft gelijmt. Let op dat je deze niet aan 2 chassishelfden plakt. Dan wordt dit wel lastig wanneer je hem weer uit elkaar wil halen voor onderhoud:

Afbeelding

Met secondelijm plak ik draadje voor draadje in de uitsparing vast. Dit moet strak naast elkaar, anders past de kap er niet overheen.

Afbeelding

Na het plakken zul je zien dat de draadjes er netjes bij zitten. Van de zwarte onderkap heb ik aan de zijkant nog wel wat van het ranje weg moeten vijlen, zodat de draadjes er niet stevig tegenaan drukken:

Afbeelding

Dan moet de geluidsdecoder er nog tussen. Hiervoor heb ik een stukje dun styreen uitgesneden waar de speaker op zijn geheel opgeplakt wordt. Dit is dan de klankkast. Het totaale geheel kan je dan aan de styreenzijde weer aan 1 chassishelft plakken. Wederom voor het evenuteel later uit elkaar halen te vergemakkelijken.

Afbeelding

Je kunt hierboven ook goed zien dat ik het originele NEM651 stekkertje eraf heb gesoldeerd. Deze was namelijk te dik, waardoor de kap er niet meer op paste. De draadjes heb ik rechtstreeks op de printplaat gesoldeerd.

Dan is het weer een kwestie van in elkaar zetten. Hier zie je dan ook dat ik de decoder toch omgedraaid heb :D :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikey op 27 jan 2020 02:24, 2 keer totaal gewijzigd.


Grz, Mike

Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier

FidOo
Berichten: 5656
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Mijn zelfbouw materieel (laatste update: sound in class

Bericht door FidOo »

Strakke ombouw Mike! echt netjes gedaan... De DH speakertjes zijn ook echt veel beter van kwaliteit! Ik bevestig de speaker met klankkast met dubbelzijdig tape op het chassis zodat deze niet ergens tegen aan kan trillen en daardoor het geluid vervormt.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

Peter
Berichten: 907
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: Mijn zelfbouw materieel (laatste update: sound in class

Bericht door Peter »

Inderdaad een strakke ombouw. Vraagt wel om een filmpje MET geluid natuurlijk :D

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Plaats reactie