[Polar Express] Gebouwen aan de haven

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Maarten, word een gaaf gebouw zo.

Getint glas?.......je zou bij winkels met kantoor spullen kunnen kijken of er semi transparante tabbladen ofzo zijn of ergens anders iets van doorschijnend kunststof zoeken want ik neem aan dat je er doorheen willen kunnen kijken?

Als dat niet hoeft zou je (foto)papier kunnen bedrukken, ik heb bij m'n M4 rijtuigen ook getint glas moeten maken.

Hmmm trouwens je zou ook op sheets kunnen printen als je daar niet te veel inkt op doet is het semi transparant. Iets wat voor mij vaak niet handig is maar in dit geval wel eens een oplossing kan zijn, probeer dat maar eens.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

mini rijder
Berichten: 769
Lid geworden op: 16 nov 2014 13:12
Locatie: Graauw

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door mini rijder »

Hoi Maarten,

Allereerst wil ik zeggen, dit wordt een prachtig bouwwerk.
Voor getint glas kun je transparante kunststofplaten in de modelbouwwinkel vinden.
Deze zijn er in verschillende kleuren.
Een andere optie is folie voor het verduisteren van autoruiten. Het is maar een ideetje.

Groetjes: Robby



ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door ns1200 »

Ha Maarten.

Heb je een linkje van de bus.

En een pb.

Groetjes Rick


Love Kit Bashing and Home Made Structures
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Zo, even het stof eraf! Lang gelden dat ik hier iets nuttigs heb gepost zie ik wel... :shock: Nu heb ik ook al heel lang niet veel nuttigs meer gedaan aan mijn Polar Express-baantje dus dat scheelt, niets te melden gehad eigenlijk ook.

In de tussentijd wel met wat vrienden een N-spoorvereniging opgericht dus eigenlijk alleen nog maar daar mee bezig geweest het laatste anderhalf(+) jaar. Nu de clubavonden stil liggen ivm de Corona-crisis wil ik me hier weer wat meer mee bezig gaan houden. Ieder voordeel heeft z'n nadeel zullen we maar zeggen, ik heb een baan waarbij je goed kan thuiswerken dus ik heb vooralsnog niet de zeeën van tijd die anderen nu noodgedwongen (!) wel hebben maar we zullen wel zien hoever ik deze keer kom. ;)

Ooit heb ik een vuurtoren gebouwd van karton en ik meende dat ik daar ook verslag van had gedaan maar ik kan er niets meer van vinden vreemd genoeg. Maar goed, uiteindelijk was ik daar toch niet zo heel tevreden meer mee. En door eigen lompigheid is ie trouwens ook stuk gegaan, dus.. dan maar een nieuwe maken. Inmiddels in het bezit van een fatsoenlijke 3d printer (Photon S) dus ik ga hem zelf printen, geen (te) hoge kosten van Shapeways voor een zo'n groot object, gewoon zelf printen ter zijner tijd.

De vuurtoren waar ik destijds, en nu nog steeds, voor ben gevallen is die van Cape Blanco in de Amerikaanse staat Oregon. Deze wil ik na gaan bouwen, niet exact maar gewoon enigszins gelijkend. Ik heb er ook geen bouwtekening van dus het is allemaal nattevingerwerk wat maten betreft. Tekenen doe ik met Sketchup, simpel omdat ik daar al jaren mee pruts. Een nadeel van Sketchup is dat het geen cirkels kent, alleen veelhoeken die op cirkels lijken. Normaliter niet zo'n probleem maar deze vuurtoren heeft natuurlijk een groter en dikker lichaam, daar zal je het misschien wel gaan zien. Om dat te omzeilen ben ik een keer begonnen met de tutorials van Fusion360 maar door tijdgebrek nooit verder dan filmpje 2 of 3 gekomen. :oops: Dus dan maar verder klooien in Sketchup. Misschien helpt het straks om de toren (licht) op te schuren, misschien zie je er weinig van. ;) Overigens, het origineel is opgetrokken uit bakstenen, dat zie je pas op detailfoto's en/of bij strijklicht. Van een afstandje lijkt hij glad maar dat is hij dus niet

Maar weer genoeg gel*ld, plaatjes willen we! Dus maar alvast een kleine preview:

Het lichthuis en wat ik maar even de torenkrans noem. Het koepeldak was een aardige uitdaging maar is wel oké zo. De railing was trouwens ook een crime maar het is gelukt.
Afbeelding

Het torenlichaam met het eerste raam. Aan de kopse kant komen nog twee ramen, vandaar het hulpvlak rechts ernaast.
Afbeelding

Het vuurtorenwachtershuisje, voorzien van dakgoten en regenpijpen. De toren komt hier straks tegenaan te staan.
Afbeelding

Het huisje is voorbereid om er een interieur in te schuiven. De deur zit al in de muur gemodelleerd, deze zal (hoop ik) zichtbaar zijn als je straks door het raam naar binnen kijkt.
Afbeelding

De verdikking bij de ramen aan de binnenkant is noodzakelijk in verband met de minimale wanddikte voor het printen. De kozijnen zitten versprongen naar binnen en omdat een 3d geprinte muur minder dik is dan een in de werkelijkheid krijg je dit soort dingen. Misschien dat ik de muren wat dikker print, de meerkosten t.o.v. Shapeways zijn eigenlijk verwaarloosbaar. Dus ja, onnodige zuinigheid. 8-)
Trouwens iemand een idee hoe je makkelijk getint glas kan maken? Ik heb gedacht aan verdunde zwarte verf maar dat is lastig egaal aan te brengen. Ook niet zo'n zin om de luchtkwast te pakken eigenlijk. Dus als iemand een alternatief weet...
Hier heb ik wat op gevonden! Van die zilvergrijze antistatische zakjes voor elektronica spullen, spiegelt lekker maar zijn toch doorzichtig. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Hoontje »

lekker bezig Maarten! Ben benieuwd hoe het gaat worden. Misschien kun je de hoeken ook wel weg laten vallen bij het printen als je de 'anti alias' op 2 of 3 zet. Dan rond hij ze af.
Of licht opschuren inderdaad...

Heel benieuwd hoe het gaat worden.


Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Nico Essers »

Mooi ontwerp Maarten,
Sketchup is een mooi programma maar is inderdaad eigenzinning met gebogen objecten. Met versie 2017 heb je nog mogelijkheden met plugins maar sinds de webversie vind ik Sketchup te ver uitgekleed. De pro versie is voor persoonlijk gebruik niet te betalen. Ik heb daarom ook Fusion geïnstalleerd en het heeft even geduurd alvorens ik zin had om de video's op YouTube door te spitten. Echter is het een verademing om in Fusion aan de slag te gaan met wat ingewikkeldere ontwerpen zoals je vuurtoren. Ik kan het je aanbevelen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Ziet er al heel fraai uit Maarten!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Bedankt heren! Ik krijg er steeds meer zin in om weer wat voor mezelf te doen nu het verenigingsleven noodgedwongen stil ligt.

@Nico Essers dat is de reden waarom ik nog (steeds) op 2017 werk. ;) Het draait lokaal, niet in de cloud, en je kunt inderdaad nog plugins gebruiken. Ik had er ook een voor curves maar dat was op mijn oude laptop (v2015), die moet ik nu missen helaas. Als ik niet hoefde te werken zou ik er wel voor willen gaan zitten om Fusion360 te leren, nu komt het er eigenlijk (nog?) niet van.

@Hoontje Dank je voor de tip! ;) Ik moet ook nog bedenken hoe ik 'm ga printen, rechtop of onder een hoek. Ik zie iedereen meestal onder een hoek printen maar ik vraag me af of ie niet gewoon rechtop kan.

Inmiddels weer wat verder geprutst:
Afbeelding

Nu rijst de vraag of ik het huisje gescheiden van de toren moet printen of aan elkaar. In eerste instantie had ik gedacht los van elkaar maar aan elkaar vast geeft meer stevigheid. Het geheel is niet zo heel groot dus het zou allebei moeten passen. Als ik het als één geheel doe moet ik het een klein beetje aanpassen zodat ik er nog een vloer met interieur in kan maken.De torenkrans en lichthuis wil ik wel los doen zodat ik er ook verlichting in kan maken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Hoontje »

Gewoon rechtop kan. Nadeel dan is dat je heeeeeeeeeeel lang print vaak.
Want hij moet hoger.
Daarnaast is bij sommige prints de hoek nodig om te voorkomen dat hij losscheurt van de printplaat tijdens het printen .
Als je toren en huisje hol zijn is dat geen groot probleem.

Als laatste, goed nadenken waar je, als je plat print met het huisje, de supports gaat plaatsen. Das wel een ding denk ik met het dak enzo. Dan heb je ook een bepaalde hoek nodig, zodat je geen zichtbare support schade hebt.

Het ontwerp oogt heel leuk

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Bedankt voor de tips Alwin! Daar kan ik denk ik wel wat mee.

Inmiddels een deur gemaakt zodat de vuurtorenwachter vanuit het huisje de toren kan beklimmen. In werkelijkheid ligt de vloer in het huisje gelijk met die in de toren. Bij mij moet hij eerst een trappetje op. :)
Afbeelding

Het interieur van het grote voorbeeld is extreem saai. Zelf zat ik te denken aan een potkachel, wat kasten en een bureau. Maar dat is weer voor een andere keer. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Hoontje »

Lekker bezig! :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Hij is klaar maar er zijn een aantal zaken helaas niet goed gegaan.
Afbeelding

Er zijn ramen dicht die open hadden moeten zijn, er zijn gaten in het torenlichaam gevallen onder de ramen, het lichthuis is volledig gesloten, de steunbalk in het dak van het huisje ontbreekt gedeeltelijk en een stuk muur van de entree-aanbouw is compleet weg. Een aantal dingen heb ik gevonden, het wordt veroorzaakt door hidden geometry (lijntjes die in de muren zitten maar die je uitwendig niet ziet). Die heb ik opgespoord en (hopelijk) opgelost. Waarom een heel deel van een muur weg is heb ik niet kunnen achterhalen. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat Sketchup hier wat minder geschikt voor is alhoewel de cirkel-beperking me nog alleszins meevalt. Het torenlichaam is toch aardig rond en glad geworden.

Het vreemde is dat hij in de slicer software wèl correct getoond wordt.
Afbeelding

Hier de vergelijking met de vuurtoren van Artitec. Ik vind de mijne leuker maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld. 8-)
Afbeelding

De reling is me alles meegevallen, hier kan ik prima mee leven.
Afbeelding

Waar ik niet tevreden over was is de hoogte van het lamphuis. Daarom heb ik deze verlaagd met 6 mm. dat lijkt niet veel maar het is best een groot verschil.
Afbeelding

De planning is om morgen de printer weer aan te slingeren voor poging 2. Heeft dat verplichte ophokken toch nog iets positiefs. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Da's jammer Maarten. Maar het ziet er nu al fraaier uit dan de Artitec. En goed dat je de hoogte van het lamphuis aanpast. Die vond ik een beetje buitenproportioneel hoog.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Maarten de hoogte van dat lichthuis is ook het enige wat mij opviel en wat ik onnatuurlijk vond over komen.

Ik vind het er verder geslaagd uit zien en het is denk een leuk object om te schilderen ook als het een afgekeurd model is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

@neudalhausenstadbahn ik zal hem voor je bewaren. ;-)

Inmiddels een 2e proefmodel gemaakt en ook daar zaten nog (nieuwe) fouten in. Wat je in Sketchup niet ziet maar er wel goed uitziet hoeft niet per definitie ook goed te printen. Met wat hulp en tips van een aantal personen hoop ik nu een goede versie in de pijpleiding te hebben zitten.

In mijn Sketchup model zaten (niet zichtbaar) toch een behoorlijk aantal fouten. Middels een plugin (Solid Inspector2) heb ik alle fouten kunnen vinden en kunnen verhelpen. Om nauwkeuriger te kunnen werken en mooiere 'cirkels' te kunnen maken teken ik 100:1, dus 100 mm op de tekening is 1 mm in het echt (waarbij 'echt' schaal N is). Daarnaast werkt mijn Spacenavigator dan veel beter zonder alle kanten uit te schieten. Op het moment dat ik wil gaan exporteren naar STL (de slicer software begrijpt geen Sketchup-bestanden) was ik gewend om eerst naar N te verschalen en dan te exporteren. Nu is verkleinen in Sketchup sowieso al een dingetje omdat je dat in 2 stappen moet doen, 2 keer met 0,1 verschalen. En nee, dat kan niet in één keer. Maar bij het verkleinen (elke stap opnieuw) verkloot Sketchup de tekening met als gevolg weer fouten er uit halen.

Die stap nu maar overgeslagen en de slicer software de boel laten verkleinen.

Nu moet de printer nog aan en dan is het afwachten maar. 8-)

Omdat ik een oude(re) verzie gebruik van Sketchup (2017) heb ik nog de mogelijkheid om met plugins te werken zoals de DXF/STL-exporter en de Solid Inspector2. Deze zijn onmisbaar hiervoor. Echter, ik ben wel tot de conclusie gekomen dat Sketchup leuk is maar verre van ideaal voor dit soort objecten. Dus dan moet ik met iets anders gaan werken, dat wil ik gaan doen met Fusion360. Dat is iets waar ik (nog steeds) als een berg tegen op zie. Inmiddels heb ik al wel enkele instructiefilmpjes gekeken maar ik heb er nog altijd geen gevoel bij. Het duizelt me van de mogelijkheden en zie door de bomen het bos niet. Nog niet in ieder geval. Ik hoop dat dit wel een keer gaat komen. Een groot probleem voor mij is het gebrek aan vrije tijd. Ook al werk ik ivm de coronacrisis nu gedeeltelijk thuis, 's avonds ben ik eigenlijk vaak te moe van een drukke dag om het goed tot me kunnen laten komen.

Nou ja, gewoon maar door gaan. :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Top Maarten, dan doe ik er een keer wat mee als we weer samen op een beurs zitten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Zo is dat Maarten, het moet wel een hobby blijven.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Na een aantal mislukkingen uiteindelijk geprint zoals ik wilde.

Hier in de primer gespoten. Voor de foto even snel een scene in elkaar gezet, grote steen uit de vijverrand getrokken en dochterlief een lichtblauw yogamatje omhoog laten houden als lucht. 8-)
Afbeelding

Detail van het lichthuis met Preisertje (van Noch ;-)).
Afbeelding

Ik ben tevreden met het (voorlopige) resultaat. Nu nog verven natuurlijk.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er strak uit Maarten, zo creëer je unieke bouwsels voor je baan. Had je deze nu toch met Sketchup kunnen maken of heb je het opnieuw getekend in Fusion 360?


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ziet er goed uit, de verhoudingen van het lichthuis komen nu veel beter over.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Bjor »

Een prachtig resultaat :o . Na een verfbeurt zal het helemaal prachtig zijn. Mijn complimenten; vakwerk!

En dat yogamatje lijkt me een prima achtergrond. Houd dat er in!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

@Nico Essers Nee dit is met Sketchup, als ik dat met Fusion360 had moeten doen dan was ie nog lang niet klaar geweest. :-D

@anderen dank je, ik ben er zelf ook wel tevreden over. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door FidOo »

Mooi geworden Maarten. Das echt een heel geslaagd model geworden. Zowel het model zelf als het resultaat uit de printer!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Heel fraai geworden Maarten. Ik snap dat je tevreden bent. Prachtig zulke unieke dingen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Het origineel is wat lager maar die staat veel hoger boven zeeniveau, dat is bij mij straks niet.

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie