Zelfbouw materieel (laatste update: Motorpost upgrade)
-
- Berichten: 1398
- Lid geworden op: 26 dec 2008 17:43
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Hoi Mike
weer lekker bezig geweest!
ziet er netjes uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten Richard
weer lekker bezig geweest!
ziet er netjes uit, ik ben benieuwd naar het eindresultaat.
Groeten Richard
http://www.delftsemodelbouwvereniging.nlgevestigd op de Kleveringweg 19, unit 4B in Delft
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Bedankt Richard.
Vandaag hadden we een open dag op de vereniging. De intentie was om vandaag wat aan mijn 1100's te gaan doen. Helaas wegens de drukte bij ons (het vele praten met mensen), heb ik er geen tijd voor gehad.
Een aantal dagen geleden had ik de laatste 2 kapjes een badje gegeven om ze van alle vuil, vetten en slechte stukken verf te ontdoen. Wel heb ik deze avond de neusjes op de kapjes kunnen lijmen met epoxy lijm.
Hieronder mijn chemisch badje (bestaande uit water en een vaatwasblokje)
Hieronder kun je de geplakte neuzen zien.
Op de 2 foto's hieronder kun je zien dat ik 1 neusje aan heb moeten passen. De onderzijde van de neus was namelijk niet helemaal recht. Dit heb ik opgelost door aan iedere zijde een stukje styreen te plakken met secondelijm. Vervolgens heb ik hem met een vijltje helemaal recht gevijld. Als laatste heb ik met een Stanleymes voorzichtig de overtollige randjes eraf gehaald.
Mijn "te doen" lijstje gaat steeds kleiner worden. Het onderstaande moet nog gedaan worden:
- van 4 draaistellen de buffers/bufferbalken aanpassen
- draaistellen en kapjes spuiten
- kapjes voorzien van transfers
- laklaag spuiten
- nieuwe licht geleiders aanbrengen
- plaatjes verven met een kwastje en onder de neusjes monteren.
- zwarte kabels onderaan de neus verven en monteren
- loc weer in elkaar zetten
Lijkt makkelijker gezegd al gedaan
Vandaag hadden we een open dag op de vereniging. De intentie was om vandaag wat aan mijn 1100's te gaan doen. Helaas wegens de drukte bij ons (het vele praten met mensen), heb ik er geen tijd voor gehad.
Een aantal dagen geleden had ik de laatste 2 kapjes een badje gegeven om ze van alle vuil, vetten en slechte stukken verf te ontdoen. Wel heb ik deze avond de neusjes op de kapjes kunnen lijmen met epoxy lijm.
Hieronder mijn chemisch badje (bestaande uit water en een vaatwasblokje)
Hieronder kun je de geplakte neuzen zien.
Op de 2 foto's hieronder kun je zien dat ik 1 neusje aan heb moeten passen. De onderzijde van de neus was namelijk niet helemaal recht. Dit heb ik opgelost door aan iedere zijde een stukje styreen te plakken met secondelijm. Vervolgens heb ik hem met een vijltje helemaal recht gevijld. Als laatste heb ik met een Stanleymes voorzichtig de overtollige randjes eraf gehaald.
Mijn "te doen" lijstje gaat steeds kleiner worden. Het onderstaande moet nog gedaan worden:
- van 4 draaistellen de buffers/bufferbalken aanpassen
- draaistellen en kapjes spuiten
- kapjes voorzien van transfers
- laklaag spuiten
- nieuwe licht geleiders aanbrengen
- plaatjes verven met een kwastje en onder de neusjes monteren.
- zwarte kabels onderaan de neus verven en monteren
- loc weer in elkaar zetten
Lijkt makkelijker gezegd al gedaan
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Hier weer even een update van vandaag.
Bij het openmaken van 1 van de kapjes was er al 1 rood schakelaartje afgebroken. Hierdoor heb ik besloten deze er overal af te halen, de printplaat door te lussen en de gaten in de kapjes netjes weg te werken.
Als eerste heb ik, waar de schakelaar zat, de print doorgelust met een stukje draad.
Gezien ik zonder bovenleiding rij, is dit voor mij geen probleem.
Vervolgens heb ik een stukje styreen ongeveer op maat gesneden en met een klein vijltje bewerkt. Door middel van juist vijlen kon ik zo een soort van wig vorm maken.
Hierna heb ik aan de onderzijde van het stukje styreen gewoon een druppel secondelijm in gedaan.
Vervolgens weer met een stanleymes het overtollige weg gesneden. Tevens de 2 logo's naast het gat moest aan mijn stanleymes geloven
Hieronder kun je duidelijk het verschil zien tussen het oerlelijke rode doppie en het mooie afgevlakte dak.
Ten slotte kun je hieronder zien hoe alle 4 de daken zijn geworden:
Hierna had ik nog een klein beetje tijd om de laatste 3 draaistellen te demonteren. De buffers kun je voorzichtig met een tangetje losdraaien (ja deze hebben schroefdraad). Bij de eerste 2 draaistellen die ik al gedaan had, wist ik het nog niet. En heb ik na veel gevloek de dremel er maar in gezet. Deze buffertjes kan ik dus helaas niet meer hergebruiken. Gelukkig krijgen alle 3 de modellen vierkante buffers zoals het hoort. De ronde buffers die ik nu nog over heb, gaan naar 2 reparatie projecten.
Ik heb namelijk nog 2 1117's liggen waar aan 1 zijde de buffers/bufferbalken afgebroken zijn.
Zojuist ben ik er achter gekomen dat ik van 1 model de nummers aan de voorzijde ook nog mis. Deze ga ik zelf op mijn werk printen. Daar heb ik namelijk een laserprinter staan. Nu alleen nog wat decal papier op de kop tikken.
Heeft er iemand ervaring met een goed merk decal papier?
Bij het openmaken van 1 van de kapjes was er al 1 rood schakelaartje afgebroken. Hierdoor heb ik besloten deze er overal af te halen, de printplaat door te lussen en de gaten in de kapjes netjes weg te werken.
Als eerste heb ik, waar de schakelaar zat, de print doorgelust met een stukje draad.
Gezien ik zonder bovenleiding rij, is dit voor mij geen probleem.
Vervolgens heb ik een stukje styreen ongeveer op maat gesneden en met een klein vijltje bewerkt. Door middel van juist vijlen kon ik zo een soort van wig vorm maken.
Hierna heb ik aan de onderzijde van het stukje styreen gewoon een druppel secondelijm in gedaan.
Vervolgens weer met een stanleymes het overtollige weg gesneden. Tevens de 2 logo's naast het gat moest aan mijn stanleymes geloven
Hieronder kun je duidelijk het verschil zien tussen het oerlelijke rode doppie en het mooie afgevlakte dak.
Ten slotte kun je hieronder zien hoe alle 4 de daken zijn geworden:
Hierna had ik nog een klein beetje tijd om de laatste 3 draaistellen te demonteren. De buffers kun je voorzichtig met een tangetje losdraaien (ja deze hebben schroefdraad). Bij de eerste 2 draaistellen die ik al gedaan had, wist ik het nog niet. En heb ik na veel gevloek de dremel er maar in gezet. Deze buffertjes kan ik dus helaas niet meer hergebruiken. Gelukkig krijgen alle 3 de modellen vierkante buffers zoals het hoort. De ronde buffers die ik nu nog over heb, gaan naar 2 reparatie projecten.
Ik heb namelijk nog 2 1117's liggen waar aan 1 zijde de buffers/bufferbalken afgebroken zijn.
Zojuist ben ik er achter gekomen dat ik van 1 model de nummers aan de voorzijde ook nog mis. Deze ga ik zelf op mijn werk printen. Daar heb ik namelijk een laserprinter staan. Nu alleen nog wat decal papier op de kop tikken.
Heeft er iemand ervaring met een goed merk decal papier?
Laatst gewijzigd door mikey op 27 mar 2013 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Hier zijn we weer met een update.
Alle draaistellen heb ik vandaag helemaal af gemaakt. Gezien ik de vierkante buffers gebruik ipv de standaard ronde buffers, zijn de gaten van de bufferbalken te groot. Als eerste heb ik de bufferbalken opgevuld met een stukje styreen (vastgemaakt met een druppel secondelijm).
Hierna kon ik opnieuw kleine gaatjes boren met de juiste maat.
Vervolgens wederom met een druppel secondelijm de buffers er in gestoken.
Als laatste heb ik kleine inkepingen in de originele draaistellen gemaakt en hier de bufferbalk op gelijmd. Zoals je ziet heb ik ook alle koppelingen vervangen voor langere. Dit is niet verplicht, maar gezien ik met ontkoppelaars werk, zijn ze anders te kort om ver genoeg omhoog te kunnen.
Hieronder zie je alle 6 de draaistellen helemaal af. Nu alleen nog maar een likje verf.
Nu alleen nog een paar uitsparingen in het chassis van de loc vrezen en dan kan het spuiten gaan beginnen
Alle draaistellen heb ik vandaag helemaal af gemaakt. Gezien ik de vierkante buffers gebruik ipv de standaard ronde buffers, zijn de gaten van de bufferbalken te groot. Als eerste heb ik de bufferbalken opgevuld met een stukje styreen (vastgemaakt met een druppel secondelijm).
Hierna kon ik opnieuw kleine gaatjes boren met de juiste maat.
Vervolgens wederom met een druppel secondelijm de buffers er in gestoken.
Als laatste heb ik kleine inkepingen in de originele draaistellen gemaakt en hier de bufferbalk op gelijmd. Zoals je ziet heb ik ook alle koppelingen vervangen voor langere. Dit is niet verplicht, maar gezien ik met ontkoppelaars werk, zijn ze anders te kort om ver genoeg omhoog te kunnen.
Hieronder zie je alle 6 de draaistellen helemaal af. Nu alleen nog maar een likje verf.
Nu alleen nog een paar uitsparingen in het chassis van de loc vrezen en dan kan het spuiten gaan beginnen
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Vandaag de laatste hand aan de blokken gedaan. De chassis heb ik nu aangepast met een dremel om de kapjes passend te maken. Deze schuiven er nu perfect overheen.
Nu is als eerste het spuiten op de agenda. Erna kan ik de randen onder de neuzen apart verven en er onder monteren. Vandaar dat er nu nog dikke spleten tussen zitten.
Nu is als eerste het spuiten op de agenda. Erna kan ik de randen onder de neuzen apart verven en er onder monteren. Vandaar dat er nu nog dikke spleten tussen zitten.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 5081
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Ik volg je topic al een tijd en ik vind het een erg leuk ombouw project, gaan stel mooie locs worden schat ik zo.
Groetjes Michiel
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Hoi Mike,
als je eventueel nog zo'n rode /zwarte onderplaat boven de buffers heb .
Kreeg gisteren een 1150 binnen en daar was het rode plaatje afboven de buffers .
Hoor het wel van je .
mvg Sjaak
als je eventueel nog zo'n rode /zwarte onderplaat boven de buffers heb .
Kreeg gisteren een 1150 binnen en daar was het rode plaatje afboven de buffers .
Hoor het wel van je .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Ombouw NS1100 naar 1100 met botsneus (diverse varianten)
Het heeft even geduurd, maar als het goed is heb je er nu 1tje van mij ontvangenKrab schreef:Hoi Mike,
als je eventueel nog zo'n rode /zwarte onderplaat boven de buffers heb .
Kreeg gisteren een 1150 binnen en daar was het rode plaatje afboven de buffers .
Hoor het wel van je .
mvg Sjaak
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Helaas een veel te lange tijd weer inactief op het forum geweest.
