BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Zelfbouw, wie doet het en hoe.
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door martindomburg »

Goedenavond,

Een bekend probleem in onze hobby is het haperen van locomotieven bij contactverlies. Er zijn al een aantal artikelen over geschreven waaronder Deze

Een buffercondensator schakeling uitgevoerd in SMD. Omdat de standaard elco condensators te groot zijn voor onze schaal. Omdat ik deze schakeling wel eens wilde gaan testen zocht ik een goede loc die standaard slecht rijd. Toen Marco Haringa me benaderde met een hobbytrain V20 hoefde ik niet verder te zoeken, de perfecte voorbeeld was daar.

Als eerste een kleine uitleg over de werking. Condensatoren slaan spanning op en vormen een buffer. Zodra de spanning wegvalt ontlaad hij zich heel snel om zo de dip op te vangen. Hoe meer condensatoren des te groter de buffer. Helaas zijn de meeste condensatoren 10 micro Fahrad (mF) wat niet voldoende is. Via Ebay vond ik smd condensatoren van 100 mF waarmee het mogelijk is om een buffer van boven de 200mF te bouwen. Dan pas merk je het verschil.

Omdat condensatoren door centrales worden gezien als een kortsluiting moet je de schakeling aansluiten op de decoder. Gelukkig zijn de meeste daarop voorbereid met loodpads. Om de sluiting te voorkomen plaats je in de V+ een 100 Ohm weerstand. Deze laadweerstand voorkomt dat de condensatoren als sluiting worden opgemerkt. Het nadeel daarvan is weer dat bij ontladen de ontlading langzaam gaat door de weerstand. Om dat op te vangen zet je parallel over de weerstand een diode met de sperrichting tegen de stroom in. Dan ontlaad hij om de weerstand heen terwijl hij door de weerstand oplaad.
Dan heb je nog een overspanningsbeveiliging nodig. De condensatoren zijn uitgelegd op 16V. Mocht de spanning hoger worden dan blaas je ze op. Omdat te voorkomen plaats je over de condensatoren een zenerdiode. Deze spert de spanning totdat de 16V word bereikt. Dan gaat hij geleiden.

Zover het technische verhaal. De ombouw was een ander verhaal.
Ik heb het model op een paar punten verbeterd en de standaard bedrading vervangen door de juiste kleuren overeenkomstig met de decoder. Daarbij is de stroomafname in het onderstel vastgelijmd zodat deze op een christelijke wijze van het chassis te scheiden is :x :x :x whaha

Om ruimte te maken voor de schakeling heb ik de printplaat vervangen door een 0,9 mm dikke print met koperstrookjes

Afbeelding

Hierop heb ik alle draden netjes kunnen verdelen

Afbeelding

Met name de verlichtingen en de massa's zijn zo netjes te verdelen

Daarna de montage van de schakeling. Ik heb er 3 condensatoren weten te plaatsen:

Afbeelding

Dat zijn de 3 gele blokjes. Daarvoor ligt de ontlaad diode en de oplaad weerstand. Achter de condensatoren ligt de zenerdiode.

Het geheel weer netjes afgesloten zie hier het resultaat:

https://youtu.be/OPoMecEZIok

Ik was aangenaam verrast door het effect. Kruipende loc op 2 assen..... heel apart maar dus absoluut mogelijk. Ook over de peco wissels reed hij netjes. Daarom heb ik meteen besloten om de schakeling aan te bieden in mijn service en op mijn webshop.

Met name voor de minitrix locs zal dit een verheldering zijn.

Groetjes

Martin Domburg


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Marcvane86
Berichten: 709
Lid geworden op: 14 nov 2014 12:08
Locatie: Noordelijk brabant
Contacteer:

Re: BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door Marcvane86 »

Nice! Lekker bezig kerel.


Groet marc,

Mijn Test Baan
Baanplan Spoorbaan Janbaas
Spoorbaan Janbaas

Roco Z21, Itrain, Arloco Bezetmelders, Rosoft Lnet s88sd16N, Rosoft MDD, Kato Unitrack rails.
Tijdperk alles wat mooi is!

https://facebook.com/ModelspoorbaanJanbaas/
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3623
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door maarten »

Mooi man!


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
martindomburg
Elektronica/Commercieel
Berichten: 4904
Lid geworden op: 01 mei 2010 14:59
Locatie: Ermelo

Re: BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door martindomburg »

Tnxs mannen

Ik ga er deze week een inbouwen in een kato vliegende hamburger. Word weer een leuk karwei :mrgreen:


Stadt Schellenbach droomproject in N, testbaan voor Dinamo, OC32 & iTrain

Domburg Train Support / DTS Modelspoor / Digitale Infodagen / Modelspoorforum

Debvd
Berichten: 564
Lid geworden op: 21 nov 2016 14:59
Locatie: West-Friesland

Re: BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door Debvd »

martindomburg schreef:Tnxs mannen

Ik ga er deze week een inbouwen in een kato vliegende hamburger. Word weer een leuk karwei :mrgreen:

Hoi Martin,

Had jij hier toevallig foto's van gemaakt ??


Bjorn



kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door kanarie »

goedemiddag martin
kan dit ook voor analoog ??
groetjes
kees



FidOo
Berichten: 5651
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door FidOo »

Kees, nee dat kan niet.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: mcdespoorstaaf
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

kanarie
Berichten: 276
Lid geworden op: 29 apr 2016 17:08

Re: BUffercondensator schakeling in Hobbytrain V20

Bericht door kanarie »

dank je

geloof je meteen
groetjes
kees


Plaats reactie