[Polar Express] Gebouwen aan de haven

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

[Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

De haven heeft nog geen naam, daar gaan we eens goed over nadenken. Maar er moeten wel veel gebouwen komen. Nu bestaan er mooie leuke gebouwtjes, meestal lasercut (hout) maar dat is me met $50+ te duur. Dus, lekker zelf prullen. :mrgreen: Vrijwel alle gebouwen aan de waterkant van dit havenstadje zijn gemaakt van hout. Hoofdzakelijke bouwwijze: skelet houtbouw met horizontale planken. Beetje aan de prijs, maar Evergreen plaat 3047 geeft 'planken' van 1 mm breed (16 cm in real life) en dat is acceptabel en werkt makkelijk.

Als eerste: Willy's. Geen idee wat die man verkoopt of uitspookt maar dat bedenken we nog wel. :mrgreen: (edit: dit wordt Willy's Bait 'n Stuff, aas voor het vissen dus. ;)) Het idee is gejat van een bestaande lasercut kit en daar heb ik (grof!) de maten van geleend. Zoals al getoond eerst een sketchupje gemaakt voor het idee:
Afbeelding

Daarna vandaag paar uurtjes kunnen stelen om wat te klooien:
Afbeelding

De kleine (grijze) deur is van Tichy Train, de ramen (kozijnen) worden van Auhagen, die had ik nog over uit een bouwpakket. De 'grote' deuren is gewoon Evergreenplaat, deze wordt straks ietwat verzonken vastgezet. Daar komen ook nog wat schoren op om het iets meer 'deur' te maken (strookjes papier?). Ik moet alleen erg de verleiding weerstaan om ze open te zetten. :oops: 8-)
Laatst gewijzigd door maarten op 07 dec 2013 22:41, 1 keer totaal gewijzigd.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door RonaldB »

Dat ziet er strak uitgesneden uit Maarten. Ik ben benieuw naar je vorderingen.
Groeten Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Dank je Ronald, en dat zonder knabbeltang. ;)

Vandaag nog wat raampjes en deuren gemaakt. Snijwerk is nu klaar, tijd voor een laag primer.

Om te voorkomen dat de spray de delen wegblaast doe ik een klein stukje dubbelzijdige tape op de achterkant. Gewoon de goedkoopste soort die je kunt vinden.
Afbeelding

Dan plakken op een stuk (dun) karton en spuiten maar, komt die overbodige reclame toch nog van pas. :mrgreen:
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Het is al een oud gebouw dus we gaan eens een verf-experimentje doen. In plaats van de kwast doen we het met een oud schuursponsje (goedkoopste soort, meer schuimrubber dan open spons). Met verschillende kleuren zou dat een soort chipped paint-effect moeten opleveren. Here goes nothing...

Laagje donker bruin:
Afbeelding

Eerste laag rode oker:
Afbeelding

Tweede laag rode oker:
Afbeelding

Nu was ik van plan nog een laag te doen met rode oker met wat ivoor om het wat meer 'faded' te krijgen. Daarna nog een donkere wet wash en eventueel nog dry-brushen met ivoor. Nadeel van deze 'techniek' is wel een beetje dat de verflaag wat dik wordt dus ga mij nog eens bezinnen. Tips zijn altijd welkom. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

RonaldB
Berichten: 366
Lid geworden op: 02 nov 2009 19:05

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door RonaldB »

Hoi Maarten,

Ik zag na de tweede laag dat wat mij betreft al voldoende zou kunnen zijn. Less is more, also with paint. Je hebt al een goede grondlaag in een mooie kleur. Als je toen al de laatste twee behandelingen met zwart en dry brushen met ivoor zou doen, geeft dat volgens mij al een mooi effect.
Voor de volgende keer mayby??

Ik blijf het volgen.
Groetjes Ronald


Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door shoven »

Of poeders gebruiken?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

@Ronald en Steven: ik ben door gegaan voordat ik jullie reacties las:

Laag met rode oker en beetje titanium buff light (lijkt op ivoor :mrgreen:).
Afbeelding

En met een zwarte wash.
Afbeelding

Niet onaardig voor een experimentje. Maar een volgend huisje ga ik misschien weer anders doen. Eens kijken of ik vanavond wat tijd kan vinden om hem in elkaar te lijmen. 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Nog lang niet af natuurlijk maar te leuk om niet te laten zien. 8-) Bijgebouwtje is nog los van hoofdgebouw.
Afbeelding

En van dichtbij (3cm afstand macro). Op de hoeken komen nog witte afdeklatten, waarschijnlijk van papier. Op de deuren komen nog (witte) schoorlatten. Let op, de planken zijn slechts 1mm (!) hoog, dit zie je nooit met het blote oog.
Afbeelding

Natuurlijk ook een fotootje in z'n toekomstige habitat.
Afbeelding

Zoals te zien, nog aardig wat bouwsels nodig om er een haven van te maken.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Peter »

Dat ziet er erg goed uit Maarten!

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door shoven »

Ja netjes. Ben benieuwd hoe je de hoekjes gaat doen.
Je project doet me denken aan wat Frans (gebruiker FaCo) destijds bouwde van houtjes. Misschien leuk als inspiratiebron?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Traibergen
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 aug 2013 18:20

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Traibergen »

Super gemaakt.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Bedankt jongens.
@Steven: Frans maakt inderdaad ook erg leuke dingen! Ik zou wel een deel van zijn inspiratie willen lenen. ;)

Vandaag niet veel gedaan maar toch de afdeklatten op de hoeken gemaakt. Ze zijn van papier en vastgezet met boekbinderslijm. Ergens gelezen dat dat minder vochtig is en sneller droogt. Klopt wel kan ik zeggen. :mrgreen: De latten zijn nu nog wit van het papier, ik wil ze nog wat minder wit gaan maken.
Afbeelding

Ook de aanbouw zit er nu aan vast. Ook vastgezet met boekbinderslijm omdat dat prima houdt op verf zonder het aan te tasten.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Kees, het heeft inderdaad iets verslavends dat zelf bouwen. Dus we gaan gewoon lekker door. :mrgreen:

Gisteren toch nog wat gedaan, een dak op het huis en schoren op de deuren aan een kant. Het dak is van karton, straks komt er sneeuw op te liggen dus dat het karton is zie je straks niet meer.
Afbeelding

Over de schoren was ik toch minder enthousiast. Dus dat moest anders. Helaas met het er af trekken ging de verf mee dus moest ook opnieuw geverfd worden. Helaas verkeerde tube gepakt dus zit ik nu met kleurverschil. Misschien dat ik het zo laat, maar misschien ook niet.
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Hoontje »

He Maarten,

Ziet er mooi uit hoor!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Dank je Alwin. ;)

Vandaag niet zo veel gedaan, vloertje in gemaakt en de binnenzijde van de 'muren' geverfd. Polar Express wordt een avond-/nachtscène dus komt er verlichting in 'Willy's Bait 'n Stuff'. Aangezien het avond is zal er beneden geen licht branden, wel boven in het woongedeelte en in het kantoortje (aanbouwtje).

De deuren opnieuw geverfd, gewoon 1 laagje met de kwast. Beter, ik was toch niet tevreden. 8-)
Afbeelding

Kiekje van boven, aan de 'balkjes' komt de verlichting straks. Vloertje en geverfde (binnen)muren zijn hier goed te zien.
Afbeelding

Nog een deur in het kantoor maken, ledjes er in en het dak kan er op.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

De elektricien is langs geweest, net als de glaszetter (eindelijk) en de deur van het kantoortje zit er ook in. Zelfs het glas in de kantoordeur is niet vergeten. Aan de 'achterkant' zijn de stijlen aangebracht van de deuren. Hoewel smaller als de magazijndeuren aan de voorkant heb ik toch besloten om er 2 deuren van te maken, voor een enkele is ie te breed. Een schuifdeur was ook leuk geweest, maar dat had er constructietechnisch anders uit gezien.

Voorkant:
Afbeelding

Achterkant:
Afbeelding

De ingebouwde ledjes zijn te wit (blauwig), ik probeer wat oranje glasinlood-verf te 'lenen' van een kennis, dat schijnt goed te werken. Als de lichtkleur naar mijn zin is lijm ik het dak vast en is het enige wat nog rest een bord en wat reclame-decals maken.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hoontje
Moderator
Berichten: 4630
Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
Locatie: Midden Brabant
Contacteer:

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Hoontje »

Hoi Maarten,

Wederom netjes hoor!

Groetjes,

Hoontje


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Inmiddels ben ik een tijdje geleden al begonnen met de bouw van het volgende item, Roscoe's Salvage & Repair:

Afbeelding
Alle muurdelen. Het bestaat uit een hoofdgebouw en een los gebouwtje (vierkantige toren). Het spoor loopt hier tussendoor, de gebouwen worden verbonden met een soort brug waar een kraan onder hangt.

Afbeelding
Klaar voor een laag grondverf.

Afbeelding
Eerste laag. Gesponsd met wit, grijs en titanium buff light (zeg maar beige-gelig) en een vleugje bruin. Vleugje was eigenlijk nog te groot.

Afbeelding
En met een zwarte wash er over. Best wel donker (en afgeleefd), gaat denk ik nog wat overheen.

Afbeelding
De muren toch maar aan elkaar gezet.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door gek op stoom »

heel netjes gemaakt Maarten
mooie kleur

Gr andy


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Aan het gebouw van Roscoe's Salvage & Repair is niet veel meer gedaan. Wel een lichtmasker gemaakt voor de onderste verdieping, verder is er eigenlijk niets meer aan gebeurt. Wel wat onderdeeltjes kwijt geraakt dus die zal ik opnieuw moeten maken. :(


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Inmiddels wel begonnen met een nieuw gebouw, een Greyhound bus terminal. Op de open dag bij de N-spoorstore een begin gemaakt maar niet helemaal tevreden met het resultaat. En omdat het volk ook wat wilde zien in Zutphen (17 december j.l.) maar opnieuw begonnen. :mrgreen:

Mijn voorbeeld is het oude Greyhound station in Buffalo, in de staat New York (helemaal noord-oosten van de VS). Dat staat er nog steeds maar is nu in gebruik als theater. Veel oude stations zijn inmiddels verdwenen. In de loop der jaren heeft de architect W.S. Arrasmith heel wat stations ontworpen in de zogenaamde 'streamline era' stijl. Deze stijl wilde ik terug laten komen in mijn busstation en die in Buffalo is voor mij mooi van formaat en redelijk typisch voor deze bouwstijl. Tot zover de theorie, wie meer wil weten: Google is your friend (behalve qua privacy). 8-)

De bus in kwestie, de Scenicruizer, die moet dus MCC worden maar meer daarover in een ander (toekomstig) draadje. Helaas te ruw schoon gemaakt waardoor er spijltjes verdwenen zijn. :oops: Dat wordt waarschijnlijk toch een nieuwe bestellen.
Afbeelding

Het resultaat uit Lochem. Basis is er maar niet tevreden dus opnieuw.
Afbeelding

Ramen en deuren getekend in Sketchup en uit kostenoverweging geprint in WSF.
Afbeelding

Na een eerste verf-rondje eens even checken, altijd leuk. ;)
Afbeelding

De totem(paal) is geprint in FUD. Dit is versie 1.0, de versie 1.1 zal uiterlijk hetzelfde zijn maar aan de achterkant een beter sluitend dekseltje krijgen. Ik wil misbruik gaan maken van de half-doorzichtigheid van FUD, de verf op de letters schuur ik er voorzichtig af, (SMD-)ledjes er achter en tadaa! Verlichte letters. Althans, dat is het idee, de praktijk zal het uitwijzen. :geek:
Afbeelding


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

ns1200
Berichten: 807
Lid geworden op: 26 apr 2011 19:03

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door ns1200 »

Ben zeker benieuwd naar je verlichting. Had ook dat idee maar mijn teken kunsten zijn niet zo goed.


Love Kit Bashing and Home Made Structures

Stanley
Berichten: 243
Lid geworden op: 18 dec 2016 13:48
Locatie: Rosmalen

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door Stanley »

Wooaah, die bus :shock: Mag ik vragen hoe je dat gemaakt hebt? Of is dat geprint?


Met vriendelijke groet,
Stanley

''Less is more''
De mooiste treinen vind ik van de DB tijdperk IV

Mijn progressie: viewtopic.php?f=14&t=10613
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

@Stanley: 3D geprint via Shapeways. Niet zelf getekend helaas, dit ligt ver boven mijn kunnen. ;)

Inmiddels de gevel gebogen. Een afvalstukje hout heb ik bewerkt met de bovenfrees, nog maar eens een bewijs dat iets pas afval is als je er echt niets meer mee kunt doen. Geklemd tussen 2 plankjes dus, dan verwarmen met een verf-afbrander en vervolgens buigen. Beetje klooien en dan is het oké.
Afbeelding
Plankje helpt ook om het stuk vast te houden tijdens het verven. Hier afgeplakt om de onderkant donker blauw te kunnen maken.

Afbeelding
Met dit als voorlopig resultaat, vooralsnog niet ontevreden. :)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
maarten
Moderator
Berichten: 3621
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: [Polar Express] Gebouwen aan de haven

Bericht door maarten »

Nog even doorgegaan met knutselen, ramen en deuren zitten er nu vast in en het afdak boven de entree zit er op. Alles met secondelijm, weer eens wat anders dan styreenlijm. Werkt op zich ook prima, dikke druppel op een afvalstukje en dan met een cocktailprikker op het te lijmen vlak aanbrengen, op zijn plek brengen en aandrukken. Vingers lostrekken en klaar. :lol:
Afbeelding
Bovenaan de muur komt overigens nog een blauw tegelrandje, net als bij het grote voorbeeld.

Trouwens iemand een idee hoe je makkelijk getint glas kan maken? Ik heb gedacht aan verdunde zwarte verf maar dat is lastig egaal aan te brengen. Ook niet zo'n zin om de luchtkwast te pakken eigenlijk. Dus als iemand een alternatief weet... 8-)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Plaats reactie