Lauterbach

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach

Bericht door Jeroen »

Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

kees gorter schreef:Dat zijn zeker mooie gebouwen. Leuk dat er nu meer mensen dingen gaan nabouwen.
Ik doe er ook ideeen mee op, en vind je manier van bouwen mooi.
Ik ga dat zeker volgen. Ik hoop dat ik in het echt deze bouwsels ook eens mag bewonderen.

Kees Gorter
Hallo Kees,

Dank voor je compliment.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Jeroen schreef:Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.
Hallo Jeroen,

bedankt voor de tip. Ik ga het binnenkort eens proberen. Waarom raad je Tamiya aan? Werkt Revell of een spuitbus uit de bouwmarkt niet goed?


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3896
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Lauterbach

Bericht door Jeroen »

Revell weet ik niet, zou best kunnen dat dat ook prima werkt. Ik heb een Vallejo spuitbusje gehad, en hoewel ik de verf zeer waardeer en aanraad, vond ik die niet mat genoeg. Humbrol idem dito. Deze heb ik nu eens geprobeerd en die werkt echt perfect. Maar probeer de bouwmarkt-bus gerust....ik ben benieuwd!


Afbeelding
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Lauterbach

Bericht door 141 »

Harry, mooie gebouwen! Het zelf bouwen van gebouwen is stiekem tocht wel héél erg leuk. Ik denk dat ik maar ook aan een projectje moet beginnen.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lauterbach

Bericht door Ad_M »

traiNiac schreef:
Jeroen schreef:Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.
Hallo Jeroen,

bedankt voor de tip. Ik ga het binnenkort eens proberen. Waarom raad je Tamiya aan? Werkt Revell of een spuitbus uit de bouwmarkt niet goed?
Tamiya blijkt de hardste lak te zijn die je kan gebruiken
Deze lak is zelfs te polijsten
Er zijn maar weinig blanke lakken waar je dat mee kan :D

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Lauterbach

Bericht door Maurits71 »

Het nadeel van de bouwmarkt spuitbus is de nozzle, die is zo groot dat je alles onder spuit, zou het proberen te vermijden


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:Harry, mooie gebouwen! Het zelf bouwen van gebouwen is stiekem tocht wel héél erg leuk. Ik denk dat ik maar ook aan een projectje moet beginnen.

Gr. Clemens
Hallo Clemens,

Dank. Het is inderdaad erg leuk om te doen, helemaal niet zo moeilijk en het eindresultaat is de moeite en tijd meer dan waard vind ik.

Afbeelding


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Maurits71 schreef:Het nadeel van de bouwmarkt spuitbus is de nozzle, die is zo groot dat je alles onder spuit, zou het proberen te vermijden
Hallo Maurits,

Daar heb je wel een terecht punt. Ik ga maar eens een spuitbus Tamiya bestellen.



Nijboer
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 sep 2008 12:05
Locatie: Overijssel

Re: Lauterbach

Bericht door Nijboer »

Wat een spiksplinternieuwe, schone loc daar op de achtergrond! :D


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fan,

Zeker. Die komt nog wel eens aan de beurt als ik het weatheren een beetje onder de knie krijg.


Gebruikersavatar

BenQ
Berichten: 3242
Lid geworden op: 12 jun 2010 22:12
Locatie: Liemers

Re: Lauterbach

Bericht door BenQ »

Nijboer schreef:Wat een spiksplinternieuwe, schone loc daar op de achtergrond! :D
Komt net uit de wasstraat. :lol:


Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen
Gebruikersavatar

Magnum44
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jan 2014 23:05
Locatie: Doesburg

Re: Lauterbach

Bericht door Magnum44 »

Ongelooflijk hoe handig bouwers zijn, maakt een foto en maakt het na, petje af!! :D :D :D


Bouw van mijn baantje volgen?

Meerfeld
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Magnum44 schreef:Ongelooflijk hoe handig bouwers zijn, maakt een foto en maakt het na, petje af!! :D :D :D
Hallo N-fan,

Dank voor je compliment. Zie ook mijn draadje over de bouw van de baan zelf:
viewtopic.php?f=14&t=7838&p=124909#p124909


Gebruikersavatar

erik
Berichten: 297
Lid geworden op: 13 jan 2013 20:11
Locatie: winterswijk

Re: Lauterbach

Bericht door erik »

Prachtige huizen!!!


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Ad_M schreef:
traiNiac schreef:
Jeroen schreef:Treinen moet je zeker weatheren! En als het goed gaat op je oude Roco-wagonnetje gewoon doorgaan. Oefening baart kunst. En ik spuit ze zeker met matte lak (Tamiya!)....anders zit je je weathering voor niks te doen én krijg je gore klauwen.

Tipje: na het weatheren absoluut de wielen schoonmaken van de wagon in kwestie. Anders weather je automatisch ook de bovenkant van de spoorstaaf, en dat werkt niet echt bevorderlijk voor de goeie treinenloop....

J.
Hallo Jeroen,

bedankt voor de tip. Ik ga het binnenkort eens proberen. Waarom raad je Tamiya aan? Werkt Revell of een spuitbus uit de bouwmarkt niet goed?
Tamiya blijkt de hardste lak te zijn die je kan gebruiken
Deze lak is zelfs te polijsten
Er zijn maar weinig blanke lakken waar je dat mee kan :D

Mvg,
Ad
Hallo Ad & Jeroen,

Bedankt voor de tip. Hebben jullie toevallig een nummer voor me? De enige Tamiya blanke lak (voor plastic modelbouw) die ik kan vinden is TS-80, maar ik heb op de site van Modelbrouwers gelezen dat dat eigenlijk geen blanke lak is maar een matting agent (flat base), waarmee je glanslakken matter kunt maken. Maar of dat juist is ...? :?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Geen noemenswaardige vorderingen op mijn segment Strümpfelbach, al ben ik begonnen met het maken van de reling op het viaduct. Flink klusje, want elke 12 mm moet er een paaltje komen op een viaduct van krap een meter lengte. En dat nog aan beide zijden :?

Ik maak daarvoor gebruik van een hekwerk van Weinert (messing paaltjes met ieder drie gaatjes om messingdraad doorheen te steken), maar omdat op het origineel ook telefoonleidingen langs de reling liepen, moest daar ook een oplossing voor gevonden worden. De telefoonpalen aan weerzijden van het viaduct konden immers niet in het luchtledige eindigen :lol: :lol:

Dus daarvoor heb ik gebruik gemaakt van de traversen uit een ander bouwpakket van Weinert voor telefoonpalen:

Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Stukjes van die traversen heb ik gebruikt om de telefoondraadhouders voor op de reling te vervaardigen. Een pietepeuterig soldeerklusje, waarbij de gaatjes in de paaltjes voor de reling erg snel dichtslibten met soldeer. Maar dat boren we later wel weer open. Gelukkig zitten de telefoondraadhouders slechts om de ca. 10 palen en maar aan 1 kant van het viaduct. Want dit klusje is niet leuk meer als je het vaak moet doen. Eenheel gepriegel en ik ben toch wel wat gewend :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nu maar hopen dat het eindresultaat een beetje toonbaar wordt:

Afbeelding Afbeelding


Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Lauterbach

Bericht door Ad_M »

Sorry voor mijn late reactie Harry, maar als antwoord op je vraag:

De Tamiya die ik ken is clear X22, die is kei hard maar glimt...
Zie hier
Van Vallejo gebruik ik: Matt Acrylic Varnish, die is zeel mooi mat (niet dat hinderlijke)

Je messingwerk ziet er goed uit, waar heb je dat moois vandaan?
(ruikt naar N-details?)

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Ad,

Dank. Ik heb inmiddels matte lak van Tamiya gekocht maar nog niet gebruikt. De Revell wel en die ziet er goed uit. Het messingwerk is niet van N-Detail maar van Weinert (6934, hekwerk en 6911 telegraafpalen).


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Nu de meteorologische herfst weer is aangebroken, gaan we de hobbykamer weer in. Kort geleden een leuk bouwpakketje van Auhagen gekocht:

Afbeelding

Hert bouwpakketje kost ongeveer een tientje en is zeer netjes afgewerkt. Er zitten twee transportbanden in, waarvan ik er eentje heb ingekort:

Afbeelding

Vervolgens het nodige schilderwerk en we hebben twee heel aardige transportbanden, die nog verstelbaar zijn ook:

Afbeelding



derieve
Berichten: 20
Lid geworden op: 09 aug 2016 16:13

Re: Lauterbach

Bericht door derieve »

Wordt de afwerking niet te dik als er nog vernis op komt? En blaas je het er niet af met de spuitbus?


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2187
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Lauterbach

Bericht door traiNiac »

Hallo "derieve",

Wat bedoel je?


Plaats reactie