N-Spoorforum

Het forum voor de N-Spoor liefhebber

n-spoorstore.nl TopLinks-Modellbahn Liste auf Online-Modellbahn.de
Het is nu di okt 16, 2018 18:15

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Steinbach
BerichtGeplaatst: zo sep 28, 2014 22:02 

In vervolg op de vorige thread over het maken van gebouwen op het eerste segment van mijn baan (zie Lauterbach in de rubrieken Doe het zelf en Mijn N-baan), dan nu wat over het enige gebouw op mijn tweede segment, Steinbach. Ook dit segment is inmiddels gereed (zie Steinbach in de rubriek "mijn N-baan") en is gebouwd naar het grote voorbeeld. Het enige verschil met de gebouwen op segment Lauterbach is dat ik ze zelf nooit heb gezien en dus deels vanuit mijn fantasie heb gewerkt. Steinbach is een gehucht langs de spoorlijn tussen Schorndorf en Welzheim, vlak in de buurt van het Strümpfelbachviaduct. Daarover later meer, omdat ik dit viaduct momenteel aan het bouwen ben.

Ook deze spoorlijn is een enkelsporige nevenlijn in Zuid-Duitsland, waarover op Internet het nodige te vinden is (http://de.wikipedia.org/wiki/Wieslauftalbahn). Van de schuur die ik wilde nabouwen was op Internet echter geen fotomateriaal te vinden. Ik kon alleen een foto vinden in een boek over deze nevenlijn, geschreven door A. Ebinger (Die Wieslaufbahn, Transpress 1998). Maar op de foto was slechts één kant van de schuur te zien. De schuur zal qua grootte wel met de werkelijkheid overeenkomen, maar de gevels zijn pure fantasie. Voor het vakwerk heb ik me wel laten inspireren door een schuur in Neckarburken:

Afbeelding

En ook deze schuur is met eenvoudige middelen in elkaar gezet. Baksteen en dakpanplaten van Kibri, vakwerkimitatie van Evergreen plastic profielen, een messing deurtje van Schiffer en wat raampjes uit de rommelkist. Het afgebladderde stucwerk is gemaakt van een beetje autoplamuur:

Afbeelding

Na het nodige schilder- en verouderingswerk, is dit dan het resultaat geworden. Let daarbij vooral op de nestkastjes op de gevel, die ook van het grote voorbeeld zijn afgeleid :P

Afbeelding

En tenslotte een fotootje van de gevel die wel afgeleid is van de "juiste" werkelijkheid. De houthakker van Noch heeft het er maar druk mee:

Afbeelding

segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw

Laatst bijgewerkt door traiNiac op ma sep 29, 2014 11:54, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel: Re: Steinbach
BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 07:10 

Mooi gemaakt! Je vakwerk is ook op een leuke wijze gemaakt.
Op de bakstenen muur met stripjes evergreen het houtwerk. Jammer dat er dan geen houtnerf te zien is.
Ik hoop meer bouwsels te zien, en de uitleg hoe ze tot stand zijn gekomen.
Andere technieken van bouwen zijn leuk om te volgen.
Ik zou wel eens een meeting/forumdag willen meemaken over het zelfbouwen!
Zo kunnen we van elkaar veel leren.

Kees

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 07:59 

Hey, dit is top zeg! Wat ontzettend mooi gedaan. De hele scene spreekt me ook aan, realistisch en rust. Plak je die vakwerkimitatie er gewoon op?

Grtz,

J.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 08:06 

Mooi gemaakt.
Evenals je andere draadjes lekker sfeertje.

gr. Ron

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 08:56 

Jeroen schreef:
Hey, dit is top zeg! Wat ontzettend mooi gedaan. De hele scene spreekt me ook aan, realistisch en rust. Plak je die vakwerkimitatie er gewoon op?

Grtz,

J.

Hallo Jeroen & kees,

Het vakwerk is inderdaad gemaakt van op de muurplaat geplakte stripjes van Evergreen. Wel veel meet- en snijwerk. De verkrijgbare houtprofielen zijn niet klein genoeg voor N. Vroeger ook wel eens met papieren strips geprobeerd, maar dit gaat duidelijk beter. Bovendien is in de plastic strips gemakkelijk een houtnerf te imiteren, door er met een grof schuurpapiertje een paar keer overheen te gaan (wel in de richting van de houtnerf). Door ook wat dikkere verf te gebruiken, ontstaat ook van heel dichtbij een aanvaardbaar resultaat:

Afbeelding

segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw

Laatst bijgewerkt door traiNiac op ma sep 29, 2014 11:48, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma sep 29, 2014 09:07 

Het is gewoon VAKWERK wat ik zie. :o

Project Nieuw Neuffen | Fleischmann Picolo | Dinamo | iTrain

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2014 08:45 

(...) Door ook wat dikkere verf te gebruiken, ontstaat ook van heel dichtbij een aanvaardbaar resultaat (...)

LOL! :lol: Dat noem je aanvaardbaar? Ik noem het hogeschool modelbouw. Werkelijk prachtig gedaan!

Ben

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2014 09:07 

Schitterend! Erg mooi! Ook ik ga zodra ik alle rails etc. heb aangesloten beginnen met scenery, en daar hoort bij mij ook zelfbouw van huisjes bij. Dit is één van de redenen waarom ik met deze hobby ben begonnen. Tijdens mijn studie heb ik heel veel maquettes gemaakt. Deze hoef ik door de digitalisering nu op mijn werk helaas niet meer te maken, maar het begint "te kriebelen" bij het zien van zoveel moois. Ik hoop in de toekomst ook op dit forum een bijdrage te kunnen leveren wat betreft zelfbouw.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2014 12:02 

Bjor schreef:
(...) Door ook wat dikkere verf te gebruiken, ontstaat ook van heel dichtbij een aanvaardbaar resultaat (...)

LOL! :lol: Dat noem je aanvaardbaar? Ik noem het hogeschool modelbouw. Werkelijk prachtig gedaan!

Ben

Nou Ben,

Jij kan er zeker wat van, prachtig die gebouwen geïnspireerd op het werk van Nouaillier! Ik ga je draadje zeker volgen.

segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma okt 06, 2014 12:03 

RogerB schreef:
Schitterend! Erg mooi! Ook ik ga zodra ik alle rails etc. heb aangesloten beginnen met scenery, en daar hoort bij mij ook zelfbouw van huisjes bij. Dit is één van de redenen waarom ik met deze hobby ben begonnen. Tijdens mijn studie heb ik heel veel maquettes gemaakt. Deze hoef ik door de digitalisering nu op mijn werk helaas niet meer te maken, maar het begint "te kriebelen" bij het zien van zoveel moois. Ik hoop in de toekomst ook op dit forum een bijdrage te kunnen leveren wat betreft zelfbouw.

Ik ben heel benieuwd naar het werk van een maquettebouwer. Had ik vroeger graag willen worden :)

segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
overige zelfbouw

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur