Verbeter dieptescherpte foto's

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Dany, je hebt niet goed (of niet alles) gelezen.

Het gebruik van groothoek (= een kort brandpunt) was juist een van de hoofdlijnen in mn uitleg
Pruts3r schreef:Tegen wat men over het algemeen leest/denkt heeft NIET het diafragma de grootste invloed op scherpte/diepte.

De gekozen beeldhoek (het inzoomen of juist niet inzoomen) is veel bepalender. Evenals scherpstelafstand.

Wanneer je je foto's van iets meer afstand neemt en bot gezegd van de zoomknop afblijft krijg je veel meer scherpte in de diepte. Tuurlijk kun je met het diafragma nog een extra tandje bij zetten.
...
De foto's die je nu hebt gemaakt met wat meer afstand tov het object en zónder in te zoomen kun je op de pc weer bijsnijden. Voor hier op het forum zijn ze dan ten alle tijden nog ruim scherp en groot genoeg...
Je zegt trwns ook dat je groothoek moet gebruiken en je toestel dichterbij moet zetten.

Dat laatste doet de gewonnen scherptediepte weer teniet...

3 factoren die scherpte diepte korter/kleiner maken:
- kleine beeldhoek (lange brandpuntafstand / inzoomen)
- korte scherpstelafstand (dicht op je onderwerp gaan zitten)
- laag diafragma getal

De eerste twee zijn het invloedrijkst.

Toevoeging:
Martinb heeft weer een andere oplossing (hele vette vind ik! :mrgreen: ). Lytro cameratje. Klik op de foto op wat je scherp wilt hebben en daar focus je achteraf op.

Check it out: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... ro#p125500


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Andre de Ruiter »

@Pruts3r Als ik het goed begrijp kun je met een Lytro camera de foto achteraf mbv software scherp stellen. Ik begreep uit de demo's niet dat je de focus apart voor gedeelten van de foto kunt instellen. De ontwikkelaar van deze camera heeft deze techniek ontwikkeld om in omstandigheden waar geen of onvoldoende tijd is voor scherp stellen toch makkelijk te kunnen fotograferen. Ik denk dat het fotograferen van onze banen bij uitstek de gelegenheid biedt om rustig scherp te stellen. Het voordeel van deze camera ontgaat mij dus een beetje.

Om een vergelijking tussen de door jou geopperde mogelijkheid en de focusstacking software te maken heb ik een tweetal foto's gemaakt.

Dichtbij beeldvullend genomen en daarna met focusstacking scherp gemaakt.

Afbeelding

Op enige afstand met de groothoeklens (18 mm gewone spiegelreflexcamera) en daarna een uitsnede,die bijna 6X vergroot moest worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 14 aug 2017 13:02, 1 keer totaal gewijzigd.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Voodeel van Lytro: 1x klikken. 1 foto en de kijker heeft daarna (door één klikje te geven al daar) altijd scherp wat hij scherp wenst te zien.

Wanneer je de 2e foto met een compact ipv met een APC formaat reflex (zo te zien een Canon) had gemaakt had je minder ver hoeven staan voor max. scherpte/diepte en dus minder uithoeven snijden en dus betere detailering gehad. Welke ISO stond ie op (puur vanwege detailering...)?

Ik zal zsm effe een goede voorbeeld serie maken en hier posten.

Wel leuk allemaal zo! :D


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Andre de Ruiter »

@Pruts3r Het voordeel voor de kijker bereik je alleen als de kijker de foto bekijkt op een computer met de bijbehorende Lytro software. Ik denk dat dat voor foto's op dit forum niet zal opgaan.
De camera is inderdaad een Canon 450D en de ISO waarde stond op 200. Daar staat die bij mij bijna altijd op.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Das niet waar. Klik maar op die link in mn post hierboven. In de link waarin ie opent kan ZONDER software iedere boeren... gewoon het lytro-fotootje kijken en openen én spelen met die scherpte. Echt cool.... try it. (Ik heb zelf géén Lytro en dus ook de software niet).

Naast de twee manieren die we nu hier hebben voor méér scherpte in de diepte is Lytro een leuk alternatief :mrgreen:

Ok 450D. Ja dacht ik al te zien aan de beeld opbouw dat het Canon met APS-C was.


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)

dany
Berichten: 68
Lid geworden op: 07 jan 2009 18:16

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door dany »

Je kunt ook eens kijken op het internet bij "DOFmaster"

op die site kun je aangeven welke camera je hebt en welke brandpuntsafstand je lens heeft (fix focus) of je instelt bij een zoomlens. Aan de hand van tabellen kun je dan bekijken welk veld je scherp in beeld zult hebben.

Groetjes,

Dany


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Andre de Ruiter »

@Pruts3r Ik heb het in eerste instantie bekeken met mijn I-Pad, die gaf een foutmelding ( wat die overigens veel vaker doet). Ik heb het nu gezien op mijn PC en het is inderdaad indrukwekkend. Maar het hele plaatje scherp krijgen is mij nog niet gelukt, zie ik iets over het hoofd of kan dat niet?
Ik kijk uit naar jouw serie foto's.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Ja, op de aaipet doet de plugin het misschien niet... my bad :?

Je kunt NIET in één keer het hele beeld scherp trekken. Je klikt op wat je wilt zien en dat focust de software dan voor je.

Ik vind het zo gaaf omdat ik houd van de mooie onscherptes in voor- en achtergrond, maar tegelijk bij modelspoor wel alle details wil kunnen zien. Lytro biedt beide :mrgreen:

De fotoserie komt er aan.

Zal zo alvast ff 3 platen schieten waarop te zien is dat een compactje méér scherpte diepte bied en dat afstand en uitsnijden beter werkt dan er boven op.
Voor forum-doeleinde (denk ik) is dat voor de niet-fotografen onder ons al een helebak winst :mrgreen:

Focusstacking biedt uiteraard nog meer scherpte, zij het met meer werk.

Dit setje ga ik schieten: compact afstand, groothoek en gecropt & SLR, afstand, groothoek en gecropt en SLR beeldvulend.

Edit:
Zo, 3 plaatjes: Allen zijn gefocust op de SBB CFF wagon met PANTHOGRAAF.

COMPACT afstand, groothoek (36mm), F2.8 dus qua diafragma minimaal vwb scherpte diepte (door de kleine sensor maakt dat niet uit) en dus gecropt:
Afbeelding

SLR Zelfde afstand, zelfde beeldhoek (35mm op FullFrame), F4.0 (kleiner diafragma, dus méér scherpte/diepte máár toch wint de compact (mede door de agressieve JPEG verscherping in compactjes):
Afbeelding

SLR gewoon 'hup' in één keer alles erop wat ik erop wil. Vlak bij het object geschoten en dus niet bijgesneden. Nog steeds F4.0.
Afbeelding

Het verschil tussen de 2 door jouw gemaakte foto's is uiteraard duidelijk hoor en zeker in het voordeel van de stacking (in deze zie ik geen foutjes :lol: )
Maar ook je tweede foto, anzich, vind ik voor hier al top!

Ik zie hier vaak foto's waarbij alles behalve het goede scherp is. De foto/software bobo's kunnen lekker met het stacken aan de gang (behalve ik dan. ik vind het teveel werk voor de foto's hier). De rest van de forumgenoten kan het met wat afstand, groothoek en croppen ;) .


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Andre de Ruiter »

De compact camera wint het. Zij het dat je de tweede foto ongeveer 6 diafragmastops kleiner moet nemen om hem vergelijkbaar te maken met de kleinere sensor. Beeldvullend lukt het je niet om een foto over de volledige diepte scherp te krijgen op de afstanden waarop wij plegen te fotograferen. Om allerlei redenen geef ik de voorkeur aan een reflex camera dus zal ik me voor dit doel moeten wenden tot andere hulpmiddelen.

Ik ben met je eens dat diepte onscherpte in veel gevallen verrijkend kan zijn voor een foto, maar dan in artistieke zin. Als een foto slechts informatief moet zijn en dat is denk ik meestal het geval op dit forum, dan is onscherpte beter zoveel mogelijk te vermijden.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

ja klopt, MAAR wanneer ik hem verklein tot F11 á F16 om tot het zelfde aan scherpte te komen wordt de sluitertijd weer te lang en wordt het weer lastig voor de meesten. Ik wou puur ff tonen dat bij zelfde afstand, zelfde beeldhoek en zelfde F waarde de compact het wint. Veel mensen denken dat de reflex altijd superieur is (is ook meestal zo) maar heel soms, zoals nu, wint (een goede) compact.

Informatieve plaatjes hier moeten idd max scherpte/diepte hebben. Vooral de "mijn nieuwe aanwinst" foto's moeten gewoon overal scherp zijn zodat men het goed kan zien, maar van wat onscherpte bij sfeer impressies bij mooie modelbaanfotoseries of bijv mijn beursfoto's op de vorige pagina ben ik niet vies, maarja, ik zoek van mijn beroep uit toch altijd naar méér en 'gevoel' in foto's :mrgreen:

Denk in elk geval dat je een leerzaam topic aangesneden hebt en dat we een hoop wijsheden in deze twee pagina's hebben gepropt waar men hopelijk veel aan heeft hier!

Fijne avond!


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door maarten »

Goed verhaal heren. Alleen mis ik in het verhaal van Pruts3r de reden dat hij op de wagon met de pantograaf heeft scherpgesteld. ;) De (juiste) reden daarvoor is dat scherptediepte zich verhoud in 1/3 - 2/3. De optimale scherpte binnen de scherptediepte licht tussen 1/3 naar voren en 2/3 naar achteren. Dus als je iets van voor naar achter scherp wilt hebben, moet je scherpstellen op een punt wat 1/3 van voor en (dus) 2/3 van achteren ligt. En dus NIET op een punt wat op de helft ligt (wat veel mensen denken).

Wel interessant dat focusstacking verhaal maar ik had me nog niet direct gerealiseerd dat je daar zo veel shots voor nodig hebt. Ik dacht aan 2, hooguit 3. Maar (afhankelijk van onderwerpgrootte en afstand) zijn dat er dus veel meer.

Afhankelijk van het onderwerp vind ik het niet altijd storend dat de scherptediepte beperkt is. Bijvoorbeeld een trein staat aan het perron van een klein stationnetje, foto wordt parallel aan de trein genomen. Dus hele trein scherp, maar de huisjes op de achtergrond worden onscherp. Vind ik op zo'n moment alleen maar mooi, dat geeft de trein alle aandacht zonder dat het dorpje op de achtergrond gaat afleiden. Een overzichtsfoto van een baan of diorama is het tegenovergestelde, daar wil ik het liefst alles wél scherp hebben.


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Ja dat je de diepte in drieen moet delen vond ik net te ver gaan om ook nog uit te gaan leggen (was al bang dat ik een opmerking zou krijgen dat het geen foto-forum is :? ).
Maar dat was idd de reden om op de SBB wagen te focussen :D

Bij diafragmeren breidt de scherpte/diepte 2x zo hard uit naar achteren (achter het scherpstelpunt) als naar voren (vóór het scherpstelpunt). Dit is ook weer natuurkundig te verklaren maar dat ga ik jullie niet aan doen. :geek:

Onthoud die scherpstelling op 1/3 van je onderwerp maar gewoon allemaal :mrgreen:


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Andre de Ruiter »

@Pruts3r. Het aardige van deze hobby is juist dat het zo veelzijdig is. Als we een verhandeling over het solderen op het forum zetten zeggen we toch ook niet dat het geen loodgietersforum is. Dus wat mij betreft leef je uit.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4483
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door spoor65 »

Pruts,

Wat mij betreft ook een heel leuk topic, foto`s maken is meer dan een knoppie indrukken.

Zit hier vaak ook nog mee te hikken.

Lijkt mij leuk, dat jij eens een workshop modelspoorfotografie zou kunnen geven, bv tijdens een beurs in Lochem.
of simpelweg zo te organiseren.

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Jeroen »

Dat laatste vind ik een heel goed idee!


Afbeelding
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3624
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door maarten »

Ik ben ook vóór. 8-) Lijkt me leuk om daar eens mee aan de gang te gaan onder deskundige leiding, de theorie weet je meestal wel (ergens ver weg) maar het in de praktijk brengen is meestal iets waar ik te weinig tijd voor neem. En sowieso lijkt het me wel gezellig. :D


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Ad_M »

Ben hier zeker wel voor te porren, ik leer graag
Waar ene wanneer :lol:

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Hahaha, nou, ok... Vandaag toevallig voor NcN (Nikon Club Nederland) een workshop creatief-flitsen gegeven. Volgende week workshop Avondfotografie, 3 weken later vlinders en macro en ga zo maar door...dus workshops geven ken Bassie wel :mrgreen:

Dus ja, waarom niet... Ff kijken hoe wat en waar, maar sowieso leuk om iedereen eens te zien! :lol:


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Ad_M
Berichten: 4081
Lid geworden op: 24 feb 2013 18:31
Locatie: Lelystad

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Ad_M »

Dan zet ik hierbij een appeltaart in van mijn kant als motivator :mrgreen:
Kunnen we al wat smullen

Mvg,
Ad


Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Met verse slagroom??? :P


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Jeroen
Berichten: 3897
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Jeroen »

Waar en wanneer? Gewoon met het N-spoorevenement in Lochem natuurlijk. Dat is mede voor en door forummers, met banen onder andere van forumleden.....dus dat is hatseklatsinhetbakkie voor zo'n fotocursus natuurlijk. Er zijn ook diorama's en andere static dingen waar je goed op kunt oefenen. Dit lijkt me echt een goed plan voor het N-event.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Dat is wel handig qua locatie idd.

Das in september toch?

Wellicht wil André aldaar laten zien wat hij met focusstacking allemaal kan doen.

Dan is t hele plaatje gelijk compleetmundo :mrgreen:


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Andre de Ruiter
Berichten: 703
Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
Locatie: Rijnsaterwoude

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Andre de Ruiter »

Zal er graag zijn.
Laten we datum en tijd afspreken. Ivm de afstand liefst 11.00 uur of later.


Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

FidOo
Berichten: 5657
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door FidOo »

Hmm ja lochem is wel bij uitstek geschikt... Misschien kan ik dan ooit wel eens echt leren overweg te kunnen met mn D3200...

Ik vind het interessant!


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Pruts3r
Berichten: 746
Lid geworden op: 06 okt 2013 11:04

Re: Verbeter dieptescherpte foto's

Bericht door Pruts3r »

Al eens geprobeerd om het dopje van je lens te halen Joost??? :lol: ;)

Ik denk ook dat ik het maar in Lochem ga doen dan.
- handig alles op een plek
- alleen 'ons' N spoor
- kom ik daar ook nog eens :D

Alleen qua organisatie... Weet niet of ik zomaar daar dat kan (en mag) doen...?

H@ns aan het roer neem ik aan?
Iemand het al bij hem gepolst??

Ik zou dan trouwens (denk ik) niet op BEIDE dagen komen... Ff kijken of iedereen die dit wilt op dezelfde dag kan komen...

Ik hoort t wel!


Groetjes, Pruts3r - 2 linker handen 4 LIFE! :D
--------------------Mijn Linkjes:--------------------
>MIJN ROLLEND MATERIEEL< (LAST UPDATE: 04-03-'19)

>MIJN VITRINE<

>MIJN WISHLIST< (LAST UPDATE: 10-03-'23)
Plaats reactie