zelfbouw vakwerkhuizen

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Magnum44
Berichten: 66
Lid geworden op: 04 jan 2014 23:05
Locatie: Doesburg

Re: Steinbach

Bericht door Magnum44 »

Nou,nou nou....... je creaties zijn werkelijk prachtig ;)


Bouw van mijn baantje volgen?

Meerfeld
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Hallo N-fans,

Na de vakwerkschuur in Steinbach nu eens een andere methode geprobeerd voor het nabouwen van vakwerkhuisjes. Deze keer met echt hout. In schaal N eigenlijk niet te doen, dus ik heb het maar eens geprobeerd in schaal 1:80. Het is toch niet bedoeld voor mijn treinbaan, maar als Sinterklaas-surprise :D

Het voorbeeld staat in Rothenburg ob der Tauber, of liever gezegd het sprookjesbos van de Efteling in het echt:

Afbeelding

Het is een schattig klein huisje dat nogal scheef is weggezakt. En die scheefstand moest natuurlijk in model nagebouwd worden. Je bent nu eenmaal modelbouwgek of je bent het niet ;)
En vanuit die gekte wil je dan ook de venstertjes op het grote voorbeeld laten lijken, dus dat betekent zelfbouw met styreen stripjes. Dat ze wat scheef worden is natuurlijk geen probleem want werkelijkheidsgetrouw:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moet er niet aan denken om dat ook in schaal 1:160 te moeten doen, dus misschien toch maar eens een snijplotter aanschaffen?
Volgende stadium zijn dan de gevels. Gewoon transparant plastic plaat beplakken en stukjes houtprofielen. Ook dat hoeft niet strak te passen op de tiende millimeter. Het gaat tenslotte om een huisje van eeuwen oud:

Afbeelding

Afbeelding

Als dat vast zit, wordt het gebeitst en na droging bestrijk ik de vakjes tussen de latjes met een beetje verdunde houtlijm en strooi dat af met zand. Na droging gaat er een laagje modelgips overheen, alvast op kleur gebracht met pigment en acrylverf. Het afstrooien met zand zorgt ervoor dat het gips aan de ondergrond hecht. Gips en plastic gaat niet echt goed samen. Daarna wat afwerken met fijn schuurpapier en glasvezelborsteltje en nog een beitslaagje er overheen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan nog een stoepje gemaakt van ingekrast foamplaat (mijn eerste poging), de boel een beetje weatheren, struikje erbij en klaar is Harry:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:46, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

brendo
Berichten: 494
Lid geworden op: 09 mei 2013 09:59
Locatie: Hengelo

Re: Steinbach

Bericht door brendo »

Beste Harry,

Geweldig vakwerk maak jij!!

Keep on going the good work!

Groet Bren


Gebruikersavatar

Bjor
Berichten: 2008
Lid geworden op: 20 sep 2009 18:49

Re: Steinbach

Bericht door Bjor »

Opzettelijk scheef bouwen is nog moeilijker dan recht, maar daar ben je meesterlijk in geslaagd. Je huisje zal over twee weken met recht een echte 'surprise' zijn.

Ben


M.v.g. Ben

Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor

Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Steinbach

Bericht door 141 »

Harry, dit is wederom vakwerk!!!! Nu een broertje of zusje in 1:160?

Vond je het niet lastig om in een grotere schaal te bouwen? Het lijkt mij erg vreemd om dat te doen als je het gepriegel in 1:160 gewend bent om dan ineens zo'n "lomp" gebouw te bouwen.

Gr. Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2930
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Steinbach

Bericht door Maurits71 »

well done.

begrijp ik het goed, dat je het raamwerk op een stukje plastic plak en dan instrooi met gips en zand ?

gr.

M.


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Maurits,

Inderdaad eerst latjes op transparant plastic achtergrond en dan de tussenruimtes opvullen met verdunde houtlijm en daar wat fijn zand in strooien. Dat eerst laten drogen en dan pas gips erop. Het voordeel daarvan is dat het gips goed hecht aan de lijmlaag met zand eronder. Als je dat niet doet, dan valt bij de geringste schok het hardgeworden gips uit de tussenruimtes. Zonde van je werk :(

Je kunt de tussenruimtes ook in 1 keer opvullen met b.v. autoplamuur. Dat hecht namelijk wel, maar voor grotere vlakken is dat niet zo mooi. De schuur uit Steinbach aan het begin van dit draadje is zo gemaakt, omdat ik daar deels opgevulde tussenruimtes wilde.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

141 schreef:Harry, dit is wederom vakwerk!!!! Nu een broertje of zusje in 1:160?

Vond je het niet lastig om in een grotere schaal te bouwen? Het lijkt mij erg vreemd om dat te doen als je het gepriegel in 1:160 gewend bent om dan ineens zo'n "lomp" gebouw te bouwen.

Gr. Clemens
Hallo Clemens,

Was wel even wennen, maar met houten latjes kun je niet anders dan wat grover werken. Voor 1:160 blijf ik polystyreen stripjes gebruiken. De methode om vervolgens gips aan te brengen pas ik ook toe bij gewone bouwpakketjes:

Afbeelding

En bij de heel oude Kibri bouwpakketjes heb ik gewoon de stickervelletjes geschilderd. Worden ze in idere geval niet geel:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Steinbach

Bericht door maarten »

Mooi man! Je bent onderhand de vakwerkhuisjes-meester aan het worden hier op het forum. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Dank je Maarten,

We doen ons best, maar er zijn nog heel wat andere juweeltjes van zelfbouw te vinden ;)


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Intussen ook het huis afgemaakt dat op het segment Strümpfelbach komt te staan. Ook dat is gebaseerd op het echte voorbeeld. Ik heb er vrij veel foto's van op Internet en in boeken gevonden, maar de meeste vanaf de jaren '70. Het is een twee-onder-een-kap woning, waarbij de kap van een van de huizen ergens vóór 1975 vervangen is en ook de vakwerkgevels zijn later verborgen onder betimmering. Uiteindelijk vond ik ook ergens een zw/w foto uit 1968, de periode die ik wilde uitbeelden. Op die foto is ook duidelijk te zien hoe dicht het huis bij het viaduct staat. Hieronder een paar fotootjes van het model. De witte muur op de begane grond is straks niet meer te zien, want valt dan weg in de helling. Vandaar die deur op de nu nog eerste verdieping :lol:

Afbeelding

Afbeelding

Het modelletje is gebouwd van plastic plaat voorzien van een laag autoplamuur (begane grond) en muurplaat met baksteentjes, voorzien van polystyreen strips als imitatievakwerk. De ramen en deuren komen uit de rommelkist, de dakgoot en regenpijp zijn weer polystyreen strips. De luiken zijn weer gemaakt van polystyreen plaat en strips. De balustrade van het balkon heb ik niet zelf gemaakt, maar is van Grandt Line, een Amerikaanse scenery-leverancier. Het is eigenlijk HO, maar m.i. veel te klein voor die schaal.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:57, 3 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Steinbach

Bericht door Jeroen »

Mhooooi!!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3015
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Steinbach

Bericht door Ron »

Mooi zo'n zelfbouw huis.
Ben beniewd hoe hij op de baan komt te staan.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Krab
Berichten: 7349
Lid geworden op: 22 okt 2008 14:56
Locatie: West-Brabant

Re: Steinbach

Bericht door Krab »

Das echt autentiek mooi gemaakt :o .

mvg Sjaak


TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Gebruikersavatar

kees gorter
Berichten: 1233
Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27

Re: Steinbach

Bericht door kees gorter »

Leuk huisje geworden, het is leuk om bestaande gebouwen na te maken.
Echter is mijn ervaring op beurzen waar ik soms met mijn modules sta, dat de mensen niet altijd zien dat het zelfbouw is.
Als ik ze dat vertel gaan ze pas beter kijken. Maar ja, je maakt ze eigenlijk ook voor jezelf.
Als gekochte bouwhuisjes goed in elkaar zijn gezet en de kleuren zijn bewerkt, vind ik dat ook mooi.
Het geheel maakt pas iets moois om van te genieten.
Ik hoop je werk ook nog eens in het echt te kunnen bewonderen.
Op een beurs als Zutphen b.v.

Kees



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Steinbach

Bericht door FidOo »

Mooi man Harry! Echt heel realistisch geworden!

En kees ja dat blijf je toch houden denk ik.. Ik zie het verschil ook niet.. Ik kijk overigens altijd erg vluchtig naar banen, zeker op een grote beurs.

Als het totaal plaatje mij weet te overtuigen dan blijf ik meestal plakken.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

kees gorter schreef:Leuk huisje geworden, het is leuk om bestaande gebouwen na te maken.
Echter is mijn ervaring op beurzen waar ik soms met mijn modules sta, dat de mensen niet altijd zien dat het zelfbouw is.
Als ik ze dat vertel gaan ze pas beter kijken. Maar ja, je maakt ze eigenlijk ook voor jezelf.
Als gekochte bouwhuisjes goed in elkaar zijn gezet en de kleuren zijn bewerkt, vind ik dat ook mooi.
Het geheel maakt pas iets moois om van te genieten.
Ik hoop je werk ook nog eens in het echt te kunnen bewonderen.
Op een beurs als Zutphen b.v.

Kees

Hallo Kees,

Da's waar. de meeste toeschouwers zullen niet snel herkennen wat zelfgebouwd is. Als ik ooit eens iets ga exposeren, dan doe ik hetzelfde als jij: foto's van het grote voorbeeld erbij. Maar hoofdzaak is toch dat we zelf veel lol hebben in het bouwen (en ik laat het ook altijd zeer trots aan mijn vrouw zien :D :D).

Ik zie mezelf nog niet snel iets exposeren; ik kan nog amper van A naar B rijden. En da's een beetje saai voor de toeschouwers :lol:
Bovendien als ik al die prachtige, digitale banen vol beweging zie, dan zijn mijn segmenten niet bepaald levendig. Maar wat en wanneer is Zutphen?



Dennisvmourick
Berichten: 226
Lid geworden op: 30 mei 2016 07:59
Locatie: Zoeterwoude

Re: Steinbach

Bericht door Dennisvmourick »

Wauw :shock: heel fraai en heel mooi zo zelf die huisjes maken van welk materiaal maak je ze als ik vragen mag?

Groetjes Dennis


Met vriendelijke groet,

Dennis van Mourick

Mijn N baan 1e module
station Vught gebouwd
Plannen om museum spoorlijntje modules te bouwen
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: Steinbach

Bericht door traiNiac »

Hallo Dennis,

Allemaal van plastic plaat (polystyreen); deels gewoon van witte plaat (polystyreen), deels van muurplaten van Auhagen, Kibri of Vollmer met steenmotief. Het vakwerk bestaat ofwel uit plastic strips, ofwel uit houten latjes. De daken bestaan uit plastic dakpanplaten, meestal van Kibri. Ramen en deuren zijn uit de rommelkist of van Auhagen, Ratio etc. En soms gebruik ik messing ramen, voor zover die te krijgen zijn. Bijvoorbeeld bij dit huis:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door traiNiac op 29 feb 2020 14:58, 2 keer totaal gewijzigd.


Gebruikersavatar

141
Berichten: 348
Lid geworden op: 18 sep 2013 07:23

Re: Steinbach

Bericht door 141 »

Hallo Harry,

Ik had al enorme waardering voor jouw bouwwerken. Na mijn "gips-avontuur" heb ik echt diep respect voor jouw bouwkunsten!
Hopelijk kunnen we hier, op dit forum, nog lang van jouw bouwsel genieten!

Groet, Clemens


Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: zelfbouw vakwerkhuizen

Bericht door traiNiac »

Zo, de foto-emmer rotzooi ook hier vervangen. Voor het pimpen van vakwerk bij bouwpakketjes, zie nu: viewtopic.php?f=14&t=7838&start=520


Gebruikersavatar

neudalhausenstadbahn
Berichten: 5076
Lid geworden op: 10 okt 2010 09:57
Locatie: Arnheim(Niederlande)

Re: zelfbouw vakwerkhuizen

Bericht door neudalhausenstadbahn »

Harry, mooi om je vakwerkhuizen te zien en te zien hoe je ze gebouwd of verbouwd hebt. Dit topic heb ik of eerder gemist of is niet blijven hangen dus mooi dat hem even naar boven geschopt hebt.

Groetjes Michiel


"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"
Modelbouw hoeft niet duur, moeilijk of ingewikkeld te zijn, het is een kwestie van durven doen en leren van niets iets te maken.
Gebruikersavatar

Nico Essers
Berichten: 1616
Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
Locatie: Bunde, Zuid-Limburg

Re: zelfbouw vakwerkhuizen

Bericht door Nico Essers »

Jup, nu zijn ze wel scherp te zien ipv wazig met tekst. Mooi topic Harry.


Vriendelijke groetjes Nico.

ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro

Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
traiNiac
Berichten: 2192
Lid geworden op: 28 sep 2014 09:17

Re: zelfbouw vakwerkhuizen

Bericht door traiNiac »

Dank Michiel en Nico voor jullie reacties.


Plaats reactie