[Polar Express] Gebouwen aan de haven

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Nico Essers »

Mooi ontwerp Maarten,
Sketchup is een mooi programma maar is inderdaad eigenzinning met gebogen objecten. Met versie 2017 heb je nog mogelijkheden met plugins maar sinds de webversie vind ik Sketchup te ver uitgekleed. De pro versie is voor persoonlijk gebruik niet te betalen. Ik heb daarom ook Fusion geïnstalleerd en het heeft even geduurd alvorens ik zin had om de video's op YouTube door te spitten. Echter is het een verademing om in Fusion aan de slag te gaan met wat ingewikkeldere ontwerpen zoals je vuurtoren. Ik kan het je aanbevelen.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Ziet er al heel fraai uit Maarten!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Bedankt heren! Ik krijg er steeds meer zin in om weer wat voor mezelf te doen nu het verenigingsleven noodgedwongen stil ligt.

@Nico Essers dat is de reden waarom ik nog (steeds) op 2017 werk. ;) Het draait lokaal, niet in de cloud, en je kunt inderdaad nog plugins gebruiken. Ik had er ook een voor curves maar dat was op mijn oude laptop (v2015), die moet ik nu missen helaas. Als ik niet hoefde te werken zou ik er wel voor willen gaan zitten om Fusion360 te leren, nu komt het er eigenlijk (nog?) niet van.

@Hoontje Dank je voor de tip! ;) Ik moet ook nog bedenken hoe ik 'm ga printen, rechtop of onder een hoek. Ik zie iedereen meestal onder een hoek printen maar ik vraag me af of ie niet gewoon rechtop kan.

Inmiddels weer wat verder geprutst:
Afbeelding

Nu rijst de vraag of ik het huisje gescheiden van de toren moet printen of aan elkaar. In eerste instantie had ik gedacht los van elkaar maar aan elkaar vast geeft meer stevigheid. Het geheel is niet zo heel groot dus het zou allebei moeten passen. Als ik het als één geheel doe moet ik het een klein beetje aanpassen zodat ik er nog een vloer met interieur in kan maken.De torenkrans en lichthuis wil ik wel los doen zodat ik er ook verlichting in kan maken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Hoontje »

Gewoon rechtop kan. Nadeel dan is dat je heeeeeeeeeeel lang print vaak.
Want hij moet hoger.
Daarnaast is bij sommige prints de hoek nodig om te voorkomen dat hij losscheurt van de printplaat tijdens het printen .
Als je toren en huisje hol zijn is dat geen groot probleem.

Als laatste, goed nadenken waar je, als je plat print met het huisje, de supports gaat plaatsen. Das wel een ding denk ik met het dak enzo. Dan heb je ook een bepaalde hoek nodig, zodat je geen zichtbare support schade hebt.

Het ontwerp oogt heel leuk

Groetjes

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Bedankt voor de tips Alwin! Daar kan ik denk ik wel wat mee.

Inmiddels een deur gemaakt zodat de vuurtorenwachter vanuit het huisje de toren kan beklimmen. In werkelijkheid ligt de vloer in het huisje gelijk met die in de toren. Bij mij moet hij eerst een trappetje op. :)
Afbeelding

Het interieur van het grote voorbeeld is extreem saai. Zelf zat ik te denken aan een potkachel, wat kasten en een bureau. Maar dat is weer voor een andere keer. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Hoontje »

Lekker bezig! :)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Hij is klaar maar er zijn een aantal zaken helaas niet goed gegaan.
Afbeelding

Er zijn ramen dicht die open hadden moeten zijn, er zijn gaten in het torenlichaam gevallen onder de ramen, het lichthuis is volledig gesloten, de steunbalk in het dak van het huisje ontbreekt gedeeltelijk en een stuk muur van de entree-aanbouw is compleet weg. Een aantal dingen heb ik gevonden, het wordt veroorzaakt door hidden geometry (lijntjes die in de muren zitten maar die je uitwendig niet ziet). Die heb ik opgespoord en (hopelijk) opgelost. Waarom een heel deel van een muur weg is heb ik niet kunnen achterhalen. Inmiddels ben ik er wel van overtuigd dat Sketchup hier wat minder geschikt voor is alhoewel de cirkel-beperking me nog alleszins meevalt. Het torenlichaam is toch aardig rond en glad geworden.

Het vreemde is dat hij in de slicer software wèl correct getoond wordt.
Afbeelding

Hier de vergelijking met de vuurtoren van Artitec. Ik vind de mijne leuker maar ik ben natuurlijk bevooroordeeld. 8-)
Afbeelding

De reling is me alles meegevallen, hier kan ik prima mee leven.
Afbeelding

Waar ik niet tevreden over was is de hoogte van het lamphuis. Daarom heb ik deze verlaagd met 6 mm. dat lijkt niet veel maar het is best een groot verschil.
Afbeelding

De planning is om morgen de printer weer aan te slingeren voor poging 2. Heeft dat verplichte ophokken toch nog iets positiefs. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Da's jammer Maarten. Maar het ziet er nu al fraaier uit dan de Artitec. En goed dat je de hoogte van het lamphuis aanpast. Die vond ik een beetje buitenproportioneel hoog.


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Maarten de hoogte van dat lichthuis is ook het enige wat mij opviel en wat ik onnatuurlijk vond over komen.

Ik vind het er verder geslaagd uit zien en het is denk een leuk object om te schilderen ook als het een afgekeurd model is.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

@neudalhausenstadbahn ik zal hem voor je bewaren. ;-)

Inmiddels een 2e proefmodel gemaakt en ook daar zaten nog (nieuwe) fouten in. Wat je in Sketchup niet ziet maar er wel goed uitziet hoeft niet per definitie ook goed te printen. Met wat hulp en tips van een aantal personen hoop ik nu een goede versie in de pijpleiding te hebben zitten.

In mijn Sketchup model zaten (niet zichtbaar) toch een behoorlijk aantal fouten. Middels een plugin (Solid Inspector2) heb ik alle fouten kunnen vinden en kunnen verhelpen. Om nauwkeuriger te kunnen werken en mooiere 'cirkels' te kunnen maken teken ik 100:1, dus 100 mm op de tekening is 1 mm in het echt (waarbij 'echt' schaal N is). Daarnaast werkt mijn Spacenavigator dan veel beter zonder alle kanten uit te schieten. Op het moment dat ik wil gaan exporteren naar STL (de slicer software begrijpt geen Sketchup-bestanden) was ik gewend om eerst naar N te verschalen en dan te exporteren. Nu is verkleinen in Sketchup sowieso al een dingetje omdat je dat in 2 stappen moet doen, 2 keer met 0,1 verschalen. En nee, dat kan niet in één keer. Maar bij het verkleinen (elke stap opnieuw) verkloot Sketchup de tekening met als gevolg weer fouten er uit halen.

Die stap nu maar overgeslagen en de slicer software de boel laten verkleinen.

Nu moet de printer nog aan en dan is het afwachten maar. 8-)

Omdat ik een oude(re) verzie gebruik van Sketchup (2017) heb ik nog de mogelijkheid om met plugins te werken zoals de DXF/STL-exporter en de Solid Inspector2. Deze zijn onmisbaar hiervoor. Echter, ik ben wel tot de conclusie gekomen dat Sketchup leuk is maar verre van ideaal voor dit soort objecten. Dus dan moet ik met iets anders gaan werken, dat wil ik gaan doen met Fusion360. Dat is iets waar ik (nog steeds) als een berg tegen op zie. Inmiddels heb ik al wel enkele instructiefilmpjes gekeken maar ik heb er nog altijd geen gevoel bij. Het duizelt me van de mogelijkheden en zie door de bomen het bos niet. Nog niet in ieder geval. Ik hoop dat dit wel een keer gaat komen. Een groot probleem voor mij is het gebrek aan vrije tijd. Ook al werk ik ivm de coronacrisis nu gedeeltelijk thuis, 's avonds ben ik eigenlijk vaak te moe van een drukke dag om het goed tot me kunnen laten komen.

Nou ja, gewoon maar door gaan. :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Top Maarten, dan doe ik er een keer wat mee als we weer samen op een beurs zitten.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Zo is dat Maarten, het moet wel een hobby blijven.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Na een aantal mislukkingen uiteindelijk geprint zoals ik wilde.

Hier in de primer gespoten. Voor de foto even snel een scene in elkaar gezet, grote steen uit de vijverrand getrokken en dochterlief een lichtblauw yogamatje omhoog laten houden als lucht. 8-)
Afbeelding

Detail van het lichthuis met Preisertje (van Noch ;-)).
Afbeelding

Ik ben tevreden met het (voorlopige) resultaat. Nu nog verven natuurlijk.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Nico Essers »

Dat ziet er strak uit Maarten, zo creëer je unieke bouwsels voor je baan. Had je deze nu toch met Sketchup kunnen maken of heb je het opnieuw getekend in Fusion 360?


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Ziet er goed uit, de verhoudingen van het lichthuis komen nu veel beter over.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Bjor »

Een prachtig resultaat :o . Na een verfbeurt zal het helemaal prachtig zijn. Mijn complimenten; vakwerk!

En dat yogamatje lijkt me een prima achtergrond. Houd dat er in!

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

@Nico Essers Nee dit is met Sketchup, als ik dat met Fusion360 had moeten doen dan was ie nog lang niet klaar geweest. :-D

@anderen dank je, ik ben er zelf ook wel tevreden over. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

FidOo
Berichten: 5650
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door FidOo »

Mooi geworden Maarten. Das echt een heel geslaagd model geworden. Zowel het model zelf als het resultaat uit de printer!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door traiNiac »

Heel fraai geworden Maarten. Ik snap dat je tevreden bent. Prachtig zulke unieke dingen.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Het origineel is wat lager maar die staat veel hoger boven zeeniveau, dat is bij mij straks niet.

Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Het volgende gebouw wat ik wil gaan 3D-printen is een Greyhound busstation, wederom geïnspireerd op een gebouw dat echt bestaat.
Afbeelding
Het origineel staat in Buffalo NY en is vandaag de dag het onderkomen van het Alleyway Theater. De Pylon (paal) met de letters is helaas gesloopt en staat niet meer op het gebouw. Architect van dit gebouw is William S. Arrasmith, hij is jarenlang de huis-architect geweest van de Greyhound company en heeft vele busterminals ontworpen in deze stijl. In die tijd gold dat als ultra modern en dat was ook precies de uitstraling die men zocht. Je ziet dat ook terug in de bus-ontwerpen van die tijd, vaak streamline modellen met glimmende aluminium panelen. Tot zover de geschiedenisles. :mrgreen:

Dit is mijn impressie:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De perronzijde heb ik (relatief) simpel gehouden om 2 redenen, ten eerste omdat ik er geen referentie van heb kunnen vinden. En ten tweede, minstens zo belangrijk, je ziet er straks niets van. Die zijde staat niet naar de zichtkant.

Als je nu denkt: "dit komt me bekend voor..." Dat kan, ik heb hem al eens (gedeeltelijk) gemaakt uit styreen met bij Shapeways geprinte ramen, deuren en pylon. Daar ben ik nu niet meer zo tevreden over, vandaar dat ik hem in zijn geheel opnieuw maak. :mrgreen:

In werkelijkheid (leve google maps) is het pand veel dieper (langer) maar zoveel ruimte heb ik niet. Hij is eigenlijk eens zo lang. Ik heb het dus ingekort, er is nu nog plaats voor 4 bussen en daar moeten de Preisertjes het maar mee doen. De bussen stonden/staan zo geparkeerd dat de deur van de bus onder de luifel staat zodat de passagiers droog in en uit konden stappen. In die tijd hadden bussen alleen aan de voorzijde een toegangsdeur.
Afbeelding

