Ombouw Lima TGV

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Ombouw Lima TGV

Bericht door BenQ »

Ik heb van een vriend een Lima TGV lok meegekregen met problemen.
Alleen geen idee hoe ik dat ding moet demonteren.

Heb het met de zg diamethode geprobeerd maar het lijkt wel of een van de vorige eigenaars de boel heeft vastgeplakt.
Het scheelde niet veel of ik had de voorhamer gepakt. :o
Maar hij is open, met een alternatief voor de diamethode, een dun geslepen voegspijker.
Had de zijkanten los maar hij zit dan nog aan de koppelkant met een lipje met haak vast.
Maar die liet ook los.

Afbeelding

Er is niet veel schade, alleen van de kap een randje af en het donkergrijze driehoekje onder de neus heb ik losgetrokken.
Het raam zat er niet te vast in, moet ook opnieuw vastgelijmd worden.
Afbeelding

Zo nu verder met schoonmaken en smeren.
De motor was toch verder heen dan ik hoopte, van de collector was een plaatje doormidden, de koolborstels waren 1 mm lang.

Afbeelding
In de Lima TGV zit een verrotte motor.
Ga deze vervangen voor een Machima motor 10x12 lang 24 mm.

Om de Machima er in te kunnen lepelen moesten de steuntjes weg, met een dremel verwijdert.
Pal naast de steuntjes was de vloer iets verhooogd, dit ook verwijdert.
De worm van de oude motor verwijdert en opgeboort tot 1,5 mm.
Er zit ook nog een ringetje tussen de worm en de motor, deze opgeboort tot 1,6 mm.
Er zit aan beide kanten een as, de as aan de achterkant in een plastic tandwiel gestoken, ook opgeboort tot 1,6 mm.
Het tandwiel iets aangepast zodat deze in de oude motorsteun past. Daarin vastgelijmd.
De motor in de lok vastgezet met Kristal Clear, hoop dat dit sterk genoeg is.
Afbeelding

Doordat het blauwe tandwiel erzit past het gewicht niet, dit iets aangepast.
Afbeelding

Afbeelding

Op deze foto kan je het ringetje zie, zit meteen links van de worm.
Als de Kristal Clear droog is gaan we draadjes aan de motor solderen en kijken hoe die nu rijd.
De lok met nieuwe motor op de baan.
Afbeelding

Waar je wel op moet letten is dat het plateautje onder de motor helemaal glad moet worden gemaakt.
En dan ligt de motor nog iets te hoog. Dit moeten oplossen door een ringetje tussen het afdekplaatje (zwart) van de worm en het wormhuis.
De motor wordt anders naar beneden gedrukt en gaat een stuk moeilijker draaien.
Afbeelding

Trein met kap:
Afbeelding

Op deze video rijd hij rustig rond. In Dinamo stand 25. Kan terug naar 12 dan rijdt hij nog goed.
http://youtu.be/QVT8nUUehgU


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door ns1200 »

Interessant voor de 2 van mij, even bewaren.


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door Nijboer »

Hallo, onder een dikke laag stof blijkt dit draadje te liggen.
Ik heb ook nog zo'n tgv liggen en ik wil er een andere motor in zetten.
Intussen zijn de mashima motoren niet meer te koop.
Wat zou een mooie (en betaalbare, dus SB modelbau hoort daar niet bij) motor kunnen zijn?
Het moet een rustig en stil motortje zijn.

Groet,
Collin


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door Pjotr »

Deze Mashima motoren zijn nog wel te koop.

http://www.pojezdy.eu/eshop/mashima-mot ... 1024d.html

Onlangs heb ik er daar nog eentje aangeschaft en ingebouwd in een Arnold Motorpost.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door ns1200 »

Hoe zijn de rijeigenschappen. Zoek zoiets om een overall onderstel te maken voor de Plan V en T die ik hier heb liggen.


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door BenQ »

Zijn de Machine motoren niet te koop in Houten bij Gmens daar heb ik de mijne ook gekocht indertijd.
Zij stonden toen in zaal 3 met de rug tegen de wand naar zaal 2.


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door Nijboer »

Inmiddels heb ik mijn TGV voorzien van een coreless motor van de firma die
tegenwoordig leuke ombouwsetjes uitbrengt. Is elders op dit forum te vinden.
Ik heb de motor via een opdik-adapter en siliconenslang verbonden met de aandrijving.

Het voorste draaistel ontdaan van de Lime wielen. De asjes trouwens hergebruikt, en
er zitten nu minitrix wielen op. Stroomafname via 2 fosforbrons stripjes die nu op het draaistel
gezet zijn.

De asb's van de aandrijwielen gehaald en vervangen. Dat werkje heeft even wat tijd gekost.
Het zat er muurvast op. Aceton bleek letterlijk de oplossing om het eraf te krijgen.

Dat is een verschil zeg! Nu nog het tandwielwerk in de aandrijving nader bekijken, want
het draait niet helemaal fijn. EDIT: oorzaak gevonden, blijkbaar zitten het wormwiel en
aandrijftandwiel te strak in elkaar. Zo los op tafel loopt het prima, eenmaal op de rails
niet. Ik heb een stukje fosforbrons in 2 halve maantjes uitgeknipt en onder de bodemplaat gezet
waardoor het draaistel dus minder ver het chassis in valt. En nu is het goed.

En natuurlijk de verlichting met LEDs zien in te bouwen, daar moeten we nog even goed over nadenken!



erik-n-fan
Berichten: 1036
Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
Locatie: A'dam

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door erik-n-fan »

Goed bezig. Fimpjes zijn welkom van deze klassiekers 😉


Mvg, Erik

Erik-N-Fan modulebaan - Eerdijk - Huidig grote baan
Bosweg industrie (NL III-IV) - Huidig rangeer emplacement
Rangeerdiorama - Passerende treinen op enkel spoor

Instagram: erik_n_fan

dsdeveloping
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2020 16:52

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door dsdeveloping »

Ben laatst ook bezig geweest met een Lima TGV.
Ik heb de versie met een cardanas, welke ik erg slecht vond.
Zit enorm veel speling in en de adapter waar de cardanas invalt zat niet eens recht op het asje van het wormwiel.
Alles bij elkaar erg veel trillingen en herrie.
Dus ik heb een nieuwe cardanas met adaptertje geprint zoals het hoort.
Werkt een stuk beter. Net als Nijboer heb ik een coreless motor ingebouwd waardoor die lekker soepel en langzaam kan rijden.
Een esu v5 met buffercondensator maken dat de loc erg fraai over het spoor kan kruipen.
Nu er toch een decoder in zit heb ik gelijk ledjes ingebouwd met sluitverlichting, ziet er erg leuk uit.

Ik moet nog aan de dummy beginnen. Het plan is om hier ook de verlichting in te bouwen.
Onlangs heb ik ook een zeer goedkoop geluidsmodule gekocht waar je zelf mp3 bestanden op kan zetten (geen rijgeluid dus).
Gezien er enorm veel ruimte in de tgv zit ga ik uitzoeken of deze module aangesloten kan worden op een decoder, anders toch met een reedcontactje.

Zie het filmpje voor het resultaat.



Nijboer
Berichten: 899
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door Nijboer »

Ziet er goed uit!
Hoe heb je de verlichting gedaan?
Ik heb de lampen er uit gepeuterd. Wil gebruik maken van lichtgeleiders.

De lamp bovenop is op het filmpje wel heel fel. maar ik weet niet hoe dat in
het echt is.

Collin



dsdeveloping
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 okt 2020 16:52

Re: Ombouw Lima TGV

Bericht door dsdeveloping »

Ik heb het eigelijk vrij simpel gedaan door op de plaats van het originele gloeilampje twee ledjes te maken, 1 warm wit en 1 rood.
Mooiste zou zijn een duoled maar die had ik niet meer liggen.

Als je het helemaal zoals in het echt wilt hebben, rood aan de binnenzijde en warm wit aan de buitenzijde dan kan je misschien wat kleinere leds gebruiken en achter de lampkap plakken. Het locje heeft namelijk wel twee kleine geleidertjes per lampkap maar ik verwacht dat dan nog steeds heel de lampenkap in kleur veranderd. Je kan lampenkap eruit halen en de achterkant zwart spuiten, dan zie je denk ik wel goed dat het sluitlicht aan de binnenzijde zit en frontlicht aan de buitenzijde. In het echt zijn de lampenkappen van binnen ook donker dus is nog realistisch ook.

Het lampje bovenop is inderdaad vrij fel, het heeft de zelfde weerstand als het andere lampje alleen is het lampenkapje een stuk groter en schuin naar boven waardoor je er ook recht inkijkt. Zodra ik aan de dummy begin zal ik er een andere weerstandje in zetten.

David


Plaats reactie