Evengoed ben ik nog wel druk aan het bouwen. Dit topic heb ik nu veranderd van alleen 1100 botsneus naar algemeen loc bouw topic.
Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van 2 messing 2400's, een messing 1600P en een messing kit van de 1500. De bouw van alle modellen zal ik in dit topic bij gaan houden.
Allereerst ben ik begonnen met de bouw van de 1500 (zie de messing platen uit het kitje hieronder)
Hieronder 2 foto's na het solderen van het basisframe
Vervolgens ben ik met de dakdelen begonnen. Deze heb ik met een buisje rond gebogen
Zoals je op de foto hierboven ziet, heb ik de onderdelen ook al op het dak gemonteerd. Deze bestaat uit 3 plaatjes. Vervolgens heb ik voor ieder deel een gat in het dak geslepen. Met een beetje secondelijm heb ik ze eerst vastgelijmd om ze vervolgens vast te solderen. Zie foto hieronder
Hierna waren de buffers aan de beurt. Ook deze zijn vast gesoldeerd. Dit was nog wel een hele opgave om deze recht te krijgen. De pantograaf op het dak wordt nog vervangen door de juiste. Op mijn 1500 horen enkelbenige en niet de 2 benige die in de kit zaten.
Nu zijn de daken op de cabine's aan de beurt. Toen ik ze erop geplakt had, bleken ze veel te laag te zitten. Deze horen namelijk gelijk uit te komen met de rest van het dak. Dit los op ik met wat opvulmiddel. Deze heb ik er nu dik opgesmeerd om ze de volgende keer mooi glad te schuren.
Zoals je hieronder kunt zien, zijn de onderstellen alles behalve mooi. Deze ben ik inmiddels met een vrees helemaal aan het bewerken. De onderste rand heb ik er al helemaal afgehaald. Deze maak ik later van styreen.
Nu alleen nog op jacht naar een class 31 van graham farish als donor motor en draaistellen. Al een aantal weken ben ik Eb@y uk aan het afspeuren. Tot op heden helaas nog geen koopje gevonden. Nog even geduld dus
Evengoed ben ik nog wel druk aan het bouwen. Dit topic heb ik nu veranderd van alleen 1100 botsneus naar algemeen loc bouw topic.
Sinds kort ben ik in het bezit gekomen van 2 messing 2400's, een messing 1600P en een messing kit van de 1500. De bouw van alle modellen zal ik in dit topic bij gaan houden.
Allereerst ben ik begonnen met de bouw van de 1500 (zie de messing platen uit het kitje hieronder)
Hieronder 2 foto's na het solderen van het basisframe
Vervolgens ben ik met de dakdelen begonnen. Deze heb ik met een buisje rond gebogen
Zoals je op de foto hierboven ziet, heb ik de onderdelen ook al op het dak gemonteerd. Deze bestaat uit 3 plaatjes. Vervolgens heb ik voor ieder deel een gat in het dak geslepen. Met een beetje secondelijm heb ik ze eerst vastgelijmd om ze vervolgens vast te solderen. Zie foto hieronder
Hierna waren de buffers aan de beurt. Ook deze zijn vast gesoldeerd. Dit was nog wel een hele opgave om deze recht te krijgen. De pantograaf op het dak wordt nog vervangen door de juiste. Op mijn 1500 horen enkelbenige en niet de 2 benige die in de kit zaten.
Nu zijn de daken op de cabine's aan de beurt. Toen ik ze erop geplakt had, bleken ze veel te laag te zitten. Deze horen namelijk gelijk uit te komen met de rest van het dak. Dit los op ik met wat opvulmiddel. Deze heb ik er nu dik opgesmeerd om ze de volgende keer mooi glad te schuren.
Zoals je hieronder kunt zien, zijn de onderstellen alles behalve mooi. Deze ben ik inmiddels met een vrees helemaal aan het bewerken. De onderste rand heb ik er al helemaal afgehaald. Deze maak ik later van styreen.
Nu alleen nog op jacht naar een class 31 van graham farish als donor motor en draaistellen. Al een aantal weken ben ik Eb@y uk aan het afspeuren. Tot op heden helaas nog geen koopje gevonden. Nog even geduld dus
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Hele mooie loc die 1500. Staat ook bij mij hoogbop mijn lijst. Durf hetballeen niet aan om hem zelf te bouwen.
Succes met de bouw, je hebt al een mooi begin.
Succes met de bouw, je hebt al een mooi begin.
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
He Sander
Je hebt een pb-tje.
Rick
Je hebt een pb-tje.
Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Vandaag weer een stukje verder gegaan met de onderstellen. Deze heb ik helemaal losgehaald en de laatste hand aan het metaal gelegd. De volgende keer kan ik met styreen aan de slag de laatste onderdelen er op te monteren. De 1e class 31 is in ieder geval besteld.
Op de onderstaande foto kun je goed de verschillen zien.
Op de onderstaande foto kun je goed de verschillen zien.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Vandaag kreeg ik mijn 1e Class 31 binnen vanuit Engeland. Even getest en heeft een hele mooie gemiddelde snelheid. Er zitten 2 grote vliegwielen in waardoor hij ook mooi uitrolt.
Maandag gaat de sloop van deze loc beginnen
Maandag gaat de sloop van deze loc beginnen
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Hoeveel bouwpakketen 1500 heb je dan, dat je het over je 1e hebt
Paul Bender
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Scheppen kan iedereen, stoken is een vak
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
He, Paul.
Weet dat ie er minstens 3 heeft nu
komen net 2 bij mij vandaan.
Grt Rick
Weet dat ie er minstens 3 heeft nu
komen net 2 bij mij vandaan.
Grt Rick
Love Kit Bashing and Home Made Structures
-
- Berichten: 1107
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Hee Mike,
Mooie lok, ben benieuwd als deze straks over de baan dendert in zijn nieuwe jasje
Groet,
arjan
Mooie lok, ben benieuwd als deze straks over de baan dendert in zijn nieuwe jasje
Groet,
arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Het zijn er inderdaad 3 Ik weet alleen nog niet in welke kleur ik de 3e wil gaan maken. Sowieso zullen er 2 in de standaard grijs-geel versie komen. Voor de 3e twijfel ik nog of deze ook in grijs-geel of in zwart-rood komt.
Evengoed heb ik vandaag weer niet stil gezeten. De donor loc heb ik uit elkaar gesloopt en alle onderdelen overgeplaatst naar het chassis uit de kit. Deze moest ik nog wel enigszins aanpassen. Bij diverse randjes heb ik laagjes weg moeten vrezen. Hieronder een paar fotootjes van de huidige staat. Alleen van de onderstellen moet ik de zijkanten nog afslopen en de metalen bijvoegen. Deze zijn nog niet af, maar ga ik donderdag mee aan de slag.
Evengoed heb ik vandaag weer niet stil gezeten. De donor loc heb ik uit elkaar gesloopt en alle onderdelen overgeplaatst naar het chassis uit de kit. Deze moest ik nog wel enigszins aanpassen. Bij diverse randjes heb ik laagjes weg moeten vrezen. Hieronder een paar fotootjes van de huidige staat. Alleen van de onderstellen moet ik de zijkanten nog afslopen en de metalen bijvoegen. Deze zijn nog niet af, maar ga ik donderdag mee aan de slag.
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Ziet er goed uit Mike
Blijf dit draadje volgen erg interesant genoegd
mvg Sjaak
Blijf dit draadje volgen erg interesant genoegd
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Ik zit dit draadje ook met veel bewondering te volgen, maar ik vraag me af: wat is een 1600P ?
