Eigenbouw SNCF 241A1 65

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

Cylindergroep stangen en stroomafname

Om de cylinders op de goede plaats te krijgen, precies boven de achterste as van het voorste draaistel worden beide cylinders en het stangenwerk van de stroomafname gesneden. Op de plaat van de stroomafname wordt ruimte gemaakt zodat de cylinders 6 mm naar achter kunnen en 2 mm omhoog. Om de cylinders 2mm omhoog te brengen en toch stevig aan de stroomafname te bevestigen worden er twee stukjes Kunststof ingeplakt. Met deze stukjes worden de cylinders op de stroomafname geplakt. Het stangenwerk wordt in het midden doorgesneden en zo gevijld dat de stroomafname van de voorste as er vrij tussen komt te liggen
Het stangenwerk welk net als bij de BR 01.10 op de tweede as aandrijft moet om 6 mm gekort worden. De aandrijfstang en terugloopstang worden doorgesneden en overlapend 6mm korter weer aan elkaar gesoldeerd (sterker als lijmen en toch nog een beetje te buigen). De stoomafname word nu 5 mm achter het bevestigingsschroefje door gesneden. Een tweede stroomafname plaat wordt passend gemaakt met behulp van het tweede bevestigingsschroefje. Met een dun reepje kunststof wordt het gefixeerd en aan de bovenzijde de blikrepen van de stroomafname over elkaar heen vast gesoldeerd. Nu even alles voor de pas te samen gevoegd.
Bijlagen
DSCF5539.JPG
DSCF5539.JPG (112.81 KiB) 7043 keer bekeken
DSCF5546.JPG
DSCF5546.JPG (109.96 KiB) 7043 keer bekeken
DSCF5548.JPG
DSCF5548.JPG (106.36 KiB) 7043 keer bekeken
DSCF5552.JPG
DSCF5552.JPG (104.02 KiB) 7043 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

En nog vier plaatjes van het gekorte stangenwerk.

Om de koppelstangen netjes op maat te krijgen grijpen we weer terug op het hulpmiddel..........Het plankje met de vier spijkers

De koppelstangen over de spijkers leggen en vast solderen.
Bijlagen
DSCF5703.JPG
DSCF5703.JPG (110.07 KiB) 7042 keer bekeken
DSCF5702.JPG
DSCF5702.JPG (104.74 KiB) 7042 keer bekeken
DSCF5564.JPG
DSCF5564.JPG (110.78 KiB) 7043 keer bekeken
DSCF5561.JPG
DSCF5561.JPG (107.61 KiB) 7043 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

bufferbalk en ketel steun

met als basis nemen we de bufferbalk en de ketel steun van de 01.10. Hiervan verwijderen de bufferbalk en zetten hiervoor een nieuwe in de plaats de zijkanten van de ketelsteun maken we voorzichtig vlak zodat alleen de wiel beschermers overblijven. Hier tegen aan zetten we twee nieuwe zijden. hier op plaatsen we twee kleine hoge druk cylinders die aan de achterzijde vlak tegen de hoofdcylinders komen te rusten.

Met wat plaatwerk maken we een trapsgewijs opstijgende omloop die ongeveer 4 mm hoger ligt als de bufferbalk en net onder de ketelsteun van de 01.10 gehouden word in de knik komt een driehoekig profieltje va 1 x 1mm ter versteviging.

In het front van de bufferbalk wordt met rond profiel 1x1 mm en 4 mm lengte twee stuks cylinder stang beschermers. Net boven de bufferbalk komen met de zelfde afmetingen nog twee stuks.

Hiermee zijn we aangekomen bij het volgende hoofdstuk de ketel
Bijlagen
DSCF5587.JPG
DSCF5587.JPG (117.97 KiB) 7021 keer bekeken
DSCF5588.JPG
DSCF5588.JPG (103.14 KiB) 7021 keer bekeken
DSCF5639.JPG
DSCF5639.JPG (107.67 KiB) 7021 keer bekeken
DSCF5640.JPG
DSCF5640.JPG (108.46 KiB) 7021 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

De ketel.

Hiervoor heb je twee ketels van de BR 01.10 nodig en wat hulpmiddeltjes om de ketel op de juiste lengte te krijgen.

Neem voor het uitmeten het chassis de in de vorige aflevering gebouwde buffer partij en het stukje van de omloop waarop bij de 01.10 het machinistenhuis rust. Zet deze onderdelen op het chassis en neem een van de ketels en klik deze op het achterste gedeelte van het chassis en geef aan met een streepje waar de ketel door te snijden is. Ergens tussen de tweede en derde aangedreven as. Zet voor alle zekerheid ook op het chassis een streepje. Neem de ketel er af en zaag hem door. Haal het gewicht er uit en leg dit apart.

Nu doen we het zelfde met de tweede ketel maar dan van voren naar achteren het streepje op het chassis helpt hier bij. Maar voor alle zekerheid maken wij het 2 mm langer. het is makkelijker iets weg te vijlen als er bij te vijlen!!

Nu hebben we twee delen ketel die we aan passend gaan maken. Eerst worden beide uiteinden zo ver mogelijk vlak gemaakt en het gewicht in de ketel geplaatste beide delen komen op het gewicht en worden op het chassis gepast. Nu wordt er zolang aan de ketel gevijld tot beide delen precies op de daarvoor aanwezige plaats valt, voor ketelsteun achter stukje omloop.

Nu de ketel goed pas is wordt hij op het gewicht vastgeplakt precies in lijn hiervoor kan de gietnaad onder en boven op de ketel ter hulp dienen. Na het drogen van de lijm gaan we over tot het verwijderen van alle leidingen en armaturen op de ketel. De schoorsteen laten we staan. Bij de vuurkist laten we alleen de twee stripjes, waarop de ketel rust op de omloop, staan. Na dat de ketel vlak is nemen we boven de vuurkist het midden van de ketel en vijlen hier een rand in van ongeveer 2 mm diep. Met twee kunststof plaatjes van 2 mm dikte 27 mm lang en 7mm hoogte maken we de zijkanten van de belpairvuurkist. Tussen deze twee opstaande kanten leggen we passen een plaatje 2 mm dik en lijmen dit vast Na het drogen de hoeken hiervan mooi rond afvijlen.

Twee stukjes kunststof van 25 mm lang en 4 x 4 mm worden tegen elkaar geplakt, aan de uiteinden rond gevild en op het midden van de ketel geplakt. Dit deel wordt nu vlak gevijld net zo hoog als de vuurkist. precies tussen schoorsteen en de grote zand/ stoomdoom komt nog een kleine stoomdoom 6mm in doorsnede.

Nu de ketel opvullen met plamuur en mooi gladschuren.
Bijlagen
DSCF5567.JPG
DSCF5567.JPG (114.58 KiB) 6981 keer bekeken
DSCF5569.JPG
DSCF5569.JPG (111.57 KiB) 6981 keer bekeken
DSCF5570.JPG
DSCF5570.JPG (110.52 KiB) 6981 keer bekeken
DSCF5571.JPG
DSCF5571.JPG (106.98 KiB) 6981 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

het machinisten huis.

Aangezien dit een franse lok is en het machinistenhuis van de 01.10 hier niet mooi bij past moet dit stukje geheel in eigenbouw ontstaan.
Het enige wat hier gebruikt wordt is de voetplaat van de BR 01.10 kompleet met ketelachterwand.
De trappen snijden we af behalve de omloop onder het machinisten huis, die laten wij staan om de kap straks te borgen op het onderstel.
Uit kunststof maken wij een voorkant en een achterkant met een ronde bovenzijde voor het machinistenhuis. Breedte 20 mm straal 8 mm dik 1,5 mm. De voorzijde wordt tegen de ketel achterzijde geplakt op de plaats waar normaal die van de 01.10 zou komen. De wand voor de achterzijde wordt voorzichtig verder uitgesneden zodat er een rand van 2mm breedte overblijft. Deze rand wordt op de voetplaat aan de achterzijde gelijmd. Hierover wordt straks een reep kunststof van 1mm dikte gelijmd. Achter de achterwand wordt nog een tenderovergang aangebracht. Nadat de reep kunststof over de beide wanden is getrokken moet het geheel drogen zodat het goed stevig is voor de volgende stap.
Op dit stukje komt nu het dak in de form van een plaat kunststof o,5 mm dik 25 mm lang en ongeveer 28 mm breed. Aangezien het dun is wil het wel eens voorkomen dat het niet zo wil zitten zoals je verwacht dus eerst voor behandelen. Leg het stukje in een glas warm tot heet water en laat het ongeveer 5 minuten weken. Neem een rondvoorwerp en buig het stukje er overheen en pas het op het dak. Herhaal dit zo nodig tot het mooi aansluit op het dak. Na het te hebben vast gelijmd wordt de voorzijde van het machinistenhuis vlak geschuurd. Op de achterzijde van het dak komt nog een rand van 1mmbreedte en 0,5 mm dikte. Nu worden de hoeken aan de achterzijde in een ronde form gevijld. Op de rand van het dak komen aan weerzijden twee dunne staafjes koper ( 0,5 mm) als dak goot en op het dak vier staafjes als rails voor de ventilatie luiken. Deze laatsten zijn 7x7 mm en 0,5 mm dik.

De ramen worden nu opgetekend en in de hoeken uitgeboord met een dun boortje. De rest van de ramen worden met een scherpmes uitgesneden en voorzichtig glad gevijld.
Bijlagen
DSCF5646.JPG
DSCF5646.JPG (106.36 KiB) 6933 keer bekeken
DSCF5657.JPG
DSCF5657.JPG (102.3 KiB) 6933 keer bekeken
DSCF5658.JPG
DSCF5658.JPG (102.34 KiB) 6933 keer bekeken
DSCF5662.JPG
DSCF5662.JPG (108.78 KiB) 6933 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

Detailleren van de ketel.

Voor dat we beginnen met het detailleren van de ketel maken we deze schoon met was benzine zodat de lijm beter pakt. De leidingen worden gemaakt van dun messing of koperdraad dat recht getrokken wordt met de hulp van een boormachine, inspannen , andere uiteinde vastpakken met tangetje, langzaam laten draaien.

De andere onderdelen, luiken, wasluiken etc komen van Kuswa.de

Op de vuurkist brengen wij met een boortje 2 mm aan weerzijde op de hoek van de ketel vier gaatjes aan. Hierin komen de wasluiken, vastglijmd met een druppel seconden lijm. Om de luiken er in te leggen gebruik in een scherp hobby mes of een scherpe naald.

Boven op de gecombineerde zand/stoomdom komen vier kleine luiken telkens twee naast elkaar als vulopening voor het zand. Op de voorste doom komt een groot luik voor de stoomdoom.

Onder de zandvul openingen komen telkens aan weerzijden twee zandvalpijpen. Over het midden van de vuurkist loopt een drievoudige leiding die aan het einde van de vuurkist naar rechts afbuigt en onder de zandkist doorloopt tot aan de voorste stoomdom en daar afbuigt naar het midden van de ketel.

Aan de onderzijde van de ketel komen aan weerzijden vier smeerpotten met elk twee leidingen naar de assen. Voor op de keteldeur komt een handrad. En voor de vuurkist worden nog twee extra wasluiken aangebracht. De zandvalpijpen worden nu zo over de ketel getrokken zodat ze elk voor een van de hoofassen komen. Dit is een werkje van per leiding even passen en vast lijmen. Nadat dit gebeurd is kan de ketel samengevoegd worden met het machinisten huis.
Bijlagen
DSCF5655.JPG
DSCF5655.JPG (106.67 KiB) 6892 keer bekeken
DSCF5656.JPG
DSCF5656.JPG (108.42 KiB) 6892 keer bekeken
DSCF5659.JPG
DSCF5659.JPG (107.04 KiB) 6892 keer bekeken
DSCF5664.JPG
DSCF5664.JPG (108.71 KiB) 6892 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

Nadat het machinisten huis aan de ketel is gemaakt wordt de lok verder gedetailleerd.
Aan de linkerzijde worden nog drie leidingen extra aan gebracht. Tevens wordt nu de omloop aangebracht gemaakt uit een strip kunststof van 5mm breedte.

Dan worden er twee windleidplaten gemaakt die aan de voorzijde van de omloop worden aangebracht.

Rechterzijde wordt voorzien van twee drukleidingen voor de zankist (staande leidingen) en een viertal stel en drukleidingen voor armaturen. Ook hier wordt de omloop en de windleidplaat aangebracht en op en on de omloop tussen de tweede en vierde as de luchtpomp. Voor deze heb ik niet die van de BR 01.10 gebruikt maar een van een Arnold BR 96.0 knor. Daarvoor werd de pomp in twee delen gesneden een deel boven en een deel onder de omloop.

Na alles nog eens na te hebben gelopen, de lok in elkaar te hebben gezet, een proefrit te hebben gemaakt. Gecontroleerd of de assen mooi rondlopen ..............................
Bijlagen
DSCF5680.JPG
DSCF5680.JPG (104.32 KiB) 6889 keer bekeken
DSCF5681.JPG
DSCF5681.JPG (112.38 KiB) 6889 keer bekeken
DSCF5682.JPG
DSCF5682.JPG (104.13 KiB) 6889 keer bekeken
DSCF5685.JPG
DSCF5685.JPG (100.75 KiB) 6889 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

Is hij klaar voor de spuitcabine.

Na de lok in zijn hoofddelen te hebben gestript wordt hij in de grondverf gezet. Voor je dit doet maak hem goed schoon met een kwast en wasbenzine dan krijg je geen teleurstelling bij het spuiten.

Na het spuiten wordt de lok in elkaar gezet en wederom een test rit gemaakt. Nu wordt de lok verder afgewerkt. Rode bufferbalk.................................beschrifting

Deze wordt later aangebracht aangezien deze in messing wordt vervaardigd en nu in bestelling is.

Zo voor die die het ook gaan bouwen veel bouwplezier.
Bijlagen
beschrifting klein.JPG
beschrifting klein.JPG (74.51 KiB) 6890 keer bekeken
DSCF5690.JPG
DSCF5690.JPG (101.72 KiB) 6890 keer bekeken
DSCF5693.JPG
DSCF5693.JPG (100.49 KiB) 6890 keer bekeken
DSCF5699.JPG
DSCF5699.JPG (114.4 KiB) 6891 keer bekeken


Gebruikersavatar

gek op stoom
Berichten: 1932
Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
Locatie: swifterbant

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door gek op stoom »

Wow mooi geworden hoor

Gr Andy


Gebruikersavatar

JohoMapi
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 858
Lid geworden op: 11 jun 2013 17:48
Contacteer:

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door JohoMapi »

Wat een schitterende handarbeid!
Ik denk dat menig Franse stomer graag zo'n machine op zijn spoorbaan heeft.


RAILNSCALE Bekijk onze website met 3D-geprinte automodellen, accessoires en gereedschappen: www.railnscale.com
Happy Hobbying!
Facebook: https://www.facebook.com/railnscale/
Instagram: https://www.instagram.com/railnscale/
Youtube: https://www.youtube.com/user/JohoMapi

Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

En de zelfde bouwwijze kan gebruikt worden voor dit monster. Of liever gezegd monsters.

Baureihe 06 in N-spoor
Bijlagen
DSCF5599.JPG
DSCF5599.JPG (102.85 KiB) 6801 keer bekeken
Baureihe 06 olie als de lok niet was verschroot in 1951
Baureihe 06 olie als de lok niet was verschroot in 1951
DSCF5408.JPG (104.49 KiB) 6801 keer bekeken
Baureihe 06 kolen als de lok niet was verschroot in 1951
Baureihe 06 kolen als de lok niet was verschroot in 1951
DSCF5417.JPG (100.08 KiB) 6801 keer bekeken


Gebruikersavatar

JanCK
Berichten: 442
Lid geworden op: 14 nov 2013 13:18
Locatie: Den Haag

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door JanCK »

Die BR06 in stroomlijnuitvoering ziet er geweldig fraai uit, zeg. Mijn complimenten met een zeer geslaagd model. En als ik de foto's van je Franse model bekijk, wat een werk is dat allemaal geweest. Maar het loont de moeite: het resultaat mag er zijn.
Groet,
Jan



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

vandaag mijn lok voorzien van een grotere sterkere aangedreven tender!

De eerst gebruikte Fleischmann tender bleek te zwak te zijn.

Voor de nieuwe tender een oude Minitrix V212 omgebouwd!!
Bijlagen
DSCF1743.JPG
DSCF1743.JPG (100.47 KiB) 6481 keer bekeken
DSCF1732.JPG
DSCF1732.JPG (103.56 KiB) 6481 keer bekeken
DSCF1731.JPG
DSCF1731.JPG (107.38 KiB) 6481 keer bekeken
DSCF1730.JPG
DSCF1730.JPG (107.31 KiB) 6481 keer bekeken



Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

nog een paar foto's voor de duidelijkheid
Bijlagen
DSCF1745.JPG
DSCF1745.JPG (100.58 KiB) 6480 keer bekeken
DSCF1734a.jpg
DSCF1734a.jpg (111.89 KiB) 6480 keer bekeken
DSCF1735.JPG
DSCF1735.JPG (105.46 KiB) 6481 keer bekeken


Gebruikersavatar

Overdijk
Berichten: 1423
Lid geworden op: 23 sep 2010 16:30
Locatie: Cadier & Keer

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door Overdijk »

Nice, maarre spot ik daar een (LMS?) Garrath locomotief?


Groetjes Ron

N-spoor - Euregiobaan - Tijdperk IV/V/VI - NS/NMBS/DB - Fleischmann ProfiBoss/TwinCenter - Peco 55

Onderwerp starter
LeFennec
Berichten: 119
Lid geworden op: 02 sep 2008 19:19
Locatie: Helmond

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door LeFennec »

Overdijk schreef:Nice, maarre spot ik daar een (LMS?) Garrath locomotief?
Klopt daar staat een Beyer Garratt. De lok is sinds enkele dagen in handen van een nieuwe eigenaar. Die bood mij een dusdanig bedrag dat ik daar geen nee tegen kon zeggen maar het geeft weer ruimte om een nieuwe te bouwen.

Even ter Info het was geen LMS maar een SA Garratt, tenminste zo dicht mogelijk benaderd.

Basis voor de lok waren twee Fleischmann BR 78 onderstellen. Kappen en tussen stuk zijn eigenbouw.

Om de lok gelijkmatig te laten lopen heb ik beide Flmnn motoren verwijderd en in het tussenstuk een Minitrix motor met slangenkoppeling gemaakt die de beide draaistellen aan drijft.

Lok op zich loopt goed maar houdt niet van krappe bochten, overhang middenstuk.
Bijlagen
DSCF0999.JPG
DSCF0999.JPG (97.83 KiB) 3349 keer bekeken
DSCF0998.JPG
DSCF0998.JPG (95.42 KiB) 3349 keer bekeken
DSCF1001.JPG
DSCF1001.JPG (98.61 KiB) 3349 keer bekeken


Gebruikersavatar

traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Eigenbouw SNCF 241A1 65

Bericht door traiNiac »

Prachtig!


Plaats reactie