3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Ziet er goed uit Paul. Probeer wel zo veel mogelijk versteviging aan te brengen op plaatsen waar je dit toch niet ziet.
Met name bij remschoenen e.d. is de kant groot dat het materiaal afbreekt.

Zelf print ik mijn draaistellen momenteel met een mix van Siraya Tech Blue. Dan blijft het enigszins flexibel.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Van het weekend even een setje daken afgeplakt en gespoten. Ben bezig met een plan E set zonder reclame banen, bestaande uit een 2x 2e klas, 1x restauratie, 1x 1e klas (3d print pbn design), 1x Postrijtuig (3d print pbn). Volgende stap wat aan de ramen doen. Ga ik denk ik ook plotten.

Binnenkort kom ik ook met een eenvoudig te installeren kortkoppelmechaniek voor de minitrix plan E, daarover komt nog meer info.

Dan nog een plan E ongevallen gebeleidings wagon. (3d print)

De wadloper gemoderniseerd. Moet nog wat op het dak bijkomen van de strip en airco en de koeienvanger, die ha ik ook als bouwpakketje uitbrengen binnenkort voor een schappelijke prijs, op shapeways staan ze al los, maar dan ben je bijna 70€ kwijt en moet je ze nog schilderen, ik ga ze gespoten leveren voor minder dan de helft.

de blauwe streepjes op de kop gingen er vrij makkelijk af met de glasvezel pen, misschien nog een beetje bij spuiten met geel.

De NS buffet wagen (3d print, eigen ontwerp). Volgende stap de gele lijnen erop, dan de decals van kleinspoor en dan de ramen er in. Onderstel en draaistellen heb ik een Lima wagon voor gevonden voor 5€

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Peter
Berichten: 906
Lid geworden op: 01 jan 2010 20:07
Locatie: Zuid-Limburg

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Peter »

Paul, Wadloper heb ik hier ook nog liggen voor te moderniseren.

Ik hoor graag van je als het setje leverbaar is! Alvast bedankt.

Grtz.
Peter


Mijn baan: http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=9458

Digitaal (DCC), iTrain, Peco 55
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Ik ben heel erg benieuwd naar je kortkoppelingen voor de Plan-E, Paul.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

De Fleischmann NS Wadloper heb ik nu ook gemoderniseerd met een 3d geprint setje airco's, baanruimer en dak strip met uitlaat. (eigen productie). De uitlaat nog even een mooi bruin kleurtje geven. Zowel voor als achter is voorzien van speciale voor de wadloper 3d geprinte magneetkoppelingen. Ook de raamrandjes heb ik aan de binnenkant zwart gemaakt. Hij is wel heel mooi geworden als zeg ik het zelf.

Ik heb nog een 2 setjes op voorraad, 2 zijn al weg, gespoten en al mocht er iemand interesse hebben (€35+€5verzendkosten), daarna op bestelling wel mogelijk, maar levertijd is dan wel wanneer het mij uitkomt weer wat te spuiten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De eerste rijtest met de Plan-E kortkoppelmechaniek is geslaagd! Ik ga eerst mijn eigen rijtuigen eens ombouwen, de huidige batch heeft nog wat handmatige modificatie nodig, later komt misschien nog een set voor de verkoop.

Afbeelding


Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Die Wadlopers zien er erg geslaagd uit. Mooier dan origineel.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Even weer een tussendoor projectje. Ik was al een tijdje opzoek naar een Arnold BR 186 van de DB om over te spuiten naar de SNCB HLE Reeks 28 in Angel Trains kleurstelling. De DB heeft ook een grijze strook met alle kleine nummertjes er op, dus dat scheelt weer werk.

De kap is overgespoten in deze volgorde:
1. Dak en ramen verwijderen
2. Grijze onderrand afplakken
3. Phildie transparante kunstof primer (airbrush) droogtijd 30min
4. Phildie zilver airbrush en kop phildie hoogglans wit (wit airbrushen zonder afplakken
5. Volgende dag zilver en wit afplakken
6. Phildie mint groen airbrushen cabine plus bovendeel van de ramen
7. Halve dag drogen om weer af te kunnen pakken
8. Rode balk onder cabine afplakken en airbrushen met phildie rood voor bufferbaklen
9. Uurtje drogen om rood af te plakken
10. Zwart spuiten van de trede en trapjes van de cabine met phildie zwart.
Tijden het afplakken van voor rood en zwart heb ik alleen de voorkant afgeplakt, zijkant niet, maar mijn hand er om heen gehouden.
11. Enkele plekjes afplak schade van mint groen nog bij gespoten.
12. Decals gemaakt en aangebracht
13. Lichte weathering om accenten van deurranden, roosters etc aan te brengen



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Raymond
Berichten: 1894
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Raymond »

Mooi man!!!