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
-
- Berichten: 1107
- Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
- Locatie: Regio het Groene Hart
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Hee Mike,
Lekker bezig, begin lichtelijk jaloers te worden
Groet,
Arjan
Lekker bezig, begin lichtelijk jaloers te worden
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Edwin,
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus....google op plaatjes NS 1600P
en je vindt http://www.google.nl/search?q=NS+1600P& ... 24&bih=652
Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Dus....google op plaatjes NS 1600P
en je vindt http://www.google.nl/search?q=NS+1600P& ... 24&bih=652
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Dit is een 1600Pevo schreef:Ik zit dit draadje ook met veel bewondering te volgen, maar ik vraag me af: wat is een 1600P ?
foto van www.railmagazine.nl
-
- Berichten: 808
- Lid geworden op: 20 mar 2011 23:05
- Locatie: Zwolle
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
En om de volgende vraag dan maar gelijk voor te zijn, met excuses voor het off topic geraken...
Even heel ver terug in het geheugen en de documentatie, maar dat houdt de ouwetjes scherp
De 1600P was van oorsprong een BBC/Henschel diesellok voor een proefbedrijf bij de DB, die op verzoek van de NS was omgebouwd tot ellok voor de draaistroomtechniek, geschikt voor 1500V. Omdat slechts één draaistel was aangedreven heeft de lok nooit in de gewone dienst gereden, alleen in proefbedrijf. Dit alles vond plaats zo rondom 1977.
Einde off topic, snel weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
Even heel ver terug in het geheugen en de documentatie, maar dat houdt de ouwetjes scherp
De 1600P was van oorsprong een BBC/Henschel diesellok voor een proefbedrijf bij de DB, die op verzoek van de NS was omgebouwd tot ellok voor de draaistroomtechniek, geschikt voor 1500V. Omdat slechts één draaistel was aangedreven heeft de lok nooit in de gewone dienst gereden, alleen in proefbedrijf. Dit alles vond plaats zo rondom 1977.
Einde off topic, snel weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp.
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Bedankt voor de foto. Kan ik weer mooie details uit halen Ik had zelf nog niet 123 zo'n duidelijke foto gevonden.
Een beetje info kan geen kwaad Rob. Leer ik zelf ook weer een beetje extra van
Op de foto hieronder staat mijn messing model (de linker naast de 2 2400's)
Een beetje info kan geen kwaad Rob. Leer ik zelf ook weer een beetje extra van
Op de foto hieronder staat mijn messing model (de linker naast de 2 2400's)
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
-
- Berichten: 5081
- Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
- Locatie: Arnheim(Niederlande)
Re: Bouw locomotieven 1100 botsneus, 1500, 2400 en 1600P
Even daarop aanvullend de BBC/Henschel DE2500 locs waren diesel electrisch en dienden ook in hun oorspronkelijke vorm om draaistroom asynchroonmotoren te testen die via een diesel aangedreven draaistroom generator werden gevoed. De technieken die in deze locs werden beproeft werden vooral gebruikt in de ontwikkeling van de Br120 en later de ICE's. Zie ook de Duitse wiki pagina hier over.Zolderspoor schreef:De 1600P was van oorsprong een BBC/Henschel diesellok voor een proefbedrijf bij de DB, die op verzoek van de NS was omgebouwd tot ellok voor de draaistroomtechniek, geschikt voor 1500V. Omdat slechts één draaistel was aangedreven heeft de lok nooit in de gewone dienst gereden, alleen in proefbedrijf. Dit alles vond plaats zo rondom 1977.
Wat op de wiki nog mist is die loc die later de 1600P werd daarvoor lange tijd vast verbonden is geweest met een uit de BDnrzf740 productie omgebouwd stuurstandrijtuig dat daarvoor een pantograaf op het dak had gekregen en veel apparatuur ingebouwd had gekregen, zie hier, hier, hier, hier en hier.
Wat die 1600P betreft daarvan was zelf niet 1 draaistel maar slechts 1 as aangedreven, asindeling 1A1'3'.
PS; Mikey, lekker bezig, ik blijf dit topic in de gaten houden.
Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.