3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Nee, die sloop ik er uit.

@edwin.dekker voor de sgm heb ik hem nog niet getekend, voor de plan-v wel.


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Paul: Ik ben wel benieuwd naar een foto van je oplossing.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

maar weer eens wat plaatsen, ik ben een tijdje terug weer verder gegaan met een aantal projecten. Ik heb een HP254 kleuren laser gekocht op MP voor een paar tientjes en een 230euro een wit toner gekocht bij Gosht white. Kost wat, maar dan kan ik tenminste mijn projecten afmaken, want het hing een beetje op de decals, zat alsmaar te wachten met ramen plaatsen omdat eerst het model in de lak moet nadat de decals er op zitten.

De raampjes van de plan -U maak ik ook zelf met de plotter, op de ramen doe ik dan aflplak folie die ik snij, en loshaal om dan zilver te spuiten, daarna snij ik ze verder uit en dan heb ik mooi zilver bedrukte raamplijsten op de ramen.

Hier wat foto's van afgemaakt en nog in aanbouw zijnde projecten. De Plan E fietsrijtuig en NS1500 is getekend door Pjotr en van hem heb ik ook de decals gekregen, net als de decals van de Fyra loc, toen had ik nog geen eigen decal printer _o_ . Super bedankt en mooie 3d werk! De IRM is van Mitchell spoorobjecten, decals zelf gemaakt, PlanU is van Frits Westers en Paul Westers, decals van de gele zelf gemaakt. Van de rode zijn de decals van kleinspoor, deels van de DEII, maar dat ziet niemand.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

RieX
Berichten: 219
Lid geworden op: 17 aug 2010 21:39

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door RieX »

Ziet er strak uit allemaal, best wel jaloers :lol:


Groet Rieks

N scale, what else?

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Raymond »

Mooi man!
Jij hebt goudehandjes👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Mijn complimenten Paul. Superstrak spuitwerk dat niet onderdoet voor het fabriekspul.

Dit is toch wel het echte werk waar ik als N-Spoor liefhebber heel blij van wordt.



Groeten,
Pieter


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale

Rick
Berichten: 1611
Lid geworden op: 01 sep 2008 13:19

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Rick »

Pff, dat ziet er top uit. Zo'n plan U heb ik ook altijd al willen maken maar ik had geen idee hoe ik aan de ramen kon komen.



Mg1982nl
Berichten: 136
Lid geworden op: 22 jan 2021 21:44

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Mg1982nl »

Paul. Welke maskeer folie/tape gebruik jij in combinatie met de snijplotter?
Ik heb onlangs een cameo 4 gekocht en een paar “negatieve” sjablonen getekend. Zoek alleen nog een goede maskeer folie die scherp te snijden is, maar niet teveel hecht op het model.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

@Mg1982nl Geen idee welk type. Heb ooit een partijtje opgekocht. Volgensmij is het gewoon vinyl folie.

Daarnaast gebruik ik nog doorzichtige hulpfolie om de vynil folie aan te brengen.


Ben weer een paar projectjes verder. De 1500 is zga af, alleen frontlichten nog.

Energie wagen gespoten. Decals aangebracht. Nog ramen plotten.





Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Mooi gedaan Paul. Doet niet onder voor fabrieksexemplaren.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Pierre
Berichten: 531
Lid geworden op: 10 dec 2020 16:40
Locatie: Den Haag (Loosduinen)

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pierre »

Mijn complimenten Paul. Dit is het echte werk waar ik toch wel een beetje jaloers op ben. Top. ;)


Groet Pierre.

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Raymond »

Hoi Paul,

Die 1500 is echt heel gaaf!👍🏻👍🏻👍🏻
Je hebt trouwens wel een hele goeie scherpe camera, je ziet de hele kleine ribbeltjes en puntjes van de printkap..

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Led verlichting gemaakt in de 3d geprinte NS Bds. Eerst heb ik met de snijplotter een plaatje gemaakt waar de bedrade 0402 ledjes precies in klemmen. Daarna de draden aan de achterkant vastlijmen zodat de leds niet loskomen. Binnenverlichting heb ik van Ali express. Een losse led van de strip gebruikt voor cabine verlichting. Het frontsein heb ik ook op een functie gezet, zodat deze ook als rangeer/parkeer licht kan dienen. Deze schakelt wel automatisch mee met de rijrichting op de front lampen zodat je deze niet vergeet en er geen gevaren sein ontstaat bij het achteruit rijden. De rode lampjes flikkeren alleen op film, met het blote oog zie je dit niet.

De cabine is 3d print van spoor objecten op shapeways. De rest is een minitrix rijtuig. Het interieur moet ik nog aanpassen zo ook de railing nog onder het raam. De zijramen heb ik met de snijplotter gemaakt. Dat lijkt meer op de icr na modernisering dan de minitrix ramen.

Er zit een magneetkoppeling op met stroomdoorvoer zodat de lampen niet gaan knipperen tijdens het rijden.

De stuurstand kan ook nog kortgekoppeld worden met een staafje naar de traxx loc, een magneetkoppeling past er niet goed tussen, vanwege de baanruimer, met een staafje zit hij wel mooi kort.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding



Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

Raymond
Berichten: 1861
Lid geworden op: 19 sep 2008 23:03
Locatie: utrecht

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Raymond »

Wauw wat gaaf man!!!
Echt heel mooi👍🏻

Groet,
Raymond


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Nog even een filmpje



Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Spoor010
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 okt 2016 12:45
Locatie: Rotterdam

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Spoor010 »

Hij is heel mooi geworden Paul. :Thumb

Mooie actie beelden van de club-baan.


Met vriendelijke groeten uit Rotterdam,

Frank.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Nu ook bij de Benelux de bedrading aangesloten op de functie decoder. De frontlichtjes had ik er al in zitten. Met de plotter bij de blauwe is wel beter gelukt, zo zie je dat je elke keer wat handiger wordt. Nog een paar missende raampjes inlijmen en dan is deze ook af. Met de 3d geprinte magneet koppelingen pakt hij stroom af van de andere wagons samen met zijn eigen slepers, is het contact dan perfect zonder knipperen. Er zit een next18 adapter tegen het dak aangeplakt met een kuehn next18 functie decoder. Ook heeft de wagon binnenverlichting en schakelbare cabine verlichting.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Na wat andere klusjes aan de modulebaan van de Delftse Modelbouwvereniging ben ik weer eens verder gegaan aan de kappen van de Plan-U, deze zijn gekocht op shapewayse. De gele is getekend door Paul Westers, de rode met schuifdeuren is getekend door Frits Westers. De kappen zijn beide echt anders, qua maat en details. Elk heeft zijn plus en min punten.

Als onderstel heb ik gekozen voor de fleischmann BR614 van nummer 7438 (de versie met KKK systeem). Deze pas er niet direct onder. Ze zijn te lang, zijn te breed en de kap is een deel van de stijfheid van het chasis. Totaal niet perfect dus, maar de keuze heb ik gemaakt omdat dit een van de weinige onderstellen is met voldoende afstand tussen de assen binnen het draaistel. Kenmerkend voor de oude treinstellen van de NS is deze grote as afstand. Verder is het mooi dat er al een KKK mechaniek in zit en dat er een tussenrijtuig van bestaat. Als de motortjes niet te veel hebben gelopen rijden ze ook nog best goed als je de stroom doorvoert door het hele stel met mijn 3dgeprinte stroomdoorvoerende magneet koppelingen. Dan pak je van voor tot achter stroom van de assen en heb je eigenlijk nooit last van vuil op de wielen of baan, en is ook een vliegwiel niet echt meer noodzakelijk.

Hoe ik de kappen heb gespoten en de ramen heb gemaakt heb ik eerder al eens wat over geschreven. Er missen nog wel een aantal raampjes, dus daar moet ik nog eens verder mee.

Omdat de kap van de 7438 normaal de koppeling afdekt, heb ik een nieuwe afdekplaatje gemaakt met de snijplotter.

Onder de kap komt nog de baanruimer, die heb ik nog niet geplaats. Inmiddels heb ik een analoog testrondje gereden. Daarna komt er nog een decoder in met geluid, binnenverlichting, frontverlichting en nog de laatste missende ramen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog even een filmpje van het eerste test rondje, nog analoog.



Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Pjotr
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 617
Lid geworden op: 03 feb 2013 21:28

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Pjotr »

Supermooi gedaan Paul.

Het doet absoluut niet onder voor een fabrieksexemplaar.


Groeten,
Pieter

Mijn N-Spoor producten bij ShapeWays
https://www.shapeways.com/shops/pbn-scale
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Ook de rode plan U heeft zijn eerste test rondje gemaakt. Hij is nog niet af, maar de aandrijving loopt en de stroomdoorvoerende magneetkoppelingen doen goed zijn werk. Hij rijdt nu nog analoog, maar als een zonnetje zonder stil te vallen op een baan die niet is gepoetst.



Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging

robvanwijngaarden
Berichten: 248
Lid geworden op: 30 dec 2021 22:17
Locatie: Amsterdam

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door robvanwijngaarden »

Mooie trein, maar ik werd vooral stil van de McDonalds :-)


Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
Gebruikersavatar

Smolderz
Berichten: 260
Lid geworden op: 22 sep 2008 14:54

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Smolderz »

I'm lovin' it!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Ja die MC donalds, staat al ruim 20 jaar op onze clubbaan, maar de module waar die op stond was sterk aan vervanging toe dus de mac krijgt een nieuw plekje op een module die vaker mee gaat naar beurzen, dus dat is ook nog een projectje om de grond er onder aan te passen. Hij past wel goed bij onze club, want wij zitten ook bij de best bezochte mac van Nederland in de straat (mac Delft Noord 24/7 geopend en altijd druk). Ik rij er zelf altijd voorbij omdat ik geen zin heb om een kwartier in de rij te staan voor een ijsje.

Hier weer een update

De 3d geprinte plan V Douwe Egberts ook voorzien van Fleischmann 7438 onderstel. Ook daarbij aardig wat werk om passend te maken. Hierna nog aansluiten voor een proefritje, digitaal maken, pantografen er op, koppeling op de kop. Kortom weer een eind verder, maar nog lang niet af.

Samen met de plan-U's een mooi gezicht zo naast elkaar.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Paul_DMV
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 nov 2009 15:03

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door Paul_DMV »

Om de plan U kappen die inmiddels al een rijdend treinstel vormen nog mooier te maken ben ik de draaistelzijkantjes er maar bij gaan tekenen.

Met de maten heb ik iets gesmokkeld. Want zoals altijd zijn de wielen in N veel groter dan de werkelijkheid en dus moet je de balk dan ook wat hoger maken om het geheel een beetje in verhouding te maken. De Fleischmann br614 draaistellen komen goed overeen met de as afstand van de loopstellen (15,5mm). De motorwagen heeft in werkelijkheid iets bredere as afstand (16,8mm) dus ook daar wat gesmokkeld.

Omdat de details wel erg klein worden denk ik dat ik toch maar eens de stap ga nemen om zelf te gaan printen. Shapeways gaat dit namelijk niet goed krijgen met fdp. Ik heb nu de Elegoo Saturn 2 8k op het oog, nog even wachten op de tweede uitlevering.

De zijkantjes komen tegen de uithouders van de flm draaistellen aan geplakt. De asjes zitten gelukkig al geborgd in het draaistel, dus deze hoeven niet met de uiteinde van de assen in de zijkantjes te hangen.


Afbeelding


Kijk ook eens op:
http://www.facebook.com/3dprintN/

Wil je de bestellijst /catalogus van 3dprintN magneetkoppelingen mail naar:
contact.3dprintn@gmail.com

N-spoor in regio Delft? =>www.d-mv.nl of www.facebook.com/delftsemodelbouwvereniging
Gebruikersavatar

edwin.dekker
Kleinserie/Commercieel
Berichten: 130
Lid geworden op: 21 aug 2016 15:35
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: 3d printen - NS materieel - Van kapjes tot trein

Bericht door edwin.dekker »

Ziet er top uit Paul. Wil eventueel ook wel een poging wagen met mijn Ultra DLP.


DCC - z21 start - wifi - Multimaus - Nederlandse Spoorwegen - RocRail - Peco code 55 - Tijdperken IV-V-VI
Mijn baan & collectie

Webshop 3D & Lasercut artikelen: https://modelspoor-hobbyshop.nl
Plaats reactie