Groet,
Raymond



Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Driesel »

Strak werk lever je af, Paul!
Die Phildie-kleuren komen mooi uit (zelf gebruik ik Vallejo). De zilverkleur komt zeer mooi over; de meeste zilververven hebben namelijk nogal een grof pigment, deze dus niet.
De trapjes vooraan verf ik met een penseeltje, zo bespaar ik wat afplakwerk.
Het lange computer-nummer op de grijze band onderaan heb je niet aangepast?
Bij het terug monteren van een omgespoten Arnold-TRAXX kom ik veelal tot de conclusie dat ik de bovenkant van de frontramen vergeten om te spuiten: jij niet dus. Top werk.
Toevallig heb je ook de 2836 als voorbeeld gekozen: die van mij is ook op basis van de rode DB-versie om dezelfde reden. Nu nog Oostenrijkse rijtuigen voorzien van een NS-logo ;)

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Ja gave combi met die obb wagons. Ik ga vanavond een rondje rijden op de clubbaan met de Belgische rijtuigen.

Ik heb de nummers op de grijze balk zo gelaten, gaat niemand kunnen lezen zonder loep. Het wordt er denk ik niet mooier op als ik dat ga aanpassen.

De zilververf was wel drama hoor, ook van phildie. Ik moest de airbrush vol open zetten om geen gesputter te krijgen. Met als gevolg ook wat korrels aan het oppervlak, maar die kon ik na een paar minuten drogen er zo af wrijven. De zilver lak is wel heel gevoelig voor krasjes, dus ik moet er nog een laagje vernis over heen zetten.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

geertvt
Berichten: 274
Lid geworden op: 08 nov 2018 19:27
Locatie: Oisterwijk

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door geertvt »

Heel mooi gemaakt. Fantastisch op de foto gezet! :Thumb


Groetjes Geert

DR5000 & Z21
Fleischmann zonder bedding
MacOS & iTrain 4.1 Standard
Railmodeller Pro

Voormalige Baan: Our Way Or The Railway
1e project: Kerstbaantje 2019
2e project: Minibaantje

Driesel
Berichten: 163
Lid geworden op: 29 sep 2010 19:00

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Driesel »

Aha, toch problemen met zilververf. Ik dacht al dat ik de enige was die daar mee sukkelde. :?
Na verschillende merken te proberen was ik het meest tevreden over de zilver-acrylverf van Humbrol. Het mooiste resultaat krijg ik door eerst gewone grijze verf te spuiten als onderlaag, daarna een lichte laag zilververf (voor het blinkende effect). Zo kan je ook spelen met de schakering van het zilver, want dat van Humbrol vond ik te licht van kleur voor de zijkant van mijn BLS Vectron.
De grijze zijwand van de ATC TRAXX (reeks 28) heb ik met Silvergrey van Vallejo gespoten.

Na de verf voorzie ik het model nog van enkele lagen blanke lak: eerst een laag glanzende lak, na het aanbrengen van de decals dan een laag zijdemat. De blanke lak komt uit een spuitbus uit de bouwmarkt; met lak via de airbrush had ik ook problemen. Zoek wel een spuitbus met sneldrogende lak, dan is die binnen enkele minuten droog.
Als ze niet sneldrogend is dan heb je meer kans dat er stofdeeltjes in komen of dat er vinger-afdrukken in komen (proef-ondervindelijk vastgesteld! ;) )


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Ja ik heb zelf ook een paar spuitbussen blanke lak van humbrol en van Vallejo, maar ik vind de watergedragen lak van phildie uit de airbrush erg mooi op het model uitkomen.

Ik heb ook een aantal metaalkleuren in verschillende tinten van MIG, heb ik nog niet gebruikt helaas dus nog geen ervaring die ik kan delen.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Panzer-Shop
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 700
Lid geworden op: 25 feb 2019 12:57

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Panzer-Shop »

Netjes hoor! Ziet er goed uit!!



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Jerome »

Hallo,

Hier een klein filmpje van onze rijavond van de club met onder andere deze loc van Paul.



Greetz, Jerome


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Het gaat even wat rustiger worden betreffende mijn "van kapjes tot trein" draadje. We krijgen namelijk eind november de sleutel van ons nieuwe huis :D , dan nog een beetje klussen, het huis is 20 jaar oud, maar als je naar de inrichting kijkt zou het ook al 40 jaar oud kunnen zijn. Dus daar gaan we even wat aan doen. Dan eind december voor de kerst nog verhuizen en dan in januari komt den nieuwe keuken.

Nu gebeurd er even helemaal niks, want alles is super opgeruimd voor de verkoop taxatie van mijn huidige woning (ik moet het aan de woningcorperatie verlicht terugverkopen op taxatie basis). Als dat geweest is misschien nog wel weer wat tijd tot eind november, maar 5 weken is ook zo weer om.

Wel heb ik al weer een loc gekocht om te gaan omspuiten met de volgende kleuren; rara wat wordt het...

Afbeelding


Ik heb dus in elk geval al wel wat voorbereidende materialen aangeschaft in Duitsland bij https://elita-shop.de/farben-lifecolours, zij verkopen modelbouwverf RAL kleuren van het merk Life colours. Ik heb me een ons gezocht naar goede kleuren rood, van merken Vallejo, AK, MIG, etc, maar ondanks allerlei sites met conversie tabellen etc, je komt er gewoon niet uit als je een paar RAL kleuren nodig hebt voor wat NS / DB projectjes. Ik had wel wat gekocht, maar dan klopt het toch niet goed qua kleur.

Zelfde verhaal voor geel tinten, die zijn nog veel schaarser in variatie bij eerder genoemde merken. Een mooie warme geel om mee te mengen is niet of nauwelijks te krijgen. Bij Lifecolor dus wel, gelukkig maar, want de leveringen van phildie verf is ook een beetje aflopende zaak. (bovendien kan je met die verf niet met een penseel wat correcties mee doen, met nitrocellulose kan je echt alleen spuiten, anders krijg je een soort drap aan je kwast).

Life colours heeft dus bijna alle RAL kleuren maar ook wat speciale kleuren zoals het geel van Caterpiller, of als je zoekt naar het groen van John Deere bijvoorbeeld kan je daar je kleuren vinden. Meteen maar even goed geïnvesteerd in een mooi assortiment.

Helaas zit het in potjes en niet in druppelflesjes zoals vallejo. Ook de potjes zijn maar half gevuld omdat je 15ml koopt en er 30ml in zit. Je kan meestal wel kiezen voor 30ml maar dan is de prijs ook hoger.

qua kwaliteit werkt het gewoon prima, maar denk niet bij rood, wat een shitverf het dekt niet, dat heb je nu eenmaal met rood pigmenten, dekkend rood in de kleur die je wilt hebben ga je gewoon niet vinden, dus dan een goede kleur primer uitzoeken waar het mooi overheen valt. Het blijft een moeilijke kleur.

Afbeelding

Dit is wat ik besteld heb en waarvoor:

RAL 3000 Feuerrot seidenmatt 15 ml - de naam zegt het al voor op de brandweer
RAL 3002 Karminrot seidenmatt 15 ml - drijfwerk van stoomlocs
RAL 3004 Purpurrot seidenmatt 15 ml- (en hier verklap ik mijn nieuwe project EETC)
RAL 3005 Weinrot seidenmatt 15 ml -voor DAF CSA1
RAL 3020 Verkehrsrot seidenmatt 15 ml - Voor DB rood
RAL 3031 Orientrot seidenmatt 15 ml- Voor oud DB (wil nog eens een ludmilla in deze kleur maken met wit randje)

RAL 5002 Ultramarinblau seidenmatt 15 ml - IC blauw
RAL 5015 Himmelblau seidenmatt 15 ml - Reclame banen
RAL 5011 Stahlblau seidenmatt 15 ml - NS internationaal

RAL 6011 Resedagrün seidenmatt 15 ml - NS portalen en schakelkasten

RAL 1002 Sandgelb seidenmatt 15 ml - sierstrepen
RAL 1003 Signalgelb seidenmatt 15 ml - mengen met 1004 voor NS geel, verhouding bepaalt de periode
RAL 1004 Goldgelb seidenmatt 15 ml - mengen met 1004 voor NS geel, verhouding bepaalt de periode
RAL 1007 Narzissen-Chrom-Gelb seidenmatt 15 ml (en hier verklap ik nogmaals mijn nieuwe project EETC)

RAL 8012 Rotbraun seidenmatt 15 ml - NS goederen bruin

BMS 0281 Caterpillar Gelb seidenmatt 15 ml - Voor op de graafmachine van panzershop.

Grundierung Kunststoff 30ml - als ondergrond ipv uit spuitbus.
Laatst gewijzigd door Paul_DMV op 23 okt 2022 15:43, 1 keer totaal gewijzigd.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

caspervt
Berichten: 120
Lid geworden op: 25 nov 2012 13:11

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door caspervt »

Hoi Paul,

Mooi om te zien wat je allemaal maakt!! Wat betreft NS kleuren ben ik ook al eens vastgelopen op de beperkte selectie van Vallejo. Ik ben ooit voor berlijns blauw nog een stapje verder gegaan. Er circuleren kleurnummers op verschillende plekken (onder andere SIGMA 1120-5) voor deze kleur. Vallejo levert een neutrale acryl basis zonder pigment die je zelf kan aanmengen met pigment. Ik ben toen naar de dichtstbijzijnde SIGMA groothandel gestapt om daar te vragen om alleen het pigment voor die kleur. Daar wilde ze eenmalig aan meewerken. Dit gemengd met Vallejo leverde een heel erg dekkende verf op, alleen... te donker voor N spoor. Nou ja, het houd je lekker bezig in ieder geval!

Gr, Casper


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Mooi initiatief Paul. Ik ben benieuwd naar je toekomstige praktijkervaringen.

Maar zou het geen idee zijn om de man achter deze Lifecolor Farben te vragen of hij NS-geel kan ontwikkelen op basis van het bekende Pantone nummer (PMS 123) ? Voor mij zou dit dan reden kunnen zijn om deze verf ook eens flink uit te proberen.
Het aspect dat je zowel kunt spuiten als kunt kwasten met deze verf, spreekt me overigens bijzonder aan.

Ik zie dat hij ook de RAL3003 heeft. Die kleur zocht ikzelf al een tijdje voor een Bentheimer Eisenbahn modelletje.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Hoi Pieter,

dat is inderdaad wel een goed idee en wellicht willen ze wel wat maken voor ons hollanders. Is PMS123 dan wel de goede kleur, volgend onderstaande link is dit gelijk aan RAL1018 en (vrij koel geel) en is dit als lijn van de NSI couchette rijtuigen en IC+. Moeten we dan niet PMS 116 hebben? Zie link

Afbeelding

Ik werk veel met phildie verf, die hebben 639 voor oud NS geel en 640 voor nieuw NS geel, maar ik vind 639 onder kunstlicht te kanarie geel, dus ik meng altijd een beetje 640 bij om het iets warmer te maken, anders oogt het niet mooi, zeker niet naast een piko hondekop, die veel te eigeel is gemaakt. Ben heel benieuwd hoe de aankomende 1100 van piko er uit gaat zien.

Ik heb nu ook een Ral kleuren waaier in huis, en nu snap ik eindelijk wat er mis gegaan is met de laatste plan W van fleischman, als ik de waaier tegen de hoek aan hou waar de meeste verf op zit, dan zie ik dat ze 1017 (safraan geel) hebben gebruikt, heel raar geel is dat. Je zou er bijna niet uitkomen omdat het over blauw heen is gespoten lijkt het nergens op, maar op de hoekjes zit de verf dik en daar verklapt welke kleur er echt op zit.

Afbeelding

De Minitrix koploper en ICR is ook weer een aparte, daar zit RAL1004 (goudgeel) op. Echt wel handig, zo'n kleuren waaier, dan weet ik wat ik op de tussendeuren moet spuiten om ze mooi overeen te laten komen.

Afbeelding




De fleischmann 1601 is met RAL1003 gespoten.

Afbeelding

Zoals Casper al zei, de echte kleur oogt in N soms anders dan in het echt. Ik denk dat echt oud NS geel te bleek is en dat een iets warmer tintje het beter doet in model (zoals Ral 1003 of een combi van 1003+1004). De ondergrond kleur en hoeveelheid lagen bepaald ook een hoop.

https://www.railwiki.nl/index.php/Materieel_kleuren
en hier nog een interssant stuk:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77606.15


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door WilcoV »

En dan geef ik als 1:1 rijder nog mee dat als je in het verleden en heden (ik zit nu 32 jaar op de trein) een x aantal stellen/locomotieven NS materieel van hetzelfde type dan wel verschillende typen naast elkaar zet dan komen de kleuren geel alleen overeen op het moment dat een type vers uit de werkplaats kwam. In no time verkleurde en verkleurd NS geel tot heel verschillende tinten.


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Hoi Paul / Wilco

In zo'n kleurenwaaier moet ik ook maar eens investeren. Jullie betoog geeft goed aan dat het NS-kleurenverhaal toch geen exacte wetenschap is en dat de fabrikanten er ook een slag naar slaan. De juiste kleur geel op onze zefbouwprojectjes is soms ook een kwestie van smaak. Tot op heden heb ikzelf ook altijd naar volle tevredenheid met de Phildie verf gewerkt. Maar nu de berichten over leverbaarheid wat vaker voorbij komen is het goed om naar een werkbaar alternatief te kijken.
Daarom heb ik gisteren maar meteen een bericht naar Elita Farben gestuurd met een heel vriendelijk verzoek om NS-geel in zijn assortiment op te nemen, omdat hij daar de gehele Nederlandse modelspoor gemeenschap een groot plezier mee doet. Dan hebben we in ieder geval een uitgangspunt voor ons nieuwe materieel. Gezien het feit dat hij ook al geeltinten van een Belgische tram en Caterpillar voertuigen in zijn verzameling heeft, is dit qua ontwikkeling wellicht geen grote moeite voor hem.

Ik houd jullie op de hoogte, mocht hij binnenkort reageren op mijn verzoek.


Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door WilcoV »

Het zal zeker geen NS geel worden maar een op NS geel lijkende kleur als ze mee willen werken. NS kleuren zijn namelijk auteursrechtelijk beschermd.
NS heeft i de loop der jaren een aantal kleuren geel gehad, zeker de laatste jaren. Probleem blijft dat geel (maar ook andere NS kleuren hadden dat kijk maar naar berlijns blauw) verkleurd bij gebruik.
Hier nog even de formele 1:1 kleurnummers bij aanbrengen: https://www.ns.nl/platform/fundamentals/colours.html


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

WilcoV
Berichten: 2886
Lid geworden op: 17 dec 2015 22:42
Locatie: Bemmel

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door WilcoV »

Deze firma heeft tegenwoordig ook verf voor de airbrush
https://www.mkmodelbouwstudio.nl/verf.htm


Voor nadere details zie ook mijn baan Ensporendam op mijn website Spoorhistorie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Goed dat je al contact opgenomen hebt Pieter, ik ben benieuwd.

Ral kleuren waaier vind je hier, bij Valo, daar bestel ik ook mijn primer spuitbusjes.
https://www.valo.nl/contents/nl/p1630_R ... assic.html

@ wilco, volgensmij kun je een kleur niet auteursrechtelijk beschermen, wel een huisstijl. Zo mogen andere vervoerders, niet treinen maken die op de NS lijken, maar ik zie niet zo een wet die verbied een pot verf te verkopen van een bepaalde kleur of pigment.

Het probleem zit hem wel in dat de oude NS geel is gemaakt van pigmenten die vanwege gezondheidsrisico niet meer gebruikt mag worden. Die pigmenten zijn heel moeilijk na te maken met andere chemische samenstellingen. Het is niet altijd een kwestie van pigmenten mengen maar ook de chemische oorsprong van pigment en de hulpstof die bepalen hoe licht wordt weerkaatst naar het oog.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 682
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de spuitbaarheid van de elita life colours verf! Ik meng hem 1:1 met thinner.

De verf droogt mooi snel en je kan van de ene kant zo weer terug naar de andere kant om lagen over elkaar heen door te spuiten. Het 3004 rood leek in het begin slecht te dekken op acts blauw, maar na heel wat lagen kwam het resultaat vanzelf. Toen de gele afplakband eenmaal dezelfde kleur had als het rood over blauw was het perfect.

Afbeelding

Bij de 1200 van ACTS heb ik eerst het ACTS logo af gepoetst met een glasvezelpen, daarna de gele band aan alleen de zijkant afgeplakt zodat ik het geel onder het logo kon herstellen. De kleur RAL 1007 Narcissen geel komt perfect overeen met de gele band van de piko ACTS en is ook het juiste geel voor de EETC 1200.

Daarna heb ik de V vormige band op de kop met een penseel voorzien van Vallejo liquid mask. De bies aan de zijkant heb ik vervolgens afgeplakt met twee stroken afplak tape. Daarna na het spuiten de liquid mask weer los peuteren met een pincetje, daar ben je ook zo een half uurtje mee bezig, maar het resultaat is best goed. Door de ACTS over te spuiten heb je heel wat voordeel dat de gele bies er al op zit.


Afbeelding



Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Plaats reactie