De karakteristieke totem, of pylon zoals ze hem noemen, ga ik hol uitvoeren.
Afbeelding
Door hem te printen met doorzichtige (clear) resin kan ik er ledjes in stoppen. In zijn geheel ga ik hem spuiten maar de verf op de letters schuur ik er dan weer af. Als de ledjes branden geven alleen de letters dan licht, zoals ooit in het echt. Dat is de theorie in ieder geval. 8-) een kleine stok in het wiel is dat ik nu alleen een fles "standaard" groene resin open heb staan. Ik heb wel een fles kleurloze resin staan maar die wil ik eigenlijk nog dicht houden zolang de groene nog niet op is. :D Ik weet niet zo goed hoelang de resin goed blijft als de fles eenmaal open is, vandaar eigenlijk.

Oh ja, wederom getekend in Sketchup. :oops: Ik ben nog steeds niet overgestapt om met een serieus pakket te leren werken. Combinatie van drempelvrees en gemakzucht zeg maar. Geen motivatie kunnen vinden om weer terug naar af te gaan in de leercurve. Het onbekende en de voorziene frustratie (van het niet willen lukken of begrijpen), daar zie ik tegen op. Mijn vrije tijd is te beperkt daarvoor misschien. Sowieso ben ik van het oude stempel, iets leren van (youtube) filmpjes ervaar ik vaak als frustrerend, ik wil het dan meteen mee doen/oefenen. Maar dat gaat eigenlijk niet omdat je niet op 2 schermen tegelijk kan kijken (en dus dingen mist). Ik heb al de tip gekregen om filmpjes eerst helemaal af te kijken en daarna nog een keer en dan pas uitproberen maar ja, vooralsnog te weinig vrije tijd (en een tikkeltje eigenwijs misschien). :x


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Tijd voor een betere/goeie pc dan he, dan kan je er wel 2 of 3 of meer schermen aanhangen afhankelijk van wat je hebt/koopt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Ik heb een extra scherm er aanhangen Michiel. De beperking zit meer in mij. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Tjonge, bijna twee jaar verder en nog niets opgeschoten met dit project. Kwestie van gebrek aan motivatie maar voornamelijk aan vrije tijd. De meeste vrije tijd steek ik in de vereniging, waardoor er voor mezelf weinig tijd over blijft. Maar een nieuw jaar en een van 'goede' voornemens is om wat meer werk te maken van mijn eigen baantje.

Dus, verder met de busterminal. In de tussentijd een paar prints gemaakt maar die werden vervormd waarbij de supports ook geen oplossing boden. Dus daar moest ik een andere methode voor bedenken. Dat wil nu doen ik door de muren rechtop staand op de buildplate te printen. De uitstekende delen zoals de overkapping boven de entree print ik apart. Het dak ga ik maken van styreen. Omdat ik de (3D) tekening toch al heb zou het een eitje moeten zijn deze te snijden met de snijplotter.

Plaatjes vullen geen gaatjes maar zijn veel leuker dan lappen tekst:


Afbeelding
Voorgeven ontdaan van de overkapping. De gaatjes zijn om later draadjes doorheen te kunnen voeren voor de leds boven de deuren. Op de donkere rand bovenaan komt straks het dak te rusten. In het gat achteraan komt nog een tijdelijke verstevigingsconstructie.

Afbeelding
De overkapping bij de entree, althans het uitstekende gedeelte. In de drie gaten komen straks ledjes. Deze zitten midden boven de deuren.

Afbeelding
Hoe ik de totem ga printen weet ik nog niet, misschien gewoon recht op met ondersteuning onder het overhangende deel links.

Hopelijk laat een volgende post minder lang op zich wachten. ;-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3622
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Hier kun je zien wat er mis ging:

Afbeelding
Onderkant vervormd (uitgezakt), ondanks talloze supports.

Afbeelding
Achterzijde vervormd.

Afbeelding
Ook aan de binnenzijde vervorming van de deuren.

Deze testprint was trouwens met mijn eerste groene resin. Nu gebruik ik doorzichtige (kleurloze) resin.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie